Bokbingo - Våren 2019

Kryss på oväntat eller sorgligt slut med Silvervägen av Stina Jackson
F1F4D238-C9BD-4637-AAAD-44B78E508B02.jpeg
 
Jag tycker ändå att den räknas som oväntat slut, även om du var smart och såg igenom det :D

Skulle faktiskt vara kul med tips på någon spännande bok som på riktigt faktiskt har ett oväntat slut. Kan inte minnas sist jag läste något där jag faktiskt uppriktigt blev förvånad över slutet.
Borde kryssat min senaste -valfri bok, Semiosis, som oväntat slut när jag tänker efter. Det var oväntat jättetråkigt. Alltså jag minns inte ens slutet för det var liksom bara att författaren slutade skriva just där. Det kändes faktiskt oväntat. Jag kanske placerar om den om jag inte hittar någon annan :D

Jag har också haft ångest över det för jag tycker inte jag har läst någon bok med jätteoväntat slut direkt.

Iofs serien med Pern, när man läste fantasy för första gångerna och helt plötsligt visar det sig mot slutet av bokserien att fantasyvärlden är en SF värld pga befolkningen landat med rymdskepp tusentals år tidigare och glömt det. Det var väldigt oväntat, då :) numera händer det titt som tätt så det blir inte samma sak.

Sorgligt är lättare då :D
 
Bingo!
28908

Kryssar "debuterande författare" med The Sparrow av Mary Doria Russel. En framtids-science-fiction med jesuitpräster som huvudpersoner. Handlar om en resa till en främmande planet. Är skriven 1996 och utspelar sig år 2019-2060. Förutom att det är intressant hur 2019 skildras så var det en mycket bra och välskriven bok, även om handlingen låter konstig. Utomjordingarna skildrade lite väl människolika men annars bra. Intressanta karaktärer.
Rekommenderas! Kanske till rutan för ny genre till er som inte brukar läsa sciencefiction, då den inte är typisk utan mer en vanlig roman. Men är du inte så bra på engelska ska du nog försöka hitta den på svenska, språket var inte det allra lättaste, i alla fall inte innan man kommit in i den.
 
Senast ändrad:
Jag kryssar Papperssjälar av Emma Johansson på ”Bok av en debuterande författare”. En ungdomsbok som visade sig inte matcha mina förväntningar. Lite seg och ganska förutsägbar, ungdomsböcker är ofta lite rappare tycker jag. Jag blev också lite irriterad över den ologiska tonårslogiken :p

Fråga i spoiler för er som läst boken!
Hur kunde Amar veta att Emilia visste vad som hänt Teresia? Han var ju inte där?
 
Dåså, tre till
Circe, Madeleine Miller (måste ni läsa, jättebra :D) samma bokstav förnamn efternamn

Ryttaren, deckare av Christina Olséni och Micke Hansen, (inte så dum), någon annan kryssat

Förnuft eller känsla. Adel, kärlek och äktenskap. En bok med kärlek i titeln. Den var riktigt marig att hitta. Men inte alls dum att läsa. (oh btw inte skönlitterär)

29148
 
Senast ändrad:
Dåså, tre till
Circe, Madeleine Miller (måste ni läsa, jättebra :D) samma bokstav förnamn efternamn

Åh, kan du inte berätta mer om den? Jag vet typ inget förutom att boken är så jävla fin i engelsk version. Den kommer på svenska, med inte alls lika fint omslag i mitt tycke snart, så funderar på om jag ska vänta tills dess. Kanske läsa den på svenska och äga på engelska? Eller bara äga. 😍
 
Kryssar bok av och med HBTQ-person med Jonas Gardells Till minne av en villkorslös kärlek. Den var mindre babblig än jag hade befarat, massa med igenkänning för mig personligen, så fin och samtidigt så tragisk. Tyckte mycket om den och rann igenom den ganska fort, trots 550 sidor.

9533EEE0-10D3-4DBD-ACF6-E4A545B998FB.jpeg
 
IMG_20190503_223139.png


3 nya kryss!
En bok med sorgligt eller oväntat slut - I slutet av sommaren av Anders de la Motte. Tycker nog det var mer sorgligt än oväntat. Bra bok dock, men nästa bok i serien tilltalade mig mycket mer (mest pga huvudkaraktären tror jag).

Kvinnor i uniform - Höstdåd av Anders de la Motte. En kvinnlig polis i huvudrollen.

Valfri bok - Folk med ångest av Fredrik Backman. Alltså :love:😭 har längtat så efter nästa Backman-bok. Hann knappt börja läsa så var den slut... Lika fantastisk som vanligt, jag har aldrig läst en författare som lyckas få mig att le genom tårar så ofta. Som jag försökte förklara för maken, jag gråter inte för att jag blir ledsen, jag gråter för att jag blir gripen ❤️
 
Har inte fokuserat mitt läsande på bingot det senaste, men lyckats få till tre kryss när jag går igenom det som lästs det senaste:

9BBBE1BC-4E7E-4EF7-A377-49DAA1E28407.jpeg


En bok med sex ord i titeln - The golden tresses of the dead, tionde boken om Flavia Deluce. Lika trevlig och mysig som alla böckerna om henne är :)

En bok med en hbtq-person - En dag ska jag lämna allt det här av Katarina Bivald.
Boken handlar om en kvinna som blir påkörd av en bil och dör. Sen är hennes medvetande/spöke/själ eller vad man ska kalla det kvar på platsen och försöker reda ut sina vänners liv. Tycker den var rätt dålig tyvärr, har gillat hennes tidigare böcker.

En bok baserad på en sann historia - The nightingale av Kristin Hannah. En djupare bok än de tidigare jag läst av henne. Gillade den! Den handlar om två vuxna systrar i Frankrike vid utbrottet av andra världskriget. Båda kämpar med det som uppkommer i samband med invasionen av Frankrike, men båda dras in i att hjälpa till i stort och smått. Vill inte spoila genom att berätta mer om handlingen, men rekommenderar den till er som gillar romaner med intressanta historier och viss sanning bakom.
 
Jag har kämpat på med de utdöda djuren (alltså 23 timmars Grottbjörnens folk) och är inte klar med dem ännu. Men har läst ut en rekommenderad pappersbok idag! Det var "Der Lärm der Zeit" av Julian Barnes - ett slags biografi om Schostakovitj. Inte riktigt min grej, men ändå läsvärd.

Har varitvi Stockholm över helgen och har börjat med min read on location men inte hunnit klart med den. Hoppas att den kan räknas ändå. Jag befann mig ju i alla fall på centralstationen idag och den är viktig i boken.
 
Åh, kan du inte berätta mer om den? Jag vet typ inget förutom att boken är så jävla fin i engelsk version. Den kommer på svenska, med inte alls lika fint omslag i mitt tycke snart, så funderar på om jag ska vänta tills dess. Kanske läsa den på svenska och äga på engelska? Eller bara äga. 😍
Den var väldigt bra, helt fantastisk faktiskt.
Fantasy kanske den är? Haken är att den känns helt "verklig" på det viset att jag inte sett något som helst fantasyelement utanför den grekiska mytologin. Fantasy är ju en ny genre som genre ;) det är ju klart den hör hemma där men som sagt den är helt och fast grundad i myt.

Faktum är att jag roade mig med att kontrollera delar regelbundet (jag har ju mindre stenkoll än önskat på Odysséen, älskade grekisk mytologi som liten men inte läst ngt som vuxen) och jag kunde bara hitta en plats där den gick utanför myterna faktiskt. Eller ok jag var kanske inte nitisk på att kolla...
Hmm nedrans, oväntat slut... kanske. Jo faktiskt jag ska placera om den och ta Naomi Novic, Spinning Silver som samma bokstäver. (visst får man väl flytta om?)
 
Kryssar två på en gång. Båda blir bingo och nu siktar jag på full bricka!

På "bok någon läst i en annan bok" blir det Fantastic Beasts and Where to Find Them av Newt Scamander/JK Rowling.

På "klassiker du länge tänkt läsa" blir det Förvandlingen av Franz Kafka.
Typiskt jag hade bestämt mig för vilken jag skulle läsa som bok någon läst i en film, men har glömt vilken det var.
 
Jag har fortfarande inte hittat en ”one hit wonder”. Började på svindlande höjder av Brontë men inläsaren låter så jävla uttråkad att jag inte pallar med.

Tips någon? :)
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 994
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 589
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp