Bukefalos 28 år!

90 dagar - 2023

Screenshot_20230103_220339_Sheets.jpg


Full pott idag, gött! :) Jag strävar efter att åtminstone hinna med 80% av listan, känns mest rimligt (dusch och städ behöver nödvändigtvis inte ske varje dag, men det blev smidigast att sätta in dem i listan såhär). Kunde även bocka av från veckolistan där ansiktsmask en gång per vecka är ett mål!
 
Dagens Duolingo-lektion gick sådär, milt sagt. Jag har problem med att det känns som att meningar är ofullständiga/kommer i fel ordning och försöker trycka in hjälpord. Jag tror att jag ska backa ett steg och gå igenom tidigare lektioner och enklare meningsuppbyggnader innan jag fortsätter med frågeställningar, se om det har en positiv effekt. Dag 20 genomförd, i alla fall!

Annars så funderar jag på om jag ska återuppta förra årets utmaning med att lyssna på ett nytt musikalbum (nytt för mig alltså, behöver inte betyda samtida!) per vecka. Jag slutade efter runt hälften förra året, men tänker att listan skulle behöva gås över och uppdateras. Jag är ju alltid på jakt efter ny musik, så det borde ju vara ett bra sätt.
 
3/1

✔ 1. Gå upp när larmet ringer, inget snoozande.

❌ 2. Lägga en kvart på kvällen för att rensa diskbänk och köksbord så att de känns inbjudande när jag kommer upp dagen efter.

✔ 3. På jobbet - avsluta dagen med att rensa inkorgen på allt som är åtgärdat eller som inte behöver sparas.

✔ 4. Hund - fotgående i 30 dagar.

✔ 5. På temat hund ska jag skriva träningsdagbok varje dag i 90 dagar.

❌ 6. Stretcha mig själv efter hundarnas fyspass.

✔ 7. Godisuppehåll i 90 dagar.

Var iväg på längre hundträning efter jobbet så fanns inte energi till 15 minuters städ när vi kom hem. Hann i och för sig knappt stöka ner heller, men kvarten skulle ju kunna användas till mer än köksbänk och köksbord och det finns fler behov...
 
På grund av oplanerad resa upp till stugan tillbringades hela gårdagen i bilen och jag orkade inte ta tag i någon fysisk aktivitet på kvällen. Hade tänkt skotta snö, men det var så välplogat att det inte behövdes. Så jag ligger fortfarande på 2 av 80.

Idag tänkte jag däremot åka lite spark och passa på att klättra i snöhögar. Blir som barn på nytt när det är riktig vinter. :D
 
Jag kan lägga till fler:
- Äta frukost varje dag.
- Äta frukt/bär/grönsaker varje dag.

Dessa två är avklarade.

I övrigt har jag fixat med lite andra grejer, sådant jag behöver göra men alltför lätt skjuter upp:
- Tagit hand om disken och rensat diskbänken
- Påbörjat projekt rensa kylen
- Rensat undan julprylar
 
ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA!
(Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat)

Tidigare år:
2021
2022

Skamlöst taget från tidigare tråd: Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra nya rutiner eller vanor och hålla dessa under 90 dagar. Denna period sträcker sig mellan 1 januari - 31 mars 2022.

Dags att marinera och förkovra sig lite extra under årets första tre månader, med andra ord! Vad svär du vid denna gång? Ta sig igenom Dostojevskijs samlade verk? Lära dig fula ord på 13 olika språk? Börja sortera dina strumpor? Sjunga "Broder Jakob" varje gång du duschar? Satsa på att göra milen, sticka en halv näsduk, ge dig själv daglig sovmorgon, sätta skorna på skohyllan istället för att lämna dem på mattan i hallen - inget är för litet eller för stort.

Tips från coachen:
- Vi håller tråden fri från fokus på vikt, då vikttrådar redan finnes. Däremot helt ok att vilja fokusera på t ex motion eller att få i sig frukost varje morgon.
- Ha en plan B vid sjukdom eller annat förhinder om du t ex hade tänkt dig daglig ultralöpning eller andra ExTrEmA hittepå.
- Det behöver inte vara samma sak under 90 dagar, utan kan delas upp i t ex 30 dagar akvarellmålning, 30 dagar oljemålning och 30 dagar graffiti, eller t ex 5 dagar med godis, 2 utan i tre månader osv osv osv.

2c0zzs.jpg
Första 30 dagarna yoga. Med option om att försöka fortsätta efter det om allting håller ihop.

Rita, jag ska rita. (ett försöka är struket)
 
  • Yoga
  • Promenad vid sjön och genom kohage
  • Inget godis (än så länge)
Vi hann gå i både solsken och regn idag. Yoga vid lunch och sen åkte vi iväg för att promenera, är precis sådär lagom trött i kroppen nu. 1,5 h timmes promenad vilket är ganska lagom.
  • Yoga
  • Inget godis

Regnat sen igårkväll med korta uppehåll
Känner mig tillochfrån rätt kass, blev att sova middag vilket jag inte behövt på några månader. Oroar mig lite för att jag gör för mycket om kommer trilla in i dåligt mående igen.
Är sugen på godis men klarar det än så länge bra.
 
Jag hittade en app som gjorde att jag skaffat sjutusen fler mål. :angel: Det är SÅ typiskt mig när jag känner mig motiverad. Men äsch, jag kör på. Jag satsar på att klara så mycket som möjligt, 80% som @Fruentimber känns rätt realistiskt.

Samlar mina mål i ett och samma inlägg:
- Följa ett yogaprogram i 30 dagar.
- Rita/måla. Göra klart en bild i månaden.
- Läsa ut en bok/novell i månaden alt. läsa några sidor i veckan.
- Gå och lägga mig i tid på kvällen.
- Ta hand om måsten, t.ex. städa.
- Äta frukost varje dag.
- Äta frukt/bär/grönsaker varje dag.
- Dricka minst 5 glas vatten per dag.
- Hudvård morgon/kväll.
- Ansiktsmask 3 ggr/vecka.
- Hårvård 1 gång/vecka.
- Inte dricka läsk (fredagar går bra).
- Ingen färdigmat.
- Borsta tänderna och fluxa.
- Jobbdagar: Göra i ordning kläder/lunch kvällen innan.

Jag har gjort allt som ska skötas dagsvis idag, förutom yoga där jag istället kände för ren meditation. Meditation får vara plan B när jag inte orkar yoga. Mindfulness som mindfulness ;)
 
Efter en lång dag borta med sen hemkomst efter en längre resa i kasst väder blev det soffa med cola och chips och så tänkte jag att det skulle förbli. Men efter en stund gick jag upp, bytte om, sa till sambon att är det en streak så är det. 2 km löpning senare är jag nöjd med mitt beslut 😀

Runstreak dag 4 ✔️
 
Efter en lång dag borta med sen hemkomst efter en längre resa i kasst väder blev det soffa med cola och chips och så tänkte jag att det skulle förbli. Men efter en stund gick jag upp, bytte om, sa till sambon att är det en streak så är det. 2 km löpning senare är jag nöjd med mitt beslut 😀

Runstreak dag 4 ✔️
Imponerande! Bra jobbat 💪👏
 
4/1

✔ 1. Gå upp när larmet ringer, inget snoozande.

✔ 2. Lägga en kvart på kvällen för att rensa diskbänk och köksbord så att de känns inbjudande när jag kommer upp dagen efter.

❌ 3. På jobbet - avsluta dagen med att rensa inkorgen på allt som är åtgärdat eller som inte behöver sparas.

✔ 4. Hund - fotgående i 30 dagar.

✔ 5. På temat hund ska jag skriva träningsdagbok varje dag i 90 dagar.

➖ 6. Stretcha mig själv efter hundarnas fyspass.

✔ 7. Godisuppehåll i 90 dagar.

Jobbade på extern plats igår och fanns inte riktigt utrymme att sitta kvar och avsluta. Skulle kunna avsluta hemifrån efteråt men då hade jag slutat jobba enligt huvudet och hade inte en tanke på att ta upp datorn 😊 ser det som positivt egentligen, dumt att blanda in jobb på fritiden 🙂
 
Inget snoozande. Men det är nog fusk när det är semester 😂 Igår ringde iofs klockan 04:30 vilket var vidrigt men alla det berörde gick upp på studs 😎
Det svåra med semester och ingen klocka är att inte bli kvar i sängen i halvvaket tillstånd och vakna, somna om, vakna, somna om ... osv tills man (jag) blir seg och får ont i både huvud och kropp.
Idag fick jag hjälp upp av unghunden 🥰
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 280
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 445
Senast: Fruentimber
·
F
Tjatter Men vi kör väl ytterligare en omgång för att inviga nya året? Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra...
24 25 26
Svar
513
· Visningar
24 682
F
Kropp & Själ Jag tänkte ge mig själv en 90-dagars utmaning med start 1 januari, slutdatum 31 mars, som någon form av nyårslöfte/nystart. Någon som...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
10 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundbeteende

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp