Bukefalos 28 år!

Abortmotståndare - jag?

Sv: Abortmotståndare - jag?

Vad är problemet med dagens lagstiftning?

Att friska barn aborteras till ett lidande både för sig själva och vårdpersonalen då de föds levande och sedan lämnas att självdö.
Det är grymt.
Vissa lever i flera timmar.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Hjärtat börjar slå i v7.

Men räknar man embryots ålder från befruktning så skulle man kunna säga att hjärtat börjar slå i v5 men man räknar från sista mensens första dag.

Jag hade fel - det var i v 6 jag gjorde ultraljudet.
Såhär står det:
Ultraljud: Visar en levande intrauterint beläget foster med fin hjärtpulsation. Det ses en runt gulesäck och fina hjärtpulsationer hos fostret.
Ordagrant citerat från pappret från undersökningen.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Gör det. :) Du får gärna PM:a mig om du fastnar på något resonemang i boken som du behöver få hjälp att bena ut.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Varför lägga energi och pengar på något som egentligen inte behövs?

Hur menar du nu?

Jag anser att det är ett problem att friska och levande foster aborteras för att sedan självdö en kvalfull död.
Det är inte vare sig humant eller värdigt ett människoliv.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Att friska barn aborteras till ett lidande både för sig själva och vårdpersonalen då de föds levande och sedan lämnas att självdö.
Det är grymt.
Vissa lever i flera timmar.



Det är just detta som får det att fullständigt vända sig i magen på mig. Detta kan ingen enda människa få mig att vare sig känna eller tycka är okej. Vad vi än väljer att kalla det: Cellklump, foster eller något annat.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Ja det måste ju finnas en medelväg där kvinnans rätt till abort inte resulterar i rena barbarier som dessa exempel.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Att ha laglig rätt att göra abort skall inte innebära skyldighet för någon annan att utföra den.

Där tycker vi olika i så måtto att om tjänsten inkluderar att utföra aborter så har arbetstagaren accepterat det vid anställning, och får antingen förhandla till sig en annan tjänst eller sluta.

Och visst kan det leda till att barnmorskor som utför aborter får mycket bättre betalt än de som inte gör det, om det visar sig finnas ett signifikant motstånd. Som jag inte tror finns, därför att man har förstått sitt uppdrag.

Så länge något är olagligt kan inte en arbetsgivare begära att det ska vara del av arbetsbeskrivningen, så eutanasi är en helt annan frågedimension.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Där tycker vi olika ....

Inte riktigt.

Jag tycker att det skall vara frivilligt i det perspektivet att tjänster skall delas upp på att vara antingen livsskapande eller livsavslutande.

D.v.s. att de flesta skall slippa om de vill.
Och att särskilda abort-tjänster skall inrättas.

Det finns säkert de som sympatiserar så mycket med kvinnans aborträtt att de kan utföra de aborter som behövs.
Och finns det inte det så skall man inte kunna tvinga någon.
Det skall vara en uppgift som man slipper göra om det går emot den egna övertygelsen.

Inte svårare än så.

Men att det skall behöva bli brist på barnmorskor på t.ex. förlossningen, med de risker som det medför, bara för att man skall hålla på principen "Alla arbetsuppgifter eller inga arbetsuppgifter" är ju ett jättedåligt alternativ.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Men att det skall behöva bli brist på barnmorskor på t.ex. förlossningen, med de risker som det medför, bara för att man skall hålla på principen "Alla arbetsuppgifter eller inga arbetsuppgifter" är ju ett jättedåligt alternativ.

Det var inte vad jag menade. Det kommer dock att vara mer attraktivt med arbetstagare som kan utföra fler av uppgifterna.

Det är som en busschaufför som bara vill köra gasbussar och vägrar att köra dieselbuss. Vissa bussbolag är lite svårt att få jobb på, och många andra kanske ryggar inför att det blir icke-flexibelt i planeringen.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Att friska barn aborteras till ett lidande både för sig själva och vårdpersonalen då de föds levande och sedan lämnas att självdö.
Det är grymt.
Vissa lever i flera timmar.

Men den biten bör ju rimligen lätt kunna åtgärdas, om det nu är problemet.

Det är förresten av samma skäl som jag inte äter fisk.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Det var inte vad jag menade.
Nej och det är ju därför som jag anser att vi inte är helt oense.

Många bussförare vill inte köra etanolbuss och det finns arbetsgivare åt dem med.
Ställen utan etanolbussar.
Eller utan ledbussar.
Eller utan innerstadstrafik i Stockholm.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Hur kan du se min åsikt som abortmotstånd?

Jag är för fri abort till vecka 12, jag skulle kunna slåss för den rätten.

Men jag är osäker på när jag anser att fostret skall få egna rättigheter son person.
I dag är det i vecka 22.
Och den fria aborten är satt 4 veckor innan.

Vad är så problematiskt med att sänka den gränsen med några veckor?
Vad är vitsen med att sänka till 12 veckor? Ett foster är inte livsdugligt varesig vid vecka 13 eller vecka 18 utanför en kvinnokropp och som redan påpekats i den här eller om det är den andra aborttråden så är det en försvinnande liten del av de aborter som utförs som görs efter vecka 18.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Man kunde ju tycka det.
Men frågan är hur?


Men då så borde du ju verkligen förstå problemet.

Det kommer ut något som lever och rör på sig och ser ut som en människa.
Och det skall lämnas att självdö.

Jag förstår problemet, men vi lever inte i en perfekt värld. Ibland måste man fatta obekväma beslut.
För egen del äter jag inte fisk, men jag skulle inte hindra andra människor att äta fisk för den saken skull. Det är trots allt bra mat och fisken har ju i alla fall ett meningsfullt och fritt liv, till skillnad från många andra djur.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Man kunde ju tycka det.
Men frågan är hur?

Jag är fel person att svara på det, men att avsluta liv kan inte vara ens en tiondel så svårt som att upprätthålla liv, så det har nog snarare med etiska föreskrifter att göra än rent tekniska. Och om det kan jag tyvärr för lite för att svara på frågan.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

....så det har nog snarare med etiska föreskrifter att göra än rent tekniska.

Det är bara etiskt.
Precis som hela debatten om abort.
Det handlar bara om etik.

Nej det är förbjudet både att avliva fostret och att ge det behandling i livsuppehållande syfte.
Så då har vi ett levande foster utanför kvinnans kropp som inte har några rättigheter.

Vad gör vi?
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 876
Senast: Gunnar
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 688
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 466
Senast: alazzi
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 219
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp