Bukefalos 28 år!

90 dagar - 2023

Det svåra med semester och ingen klocka är att inte bli kvar i sängen i halvvaket tillstånd och vakna, somna om, vakna, somna om ... osv tills man (jag) blir seg och får ont i både huvud och kropp.
Idag fick jag hjälp upp av unghunden 🥰

Jag har en snart sexåring, som iofs är morgontrött men när han vaknar vill han upp.
 
Jag har gått och lagt mig i tid denna veckan. Nu har jag ledigt i 10 dagar och inget inbokat före lunch någon dag, så ingen klocka att ställa och därmed ingen fast tid att släcka på kvällen. Men före midnatt blir det för hunden tycker att frukost efter halv åtta är snudd på djurplågeri (morgonkiss kan vänta däremot).
Jag har tittat på en dokumentär, Veteskapens värld om Beowulfsagan och kvinnliga vikingakrigare. Och en naturfilm, första delen i serien Our Planet.
Så jag är klar för veckan!
 
Bra dag igår! :) 14 av 15 på daglig-listan, kunde även bocka av lydnadsträning med hundarna på veckolistan och balansbollsträning för hundarna på månadslistan. Nöjd! Idag blir det nog full pott på daglig-listan, får se vad jag hinner av de övriga listorna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Lägger till den översta punkten i listan, för why not.

✅ Meditation 2 ggr/vecka. 2/2 gjort.
❕Följa ett yogaprogram i 30 dagar.
❕Rita/måla. Göra klart en bild i månaden.
✅ Läsa ut en bok/novell i månaden alt. läsa några sidor i veckan.
❕Gå och lägga mig i tid på kvällen.
✅ Ta hand om måsten, t.ex. städa.
✅ Äta frukost varje dag.
✅ Äta frukt/bär/grönsaker varje dag.
❕Dricka minst 5 glas vatten per dag.
✅ Hudvård morgon.
❕Hudvård kväll.
❕Ansiktsmask 1/3 gjorda.
❕Hårvård 1 gång/vecka.
✅ Inte dricka läsk (fredagar går bra).
✅ Ingen färdigmat.
✅ Borsta tänderna och fluxa.
❌ Jobbdagar: Göra i ordning kläder/lunch kvällen innan.

✅ = avklarat
❕= finns fortfarande tid/på G
❌ = inte gjort

Har känt mig rätt produktiv idag. Rensat badrummet, fördelat alla småprylar i lådor och fack, rensat undan gammalt. Tvättat. Röjt undan på diskbänken.

Mer behöver göras, men jag är nöjd med detta om det är allt jag orkar idag.
 
  • Yoga
  • Inget godis

Regnat sen igårkväll med korta uppehåll
Känner mig tillochfrån rätt kass, blev att sova middag vilket jag inte behövt på några månader. Oroar mig lite för att jag gör för mycket om kommer trilla in i dåligt mående igen.
Är sugen på godis men klarar det än så länge bra.
  • Inget godis
  • Yoga
  • 1,5 h i f.d. beteshagen

Ska försöka imorgon att genomföra yoga tidigare och inte på kvällen. Helst vid lunchtid.
Ironin med inget godis, det var min systers idé för hon ville ha pepp och draghjälp. Först glömde hon bort att vi bestämt det, sen har hon inte lyckats hålla det/ glömt bort det under dagen. 🙄 :D Jag ser det som att jag leder!
 
Igår gav jag mig på Duolingo-lektionen som jag fallerade på för någon dag sedan och fick hundra procent korrekt! Jag minns att jag – när jag läste franska i tonåren – alltid var som mest förvirrad direkt efter en lektion och behövde låta allt nytt verkligen sjunka in innan jag kunde arbeta med det. Det verkar vara samma nu med detta. Idag körde jag bara en repetition av alfabetet. :D
 
Eftersom jag har haft avsatt arbetstid för forskning den här veckan så har de inte varit svårt att skriva mina 20 minuter per dag. Utmaningen blir att faktiskt sätta sig ner en stund varje dag under 90 dagar.

Godis har jag med stor tveksamhet bockat av då jag har knaprat i mig en hel del pepparkakor medan jag skrev.

Dag 1 ✔️✔️ 50 minuter
Dag 2 ✔️✔️ 380 minuter
Dag 3 ✔️✔️ 540 minuter (Jag hade en deadline, därav överdriften)
 
Ja, jag kan iaf se vars det går fel :p
Funderar på att dra till med någon ljudbokstjänst för läsningen, inte perfekt men såg att det fanns för hyfsat rabatterat pris. Kan vara motiverande att och bra för att ta itu med t.ex städning också.
Tipsar om att även biblioteken har ljudböcker för utlåning. Alltså digitalt, inte de gamla cd-skivorna 😄
 
5/1

✔ 1. Gå upp när larmet ringer, inget snoozande.

✔ 2. Lägga en kvart på kvällen för att rensa diskbänk och köksbord så att de känns inbjudande när jag kommer upp dagen efter.

➖ 3. På jobbet - avsluta dagen med att rensa inkorgen på allt som är åtgärdat eller som inte behöver sparas.

✔ 4. Hund - fotgående i 30 dagar.

✔ 5. På temat hund ska jag skriva träningsdagbok varje dag i 90 dagar.

➖ 6. Stretcha mig själv efter hundarnas fyspass.

✔ 7. Godisuppehåll i 90 dagar.

En härlig ledig dag igår! Men godissuget blir klart värre när jag är ledig och har lite mer tid... behöver åka in och handla någon av de närmaste dagarna och det kommer bli en riktig utmaning!
 
Tipsar om att även biblioteken har ljudböcker för utlåning. Alltså digitalt, inte de gamla cd-skivorna 😄
Hade så stora problem med min kod till bibblankortet att jag gav upp det helt för flera år sedan men det vore ju något att ta itu med, även cdskivor skulle funka faktiskt:p Hm, undra om de har hjälpdisken öppen på helger:idea:
 
Jag är lite sen men kanska får vara med ändå?

Har hela fyra ”nyårs” löften.

1. Fixa mitt Kinesiska körkort, det är redan inbokat att påbörja processen som förhoppningsvis är klar i slutet av January men jag behöver träna på provet varje dag.
2. Påbörja min rehab igen med minst tre träningar i veckan i Januari. Har lyckats med en igår 😃 har gjort om ett gästrum i lägenheten till gym så har noll anledningar till att skippa (men var slutkörd pga en utbildning under hösten), nödvändig grovstädning av gymmet avklarad i tisdags.
3. Bli bättre på Kinesiska, har ett VIP konto jag fick gratis av en kollega på en riktigt bra app och borde ha tid och energi i år nu när den andra utbildningen är klar (tänkte att jag börjar med det i Februari efter att körkortet är klart).
4. Lära mig att spela på gitarren. Det här är min årliga ”skills” utveckling. Förra året var det att lära mig brygga öl och det gick bra! Men tänkte att jag inte börjar tills Mars (behöver jobba på att inte få för mycket att göra).

Allmänt jobbar jag på att inte bli för stressad och få för mycket att göra då jag lätt tar på mig för mycket projekt så fort jag får lite energi (återkommande mönster efter olyckan, inte hjälpt av att jag påbörjade den där utbildningen för tidigt i min återhämtning). Så i år är ett mål att inte ta mig några stora extra projekt utan låta både kroppen och psyket återhämta sig ordentligt :rofl: Just nu har jag lyckats med att inte ta på mig något stort stressande projekt i hela sex dagar det här året!
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 197
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 384
Senast: Fruentimber
·
F
Tjatter Men vi kör väl ytterligare en omgång för att inviga nya året? Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra...
24 25 26
Svar
513
· Visningar
24 550
F
Kropp & Själ Jag tänkte ge mig själv en 90-dagars utmaning med start 1 januari, slutdatum 31 mars, som någon form av nyårslöfte/nystart. Någon som...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
10 877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp