Är det hälsosamt att fasta? (utbruten från Gillar du eller ogillar du att laga mat och baka? Varför?)

Men cyklingen gick inte på något sätt ut på att svälta sig till döds utan det handlade om ifall det går att göra en så stor fysisk bedrift som den han gjorde utan energiintag.
Min poäng var att det tog ett tag för dem att dö i gulag också. Hade han fortsatt att cykla utan att äta hade han svultit ihjäl till slut, men det tar ju ett tag. Längre än vad han höll på. Så vi visste redan att det går.
 
Ursäkta en fråga som kanske verkar aggressiv, men det är inte min mening: vart vill du komma när du gång på gång tar upp den här ena, manliga cyklisten?

Det verkar vara en majoritet kvinnor här (kvinnor och mäns kroppar skiljer sig trots allt åt), och mig veterligen är ingen ultracyklist.
Vart vill du och de som gång på gång tagit upp den här cyklisten i svar på mitt inlägg med ett fotnotsexempel på en person med anknytning till trådens ämne? Tycker du att det är orimligt att man svarar er som direkt adresserar inlägget till mig?

För mig var det bara en prestation med ankytning till trådämnet men för dig och andra verkar det vara någon form av hangup? Är det för att han är man? Det finns liknande, andra fysiska prestationer som genomförts av kvinnor om könet nu är så viktigt för dig?
 
Min poäng var att det tog ett tag för dem att dö i gulag också. Hade han fortsatt att cykla utan att äta hade han svultit ihjäl till slut, men det tar ju ett tag. Längre än vad han höll på. Så vi visste redan att det går.
Kanske du visste det men inte vi andra, däri ligger skillnaden. Som jag har skrivit genomförs också andra idrottsprestationer med ett underintag av energi, det finns ett intresse för den här typen av försök, vilket också var anledningen till att det gjordes.
 
Men elitidrott är inte sunt, Det är ett val man gör, och uppenbarligen tycker är värt uppoffringen för att få eventuell evig stjärnstatus (typ ta OS-guld, världsrekord mm).

Bikini fitness är inte heller hälsosamt men också ett val man gör.
Samtidigt har man ju kommit fram till att vissa av dem hade kunnat få högre prestation om de hade ätit mer så jag vet inte jag.
 
Jag har aldrig låtit bli att äta i flera dagar, jag äter alltid frukost på morgonen, men de andra målen kan det bli lite si och så med. Det är hundra procent kopplat till ett stört ätbeteende i mitt fall. Hemma har vi aldrig ätit varm mat mitt på dagen och jag kan inte göra det, jag mår direkt dåligt om jag någon gång varit tvungen. Skolmatsalen var en plåga, jag har aldrig ätit i skolmatsalen sen jag i första klass kräktes ner hela bordet och läraren som försökt tvinga mig att äta. Jag har ju dock för det mesta ätit middag när jag kom hem, eller som efter skolan ett mellanmål då.

Eftersom jag har gått större delen av mitt liv utan att äta mellan frukost och middag är ju min kropp van vid det. Då har det aldrig varit några problem att hoppa över lunch när jag tidigare haft jobb, främst sommarjobb, där det varit omöjligt att ta lunch. Mina dåvarande kollegor blev typ sjuka/fick feberkänsla/blev helt rabiata om de inte fick mat, det har jag aldrig känt. Men visst är det jag som är konstig, det är jag fullt medveten om.
Jag tror det mer handlar om vad man är van vid. Det finns många länder där man äter en väldigt lätt lunch, man vänjer sig.
 
Man blir ju lite ”hög” av hunger, det kanske är den effekten han gillar? I nåt läge blir man ju dock så matt, och sen så trött efteråt när man väl ätit, att det är opraktiskt att inte äta.

Tre regelbundna mål mat om dagen plus mellanmål tror jag är ovanligt. För egen del så kan det ofta vara så när jag jobbar att jag inte äter nånting alls förrän vid 4-5 på eftermiddagen, men jag försöker äta mer regelbundet, eftersom tröttheten gör att jag blir ineffektiv, även om jag inte kommer mig för att äta.
Det tror jag inte alls är ovanligt. Jag tror snarare det är väldigt vanligt. Det är ju precis så arbetsdagen och skoldagen är upplagd för många och det blir ju väldigt lätt att följa. Tex att skippa lunchen på mitt jobb skulle märkas.

Just tre mål och något äpple är praktiskt taget standard för alla jag känner och känner till så jag kanske lever i en bubbla men jag tror verkligen inte det i så fall är en ovanlig bubbla.
 
Jag tror det mer handlar om vad man är van vid. Det finns många länder där man äter en väldigt lätt lunch, man vänjer sig.
Ja men precis, jag är ju inte van vid att äta varm mat till lunch och vill faktiskt inte lära mig det heller. Däremot är det tydligen extremt provocerande för alla andra (mest kollegor i lunchrummet) att jag inte äter varm mat mitt på dagen, trots att jag för det första absolut inte är underviktig och för det andra har de noll koll på vad jag äter resten av dagen.
 
Där tycker jag helt annorlunda. ADHD ÄR en nedsättning, annars får man ju ingen diagnos, det är bara att läsa diagnoskriterierna. Uttrycket används ju för övrigt bara om personer som har svårigheter. Har aldrig hört någon säga att Zlatan, Einstein eller Usain Bolt har en funktionsvariation. Bättre att bara säga som det är istället.
Vi har alla funktionsvariationer (vi är ju alla olika), en del mer och en del mindre. Frågan är vad som är normalt egentligen, många som har någon bokstavskombination fungerar bra i samhället och kan dra nytta av egenskaperna. Man kan ha svårigheter att hantera vårt samhälle samtidigt som man har eftersträvansvärda egenskaper exempelvis för viss arbetsuppgifter.
 
Kanske du visste det men inte vi andra, däri ligger skillnaden.
Men det vet väl alla? Eller åtminstone är det enkelt för alla att ta reda på. Det finns ju hur mycket exempel som helst på svält och hungersnöd genom historien, som man kan läsa på om ifall man undrar. Många fall med situationer där folk svultit men varit tvungna att fortsätta arbeta.

Det är lite som att prova att äta arsenik för att se om det är farligt, för att man inte vet. Det är enkelt att ta reda på.

Sen kan jag förstå att han kanske var nyfiken på hur det skulle kännas, och om han skulle klara det utan att falla till föga och börja äta, men det handlar ju mer om att han var nyfiken på hur det skulle kännas för honom. Lite som när man var liten och provade att gå utan mössa för att se hur det skulle kännas.
 
Nåja här är ett radioprogram från Kropp och själ om fasta. Eftersom vi ändå sprider poddar från dem :D
https://sverigesradio.se/avsnitt/jimmy-och-rekordfastan

Han fastar 30-40 dagar i taget. (men det verkar gå sämre och sämre för honom enligt honom själv. Personligen gissar jag på att han förlorar muskler helt enkelt och inte hinner bygga upp dem emellan. Han är också extremt ovanlig såtillvida att han även kan äta hur mycket som helst så han ligger inte på normallinjen någonstans.)
 
Ja men precis, jag är ju inte van vid att äta varm mat till lunch och vill faktiskt inte lära mig det heller. Däremot är det tydligen extremt provocerande för alla andra (mest kollegor i lunchrummet) att jag inte äter varm mat mitt på dagen, trots att jag för det första absolut inte är underviktig och för det andra har de noll koll på vad jag äter resten av dagen.
Jag har också svårt att äta varm mat mitt på dagen
Och dina kollegor ska väl inte bry sig om vad du äter :confused:
 
Det tror jag inte alls är ovanligt. Jag tror snarare det är väldigt vanligt. Det är ju precis så arbetsdagen och skoldagen är upplagd för många och det blir ju väldigt lätt att följa. Tex att skippa lunchen på mitt jobb skulle märkas.

Just tre mål och något äpple är praktiskt taget standard för alla jag känner och känner till så jag kanske lever i en bubbla men jag tror verkligen inte det i så fall är en ovanlig bubbla.
Det kanske beror på jobbet, då? Jag vet många som skippar frukosten, eller inte alltid lagar middag, om de bor själva. De flesta arbetsplatser jag varit på är det bara lunchen som är en gemensam måltid, inte mellanmålen, och det är supervanligt att nån går iväg på ett ärende på lunchen, tar sen lunch, eller av annan anledningen inte äter samtidigt som de andra. Det skulle vara enkelt att inte äta alls utan att nån tänkte på det.
 
Jag tror det mer handlar om vad man är van vid. Det finns många länder där man äter en väldigt lätt lunch, man vänjer sig.
En del handlar om vanor, en del om att vi faktiskt fungerar olika. Vissa har inga problem att hoppa över en måltid eller två utan att ens tänka på det, andra får fysiska besvär som yrsel eller mycket starka hungerkänslor.
 
Vart vill du och de som gång på gång tagit upp den här cyklisten i svar på mitt inlägg med ett fotnotsexempel på en person med anknytning till trådens ämne? Tycker du att det är orimligt att man svarar er som direkt adresserar inlägget till mig?

För mig var det bara en prestation med ankytning till trådämnet men för dig och andra verkar det vara någon form av hangup? Är det för att han är man? Det finns liknande, andra fysiska prestationer som genomförts av kvinnor om könet nu är så viktigt för dig?
Alltså nu förstår jag faktiskt inte vad du menar.
 
Jag har också svårt att äta varm mat mitt på dagen
Och dina kollegor ska väl inte bry sig om vad du äter :confused:
Ja, jag förstår inte hur det kan vara så roligt att kommentera det, men varje dag från min första dag tills pandemin började är det minst en person som kommenterat det. Varje dag. Eftersom jag har trauman kopplat till skolmatsalen och hela lunchrummet är som en stor flashback till skolmatsalen, blir jag inte mer välvilligt inställd direkt. Exakt en kollega sa ifrån en gång och menade på att det blir väl inte bättre för att ni tjatar, hon kommer inte börja äta varm mat för det, låt henne vara. Ingen lyssnade. (Men jag är väldigt tacksam mot den personen för att han faktiskt försökte!) Detta är ytterligare en anledning till varför jag aldrig vill gå tillbaka till kontoret efter pandemin.
 
Det kanske beror på jobbet, då? Jag vet många som skippar frukosten, eller inte alltid lagar middag, om de bor själva. De flesta arbetsplatser jag varit på är det bara lunchen som är en gemensam måltid, inte mellanmålen, och det är supervanligt att nån går iväg på ett ärende på lunchen, tar sen lunch, eller av annan anledningen inte äter samtidigt som de andra. Det skulle vara enkelt att inte äta alls utan att nån tänkte på det.
Ja det varierar säkert. Men jag tycker nog att det är väldigt vanligt med fikaraster på fm och em där många äter något litet. Och när jag gick på universitett var det standard att gå och köpa något på rasterna. Likaså under gymnasietiden var det vanligt att handla något i kiosken fm och em.

Jag tror mer det handlar om ifall man definitierar det som ett mellanmål eller ej. Likaså att hugga något i farten när man är på språng osv.
 
Ja, jag förstår inte hur det kan vara så roligt att kommentera det, men varje dag från min första dag tills pandemin började är det minst en person som kommenterat det. Varje dag. Eftersom jag har trauman kopplat till skolmatsalen och hela lunchrummet är som en stor flashback till skolmatsalen, blir jag inte mer välvilligt inställd direkt. Exakt en kollega sa ifrån en gång och menade på att det blir väl inte bättre för att ni tjatar, hon kommer inte börja äta varm mat för det, låt henne vara. Ingen lyssnade. (Men jag är väldigt tacksam mot den personen för att han faktiskt försökte!) Detta är ytterligare en anledning till varför jag aldrig vill gå tillbaka till kontoret efter pandemin.
Tramsigt. Mat behöver väl knappast vara varm för att ändå vara mat.
För att nämna några rätter som gör sig bäst kalla: sushi, gazpacho, smörgåstårta.
 
Det kanske beror på jobbet, då? Jag vet många som skippar frukosten, eller inte alltid lagar middag, om de bor själva. De flesta arbetsplatser jag varit på är det bara lunchen som är en gemensam måltid, inte mellanmålen, och det är supervanligt att nån går iväg på ett ärende på lunchen, tar sen lunch, eller av annan anledningen inte äter samtidigt som de andra. Det skulle vara enkelt att inte äta alls utan att nån tänkte på det.
Det kan ju helt och hållet bero på hur vi båda uppfattar språk. Jag uppfattade det som att du tänker att det är ovanligt att äta tre mål mat och ett mellanmål. Dvs att av 100 personer så kanske högst 10 personer oftast skulle äta tre mål mat och ett mellanmål.

Själv tror jag ju att en helt överväldigande majoritet av alla i Sverige äter tre mål mat och ett mellanmål. Det verkar nära standard i Sverige/Europa (utom att kanske fransmännen är kända för att hoppa frukost). Med mat menar jag vad som helst från yoghurt till en massiv vällagad måltid. Och typ äpple inkluderat som mellis.

Därför tror jag absolut inte alls det är ovanligt att äta så.

Däremot tror jag att det absolut kan vara vanligt att personer antingen regelmässigt eller ibland hoppar en av måltiderna (Dvs en majoritet gör inte så men kanske tillräckligt många för att det inte ska vara ovanligt, utan vanligt, kanske 30 av hundra gör så.). Jag äter tex alltid tre mål mat och mellanmål skulle jag säga, trots att det kan hända att jag självklart av någon orsak inte gör det någon enstaka gång.

Så att det är supervanligt att någon går iväg på lunchen, så är det absolut, det händer säkert någon gång i veckan att en av 15 går iväg på lunchen. Men eftersom övriga 14 sitter och äter sin lunch och pratar om sin middag eller frukost utan att någon reagerar chockat så kan att äta frukost, lunch och middag knappast räknas som ovanligt, utan snarare som vanligt.

(jag har dock reagerat på att folk äter lite udda på buke :D)
 
Tramsigt. Mat behöver väl knappast vara varm för att ändå vara mat.
För att nämna några rätter som gör sig bäst kalla: sushi, gazpacho, smörgåstårta.
Samtidigt hade nog de maträtterna varit "okej" även för de här förståsigpåarna. Det är att jag äter typ yoghurt/kvarg/dylikt eller hemska tanke, kanske till och med en macka, som de har så svårt för. En dam (som inte ens jobbar med mig, hon attackerade mig från ingenstans, hade aldrig sagt hej till människan ens) deklarerade högljutt att hon hade minsann rutit upp ordentligt med sina barn om de haft mina matvanor. Förlåt då, men nu är du inte min mamma och jag är över 30 så du bestämmer inte över mig, typ.
 
Samtidigt hade nog de maträtterna varit "okej" även för de här förståsigpåarna. Det är att jag äter typ yoghurt/kvarg/dylikt eller hemska tanke, kanske till och med en macka, som de har så svårt för. En dam (som inte ens jobbar med mig, hon attackerade mig från ingenstans, hade aldrig sagt hej till människan ens) deklarerade högljutt att hon hade minsann rutit upp ordentligt med sina barn om de haft mina matvanor. Förlåt då, men nu är du inte min mamma och jag är över 30 så du bestämmer inte över mig, typ.
Trist att de beter sig så märkligt, men det är nog ändå välmenande omsorg bakom. Ibland får man försöka påminna sig själv om det 😊
 

Liknande trådar

Mat Mat behöver ju vi alla ha i oss. Jag har funderat på varför det är så olika bland människor varför de gillar eller inte gillar att laga...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 583
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 306
Senast: mrkarisma
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 720
Senast: MiniLi
·
Mat Jag tänkte först skapa ett anonymt nick men sen kände jag nej, jag tänker inte skämmas för att jag har ett problem som jag söker hjälp...
Svar
4
· Visningar
1 074
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp