De bästa foderrutinerna?

Jag tycker det är en självklarhet att man själv gör iording hö o krafftfoder till sin häst. :) Fast så är det inte i alla stall förståss, men vet inte om jag skulle vija stå i ett stall där dom gör iordning, vill gärna göra sådannt själv... ;)
 
är jag hemma och det är skitväder och kallt så får dom ett mål extra, då tar jag in dom också...Jag försöker att se till att det inte blir så långt mellan fodringarna. Oftast så har hästarna kvar lite hö på morgonen också, om inte så får dom lite hö innan kraftfodergivan då...
 
Där jag är uppstallad har vi följande rutiner:
06:30 kraft + hö
08.00 utsläpp
12.00 lunch-hö i hagen
17.00-19.00 Insläpp samt kraft + hö

Dessa rutiner är definitivt inte så som jag helst skulle vilja, eftersom vi inte har någon nattfodring. Skulle helst också se att höet utfodrades före kraftfodret, men det är tyvärr inte genomförbart.
Själv har jag som tur är en häst som får mycket hö, och eftersom största givan är på kvällen (6 kg) har han t.o.m lite kvar på morgonen innan morgonmaten serveras.
Skulle helst också se att det var en fodring vid 15-tiden eftersom intaget av hästarna kan dra ut ända till 19.00, men inte heller detta är genomförbart. Jag får vara glad att det i alla fall är tre fodringar per dag. Och trösta mig med att det är mycket gräs i hagarna, så en del av lunch-höet blir ofta lämnat (så länge det inte är snö och kallt förstås).

Om jag hade eget stall skulle jag försöka göra så här:
06.00 Hö
07.00 Kraftfoder och därefter utsläpp
11.00 Hö i hagen
15.00 Hö i hagen
18.00 Insläpp, kraftfoder, hö
21.00 Natthö
Tyvärr är väl detta bara genomförbart om man inte jobbar, vilket är ett krav om man ska hålla på med denna hobby. ;)

Men OM (drömmer...) man skulle få ett eget stall en vacker dag så skulle jag försöka få det liknande i alla fall.

Och du Veronican, om du får ditt drömstall så får du hojta ifall det blir plats över till mig och mitt lilla fullblod! :banana:
 
Om jag hade eget stall skulle jag ha fri tillgång på grovfoder ute i hagen...gillar inte små duttande med lunch/middagsfodringar med jättelångt mellan målen...villket det normalt alltid varit i de stall jag stått. Nackdelen med dessa långt-mellan-målen har alltid varit skithungriga hästar samt slagsmål i hagen då dom väl fått mat...Näe, aldrig något sådant skulle jag ha...mat, mat och åter mat i hagen jämt. Restrerande rutiner har jag ingen aning om hur jag skulle lagt upp. Men det dära med att de inhyrda själva fixar iordning maten i hinkar/påsar skulle jag nog ha... dvs det skulle gälla frukost, middag/kväll då...
 
*ler* det kanske till å med blir av detta drömstall ;) :D :bump:

En stallkompis i nuvarande stallet känner en bonde utanför stan (i utkanten av en viss norrbelägen förort) som har mycket mark och ett gammal svinstall som står tomt. Han har i flera år funderat på att bygga om det till häststall och nu när de beslutat att höja hyran i mitt nuvarande stall frågade min stallkompis om bonden inte vill göra allvar av sina (detaljerade) planer och det vill han! Det är lite (minst sagt) upprört i mitt stall just nu :crazy: och som det ser ut nu är det 4-5 som är intresserade av att flytta med (väldigt löst dock, kan vara fler, kan vara färre) när bondens stall blir klart. Men det blir nog inte klart förrän till våren tippar jag.

Stallet ska totalt byggas om, vatten och el ska dras om och det ska byggas ett torkrum, en sadelkammare, en duschspilta och ett större utrymme för foder. Ska bli ca 6-7 boxar och en stor uppstallningsplats. Stallkompisen och bonden har varit och tittat på fält för hagar, mätt inuti stallet osv.

Det ska också byggas en padock och ett fält ska han lägga i träda som vi kan få bygga lite terränghinder på :d Hagarna kommer bli av bra storlek och utevistelsen säkert lång. Dock kommer vi nog få hjälpas åt med jourer så det blir kanske ett utsläpp i veckan och en kvällsfodring, men det kan det ju vara värt (jag får halva resevägen ungefär).

Allt låter toppen, jag har kört förbi och tittat på gården och även om det är lite förfallet och vildvuxet just nu blir det säkert fint när allt är klart. DOCK (tänk på oss som är bortskämda som tusanmed TVÅ ridhus på nuv. stallet :p) får man ju åka transport en gång i veckan och träna, men pållan kan behöva träna lastträning.. ;) :angel: Men allt är i ett väldigt tidigt stadie, bara några dar sedan det bestämdes. Dock har stallkompisen och bonden nog planerat en hel del, de har tom bestämt genom vilken dörr hästarna ska släppas ut till hagen :D



Men hjälp vad jag babblar på denna tråd om foderrutiner :o :o
OM allt med stallet blir av som det är bestämt så är min förhoppning om foderrutinerna följande:

ca kl 7 morgonfodring hö först, sist kraft.
senast 8 utsläpp och i kallaste vintern nåt kilo hö i hagen direkt på morgonen.
ca kl 13 -lunchhö i hagen (via automatisk grindöppnare?)
ca kl 16-18 insläpp och fodring med hö och kraftfoder (antingen bestämt nån som har insläppet eller tar man in och fodrar själv? det får man ju diskutera)
ca kl 21 kvällshö och godnattpuss

Sån där grindöppnare pratade jag lite med stallkompisen om idag och hon tyckte det lät intressant -om alla är med på det behöver det inte bli mer än 400-450:- per person för att köpa en sådan. För lunchfodring kan ju vara svårt att hinna med för folk som jobbar.

Vad tycker ni om de tiderna?? nåt bättre förslag?
 
Tack för ditt stöd! :) Ja det är jätteskönt att Günther har rundat på sig lite. Nu ser han i alla fall nästan ut som ett halvblod. :D
Vet inte om det syns påföljande bilder, men visar i alla fall.
gunther framifrån
galopparbete

Jag brukar vara lite fräck :cool: ibland och lägga in hans hö i hagen, även om det inte är måltid för de andra.
Då vill han alltid käka och aptiten blir på topp.
Och eftersom han är ranghögst så är det hans mat.
Fast han är så generös så han bjuder alltid in någon annan häst som middagssällskap. :love:
 
vi har ungefär såhär:

6-8 hö + kraft inne
12:00 hö i hagen
16:00 hö i hagen
flera av hästarna får sen även betfor vid insläpp
ca 20:00 hö + kraft inne


vi ger på kvällarna hö först o sen kraft en kvart senare för att dom inte ska vara lika hungriga på det.
 
Det låter ju suveränt!!! :bump:
Tråkigt bara att det blivit höjningar i ditt nuvarande stall nu - du som precis flyttat dit. :mad:
Men kan det bli av det där med drömstallet så är det ju trots allt bättre! :p
Du vet ju hur jag letat vettig stallplats, och även att jag är ute efter samma saker som du...
...så kan du inte pm:a mig och berätta lite närmare?!
 
Då skulle jag köpa en fodermaskin där man hällde i maten i fållor och så släpps fodret ner en viss tid.Kalasbra under natten att man kvällsfodrar vid 21-22 på kvällen runt 01 släpps hö ner och ytterligare en gång runt 04.Då slipper hästarna gå och få svältångest övernatten.
Sedan på dagarna skulel dom få mat vid 07-08 på morgonen och sedan skulel dom få äta gräs i hagen om dagrna komma in vid 20-21 och få en tuss hö tills nattningen.
Kraftfodret skulle dom få vid 07-08 på morgonen och när dom kommer in och efter ridningen=)
 
Men det växer ju inte gräs i hagarna om vintern? Hur skulle du göra på dagarna hela vinter(senhöst och tidigt vår)halvåret? Då kan de ju inte gå utan mat från 8 till 20 ;) Faktum är att snart är det nog dags att börja stödfodra på dagarna i hagen också. Just NU får min häst bara hö morgon och kväll (runt kl 20) och går ute i stor gräshage om dagarna.

Dessutom tror jag inte man måste fodra 21, 01 och 04 för att hästarna inte ska känna sig svultna, inte om man ger största högivan om kvällen och de står på halm.
 
Så här har vi det...

Vi är två som delar stall och skötseln plus att våra föräldrar fungerar som "foderautomater" när vi är borta på dagarna.

6.00 Hö + kraftfoder
9.00 Utgång och massor med gräs i hagen
19.00 Insläpp och lite hö
21.00 Hö + kraftfoder

(Knotten vägrar att dö bort i år, annars skulle hästarna vara ute mera... Nu är de bara ute när knotten inte är så aktiva)

Vintertid:

6.00 Hö + havre
9.00 Utsläpp och hö i hagen
12.00 Lunch hö i hagen
16.00 Hö i hagen
19.00 Insläpp och hö
21.00 Hö och kraftfoder

Alltid halm och/eller grenar i hagen att knapra på.

Vi bor båda brevid våra föräldrar och har lite olika tider plus att pappa står för 12-höet så därför kan hästarna ha sån här full service... Och som jobbande småbarnsmamma har jag likväl fasta tider och rutiner om dagarna så det går bra att ha det så här.

Vi har tidigare om vintrarna haft hösilagebal ståendes i hagen men nu är hästmaterialet lite mera lättfött så nu är det ransonerings som gäller :crazy: Är annars mycket pratkiskt med fri tillgång!
 
Om du ger hö vid 21 och så äter hästen upp allt tills 22. då kommer sovarklockan igång och hästen sover enstund sedan går vandrarklockan igång och hästen kan möjligen skifta från att vila på högerbak till vänsterbakben.
Så kommer matklockan igen OJ ingen mat nähä sova en stund igen och så röra på sig matklockan igen men OJ inge hö nu heller tillslut när klockan är runt 05:30 är hästen nästintill desperat av hunger och har sk svältångest och så när man kommer in vid 07:00 så är hästen räddad åter igen...för denna gång..

Och du vet hästar kan GRÄVA fram gräs under vintern frånsätt att man HAR gräs i hagen OM inte får man ge lunch vid 12 och sedan eftermidddagshö vid 16:00 så dom kan äta hö när dom vill!
Fat det bästa är om dom kan gå in i ett skjul där man lägger fram fri tillgång med hö som skyddas av regnet.

En häst äter sig inte mätt genom en viss antal kilo hö utan dom äter sig mätta efter en viss antal tid.
En häst ska äta MINST 2 timmar så om en häst har ätit 3 kilo hö på 1-1½ timme så har hästen fått för lite hö kanske inte ur näringssynpunkt utan ur mättningssynpunkt!

Så att kunna ge under nattens gång är det bästa för i det vilda står inte en häst i 11 timmar utan att äta.
 
Jag har stått i ett stall med oerhört bra fodringsrutinrer :D

05.30 morgon fodring med ståfoder¨
06.30 krafftfoder.Sedan utsläpp
10.00 tråfoder i hagen
12.30 insläpp ståfoder och krafftfoder
17.00 mellan mål stråfoder
19.00 krafftfoder
22.00 kvälls mål strå foder
Jag skulle vilja ha något liknade om jag hadde fått bestämma själv.Lite långt mellan 12.30 och 17.00 men detta berodde på att det är en ridskola.
så skulle nog jag låta mina hästar gå ute längre.
Det gjorde vi oxå i det stallet jag nämner och då fick dom stråfoder givan för 12.30 målet i hagen :D
 
12.30 insläpp ståfoder och krafftfoder

Hjääälp ALLDELES för tidigt med insläpp då :eek: :mad:
 
Anledningen till det har jag angivit ovan :smirk:
Och de hästar som inte går lektion så tidigt får naturligt vis gå ut igen :smirk:
 
det är iaf tidigt för att vara en ridskola på våran fick dom gå in vid 14:00 15:00 började lektionerna
 
ja det klart fsat jag har aldrig gillat ridskolor men tyvärr ett ont måste. trorde et var privathästar från början! tur att det inte va det=) phuuuu
 
hihi men vadå motsägningar i dina inlägg :D
Först säger du att en häst måste ha mat var fjärde timme om natten (då den faktiskt i mitt fall även har halm att tugga på) sen säger du att en häst kan "skrapa" fram gräs om dagen och alltså inte behöver nån mat från morgon till kväll? förlåt mig men :rofl:

Min häst äter då rakt inte upp sitt kvällshö på en timme som du säger. Hon brukar få 4-5 kg hö på kvällen om vintern och det tar flera timmar för henne att äta upp, jag har kollat! ;) Sedan äter hon ca 2-3 kg halm (om hon står på halm). Jag tycker förstås man ska fodra kvällshöet så sent som möjligt och morgonen tidigt, men jag tycker det är precis lika viktigt att ge hö minst en gång mellan 8 och kvällen.

Om man nu ska se till "mättnadskänslan" som du säger, hur mättande tror du det är för en häst att äta lite fryst framskrapat gräs? Det behöver inte alls vara det bästa att ha fri tillgång på hö, inte om man har en dålig kvot på höet, vilket inte är speciellt ovanligt.
Men visst önskar man att man kunde låta dem mumsa på nåt precis när de vill, men det kommer nog inte gå i det stall jag ska stå i, tyvärr. Har man en svårfödd häst är det ju lätt, men med ett bra hö och en hyfsat lättfödd häst tycker jag det blir svårt.

Men visst, om jag var ekonomiskt oberoende skulle jag nog köpa massa foderautomater och ge pållan mat varannan timme eller nåt, men nu är jag inte det och vill gärna resonera på ett lite mer jordnära plan :p
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 329
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 856
Senast: svea
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
16 899
Senast: Sar
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 636
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp