Bokbingo - Våren 2019

Och jag efterlyser tips på en bok om en bok om en bok...
Ord i djupaste blått! Jättejättefin!

Den röda adressboken är det väl många som kryssat just på den rutan? :)

Annars är typ Drömbokhandeln, En bokhandlares dagbok, Den lilla bokhandeln runt hörnet, Den lilla bokhandeln i Paris, Boktjuven, Vindens skugga, Livet enligt Fikry, Personalen visar vägen, Bokhandeln på Riverside drive, Bibliotekskatten Dewey, Blybröllop och Fallet med dom försvinna böckerna är också böcker på det temat.
 
Fallet med de försvunna böckerna
Hjärtats skafferi
Bokhandeln på Riverside drive
Boktjuven (😍😍😍)
Ord i djupaste blått! Jättejättefin!

Den röda adressboken är det väl många som kryssat just på den rutan? :)

Annars är typ Drömbokhandeln, En bokhandlares dagbok, Den lilla bokhandeln runt hörnet, Den lilla bokhandeln i Paris, Boktjuven, Vindens skugga, Livet enligt Fikry, Personalen visar vägen, Bokhandeln på Riverside drive, Bibliotekskatten Dewey, Blybröllop och Fallet med dom försvinna böckerna är också böcker på det temat.
Tack för tips båda två! Bokhandeln på riverside drive köpte jag idag som rekommenderad i bokaffärn, kanske får omvärdera den rutan då. Att jag inte tänkte på att det är en bok om en bok :D
 
Även jag behöver tips om One hit wonders :o Men jag har redan läst de som rekommenderas..

Potatisskalsboken vill jag dock minnas var väldigt bra, så får väl lyssna om den annars :angel:
 
Jag försöker konsekvent att inte lägga märke till det i böcker (för jag orkar inte hantera det om boken är bra i övrigt) och måste verkligen förfinat den förmågan eftersom jag märkte typ noll av det när jag lyssnade på den boken :o

Samma här, jag orkar inte alltid tänka nyanserat, inser jag... ;) Dessutom har jag för mig att huvudpersonen i Vänförfrågan var hyfsat osympatisk (kan minnas fel, jag läste några liknande under några månader) och mycket väl skulle kunna beskriva en person som överviktig för att det är sådan karaktären är, och då lägger jag ingen värdering i det på det viset.

Nåväl!

Jag kryssar i alla fall författare med för- och efternamn på samma bokstav med Järtecken av Christoffer Carlsson som var fantastisk.

Jag har nyligen läst en bok som HETER One hit wonder, men den är tyvärr av Lisa Jewell så den kan jag inte kryssa på den rutan. Får tänka vidare, det gäller ju nästan att hitta någon som är död för annars vet jag ju inte om det blir en one hit wonder :D Funderade på Dumskallarnas sammansvärjning minns jag plötsligt, kanske får bli den.

Annars, herregud. Fantasidjur och uniformer och grejer, jag får sätta mig ner och fundera :D :D
 
Även jag behöver tips om One hit wonders :o Men jag har redan läst de som rekommenderas..

Potatisskalsboken vill jag dock minnas var väldigt bra, så får väl lyssna om den annars :angel:
Några fler förslag på one hit wonders
Borta med vinden
Räddaren i nöden
Niceville
Dorian Greys porträtt
En geishas memoarer
Black beauty
Käre John/Dear John
Den store Gatsby
Bron till Terabithia
Dracula (ja han har skrivit fler men inte direkt något som blivit så stort och känt)
Moment 22
Berättelsen om Pi
Gökboet
Pinocchio
Trainspotting (samma här, fler böcker men ingen lika populär)
Onkel Toms stuga
Glaskupan
Dom små tingens gud
The perks of being a wallflower
Berättelsen om Edgar

Här finns några fler författare som bara skrivit en bok
https://www.goodreads.com/list/show/5477.Authors_With_Only_One_Novel
 
Några fler förslag på one hit wonders
Borta med vinden
Räddaren i nöden
Niceville
Dorian Greys porträtt
En geishas memoarer
Black beauty
Käre John/Dear John
Den store Gatsby
Bron till Terabithia
Dracula (ja han har skrivit fler men inte direkt något som blivit så stort och känt)
Moment 22
Berättelsen om Pi
Gökboet
Pinocchio
Trainspotting (samma här, fler böcker men ingen lika populär)
Onkel Toms stuga
Glaskupan
Dom små tingens gud
The perks of being a wallflower
Berättelsen om Edgar

Här finns några fler författare som bara skrivit en bok
https://www.goodreads.com/list/show/5477.Authors_With_Only_One_Novel
Såg nog samma lista, störde mig otroligt på att Dear John ligger med, Nicholas Sparks har ju skrivit massor av bästsäljare!
Varav flera stycken blivit storfilmer.. :cautious:
 
Såg nog samma lista, störde mig otroligt på att Dear John ligger med, Nicholas Sparks har ju skrivit massor av bästsäljare!
Varav flera stycken blivit storfilmer.. :cautious:
Ja det är ju förstås skumt - undrar varför den hamnade på sådana listor (har sett lite olika listor men ja, märkligt att den alls är med!!)
 
Några fler förslag på one hit wonders
Borta med vinden
Räddaren i nöden
Niceville
Dorian Greys porträtt
En geishas memoarer
Black beauty
Käre John/Dear John
Den store Gatsby
Bron till Terabithia
Dracula (ja han har skrivit fler men inte direkt något som blivit så stort och känt)
Moment 22
Berättelsen om Pi
Gökboet
Pinocchio
Trainspotting (samma här, fler böcker men ingen lika populär)
Onkel Toms stuga
Glaskupan
Dom små tingens gud
The perks of being a wallflower
Berättelsen om Edgar

Här finns några fler författare som bara skrivit en bok
https://www.goodreads.com/list/show/5477.Authors_With_Only_One_Novel
Jag blev förvånad över De små tingens gud, han har ju med skrivit många böcker, och ett par som är lika populära väl? Annars har jag iofs precis läst den utan att kryssa den :angel:
 
Jag blev förvånad över De små tingens gud, han har ju med skrivit många böcker, och ett par som är lika populära väl? Annars har jag iofs precis läst den utan att kryssa den :angel:
Tror ingen annan av hennes böcker har blivit lika uppmärksammade eller prisade som De små tingens gud. Antar att det är därför den har hamnat på listor över ”one hit wonders”. Men det är klart, listorna jag sett kan ju varit lite äldre :)
 
Jag har läst "Det sjunger i isen" av Linnea Duner. Den får bli mitt kryss på ett omslag värt att sätta på väggen

det-sjunger-i-isen.jpg


Det är första delen i historisk triologi av Linnea Duner. En 19-åring Inez har huvudrollen i boken som en av tre döttrar till kyrkoherden i socknen, boken tar sin början 1869. De tre systrarna ska naturligtvis giftas bort och lämpliga makar sonderas i trakten. Dessutom så har de bara hört talas om demonen från Svartmyr, det är en ung man som försvunnit från trakten efter att han har begått dråp. En dag är Ines på väg hem från grannsocknen och står ensam med skräckfguren i skogen. Men långsamt börjar hon se människan bakom alla rykten. En spännande, välskriven bok och att författaren har ett stort intresse för historia och kulturhistoria tycker jag märks i boken. Jag är sugen på att läsa nästa bok i triolgin vargatider. Omslagen på de här böckerna är otroligt vackra tycker jag.
 
Kryssar någon annans kryss med Folk med ångest av Fredrik Backman. Gillade, men det är inget mästerverk som de tidigare humorromanerna tycker jag. Men bra ändå.

Kryssar även Goodreads best of 2018 med Allt jag fått lära mig av Tara Westover. Egentligen har jag några sidor kvar men blir klar idag så :) Intressant, men för lång.
 
Bingo igen :laugh:

Kryssar "Goodreads best books of 2018" med The Great Alone av Kristin Hannah. Jag gillade verkligen första halvan av boken, men tyckte andra halvan kändes forcerad. Vissa delar var i mina ögon orealistiska och passade inte riktigt in. Överlag var den ändå läsvärd.

"Omslag att sätta på väggen" blir Harry Potter and the Prisoner of Azkaban av JK Rowling. Skulle lätt ha det här som en tavla :love:

download.jpg

29471
 
Ja och Gatsby och Räddaren i nöden!
Fast ingen Salinger och Fitzgerald har ju åstadkommit fler verk som fått samma spridning? Så jag tänker att både gatsby och räddaren i nöden går att räkna som one hit wonders just för att det är dom böckerna som ”levt vidare” så att säga men resten av författarnas verk har fallit i glömska (mer eller mindre)
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 994
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 589
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp