De stigande matpriserna

Vi har det rätt bra ställt (än så länge, ingen vet ju vad som händer längre fram) så jag behöver tack och lov inte titta speciellt mycket på matpriserna och det är hu verkligen skönt, men allt har blivit betydligt dyrare och vill man spara pengar på mat så kan man absolut sänka utgifterna en del genom att äta andra maträtter, storkok osv.
 
Kalaspuffar är ju nått iallafall!

Nej jag tror inte att de tror att de bor på hotell, men har man mycket plugg/aktiviteter ett tag så har man kanske inte varit med på ett tag och tonårshjärnan har ju en tendens att ha teflonminne om det inte handlar om kompisar. :p
Sen kan de ju vara trevliga och medvetna än då. :)
De är i affären minst en gång i veckan och vi pratar ju om priserna, så den biten är ju det de har koll på. ;) Det är att sätta det i samband med att DE själv ska förändra sitt eget sätt att äta och tänka vad gäller mat som är det kämpiga. Det är alltid lätt att prata om hur man "ska" göra och vad som är bäst osv, men förstås svårare att själv stå för en förändring som inte är så positiv alla gångerna. Så är det ju för alla.
 
Jag har läst dina inlägg :) du skrev att de lagar mat och det är ju toppen så slipper du stressen över att laga mat som de dissar
Jo, jag lagar fortfarande mat. Vi har bara olika dagar. Att det är deras dag att laga mat ger inte automatiskt fri bestämmanderätt över vad som ska serveras, det har vi gemensamt gjort upp om i förväg med matsedel.
 
Mina barn är lite tjuriga på mig, jag köper billigare mjölk när jag kommer över det, sådan med bäst före datum nära eller samma dag. Oftast då lättmjölk eller minimjölk, det är ofta det kvar... Inte deras favorit :D Tydligen inte andras heller eftersom det oftast är det som är kvar! Men till och med sonen har vant sig nu vid smaken av minimjölk sa han i dag! :)

Tänkte nu i helgen ta tag i att baka bröd. Tror det är billigare än att köpa. Det störiga är att det nog inte går hem hos mina kräsna barn, kanske sonen faktiskt, men inte dottern. Och det är väl egentligen det som jag tycker är rätt jobbigt nu när maten och allt är dyrare, de har plötsligt blivit väldigt kräsna, det här med att äta något som kanske inte är JÄTTEGOTT eller som man för tillfället inte är 100 % sugen på har de svårt för, det ska vara som de vill ha, och det är ju tyvärr så att det inte är samma.
Medan jag kan öppna kylen, sucka och dra ihop något av det som finns där för att äta så är just det rätt otänkbart för dem-"i dag är jag kanske inte sugen på detta, men det går att dra ihop det av vad vi har hemma så det får bli det". Ett himla pusslande när det är flera viljor inblandande tycker jag.

Jag har gått över till att baka allt bröd själv nu blir mycket billigare. Men jag förstår att det är svårare med barn vi är bara två vuxna.
 
Vår närmaste mataffär är en stor, fräsch och bra Lidl och där har jag knappt märkt någon skillnad alls på priserna. Blir ibland jätteförvånad i kassan när jag ändå tycker att jag har köpt dyra grönsaker/frukt eller något från "prylavdelningen", barnmat osv. och så kostar det liksom bara 120:-.

Storhandlar på Hemköp med leverans hem eftersom vi inte kör bil någon av oss och man kommer inte så långt med två händer, det räcker ju att behöva köpa toapapper och blöjor så är båda händerna fulla. Där märker jag en ganska rejäl prisökning på vissa saker, absolut. Men jag brukar handla utifrån deras erbjudanden och tänka ut en ungefärlig matsedel utifrån det, och då är det inte så svårt att hålla nere den samlade kostnaden. Frysen är ofta full eftersom jag köper på mig sådant vi äter ofta när det råkar vara billigt.

Vissa saker ruckar jag dock inte på. Margarin köper jag inte, vare sig att steka i eller att bre på mackan - smöret är dyrt men det är det värt. (Kan dock gärna köpa billigare varianter på t.ex Bregott, flera butiker har identiska varianter.) Jag köper inte utländskt kött och jag köper ekologiska ägg, und so weiter. Det får kosta vad det kostar, skulle jag inte ha råd så struntar jag i det hellre än att köpa dansk fläskfilé eller ägg från burhöns.

Sedan finns det lyxvaror som vi köper fast det inte är nödvändigt. Smaksatt bubbelvatten till exempel, och kaffekapslar och ibland någon dyrare ost. Men det funkar än så länge, och skulle det inte göra det längre så klarar vi oss garanterat utan.

Lagar oftast mat från grunden (fast ibland är det faktiskt inte det mest ekonomiska alternativet) och tycker att de är kul att baka bröd och sånt, så det hjälper väl. Kör mycket med frysta grönsaker som är billigare och ofta godare.
 
Jag är värdelös på att spara pengar på mat. Lagade carbonara igår och tänkte spara på paremesanosten och hade istället i gratängost på påse. Det blev så äckligt att ingen ville äta. Jag fick slänga skiten.

Angående att "äta det som serveras" så tror jag det är väldigt olika från barn till barn. Hos oss fungerar det helt enkelt inte. Bättre då jag lagar mat som alla tycker om.
 
Jag brukar göra listor vad som ska handlas var när jag storhandlar en gång i månaden, köper utöver listan om jag hittar nedsatta priser på sånt jag ändå brukar äta. Passar på att fylla på med smör, Bregott och ost om det är bra priser och köpte på mig massor med frysta grönsaker i våras när det var jättebilligt så jag har fullt i frysen med kött, bär och grönsaker. Handlar bara lite kompletteringar resten av månaden och har slutat spontanköpa sånt jag är sugen på. Köper sällan charkpålägg men de gånger jag gör det köper jag oftast i manuell chark då det oftast är billigare än färdigförpackat. :idea:

Om hönsäggen blivit så dyra som 8 kr/st ska jag nog börja ta beställningar på jobbet. :laugh:
 
Jag är värdelös på att spara pengar på mat. Lagade carbonara igår och tänkte spara på paremesanosten och hade istället i gratängost på påse. Det blev så äckligt att ingen ville äta. Jag fick slänga skiten.

Angående att "äta det som serveras" så tror jag det är väldigt olika från barn till barn. Hos oss fungerar det helt enkelt inte. Bättre då jag lagar mat som alla tycker om.
Du kan ju spara lite genom att köpa grana padano istället för äkta parmesan. Vi gör ofta det, köper dessutom när det är erbjudande på riktigt stora bitar och river och fryser in det som vi inte tror går åt 😊 Samt sparar kanterna att slänga ned i en gryta eller sås för extra umamismak.
 
Du kan ju spara lite genom att köpa grana padano istället för äkta parmesan. Vi gör ofta det, köper dessutom när det är erbjudande på riktigt stora bitar och river och fryser in det som vi inte tror går åt 😊 Samt sparar kanterna att slänga ned i en gryta eller sås för extra umamismak.

tack. Jag brukar nog scanna igenom de parmesanliknande sorterna och ta den billigaste.
 
Mamma hade över en bekant på kaffe här om dagen, som berättade att hon hade tänkt börja baka bröd eftersom det blivit dyrt i affären. Tills hon insåg att elen (hon har en sån app så man ser kostnad/förbrukning per timme i realtid) kostade alldeles för mycket för att det skulle vara värt det. Skulle helt enkelt bli billigare för henne att fortsätta köpa bröd 🤷🏼‍♀️
 
Månader?
När jag odlade zucchini satte jag två plantor i kompostjord. Skörden räckte i ca ett år för tre personer.
Det går att skära dem i tärningar och frysa in, vilket vi gjorde.
@Scata Vad gör ni med infrysta tärningar?
Hur mycket squash använder ni när ni väl använder squash?

Tycker det går åt rejält när man väl har en rätt där det används, men inte alls däremellan.

(Sedan verkar mina ha gett upp för i år)
 
Skulle de laga sin egen mat skulle de lida av näringsbrist helt och äta gott några dagar i månaden och så skulle vi alla svälta resten.

Men visst, jag är själv uppvuxen med "ät det som serveras eller var utan" och det var inte tal om att göra 4 olika måltider eller att man själv skulle göra egen mat eller ta mackor- det fanns inte pengar till det.

Jag serverar inte mat till mina barn, som jag vet att de inte tycker om, så jag säger ibland "ät eller var utan" och de får helt enkelt inte kränga ett halvt bröd istället (för det är alltså så sonen gör om jag tillåter det, han som vägrar någon form av nyttigt bröd utan bara äter rostebröd....) för det har jag inte råd till. Då äter de utan problem, lite knorrande, men "det var helt ok" brukar svaret vara när jag frågar om det var gott.
Det är svårare med dottern eftersom hon slarvar med mat som det är.

Det är helt klart lättare att låta tonåringarna fixa sin egen mat när man har ekonomisk utrymme för det. Det har jag aldrig haft på den nivån. Speciellt inte nu. Men jisses, ingen av dem förstår nog på riktigt hur stor skillnad det är på matkostnaden nu och för ett år sedan, rent logiskt förstår de båda två och resonerar vettigt och klokt i mycket- men på nivån där det också betyder att man ska snåla och förändra på sitt eget handlande och ätande anser de vara oacceptabelt. Absolut INTE liksom.
Hmm resonemanget hemma går mer åt förhandling, skulle det fungera? Typ idag äter vi det som X tycker om så kan vi äta det som Y tycker om i morgon.
 
Exakt just nu så har jag inte reagerat så jättemycket på matpriser eftersom vi hade en del i kyl och frys och vi har ätit variation på squash. Frukt: melon, men jag har inte haft koll på tidigare priser på melon... och det har varit på extrapris. Äpplen o gurka ramlar just nu ned ur träden och gurkan och är typ-frukt. Vårlök är typ nästan purjolök tänker jag så...

Har noterat att mjölken gått upp till 17-18 kr och det är ju helt klart märkbart (även om vi inte dricker så mycket). Vi är generellt sett oerhört slarviga med matinköpen och det känns som något som vi verkligen måste ändra på nu. Jag har mest reagerat genom att just nu vägra köpa en ny ost innan den tidigare är uppäten.

Skulle jättegärna baka men det skulle säkert ändå bara bli dyrare eftersom läskigt vitt rostbröd ändå föredras och köpes :cautious: och de förpackningarna är bisarrt gigantiska (säkert dock ej dyra). (sedan har brödkontot från min sida sett varit oerhört generöst när det gäller helger och bagerisurdegsbröd, får se vart det springer iväg till)

Är också en Reko äggs konsument och där finns nog absolut tyvärr en övre gräns där jag slutar köpa ägg. 5-5,40 kr styck.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 131
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 413
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 836
Senast: Blueberry
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 616
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp