90 dagar - 2023

7/1

✔ 1. Gå upp när larmet ringer, inget snoozande.

❌ 2. Lägga en kvart på kvällen för att rensa diskbänk och köksbord så att de känns inbjudande när jag kommer upp dagen efter.

➖ 3. På jobbet - avsluta dagen med att rensa inkorgen på allt som är åtgärdat eller som inte behöver sparas.

✔ 4. Hund - fotgående i 30 dagar.

❌ 5. På temat hund ska jag skriva träningsdagbok varje dag i 90 dagar.

➖ 6. Stretcha mig själv efter hundarnas fyspass.

❌ 7. Godisuppehåll i 90 dagar.

Åt inte rent godis men var hos grannarna och fikade med väldigt mycket fika 😍 Var inte födelsedagskalas, därav det röda krysset, men helt klart värt det!
Glömde skriva i hundarnas träningsdagbok, men det är ju lätt attityd igen.
Tänkte först att jag hade fixat diskbänken och bordet men kom på att det gjorde jag ju nu på morgonen...
 
Visar stolt upp gårdagens träd och även markeringen i dagens frukostruta:D Bara läsningen som jag trodde skulle vara enklast som fallerar men sånt händer!
Screenshot_20230108_090342_com.google.android.apps.docs.editors.sheets.jpg
 
7/1

❌ Yoga.
✅ Meditation, klar för veckan (4/2 ggr)
❕Rita/måla. Göra klart en bild i månaden.
✅ Läsa några sidor i veckan.
❌ Gå och lägga mig i tid på kvällen.
❌ Ta hand om måsten, t.ex. städa, rensa undan.
✅ Äta frukost varje dag.
✅ Äta frukt/bär/grönsaker varje dag.
✅ Dricka minst 5 glas vatten per dag.
✅ Hudvård morgon.
✅ Hudvård kväll.
❕Ansiktsmask 2/3 gjorda.
✅ Hårvård 1 gång/vecka.
✅ Inte dricka läsk (fredagar går bra).
✅ Ingen färdigmat.

Kändes som en ofullständig dag igår för att jag fick inget produktivt gjort alls. Lade mig sent gjorde jag också, en stund efter 02. Nästa vecka är jobbvecka så det blir ”intressant” :p
 
Just gjort dagens yoga. 🧘🏻‍♀️

Har insett hur mycket spänningar jag bygger på mig omkring höfterna, när jag inte aktivt tar hand om det (läs yogar). Hade problem i ländryggen i över 20 år; från mellanstadiet och fram till 2021 när jag började med yogan. Kroniskt ryggskott sa skolläkaren på gymnasiet (jag gick Häst och ryggen låste sig om jag stod längre perioder i lätt sist så hoppningen kunde vara ett problem…) och massörer har påpekat hur spänningar i vänster höft/piriformis drar snett och föreslagit stretchövningar.

Innan jul, när jag slarvat med yogandet mest hela hösten :meh: så var jag så vansinnigt stel i höfterna och ryggontet kröp tillbaka. Så nu jäklar ser jag till att ge den delen av kroppen attention! Just idag med hjälp av detta pass:

 
Idag har jag inte sytt utan i stället mätt och räknat på hur många pyramidnitar jag behöver köpa för att kunna täcka det övre ryggpartiet och lite andra delar av jackan. Nu är 500 nitar beställda, tyvärr blev det hutlöst dyrt att handla från någon av mina favoritbutiker så jag fick helt enkelt kompromissa med Amazon den här gången.
 
Då har det gått en vecka och det har gått bra!

Göra minst en övning dagligen för att stärka/stretcha kroppen: Japp, jisses vad stel jag är - kommer inte i närheten av hur övningarna "ska" vara men jag gör dem i alla fall!

Städa/röja/fixa något i huset minst tre dagar/v: Japp, har blivit 6 dagar till och med... Främst för att julen har städats bort.

Lägga en stund på att skapa min kurs, minst tre dagar/v: Ja, tre väldigt korta stunder har det blivit. Första var mer ett steg bakåt men å andra sidan behövde det problemet identifieras för att komma vidare. Känner mig rätt så pepp inför veckan men är samtidigt kluven, vill egentligen inte "jobba" under föräldraledigheten utan bara njuta av mina barn. Samtidigt vill jag försöka skapa den här kursen för att kanske, kanske kunna tjäna lite pengar på den och således kunna vara hemma lite längre och njuta mer av mina barn... Hm. Men då är det bra att jag har satt ett så lågt mål med bara "en stund" tre dagar/v. Känns det inte värt det när jag har kommit in i det lite mer så är jag inte rädd för att ändra mig och lägga ner planen.
 
Just gjort dagens yoga. 🧘🏻‍♀️

Har insett hur mycket spänningar jag bygger på mig omkring höfterna, när jag inte aktivt tar hand om det (läs yogar). Hade problem i ländryggen i över 20 år; från mellanstadiet och fram till 2021 när jag började med yogan. Kroniskt ryggskott sa skolläkaren på gymnasiet (jag gick Häst och ryggen låste sig om jag stod längre perioder i lätt sist så hoppningen kunde vara ett problem…) och massörer har påpekat hur spänningar i vänster höft/piriformis drar snett och föreslagit stretchövningar.

Innan jul, när jag slarvat med yogandet mest hela hösten :meh: så var jag så vansinnigt stel i höfterna och ryggontet kröp tillbaka. Så nu jäklar ser jag till att ge den delen av kroppen attention! Just idag med hjälp av detta pass:


Men åh. Jag har också haft ont i ländryggen sedan jag var barn. Ryggskott på ryggskott på ryggskott. Stela höfter och piriformis. Kanske mina små rörelseövningar mer och mer ska få övergå till yogapass med hopp om att det kan hjälpa mig också. Tack för den länkade filmen, ska prova!
 
Screenshot_20230109_001558_Sheets.jpg


Summering av första veckan: mycket nöjd! :) Fick förvisso kämpa som en tok idag för att få till en mil på gåbandet efter jobbet, men det gick! (Modifierat mål, från 2 till 1 mil i veckan) Det enda som fick stryka med idag var städningen. Arket ljuger ser jag, det blev minsann städning även i tisdags och således en 6 dagars streak på den. Nöjd också med att bara missa en punkt på vecko-listan, och nöjd med att nästan hela månadslistan redan är klar!
Nu laddar vi för vecka två! :bump:
 
Dagens Duolingo-lektion landade på inte alltför smickrande 71% korrekt. Jag har väldigt svårt för när vissa likartade ord – att placera he/het grammatiskt korrekt till exempel, – skall placeras ut i en färdig mening och jag får välja mellan fyra olika. Det är ingenting som Duolingo gått igenom utan de har bara gått igenom ъ och ь, hårt och mjukt.


Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag skall lyssna på en ny skiva i veckan eller mer under dessa 90 dagar – jag brukar starta starkt och sedan rinna ut i sanden. Igår blev det i alla fall album nummer 7 för i år, Kraftwerks 'Computerwelt' från -81. :love:
 
Jag köpte samma kalkylark som @Fruentimber , tycker det är super för att få överblick om man har flera mål. :)

Min tidningsläsning går okej, missade i onsdags och igår (lördag), pga väder och att det är 700 meter brant nerförsbacke (och sedermera uppförsbacke på tillbakavägen) till postlådan. Tycker ändå sammanfattningsvis att det är ganska kasst med tanke på hur mycket röda dagar veckan har innehållit, men idag bodde jag på hotell och läste DN till frukosten som liten kompensation. :p
 
8/1

✅ Meditera.
✅ Yoga.
✅ Rita.
✅ Läsa några sidor.
✅ Gå och lägga mig i tid på kvällen.
✅ Ta hand om måsten, t.ex. städa.
✅ Äta frukost varje dag.
✅ Äta frukt/bär/grönsaker varje dag.
✅ Dricka minst 5 glas vatten per dag.
✅ Hudvård morgon.
✅ Hudvård kväll.
✅ Ansiktsmask 3/3 gjorda.
✅ Hårvård 1 gång/vecka.
✅ Inte dricka läsk (fredagar går bra).
✅ Ingen färdigmat.

Jackpott!

Var rätt produktiv igår, städade och röjde undan på diskbänken, tog disken, hängde upp tvätten, dammsög, rensade avlopp i badrumsvask och dusch.

Hade även tid att läsa, om än bara lite innan det blev för mörkt. Samma med ritandet. Och tog mig i kragen och körde yogapass + meditation när jag väntade på att middagen skulle bli klar.

En bra dag allt som allt!
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 976
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 169
Senast: Fruentimber
·
F
Tjatter Men vi kör väl ytterligare en omgång för att inviga nya året? Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra...
24 25 26
Svar
513
· Visningar
24 245
F
Kropp & Själ Jag tänkte ge mig själv en 90-dagars utmaning med start 1 januari, slutdatum 31 mars, som någon form av nyårslöfte/nystart. Någon som...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
10 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp