Bokbingo - Våren 2019

Jag har fått en bingorad, då jag kryssar Bok om bok med Liftarens guide till galaxen :) Sci-fi-tema i ena bokcirkeln, inte alls min genre men jag lyssnade på Stephen Frys inläsning och det är ju en fröjd. Köpte filmen med Martin Freeman på second hand också, så ska se om jag hinner se den innan träff med damerna på torsdag. För att reda ut lite begrepp, liksom ;)
 
Köpte filmen med Martin Freeman på second hand också, så ska se om jag hinner se den innan träff med damerna på torsdag. För att reda ut lite begrepp, liksom ;)
Tyvärr ger filmen inte alls en rättvis bild av boken - dels är den så kort i förhållande till boken och dels är det så himla svårt såklart att få med allt.

Men Alan Rickman är febomenal som röst till Marvin :love:
 
Ok nu för nästa bok, läst för bokcirkel Semiosis om en smart bambuplanta. Den får bli valfri för jag lyckas inte knö in den någonstans.

28660
 
Kom på att jag har läst två böcker till som kan passa in i kategorierna här, trodde inte det först. "Badhytten" av Olseni/Hansen där är det en kvinnlig polis med som iallafall ibland är i uniform så det blir mitt kryss på kvinnor i uniform. En bok som är väldigt skruvad och som jag skrattade högt åt vid flera tillfällen. En bok som rekommenderas för stranden eller hängmattan i sommar!

Sen en bok som någon annan redan kryssat är"Ryttaren" av Olseni/Hansen. Helt okej lite ytlig för min smak i vissa delar men ändå en ganska trevlig bok som sommarläsning!
Ryttaren ligger härnäst nu, jag har precis börjat, bokade in den då jag fick den här vinken om att i alla fall minst två andra lär ha läst den nu.
 
Gräver ned mig i dem!

Aha, kan läsa om Modesty Blaise kanske, den ligger någonstans hemma och det var länge sedan.

Eller the Cod faktiskt. Den låter intressant Mark Kurlansky. (får vänta med att boka den på bibblan tills jag läst de jag bokat tidigare)
 
Efter att ha haft bra läsflyt senaste veckan smackar jag in några nya kryss nu;

...på Goodreads Best of 2018 har jag läst Tara Westovers Allt jag fått lära mig som vann i klassen ”Memoir & Autobiography”. Något av det bästa jag har läst i genren!

...på bok med 6 eller fler ord i titeln sätter jag Karta för förälskade & andra vilsna av Johanna Lindbäck. Mysig om tonårsförälskelse, sommar och skärgårdsmiljö, där alla får vara ganska vanliga och mänskliga.

...på bok ur genre jag inte vanligtvis läser kryssar jag med Välsignelser av Caroline Albertine Minor. Det är en novellsamling som fått bra kritik, men jag har lite svårt för formatet. Jag tyckte dessutom att novellerna var ojämna, någon var helt briljant och andra sa mig inte så mycket alls.

...på debuterande författare kryssar jag Vänförfrågan av Laura Marshall. Spänningsroman som jag mest tyckte var ältande, långrandig, ointressant och med en god portion fettförakt/utseendehets. Rekommenderas inte.

718582D2-A405-4557-988E-C4EDD347E545.jpeg


Borde väl kunna få till ett bingo om vi kör hela maj också? Jag är ju uppenbarligen inte så strategisk i mina bokval, så vi får se. :angel:
 
Jag kryssar rutan för debuterande med boken Där drömmar blir till som är någon sorts halvfantasy/magi-bok skriven av en svenska.

Tanken var god, genomförandet sämre typ och varken jag eller flertalet av mins vänner som löser mycket ungdomsböcker hade ens hört talas om den trots att den har funnits några år - så tror inte det blev någon succé direkt.
 
...på debuterande författare kryssar jag Vänförfrågan av Laura Marshall. Spänningsroman som jag mest tyckte var ältande, långrandig, ointressant och med en god portion fettförakt/utseendehets. Rekommenderas inte
Jag försöker konsekvent att inte lägga märke till det i böcker (för jag orkar inte hantera det om boken är bra i övrigt) och måste verkligen förfinat den förmågan eftersom jag märkte typ noll av det när jag lyssnade på den boken :o
 
Jag försöker konsekvent att inte lägga märke till det i böcker (för jag orkar inte hantera det om boken är bra i övrigt) och måste verkligen förfinat den förmågan eftersom jag märkte typ noll av det när jag lyssnade på den boken :o

Nu tyckte ju inte jag att boken var bra i övrigt, så det störde mig kanske oproportionerligt mycket. ;) Nej, men att de pratar om ”den där feta kvinnan med alla ungar” är väl en sak som kan höra till karaktärernas personligheter. Det som retade mig mest var de tillfällen då huvudkaraktären bara kort mötte någon som enbart beskrevs som överviktig. Det blev så tydligt att författaren tyckte att det följde en hel rad karaktärsdrag med övervikten, typ skrattretande otänkbar som partnermaterial, och att de var så självklara att de inte ens behövde skrivas ut.
 
Nu tyckte ju inte jag att boken var bra i övrigt, så det störde mig kanske oproportionerligt mycket. ;) Nej, men att de pratar om ”den där feta kvinnan med alla ungar” är väl en sak som kan höra till karaktärernas personligheter. Det som retade mig mest var de tillfällen då huvudkaraktären bara kort mötte någon som enbart beskrevs som överviktig. Det blev så tydligt att författaren tyckte att det följde en hel rad karaktärsdrag med övervikten, typ skrattretande otänkbar som partnermaterial, och att de var så självklara att de inte ens behövde skrivas ut.
Men fy! Jag är glad att jag har sorterat bort det när jag lyssnade på boken för det är ju bedrövligt verkligen :down:
 
Kryssar "bok baserad på en verklig historia" med 10 år och 1000 piskrapp av Ensaf Haidar.
Titeln syftar på det straff författarens make fått för att i Saudiarabien drivit en liberal blogg och diskussionsforum. Boken handlar om deras liv tillsammans och är ett inlägg i kampen att få maken fri. Hon bor nu i Kanada med deras barn.
Bra och läsvärd.
 
Skrev en jättelång text där jag gick igenom de tre sista böckerna i min bingobricka jag ännu ej redovisat, men något hände och allt raderades :arghh: :banghead: Kanske orkar jag skriva om den senare, så länge får ni nöja er med min bingobricka...

28687
 
Visa bifogad fil 28323

En andra uppdatering från mig med ett gäng böcker.

En verklig historia:
Du som haver barnen kär av Sinikka Ortmark Almgren

Min sambos farmor är krigsbarn från Finland och när mamma hade tagit med den här boken från min mormors dödsbo så passade jag på att läsa den innan den skänks vidare.

Oväntat slut
Silvervägen av Stina Jackson

Omslag värt att sätta på väggen
Grace av Anthony Doerr

När jag googlade omslaget för att försöka få in det här så såg jag att jag gillade några andra versioner ännu mer (snöflinge tema).
(Också ett tips till den som satte Doerr som One hit wonder!)
Versionen jag läste:
9789188545091_200x_grace

Andra fina:
about-grace.jpg
553995.jpg
l278497.jpg
Åh nu är har kluven på hur jag ska kryssa! Läste Silvervägen efter att det nämnts här som oväntat slut, men jag liksom listade ut slutet redan mitt i boken?! 🙈😫 möjligen att det ändå kan gå som sorgligt slut? Eller ska jag kryssa oväntat slut för att den tipsades om som det? 🤔
Eller ska jag inte kryssa alls?

Hjälp! 😆🙈
 
Åh nu är har kluven på hur jag ska kryssa! Läste Silvervägen efter att det nämnts här som oväntat slut, men jag liksom listade ut slutet redan mitt i boken?! 🙈😫 möjligen att det ändå kan gå som sorgligt slut? Eller ska jag kryssa oväntat slut för att den tipsades om som det? 🤔
Eller ska jag inte kryssa alls?

Hjälp! 😆🙈
Jag tycker ändå att den räknas som oväntat slut, även om du var smart och såg igenom det :D

Skulle faktiskt vara kul med tips på någon spännande bok som på riktigt faktiskt har ett oväntat slut. Kan inte minnas sist jag läste något där jag faktiskt uppriktigt blev förvånad över slutet.
 
Jag tycker ändå att den räknas som oväntat slut, även om du var smart och såg igenom det :D

Skulle faktiskt vara kul med tips på någon spännande bok som på riktigt faktiskt har ett oväntat slut. Kan inte minnas sist jag läste något där jag faktiskt uppriktigt blev förvånad över slutet.
Jag tycker att Anders de la Mottes böcker i årstidsserien är såna. Man har många olika idéer men jag har inte fått rätt i någon av de tre böcker som finns hittills!
 
Jag tycker att Anders de la Mottes böcker i årstidsserien är såna. Man har många olika idéer men jag har inte fått rätt i någon av de tre böcker som finns hittills!
Jag skulle precis tipsa om dem, jag har just läst de första två men inte hunnit kryssa dem än. I andra boken är det dessutom en uniformerad kvinna om någon behöver det.
 
Jag tycker att Anders de la Mottes böcker i årstidsserien är såna. Man har många olika idéer men jag har inte fått rätt i någon av de tre böcker som finns hittills!
Jag skulle precis tipsa om dem, jag har just läst de första två men inte hunnit kryssa dem än. I andra boken är det dessutom en uniformerad kvinna om någon behöver det.
Åh tack! Ska absolut kolla upp! Jag sitter och väntar lite på att nästa bokbingo ska komma nu så jag kan vara med där, känner att det är så kort tid kvar på denna att det inte är någon vidare ide att börja :)
 
Jag tycker ändå att den räknas som oväntat slut, även om du var smart och såg igenom det :D

Skulle faktiskt vara kul med tips på någon spännande bok som på riktigt faktiskt har ett oväntat slut. Kan inte minnas sist jag läste något där jag faktiskt uppriktigt blev förvånad över slutet.
Då kryssar jag! 😁
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 977
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 588
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp