Bukefalos 28 år!

90 dagar - 2022 edition

Jag funderar på att vara med i tråden med att jag ska göra efterrätt en gång i veckan i 90 dagar (13 efterrätter). Mest för att det är gott och trevligt, särskilt om jag kan bjuda någon. Även med baktanken att det ska inspirera mig till att laga riktig mat en gång i veckan 🙂.

Men jag har inte bestämt mig än.
 
Jag funderar på att vara med i tråden med att jag ska göra efterrätt en gång i veckan i 90 dagar (13 efterrätter). Mest för att det är gott och trevligt, särskilt om jag kan bjuda någon. Även med baktanken att det ska inspirera mig till att laga riktig mat en gång i veckan 🙂.

Men jag har inte bestämt mig än.
Låter ju superkul!
 
Jag funderar på att vara med i tråden med att jag ska göra efterrätt en gång i veckan i 90 dagar (13 efterrätter). Mest för att det är gott och trevligt, särskilt om jag kan bjuda någon. Även med baktanken att det ska inspirera mig till att laga riktig mat en gång i veckan 🙂.

Men jag har inte bestämt mig än.

Helt klart en utmaning jag ställer mig bakom - mer efterrätt till folket! :D
 
Jag funderar på att vara med i tråden med att jag ska göra efterrätt en gång i veckan i 90 dagar (13 efterrätter). Mest för att det är gott och trevligt, särskilt om jag kan bjuda någon. Även med baktanken att det ska inspirera mig till att laga riktig mat en gång i veckan 🙂.

Men jag har inte bestämt mig än.
Min spontana tanke när jag läste tråden första gången var att dricka vin mer regelbundet, men kände inte riktigt att det platsade. Nu tycker jag nog att det ändå kan passa in. Tack för öppnandet av den dörren @Takire :up:

Sen min första läsning har jag dock funderat på om jag skulle bredda min målsättning till att "göra något jag blir glad av varje dag", men jag klappar redan katten dagligen, så vet inte om det är så mycket nytt i den rutinen? :D
 
Min spontana tanke när jag läste tråden första gången var att dricka vin mer regelbundet, men kände inte riktigt att det platsade. Nu tycker jag nog att det ändå kan passa in. Tack för öppnandet av den dörren @Takire :up:

Sen min första läsning har jag dock funderat på om jag skulle bredda min målsättning till att "göra något jag blir glad av varje dag", men jag klappar redan katten dagligen, så vet inte om det är så mycket nytt i den rutinen? :D

Klart som tusan mer vindrickande passar in! Här föraktas inget som gör själen gött!
 
Funderar på om jag ska köra något...
Förra året hoppade jag på yoga varje dag (började med 30 dagar å lyckades fortsätta några månader) ska nog köra på det igen.
Vill även få bättre ordning här hemma så gunderar på 10 min plock/städ per dag också.
Skulle gärna vilja lära mig sy kläder, måla, spela ngt instrument osv. osv. - men känner att det blir för mycket.
Så nöjer mig nog med yoga och 10 min städ varje dag. :)
Tror att ett kreatvitetsmål kanske kan passa bättre på sensommar/höst.
 
Jag hakar på från och med imorgon! :) Kul tråd! :)

Jag har flera, såsom:
*Skärpa till mig med rutinerna vid sängdags om vardagar; helst 21 och senast 22.
*Göra övningar i sängen och sträcka på mig ordentligt innan jag kliver upp.
*Dra ner på skärmtid över hela dygnet och framförallt på kvällen före läggdags!
*Ta hand om mitt yttre bättre; börja använda ansiktsmask i samband med bad osv. M.m
*Äta långsammare- en måltid ska åtminstone ta de 20 min som ju hjärnan eg behöver för att registrera mättnad.
*Försöka hålla mig till godis och sånt onyttigt på helgen (förutom mörk choklad då) och framförallt inte småäta sånt mellan måltider!!
 
Få till det här med rutiner så den mentala orken blir lite större.

Och mer rörelse. Jag har blivit så himla passiv och det blir inte bra. Vi har 1h friskvård per vecka och från 10/1 har vi dessutom en timmes reflektionstid om dagen = promenad på jobbet. (Det är en av åtgärderna för att bli en mer attraktiv arbetsplats).
 
Få till det här med rutiner så den mentala orken blir lite större.

Och mer rörelse. Jag har blivit så himla passiv och det blir inte bra. Vi har 1h friskvård per vecka och från 10/1 har vi dessutom en timmes reflektionstid om dagen = promenad på jobbet. (Det är en av åtgärderna för att bli en mer attraktiv arbetsplats).
Lyxigt med en timme om dagen! Måste ni promenera eller får ni träna på den timmen?
 
Jag är på från 2 januari. jag tänker åka skidor minst 5 km varje dag i 90 dagar, och finns det ingen snö så är det stakmaskin samma sträcka.

Hoppas på snö nu! Var en sväng på närmsta konstsnöbana idag, men det var mer som en rodelbana än skidspår. Gymmet är stängt imorgon så därför börjar jag den 2 januari.
 
Bra initiativ!
Jag var tvungen att gå tillbaka och läsa den tidigare tråden och kommer ihåg känslan ☺️ Skulle gärna börja skriva igen, som jag gjorde då, men det är inte det jag ska ha som fokus årets första 90 dagar 2022.

I stället ska mitt fokus ligga på något så ospännande som att plocka undan hemma, 10 minuter varje dag. Med en tydlig prio-ordning vilken jag tror är väldigt hjälpsam för mig. Det jag hinner på 10 minuter det hinner jag och det är bättre än att inte göra alls. (Om jag skulle ha tid, energi och lust att plocka i 15 minuter så är det ok 😅 )
Prio
1 Disk och tvätt
2 Saker som har en plats
3 Skräp
4 Saker som inte har en plats

Hoppas det är ok att tjuvstarta, jag har redan börjat försöka komma igång :D
Bra! Precis det jag också behöver!
 
Förutom städmålet behöver jag bli bättre på att planera och laga mat, mår så mycket bättre när jag äter ordentligt ( 😉) och undviker då skräp!
så att göra matlistor och städa 10 min / dag får bli mina utmaningar!
 
× Sluta dricka Pepsi max.
× Inte köpa mer godis/snacks till mig. Egentligen inte äta alls men har några praliner från jul så risken finns att de slinker ner.
 
Jag vill:
- Motionera mera. Träna på gym 2-4 gånger i veckan, och resterande dagar köra mina sjukgymnastövningar. Utöver detta promenera X antal steg om dagen. Jag har egentligen redan börjat med detta, men det är något som bör fortsättas med sas.
- Köra en stunds mindfulness dagligen.
- Måla något en kvart om dagen, minst.
- Läsa minst ett kapitel i valfri bok dagligen.
- Använda ansiktsmask 2-3 gånger i veckan, alt. efter varje dusch.

Finns säkert fler saker, men spontant är detta något jag vill göra.
Jag kommer justera detta något, mest för att jag egentligen inte tycker det är hållbart i längden för mig just nu av olika anledningar. Kanske senare när jag kommit in mer i det och rent allmänt har energi.

- Mindfulness ca 2 ggr i veckan, och yoga ytterligare en gång i veckan.
- Mer motion. Ren träning 2-4 ggr i veckan, därtill sjukgymnastövningar och promenader. MEN, om jag någon dag verkligen inte orkar - låta mig själv vila i både kropp och knopp, dvs utan att ge mig själv skuldkänslor att jag inte hållet måttet.
- Jag vill lägga mer fokus på min kreativa sida. Eftersom jag köpt en massa material för att kunna måla så blir det troligt detta, men även annat kreativt, t.ex. skriva och baka räknas. Jag vill hålla på minst 15 min dagligen med något kreativt.
- Jag vill ta upp mitt läsande. Jag är egentligen sjukt ointresserad av att läsa vintertid, och läsintresset brukar dessutom krocka med mitt intresse att måla, men istället för att läsa ett kapitel dagligen vill jag påbörja läsa Witcher-serien, och fortsätta Wheel of Time, som båda är serier jag velat läsa ett tag. Denna vår/sommar vill jag ha kunnat läsa ut den sistnämnda serien helt, tredje gången gillt typ :p
- Ansiktsmask regelbundet och på annat sätt boosta mitt kroppsliga mående.
 
Jag får inte handla något på internet på nätterna när jag inte kan sova för då blir det ofta mer än vad jag borde eller sånt jag inte behöver för att hjärnan är lite efter. Så ingen shopping mellan 21-8.

Handla så lite som möjligt på internet överhuvudtaget, allt måste gås igenom flera gånger, inga spontanköp.

Överväga all köp i vardagen också.

Så i princip köpstopp, bara handla det jag verkligen behöver

Följa budgeten jag satt upp, super duper svårt för den är tajt

Under januari skriva ner alla köp och spara kvitton för att se vad jag lägger pengarna på. Kanske i februari också
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 183
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 342
Senast: Fruentimber
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 919
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp