Äntligen, nu blir det BOKBINGO!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har lyckats (:cautious::banghead:) vara för sen med återhämtning på biblioteket och fått för stora förseningsavgifter, så jag får inte låna "vanligt". Kan man ändå låna ljudböcker via nätet tro?
Det ska inte vara omöjligt tror jag? Finns dessutom en app för ljudböcker från biblioteket så det blir smidigare att lyssna från telefonen :)
 
Jag har lyckats (:cautious::banghead:) vara för sen med återhämtning på biblioteket och fått för stora förseningsavgifter, så jag får inte låna "vanligt". Kan man ändå låna ljudböcker via nätet tro?
Du kanske behöver betala bort den skulden först, och kommunernas regler kan nog skilja. Ganska säker på det är så med mitt kort när jag är på deras egen hemsida. Men med lite tur är den där legimus-tjänsten ett eget konto som kanske inte är lika nära kopplad?

Jag har bara lånat e-böcker (inte ljud) via hemsidan. Men de funkar så att de automatiskt blir oläsbara efter 28 dagar. Så kan aldrig bli nya böter för sen återlämning av det. Gissar de borde bli lika med ljudböckerna också. Finns instruktioner med länk till gratisprogram man använder för att läsa i.
 
Prisvinnande bok. Jag heter inte Miriam. Den vsnn stora ljudbokspriset för några pr sedan. Skulle kunnat kryssats som boken alla andra har läst så jag tycker inte den behöver så mycket presentation. :D

20180907_112700.png
 
Som vi teasat om i boktråden så har några av oss varit med på olika bokbingon på facebook och insta. Nu är det äntligen dags för bukes egna :D

Reglerna är enkla. Vi håller på till 31 november. Alla bestämmer själva om de siktar på många kryss, flest "bingo" eller full bricka. Du kryssar i din bricka när du läst ut en bok som du tycker passar in i någon ruta. Berätta vad du läst, och hur du tycker den passar in. Långsökta motiveringar går jättebra!

Visa bifogad fil 18859

Så kom igen, nu kör vi! Hoppas många vill vara med :) (Och det går jättebra att hoppa in längs vägen!)

Hur kunde jag missa det här? Jag är definitivt på. :)
 
Kryssar en bok med bara ett ord i titeln: Silvervägen av Stina Jackson. Det har skrivits rätt mycket om den så jag vet inte hur mycket presentation som behövs. Den utspelar sig i Norrlands inland. Huvudpersonen Lelle tillbringar all ledig tid med att köra längs Silvervägen för att leta efter sin dotter som försvann spårlöst för tre år sedan. Han håller på att gå under, bokstavligt talat. Meja och hennes mamma kommer till byn eftersom mamman hittat en ny man ute i skogen. Så småningom korsas deras vägar.

Boken var bra, men slutat var inte särskilt överraskande. Det som var mest lyckat var stämningen i boken -Lelles förtvivlan och hans desperata sökande efter dottern. Författaren får fram en ödslighet och skitighet som gör att intrigen känns trovärdig.

PS hur gör man för att kryssa i bingobrickan så där snyggt som en del av er gör?????
 
Jag kryssar ”En bok med bara ett ord i titeln” med Fågelskådaren av Olséni & Hansen, del två i Mord i Falsterbo. En skruvad lättsam deckare, kan man väl säga :D

Kryssar även ”valfri bok”, känns ju trist men jag hade redan börjat lyssna så smått på denna och hur mycket jag än försöker lyckas jag inte få in den någon annan stans :cautious: Två sorters sanning av Michael Connelly. En fisljummen deckare som aldrig riktigt blev intressant. Men helt ok som tidsfördriv.
 

Bifogade filer

  • ED6437F7-D163-4F5C-8F11-E2966724A1F6.jpeg
    ED6437F7-D163-4F5C-8F11-E2966724A1F6.jpeg
    315,7 KB · Visningar: 27
Väljer att kryssa Novellsamling med den här boken;

image1.jpeg


Fin samling med berättelser för åldern strax före tonåren. Rekommenderas varmt för den som känner sig osäker på formatet.
 
20180907_222314.jpg


Mitt andra kryss blir i rutan för en bok som man velat läsa i mer än två år. Cora Sandels "Alberte och Jacob" och den var så fängslande att jag nu helst vill fortsätta med del 2 och 3 och funderar på hur jag ska få in dem på bingobrickan.
 
Tjoho, jag har mina två första kryss! Ett från en ljudbok, och ett från en vanlig bok.

En rekommenderad bok: The Child av Fiona Barton, som @Killaloe talade väl om i den andra boktråden. Jag tyckte illa om inläsningen (på engelska) men gillade själva historien, så jag är ändå nöjd! Förvisso började jag lyssna innan det här började, men jag avslutade den nu i dag... Gills det?

En bok som utspelar sig på en kontinent du aldrig besökt: Den som går på tigerstigar av Cecilia Thorfinn. Den utspelar sig i Asien, som jag aldrig varit i, och jag älskade den nästan lika mycket som Innan floden tar oss!

Bokbingo 6 Sep.png
 
Nästa bok skulle ha kunnat hamna i en hel drös med rutor. En YA, men den här jag ju redan kryssat. Utspelar sig i USA, jag har aldrig varit i Nordamerika. Ett ord i titeln, har stått i min bokhylla i typ fyra år.

Jag kryssar rutan för två år eller mer med boken Pappersstäder av John Green. Handlar om Quentin och hans sökande efter sin barndomsvän och granne Margo, som försvunnit.

20180908_111005.png
 
Mina två första kryss kommer här! Igår läste jag ut I'll be gone in the dark av Michelle McNamara. Författaren hade en true crime-blogg och blev lät besatt av ett cold case - en man som inledde som smygtittare, började med inbrott, övergick till serievåldtäktsman som slutade seriemördare som härjade i Kalifornien i slutet av 70-talet/början av 80-talet. Förövaren var misstänkt för 50 våldtäkter och 12 mord men han blev aldrig tagen. Boken handlar om författarens jakt på ledtrådar som hon hoppas ska leda henne till den skyldige - 30 år efter att han försvann. Utan att spoila något kan jag rekommendera att googla på fallet efter att man läst boken.
Mitt första försök att läsa true crime, men jag fastnade inte riktigt i boken. Kryssar den som bok med fult omslag.

Nästa kryss blir Harry Potter and the prisoner of Azkaban som jag inte tror behöver någon vidare förklaring :love: På min upplaga är det en patronus-hjort på framsidan, krysset blir därför bok med djur på omslaget.

20180908_133356.png
 
Bokbingo2.jpg

En kvinna som gjort avtryck i historien: Vår rättmätiga plats av Barbro Hedvall handlar inte bara om en kvinna som gjort avtryck i historien utan om många. Den beskriver svenska kvinnors kamp för rösträtt och bara för att ge er några namn att ev googla vidare på kan ni få Signe Bergman, Anna Whitlock, Ann Margret Holmgren, Ellen Hagen och Gulli Petrini. Och Elin Wägner.

Bok från 1918: Tant Brun, tant Grön och tant Gredelin, såklart! Älskade dem som liten och det är givet att de finns kvar.

En bok om en häst: favoriten Svarta Hingsten-mysteriet

Nu ska jag ge mig i kast med den där gåvan...
 
Bok 1 blev en bok med ett ord i titeln.
Bunkern av Hanna Von Corswant.
Screenshot_20180908-182121.png

En rörig, tråkig och obegriplig bok som jag inte hade läst ut om det inte hade gett mig en ruta i bingot.
 
Mina två första kryss kommer här! Igår läste jag ut I'll be gone in the dark av Michelle McNamara. Författaren hade en true crime-blogg och blev lät besatt av ett cold case - en man som inledde som smygtittare, började med inbrott, övergick till serievåldtäktsman som slutade seriemördare som härjade i Kalifornien i slutet av 70-talet/början av 80-talet. Förövaren var misstänkt för 50 våldtäkter och 12 mord men han blev aldrig tagen. Boken handlar om författarens jakt på ledtrådar som hon hoppas ska leda henne till den skyldige - 30 år efter att han försvann. Utan att spoila något kan jag rekommendera att googla på fallet efter att man läst boken.
Mitt första försök att läsa true crime, men jag fastnade inte riktigt i boken. Kryssar den som bok med fult omslag.

Nästa kryss blir Harry Potter and the prisoner of Azkaban som jag inte tror behöver någon vidare förklaring :love: På min upplaga är det en patronus-hjort på framsidan, krysset blir därför bok med djur på omslaget.

Visa bifogad fil 19191
Det var ju krav på bild på bok med fult omslagen! :)
 
Min andra bok kryssas i ”kvinna som gjort ett avtryck”. Boken heter Fem kvinnor som förändrade världen och är skriven av Ulla Britta Ramklint. Titeln förklarar helt vad boken går ut på, det är helt enkelt fem porträtt av kvinnor som författare haft stor påverkan. Helt ok, men inget jag direkt rekommenderar, mer än för ett klockrent kryss i den rutan ;)

E5BABF2E-D789-4631-A587-910F0045ABC2.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
12 128
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
413
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 602
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp