Bukefalos 28 år!

Allemansrätten på grusväg....

Sv: Allemansrätten på grusväg....

Det spelar ingen som helst roll ifall vägen är en väg eller en traktorväg in till åkrarna.. Allemansrätten gäller iaf och där får man rida! Du får rida så länge du inte gör stor skada. Till det räknas INTE hovavtryck utan mer om du rider varje dag och trampar upp det till en sörja.
Självklart skulle jag aldrig rida de perioder det är risk för att man förstör.

Tyvärr tycker jag tvärtom att det är många markägare som tror sig ha rätt att förbjuda ridning bara för att de äger marken. Så är alltså inte fallet. Du får till och med rida på en enskild väg som går igenom en gård eller förbi en tomt.


Jag håller inte med dig.
En traktorväg som går till åkrar har inte sällan samma underlag som åkern, alltså gräs i någon form, och där blir det lätt trampskador.

Att det ska behöva bli stor skada innan det inte är tillåtet låter för mig komma från någon som inte äger mark själv.:mad:

Det är inte ens givet faktiskt att få rida genom eller förbi gård där gårdsägaren äger vägen, det beror delvis på avståndet och även hur vägens underhåll är uppdelat, om det är det.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

svara ditt inlägg 22! Du verkar inte vet vad respekt är för andras egen dom alltså inte tillrekligrt vet att nyttja allmansrätten...

Behövs inte så mycket för att förbjuda ridning på en väg, så tänk er väldigt noga för.

Att hård dra det så förstör ni så fort dätr blir ett märke på vägen ni rider på, och där med kan markägaren begära vite för förstörd väg.

Vi har begärt vägbom till vår väg pågrund av ryttare som tror de får rida hur som helst och det var inte minsta svårt, då är jag själv hästägare.

Är så oerhört trött på folk som tror de äger världen och då främst ryttare, travet frågar åtminståne om det är ok...
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Intressant länk. Det är märkligt hur hästägare alltid anser sig ha rätt till det mesta, men samtidigt vill förbjuda så mycket annat...

Med det oresonliga resonemang som många i den här tråden för så antar jag att det är okej att cykla på ridvägar och att blåsa på med mopeder och motorcyklar utanför stall och hagar?

Ni kräver respekt men ger själva väldigt lite av den varan tillbaka..?

Det görs ju redan, körs cross i skogen trots att det är förbjudet.
Skoter framförs överallt, cykelvägar vanliga vägar och precis överallt i skogen trots att de endast får köra på snöskoterleder.
Var nyss skriverier här i tidningarna om vattenskoter som endast får framföras på ett ställe i länet.
Trots det så körs de också kors och tvärs, vi kan inget göra säger polisen.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

men kollade du även åkervägen som du tänker köra på? :mad:

Ja han kollade på en karta och kollade hela slingan mellan dom två stora vägarna. Och vägen är inte en mjuk traktorväg som jag tror ni föreställer er, det är nog bara det den i princp används till nu för tiden, men förr så gick den nog som vanlig väg mellan en klunga hus och en annan klunga hus men nu så är det närmare från respektive klunga med hus att ta sej till respektive stora väg och därför annvänds den inte av bilar längre.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Bara en liten sak.
Så sa min kommun också om vår väg som går igenom en hage. De hade helt fel för sej, vägen slutade 300 m innan hagen och var en traktorväg till våra åkrar. Inte särskilt ovanligt att markägarna har betydligt bättre kunskap om sina rättigheter än en kommunanställd som inte kan kunna allt. Dock låt dem ha konflikten men var medveten om att det inte alls är säkert att kommunen har rätt. :D

Han kan ju se om det finns några förbud registrerade, och eftersom man inte får sätta upp skyltar hur som helst så fanns inga sådana sa han, så det var fritt fram.
Han höll med om att man fick skylla sej själv om man köpt en gård som delas av av en väg om man vill vara ifred.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Skylla sig själv? Du som ryttare kanske ska respektera andras vilja. Annars kanske vi inte har någon allmansrätt kvar..
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

KL

Man får rida överallt i princip så länge man inte gör skada, man får rida på gamla vägar som är gräsvägar, man får även rida igenom hagar osv.

Det diskuterades en del i trådar om hästar som skärs, ägarna kan inte göra nåt om nån är i hästarnas hage, för där gäller faktiskt allemansrätten, däremot får man inte störa boskapet och det gör man ju om man rider igenom en hage med hästar i, men är hagen tom så är det alltså fritt fram.

Det finns inget som heter enskild väg i den bemärkelsen som många tror, visst får man sätta upp bom, men det finns inget som säger att man inte får hoppa över/gå på sidan eller vad man nu vill göra, därav så är det inte säkert att det är effektivt.

Ska man däremot ha tillstånd för en skylt "ridning förbjuden" så krävs det en hel del, man måste kunna bevisa att ridningen har så mkt skada på vägen, jag vet en väg här i närheten som har en sådan skylt men inte har tillstånd för den så där rider jag ändå, dock visar jag respekt och sparkar alltid ner bajs i dikena och liknande. Ett enkelt sätt att de verkligen hr tillstånd är att skyltarna man sätter upp själv brukar se lite annorlunda ut än vägverkets.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

*Vet nog vilken skylt det är* Den kom väl upp för att ridskolan i närheten red där ganska frekvent har jag hört, men den är inte mer "laglig" för det.

Men, jag vill lägga till...en del vägar går över tomtgräns och då ska inte allemansrätten gälla på samma sätt. Där bör man, om man prompt måste rida över, fråga om lov (enligt polis i ett ärende gällande just ridning och allemansrätt).

((Men det hade någon redan skrivit såg jag nu efter att ha läst HELA tråden))
 
Senast ändrad:
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Det finns inget som heter enskild väg i den bemärkelsen som många tror, visst får man sätta upp bom, men det finns inget som säger att man inte får hoppa över/gå på sidan eller vad man nu vill göra, därav så är det inte säkert att det är effektivt.


Det finns flera olika typer av enskilda vägar.

De som får stadsbidrag, ridning och körning kan inte förbjudas.
Små bilvägar i skogen,ridning kan inte förbjudas.

Därutöver finns privatägda vägar, alltså väg till fastighet som ägs av en enda markägare, väg som underhålls enbart av samme, där har man full rätt att sätta upp ngt som förhindrar ridning och körning.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Det diskuterades en del i trådar om hästar som skärs, ägarna kan inte göra nåt om nån är i hästarnas hage, för där gäller faktiskt allemansrätten, däremot får man inte störa boskapet och det gör man ju om man rider igenom en hage med hästar i, men är hagen tom så är det alltså fritt fram.


Jag blir rätt trött på folk faktiskt som har den tanken att det är OK att rida genom beteshagar, det fungerar dåligt i praktiken.

Vi har haft stora problem med ryttare som haft den inställningen och som samtidigt fattar egna beslut om det finns djur i hagen eller inte.

Om hagen är 7 ha, kuperad, ekbevuxen delvis, uppgång till annan hage där ligghall finns, så tror en del nötter att bara för att de inget djur ser att det är fritt fram att öppna, sedan stängs det inte:mad:, rätt irriterande.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

jo... jag själv skulle bli fly förbannad om jag såg nån i min hage, och jag skulle aldrig komma mig för att rida genom en hage!

talar bara om vad man får... jag själv skulle aldrig tänka tanken (utom en hage där det bara går kor på sommarn och det går en väg rakt igenom och jag har dessutom pratat med bonden i fråga eftersom vägen verkligen gick rakt igenom hans gård, och för honom var det inga problem)


men ang privat väg så måste man fortfarande ha tillstånd för skylten, allemansrätten gäller om man inte har tillstånd, så det är inte bara att sätta upp en hemmagjord skylt eller liknande. därav rider jag fortfarande på en väg i närheten som inte har det tillståndet, den ena människan som bor det är dock lite aggresiv, men när man har en häst som kan stegra på komando så brukar de hålla sig på avstånd!

anledningen till att han kan det är för tt det var en människa på en tävling (distans) som inte tyckte vi skulle vara där (de hade tillstånd från alla markägare) och helt kallt slog till min häst i huvudet med en gå pinne/skidstav eller vad det nu var... jag bestämde mig för att det ska inte hända igen!! :cool: så har ni fått svar på den frågan ;)
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

*kl*

Om jag går tillbaka till "rubriken" av denna tråd, dvs "allemansrätt på grusväg" så är det en VÄG vi diskuterar och det har framkommit redan i tråden att man fÅR rida (och köra) på ALLA vägar oavsett den var enskild eller inte... Det är ju inte ens snack om saken... Inget att diskutera... Och det gäller alla, både näringsverksamhet eller privat...
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

*kl*

Bara för att ska jag oxå lägga ut dom skyltar som finns för denna väg:
Första skylten vid stora vägen:
Niklasmammaopappakerhstmedvagn001.jpg
[/IMG]

Skylt nr 2:
Niklasmammaopappakerhstmedvagn002.jpg
[/IMG]

Och nr 3 som ligger strax innan tantens hus:
Niklasmammaopappakerhstmedvagn003.jpg
[/IMG]
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Inte fel att kolla vad som gäller innan man kommer med kategoriska påståenden?

Citat ur Naturvårdverkets hemsida:


Hur nära hus får man passera eller uppehålla sig?

Det finns ingen avståndsgräns angiven i lag. Vad som gäller är brottsbalkens regel om "olovlig väg".

Man får inte uppehålla sig på eller passera över tomt. Att gå på en väg över en tomt är i och för sig inte "olovlig väg" i lagens mening. Gränsen för tomt sammanfaller inte alltid med fastighetsgränsen. Tomt i det här sammanhanget är det område närmast huset där de boende ska kunna känna sig ostörda, det man kan kalla för hemfridszon. Hur stort det området är beror på förhållandena på platsen, till exempel i fråga om insyn. Tomtbegreppet gäller runt boningshus, inte runt till exempel båthus och uthus.

Det är inte heller tillåtet att passera över plantering, åkermark med gröda eller över annan ömtålig mark som lätt kan skadas.



Bor man i ett hus beläget precis bredvid en enskild väg, tyder jag bestämmelsen så, att det inte ingår i allemansrätten att vistas eller passera på den. Tänk t ex på alla infartsvägar till fastigheter, där man ofta kan passera igenom trädgården och mellan boningshus för att sedan komma vidare.
Detta gäller alltså personer till fots. Ridning kan vara ännu mer begränsat.

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Har du pratat med "tanten" nu?
Kom ni överens om en lösning?

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Går VÄGEN även om så utanför köksfönstret men vidare förbi så är det fortfarande en VÄG ! Alltså fullt ridbar förbi.
Jag pratar alltså INTE om att jag rider IN på en tomt och förbi ett köksfönster. (köksfönstret en ren "jämförelse"punkt").
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

*kl*

Om jag går tillbaka till "rubriken" av denna tråd, dvs "allemansrätt på grusväg" så är det en VÄG vi diskuterar och det har framkommit redan i tråden att man fÅR rida (och köra) på ALLA vägar oavsett den var enskild eller inte... Det är ju inte ens snack om saken... Inget att diskutera... Och det gäller alla, både näringsverksamhet eller privat...
´


Nej, du har fel.
Inte ALLA vägar.

Jag förklarar lite annorlunda så kanske du förstår.

Om jag köper mark och bygger ett hus mitt på marken, själv bekostar en väg som går fram till huset samt förbi till en skogsdunge där jag har tänkt ta ved, så betyder inte det för den delen att det är givet att man får rida förbi huset fast vägen går utanför tomten.

Vägen är privatägd, dels för att man bekostat vägen själv och dels för att man äger marken som vägen ligger på, dessutom är tomtgränsen inte givet lagt vid tomtgränsen.

Jag kan stoppa alla ekipage jag vill vid sådan väg ex genom att sätta upp ett staket så att djuren kommer åt att beta vid vägen.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Självklart rider du in på tomten. Vad tror du att en tomt är?
Att en enskild väg passerar över tomten förändrar inte det faktum att det är en tomt.

Hemfridszonen sträcker sig en bra bit utanför köksfönstret. Som ordet antyder, ska man slippa bli störda där man bor.

Vi talar här om enskild väg och allemansrätt!!

Allmän väg blir en helt annan sak. Det finns allmänna vägar som stryker utmed boningshusväggar och dess fönster, liksom det i tätbebyggelse snarast är en regel att det finns hus med fönster utmed gator och trottoarer.

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Nope jag har inte pratat med tanten.
Men cyklade den vägen igår och fottade oxå vägen för att visa här hur det ser.
När jag red vägen så kom jag ju ut på mitten av den, men nu följde jag hela vägen och det är en vanlig gammal väg och i andra änden så är en skylt om förbjuden genomfart med motordrivna fordon som det var där jag började.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 557
Senast: Jadzia
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 622
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 906
Senast: Vallmo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 689
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp