Det här med vardagsekonomi.. hur ser det ut för dig?

Jag har stenkoll på min ekonomi. Det måste jag ha då den spinner mycket pengar. Bostäderna som jag hyr ut ger en bra ekonomisk frihet men också ett stort ansvar.
Det är jag som är hyresvärden som man ringer till när något har gått sönder, det måste jag kunna lösa.
Mina inkomster kommer från litet olika håll. Det är hyror för bostäder och hästplatser, EU-stöd samt lön från busskörning på timanställning. Jag måste planera långsiktigt för att det skall fungera utan friktion.
Så jag räknar pengar noga, hela tiden. Vill jag ha något särskilt som kostar litet mera så får jag köra mera buss. Eller om något går på tok så att det kostar. Om jag skulle göra mig av med hästarna och nöja mig med en bil samt låta bli att veckopendla mellan våra gårdar, så klarar jag mig utan att köra buss.
Men så vill jag inte leva just nu.
Dessutom är det roligt att köra buss.
 
Jag har sjukersättning på garantinivå. Jobbar 2 dagar i veckan inom daglig verksamhet med galet låg ersättning (70 kr/dag nu när kommuner kunnat få statliga bidrag, i normalfallet rör det sig om 17 kr/dag). Har sparkonto bestående av försäkringspengar jag fått för ekonomisk invaliditet... Vilket gjort att jag blivit av med nästan hela mitt bostadstillägg och alltså går back varje månad :meh: Skulle vilja lägga pengarna på en bostadsrätt men då kan jag inte göra skinnreduktioner och jag prioriterar det.
Har inte jättemycket utgifter men har dels tydligen en tendens att tröstshoppa på kredit när jag mår dåligt :o så jag betalar av på det. Därtill har jag bil som såklart kostar en del, billig i drift, dyr för mig men så värd varenda vänd krona.

Jag sparar automatiskt 200 kr/månad, sen går jag och nallar den slanten varje månad när resten av pengarna är slut. Blir garanterat samma sak den här månaden - fick pengar för ett dygn sen och har 600 kvar att leva för, och då har jag inte köpt månadens förbrukning av kattmat än... Passar dock en hund ibland vilket drygar ut kassan lite och bunkrar gärna när saker är billigt vilket gör det möjligt att gå runt hyfsat ändå. Värre är det med fakturor för läkarbesök och mediciner.

Såatteh, ja. Det är lite knapert.
 
Har gemensam ekonomi med maken och vi drar in lite drygt 45000 (efter skatt) varje månad plus barnbidraget på drygt 2000.
Bor i hyfsat stort hus på en gård ute på landet. Vi renoverar och bygger en del och har köpt till mer mark så det är inte svårt att göra av med pengar :p Sen har vi två barn, två bilar, en hästtransport, en traktor (med en massa redskap), tre hästar, en hund, två katter och tre kaniner som kostar pengar. Det går himla massa pengar till försäkringar varje månad....

Vi sparar en del i fonder och en del läggs på ett buffertkonto. Sparar även till barnen. Så det går någon tusenlapp stadigt varje månad i sparande. Sen beroende på vilka andra utgifter vi har så läggs det mer till buffertkontot.

Jag har ett excelark där jag löpande skriver upp alla fakturor som kommit och som jag vet ska komma så jag har koll inför nästa lön. Sen skriver jag upp alla pengar som går in och ut där. På så vis ser vi exakt vart alla pengar går och kan ändra på något om det skulle behövas. Gör även en budget varje månad som inte alltid hålls perfekt men det är ändå ett riktmärke som gör att vi tänker oss för innan alla inköp. Allt vi vill ha kanske inte är nödvändigt just då. Har separata konton för Mat, Bränsle och Djur så ser man tydligt vad mycket vi har att röra oss med på just den posten. I slutet av året lägger vi in kommande lite större utgifter för nästa år i excelarket så vi har en plan och lägger det i prioordning. Som nästa år är det, konstgödsel (som kommer varje år), ridbanebygge, nya däck till traktorn, grus till vägen osv.

Vi har det nog rätt bra. Vi kan hålla tre hästar utan att känna att pengarna inte räcker, vi reser lite hela familjen och köper oss det vi vill ha (med lite eftertanke såklart), vi sparar och jag tävlar och tränar lite två hästar. Sen undrar vi ibland hur mycket det skulle bli över om vi hade bott i typ en lägenhet i stan och inte haft hästar och maskiner som intresse och inget hus med gård som ska renoveras och grejas med 😂
 
Jag har stenkoll på min ekonomi, men jag är ett klassiskt exempel på hur utgifterna ökar med inkomsten :o har häst, så dit går en hel del pengar. Men försöker lägga pengar på det som förgyller mitt liv, tex träningar med hästen istället för onödiga prylar.

Sparar 1000 långsiktigt varje månad
Är sambo, dock har vi helt separata ekonomier. Vi delar endast kostnaderna gällande boendet.
 
Jag har sjukersättning på garantinivå. Jobbar 2 dagar i veckan inom daglig verksamhet med galet låg ersättning (70 kr/dag nu när kommuner kunnat få statliga bidrag, i normalfallet rör det sig om 17 kr/dag). Har sparkonto bestående av försäkringspengar jag fått för ekonomisk invaliditet... Vilket gjort att jag blivit av med nästan hela mitt bostadstillägg och alltså går back varje månad :meh: Skulle vilja lägga pengarna på en bostadsrätt men då kan jag inte göra skinnreduktioner och jag prioriterar det.
Har inte jättemycket utgifter men har dels tydligen en tendens att tröstshoppa på kredit när jag mår dåligt :o så jag betalar av på det. Därtill har jag bil som såklart kostar en del, billig i drift, dyr för mig men så värd varenda vänd krona.

Jag sparar automatiskt 200 kr/månad, sen går jag och nallar den slanten varje månad när resten av pengarna är slut. Blir garanterat samma sak den här månaden - fick pengar för ett dygn sen och har 600 kvar att leva för, och då har jag inte köpt månadens förbrukning av kattmat än... Passar dock en hund ibland vilket drygar ut kassan lite och bunkrar gärna när saker är billigt vilket gör det möjligt att gå runt hyfsat ändå. Värre är det med fakturor för läkarbesök och mediciner.

Såatteh, ja. Det är lite knapert.
OT men jag blir på riktigt förbannad och får ökad magsyraproduktion och spända käkar när jag påminns om hur jävla låg dagersättningen är 😡🤬
Inte för att det hjälper någon att jag blir förbannad men ändå...
 
Har gemensam ekonomi med maken och vi drar in lite drygt 45000 (efter skatt) varje månad plus barnbidraget på drygt 2000.
Bor i hyfsat stort hus på en gård ute på landet. Vi renoverar och bygger en del och har köpt till mer mark så det är inte svårt att göra av med pengar :p Sen har vi två barn, två bilar, en hästtransport, en traktor (med en massa redskap), tre hästar, en hund, två katter och tre kaniner som kostar pengar. Det går himla massa pengar till försäkringar varje månad....

Vi sparar en del i fonder och en del läggs på ett buffertkonto. Sparar även till barnen. Så det går någon tusenlapp stadigt varje månad i sparande. Sen beroende på vilka andra utgifter vi har så läggs det mer till buffertkontot.

Jag har ett excelark där jag löpande skriver upp alla fakturor som kommit och som jag vet ska komma så jag har koll inför nästa lön. Sen skriver jag upp alla pengar som går in och ut där. På så vis ser vi exakt vart alla pengar går och kan ändra på något om det skulle behövas. Gör även en budget varje månad som inte alltid hålls perfekt men det är ändå ett riktmärke som gör att vi tänker oss för innan alla inköp. Allt vi vill ha kanske inte är nödvändigt just då. Har separata konton för Mat, Bränsle och Djur så ser man tydligt vad mycket vi har att röra oss med på just den posten. I slutet av året lägger vi in kommande lite större utgifter för nästa år i excelarket så vi har en plan och lägger det i prioordning. Som nästa år är det, konstgödsel (som kommer varje år), ridbanebygge, nya däck till traktorn, grus till vägen osv.

Vi har det nog rätt bra. Vi kan hålla tre hästar utan att känna att pengarna inte räcker, vi reser lite hela familjen och köper oss det vi vill ha (med lite eftertanke såklart), vi sparar och jag tävlar och tränar lite två hästar. Sen undrar vi ibland hur mycket det skulle bli över om vi hade bott i typ en lägenhet i stan och inte haft hästar och maskiner som intresse och inget hus med gård som ska renoveras och grejas med 😂
För mig låter det helt galet att kunna hålla tre hästar, barn och bostad med den pengen, men förstår ju såklart att det skiljer sig mycket beroende på var i landet man bor.

Kul tråd! :)
 
Jag jobbar heltid med bra lön, och hade jag inte haft tre hundar som jag lägger mycket pengar på (framförallt kurser, tävlingar/prov, diesel, försäkringar) så hade jag kunnat spara säkert 50% av min inkomst. Jag är sambo så vi delar på levnadskostnader som boende, mat, ström osv, men sambon började plugga nu i höstas så jag täcker upp för en större del nu än tidigare. Jag bytte nyligen jobb där jag gick upp en del i lön, så det som blev extra kommer i stället att gå in på vårt gemensamma konto.
Jag har tre buffertkonton som jag fyller på med 500-1500kr/månad, för hundarna, bilen och mig själv. Har utöver det ett fondmånadssparande på avanza med 500kr till pensionskontot och 500kr till mitt spar-isk där. Tycker det är mycket lättare att spara på avanza (även om det så klart är högre risk), det är inte alls lika lockande att nalla av det kontot. Har även ett dreamskonto för en resa jag vill göra, som drar mindre summor varje månad.
Om jag mot förmodan har något kvar vid månadens slut så stoppar jag in det på mitt isk-konto och köper aktier/fonder för det. Eller shoppar annat för det 🙄

Jag tycker att jag har bra koll på min ekonomi nuförtiden, följer alla utgifter via Tink-appen och tycker att det är jättekul att handla på börsen.
Har aktivt jobbat på att försöka höja min lön de senaste åren, bla genom att byta jobb, vilket har varit en strategi som har fungerat.
 
Hej! Vet inte om det finns någon vardagsekonomi tråd här, i så fall får ni ta bort den här tråden!

Jag undrar hur eran vardagsekonomi ser ut? Kan ni spara någon slant varje månad? Har ni mycket utgifter? I bland tror jag lever under en sten (?) och undrar ärligt talat hur folk får det gå runt varje månad. Tänkte på det i dag när jag betalade fakturan på veterinärbesöket och behandlingen. Plus att jag ska till tandläkaren den här månaden också..men det går tack vare sparkontot! Har ni sparkonto? Hur lever ni? Jobbar? Pluggar? Sjuka?
Jobbar (mer än) heltid. Tjänar ganska bra. Har dock noll koll på min ekonomi, mer än att jag är trygg i att den liksom går ihop. Har ingen budget, följer inte utgifter osv utan spenderar det jag har. Har ett generöst pensionsspar via tjänstepension och sparar därutöver lite åt maken och åt dottern, men annars inget större strukturerat spar förutom amortering på bolån.

Ser man det på kort sikt så sparar jag ju flitigt, eftersom jag avsätter mkt pengar till resor med familjen. Oavsett hur jag gör så blir dessa dock oftast spontanköp på kreditkort, som jag sedan i rask takt istället betalar av. Sparar liksom inte ihop beloppet först och köper sen, det ligger inte i min personlighet... Målet blir istället att på några månader betala av kortet, så att jag därefter har köputrymme för att köpa nya resor. Har ett allokerat "resekort" för detta som jag liksom snurrar runt årsvis.

Pengar är för min del till för att göra livet lättare, roligare eller mer intressant. Har noll intresse av ekonomi, budget osv men stort intresse av att hitta på saker, ha möjlighet att göra det jag vill osv. Har inte alls vuxit upp med sådana möjligheter och levt under väldigt mycket mer knappa förhållanden under större delen av mitt liv så nu njuter jag av att ha ekonomiskt svängrum.
 
Jag och min sambo försöker spara mellan 10-20000 varje månad, ibland blir det mindre. Sen sparar jag 1000 kr till pensionskontot varje månad.
Totalt så får vi väl in 50 000+ varje månad. Vi lever rätt billigt, har ett hus, billån och studielån att betala av.
nu går det en del pengar till husrenoveringen, där vill vi inte låna upp huset utan sparar pengar till de olika projekten. Just nu sparar vi till ett nytt avloppssystem, vilket känns lite svettigt😅
 
För mig låter det helt galet att kunna hålla tre hästar, barn och bostad med den pengen, men förstår ju såklart att det skiljer sig mycket beroende på var i landet man bor.

Kul tråd! :)
Oj, mina första reaktion var nästan tvärtom! Det beror kanske vad man associerar till hästarna eller vad barn kostar?
 
Jag är sjukskriven, och eftersom jag varit det i över ett år har FK sänkt min ersättning och jag får nu ut lite mer än hälften av vad jag hade fått ut efter skatt om jag jobbat dvs runt 11.000kr/månaden. Därtill har jag barnbidrag och bostadsbidrag. När alla räkningar är betalda har jag ungefär 3000-4000kr kvar, men så har jag två barn varav det ena har ett dyrt fritidsintresse och den andre är 15 år med allt vad det innebär (månadspeng, mobilabonnemang och busskort). Det blir inte så mycket pengar kvar till mat och övrigt. Jag nallar från sparkontot nästan varje månad, så det minskar i stadig takt. Det finns ungefär hälften så mycket där nu som när jag blev sjukskriven. Var tvungen att sälja min bil när FK sänkte ersättningen.

FK har dessutom krävt mig på nästan 76.000kr pga felaktiga utbetalningar som de gjort, där det är de själva som gjort fel. I kravbrevet inleder de med ”vi vet att det är vi som har gjort fel och vi ber om ursäkt för det, men du måste ändå betala tillbaka”. Ett jävla hån!
Och igår ringde de och meddelade att de troligtvis kommer dra in mitt bostadsbidrag. Utan bostadsbidraget kommer min ekonomi inte gå ihop. Är livrädd! 😔

Jag har stenkoll på min ekonomi och kollar in i bankappen flera gånger i veckan. För alltid över samma summa varje månad till ett särskilt konto som räkningarna dras från. Summan är lite högre ån snittutgifterna så det sparas lite varje månad som sitter där om det kommer någon oförutsedd utgift. Har också ett särskilt buffertkonto för oförutsedda utgifter relaterade till ungens dyra fritidsintresse.
 
För mig låter det helt galet att kunna hålla tre hästar, barn och bostad med den pengen, men förstår ju såklart att det skiljer sig mycket beroende på var i landet man bor.

Kul tråd! :)
Det finns sätt för att göra det på mindre pengar än så.
Jag har 5 hästar.

Ja jag tycker att det låter som en rätt hög inkomst efter skatt @Idas så varför skulle det inte gå ihop?
 
Hmm vardagsekonomi. Sambon och jag har gemensam ekonomi. Vi har en budget för varje månad. Vi är dock bra på att tänja på den och den håller sällan 😅 problemet är djur, stora renoveringsbehov (köpte äldre gård i våras) och generellt dyra vanor där vi gärna köper det vi vill ha/behöver. Det är ju däremot självvalt. Vi han utan större bekymmer dra in på mycket om det skulle behövas.

Vi har tack och lov två helt okej inkomster, så ut har vi ca 55-60'. Däremot har vi ganska mycket kostnader.
Gård med boendekostnad på ca 12-14' i månaden. 2 bilar (där iofs en är en förmånsbil som vi inte märker av) och transport samt lite andra fordon till gården, 3 hästar och ett gäng med andra djur i form av katt/höns/ankor.

Generellt kan man säga att utöver våra fasta kostnader inkl mat och lite extra "lulllull" har ca 10-20' kvar beroende på månad och hur mycket vi hittat på. Framförallt går mycket av detta och har gjort sedan vi flyttade till renoveringar. Men de fördelas på lite olika sparkonton och renoveringar. Vi har ett buffertkonto men det skulle behöva bli större. Så tanken nu är att ta det lite lugnt med stora inköp/renoveringar och lägga undan mer på det tillsvidare så det får växa lite. Det finns fyra sparkonton där det varierar hur mycket vi sparar på vad. Buffert, djur, resa och renoveringar :) Men ganska ofta får jag liiiiite ångest över hur mycket pengar som swishar iväg och att det ofta känns som vi borde kunna spara betydligt mycket mer än vi gör... så vi skulle behöva bli bättre på det där med vardagsekonomi och tänka mer spara och mindre slösa samt se över våra kostnader. Viktigast för mig att veta och ha koll på är vilka delar man enkelt skulle kunna skala av och inom vilken tid om det skulle behövas för att komma ner i kostnader om det behövs.

Jag har däremot i perioder levt jäkligt snålt och med riktigt dålig inkomst och har löst det också. Långt ifrån lika kul för ångest över pengar är bland det jobbigaste som finns och har också mått riktigt, riktigt dåligt pga det i perioder. :down:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Har man husdjur så tycker jag det är underliga människor som klagar på dålig ekonomi. Djur är väldigt dyra och tär väldigt på ens...
Svar
12
· Visningar
547
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Jag börjar bli orolig över brorsan. Han brukar inte vara så jätteaktiv med mobilen dock... Men, grunden till oron... Han lånade en lite...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 669
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 208
Senast: Red_Chili
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 802
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp