Det här med vardagsekonomi.. hur ser det ut för dig?

Jag skäms lite för att jag har så dålig koll på min ekonomi. Jag pensionssparar inte och fonder, aktier, börs och sådana ord är rena franskan för mig. Jag pratade med banken i telefon för ett tag sedan om ett eventuellt bostadslån och blev i princip idiotförklarad då jag hade så svårt att hänga med i vad hon pratade om.

Jag har aldrig haft ett lån och lever väl egentligen lite samma nu som när jag var yngre och bodde hemma med tillägg såklart att jag nu har stående betalningar i form av hyra osv, ibland får jag påminnelser för att jag glömmer att betala i tid, vilket är pinsamt.

Jag har ganska låga fasta utgifter, det brukade vara ca 4,5-5 tusen i månaden (hyra, el, telefon, a-kassa osv) men vad det är nu när jag köpt bil har jag dålig koll på. Det tillkommer ju försäkringar, bränsle, skatt osv där som jag är osäker på vad det blir utslaget per månad.

Jag har i perioder försökt gå igenom vad mina pengar går till för att kunna göra någon sorts budget men tappar fort intresse. Tjänar relativt lite, ca 18k efter skatt. Jag har ett sparkonto jag sporadiskt för över typ 5000 kr till ibland men har inget fast sparande egentligen.

Skäms som sagt och önskar jag hade bättre koll och kunde bli mer ekonomisk, framförallt när det gäller pension och man läser så mycket skräckhistorier om det men på grund av ointresse och dåligt mående känns det övermäktigt att ta tag i.
Du kan skapa ett nytt sparkonto själv (om du har din banks app) och göra en stående överföring varje månad som lönen trillar in och välja ett belopp som är rimligt. Ingen jättebra avkastning, men ändå pengar som sparas undan utan att kräva större engagemang från dig, det rullar på av sig självt :)
 
En nära besläktad fråga...
Hur mycket koll har ni på konton och räkningar?

Funderar på om jag är ovanlig. Jag har björnkoll. Checkar av saldot ofta ofta (enkelt för jag kan bara svepa i appen) och jag flyttar pengar rätt frekvent. Ska jag handla lite mer så för jag över pengar innan jag åker till affären.

Vill ha småsummor på kortet, och allt som är över för jag till ett sparkonto eller till min buffert.
Jag flyttar hela tiden, vill inte ha för mycket pengar på kortet.
 
Jobbar heltid, sparar några tusenlappar i månaden, vissa månader mer andra mindre. Kan åtminstone spara lite nu när jag inte längre har häst, när jag hade hästen var det precis jag gick runt ekonomiskt.
 
Hur mycket koll har ni på konton och räkningar?

Jag inbillar mig att jag har koll. Kollar saldot ofta, går igenom alla räkningar varje månad.
Har lönekontot kopplat till kortet. Kreditkort för bränsle och mat (mest för att det var enklaste lösningen på gemensamma utgifter).
Tycker det är kul att flytta pengar till sparkontot. Har några "drömmar" i ålandsbankens app dreams som jag flyttar lite småsummor till ett par gånger i veckan.
 
Jag har stenkoll på min ekonomi, men jag är ett klassiskt exempel på hur utgifterna ökar med inkomsten :o har häst, så dit går en hel del pengar. Men försöker lägga pengar på det som förgyller mitt liv, tex träningar med hästen istället för onödiga prylar.

Sparar 1000 långsiktigt varje månad
 
Jag jobbar heltid och får nog vid det här laget ses som höginkomsttagare. Lever dock inget Rockefellerliv på det sättet, utan mitt överskott har hittills mest plöjts rakt in i gårdens renoveringar. Vilket jag såklart är jätteglad över att kunna bekosta. Jag ser det som ett utmärkt sparande i sig eftersom värdet på gården ökar rejält i takt med allt fixande. Förutom ett litet pensionssparande, så går mitt sparande ut på att investera i gården och nu dessutom amortera ner en del av de lån jag behövt ta.

Men, jag har lyxen att kunna välja att gå ut och äta lunch varje dag, göra någon resa någon gång, hålla mig med två hästar och ändå ha en slant över att använda som jag vill. Lån enbart på gården och ett krympande studielån, där den sista CSN-betalningen ska in nästa sommar.

Mitt dilemma i min situation nu är oftare att hitta den optimala balansen mellan pengar/tid/ork. Vi hade aldrig pengar över när jag växte upp, så även om jag inte måste det nu, så är jag någonstans fortfarande präglad av precis allting som går ut på att tänka ut och snickra ihop egna lösningar av gammalt restvirke. Återanvända och snygga till saker efter förmåga, baka mitt eget bröd, lappa och laga, leta runt efter begagnade kläder eller sy och sticka dem själv, odla mina egna grönsaker, sylta och safta etc. Ställa bilen helt och bara pussla ihop jobbresorna med kollektivtrafik. Det är egentligen "mitt rätta jag" som vill - och ofta försöker - göra allt det där. Mer för att det känns rätt också ur ett miljötänk och inte för att snåla för sakens skull.

Men när jag då försöker dra runt ett krävande heltidsjobb med viss pendlingstid ovanpå så krockar det givetvis med att tiden och orken tar slut totalt om jag samtidigt försöker mig på allt det där bredvid. Och dessutom försöker lägga tid på att förbättra allt som jag själv kan göra med gården. Och då får jag köpa mig fri från en del saker, och betala för genvägarna i tid. Även om det kan skava ibland.

Nu har jag efter ett par extra dyra renoveringsår lagt på mig extra svångremmar ekonomiskt och ökat min detaljstyrning av ekonomin, i alla fall en tid, t ex strukit uteluncherna helt för att enbart köra hemlagat och delvis egenodlat. Det känns jättebra både näringsmässigt och ekonomiskt, men det känns också att det slukar dyrbar energi sena kvällar och helger.

Jag har också börjat använda appen Ica Spara som jag tycker är praktisk och användarvänlig. Extra intressant att nu försöka jämföra utvecklingen av t ex matkostnaderna, men även boendekostnaderna.
 
En nära besläktad fråga...
Hur mycket koll har ni på konton och räkningar?

Funderar på om jag är ovanlig. Jag har björnkoll. Checkar av saldot ofta ofta (enkelt för jag kan bara svepa i appen) och jag flyttar pengar rätt frekvent. Ska jag handla lite mer så för jag över pengar innan jag åker till affären.

Vill ha småsummor på kortet, och allt som är över för jag till ett sparkonto eller till min buffert.

Vi har också stenkoll. Jag lite extra då jag gjort ett excelark där alla pengar in och ut varje månad bokförs och inför lön gör jag en budget.
 
Om jag var du så skulle jag göra det enkelt för mig. Tänka: hur mycket vill jag spara i pension i månaden? Jag sparar personligen 500 just nu.
Sen skulle jag ringa min bank och säga: "hej, ordna enklast möjliga pensionssparande till mig, för 500kr/månaden"
Värre behöver det inte vara!
Blir det "bra" då? det är frågan. Jag är ganska velig av mig, och cyniskt nog tänker jag att ställer man en fråga blir utfallet något som är väldigt bra för banken men kanske inte så bra för mig.
Du kan skapa ett nytt sparkonto själv (om du har din banks app) och göra en stående överföring varje månad som lönen trillar in och välja ett belopp som är rimligt. Ingen jättebra avkastning, men ändå pengar som sparas undan utan att kräva större engagemang från dig, det rullar på av sig självt :)
Jag är extremt nojig över att ha för lite pengar på kortet när jag typ.. handlar på ICA eftersom jag bara loggar in på banken typ en gång i månaden. Jag brukar alltid flytta över pengar till mitt sparkonto efter jag betalat räkningarna om jag tycker att det är tillräckligt "mycket" där, blir vanligtvis mellan 2000-5000 kr i månaden. Så jag går plus åtminstone. Mitt sparkonto har börjat växa ganska mycket mer sedan jag slutade shoppa så mycket :)
 
Jag har stenkoll på min ekonomi, men jag är ett klassiskt exempel på hur utgifterna ökar med inkomsten :o har häst, så dit går en hel del pengar. Men försöker lägga pengar på det som förgyller mitt liv, tex träningar med hästen istället för onödiga prylar.

Sparar 1000 långsiktigt varje månad
Samma här, jag borde verkligen, verkligen spara mer pengar. Men jag har levt snålt i nästan hela mitt liv och nu kan jag äntligen resa, dyka, ha bil utan ångest osv.
Nu när jag Blir singel igen kommer jag få dra åt svångremmen en hel del
 
@Exile smiter in med ett tips jag med, öppna konto via fondroboten lysa! Rekordlåga avgifter, bra avkastning, mycket enkel att skapa, följa, ändra, fixa autogiro och ingenting att tänka på vid deklaration.
 
Samma här, jag borde verkligen, verkligen spara mer pengar. Men jag har levt snålt i nästan hela mitt liv och nu kan jag äntligen resa, dyka, ha bil utan ångest osv.
Nu när jag Blir singel igen kommer jag få dra åt svångremmen en hel del
Jag vet hur jag enkelt skulle kunna dra ner mina utgifter om jag var tvungen. Tex byta till en bil utan lån och minska hästens kostnader. Det får mig lite lugnare, men helst hade jag velat spara större delen av lönen! Men jag lever bara en gång.
 
Blir det "bra" då? det är frågan. Jag är ganska velig av mig, och cyniskt nog tänker jag att ställer man en fråga blir utfallet något som är väldigt bra för banken men kanske inte så bra för mig.

Jag är extremt nojig över att ha för lite pengar på kortet när jag typ.. handlar på ICA eftersom jag bara loggar in på banken typ en gång i månaden. Jag brukar alltid flytta över pengar till mitt sparkonto efter jag betalat räkningarna om jag tycker att det är tillräckligt "mycket" där, blir vanligtvis mellan 2000-5000 kr i månaden. Så jag går plus åtminstone. Mitt sparkonto har börjat växa ganska mycket mer sedan jag slutade shoppa så mycket :)
500 kr halvbra pensionspar är kraftigt mycket bättre än inget alls! Jag har ett helt vanligt via banken. Det växer sakta, betydligt bättre än vanligt sparkonto.
 
Till er alla som svarat i tråden: Tack! Det har varit intressant att läsa tråden och jag återkommer i morgon igen. Jag hoppas fler vågar skriva i tråden! Väldigt intressant!
 
Jag har i grund och botten bra ekonomi, men jag är superduktig på att leva över mina tillgångar också. :angel: Det enklaste som finns är att spendera pengar, och att gå upp i vikt.

Jag jobbar heltid och har helt okej lön, bor billigt på gård, men så har jag fyra hästar, en stor suv, motorcykel, fyrhjuling, husvagn, släpkärra, gillar att resa osv så det finns alltid något hål att stoppa pengarna i. Hästarna kan ju bli hur dyra som helst om man tillåter det att rinna iväg.

Denna hösten har varit lite tight dock med veterinärräkningar, etc. Värre är det av att sambon bytt jobb och det varit strul med löner mm. Men det blir bättre nu när han bytt jobb igen och det är ordning och reda på nya jobbet. Men som sagt, vi är rätt så duktiga på att spendera pengar och skulle kunna spara mer än vi gör, om vi valde att inte köra varsin stor suv etc. Nu ska jag dock sälja min Connemara-märr, så nu kommer jag bara ha 3 st hästar och det gör skillnad. Tänkte att de pengarna ska gå rakt ner på resekontot.
 
Pluggar och drygar ut ekonmin genom att hyra ut förvaringsplats till min arbetsgivare (som sällan har råd att betala ut lön numer).

Har en buffert som motsvarar närmare fyra månaders drift.

Sparar någon tusenlapp, amorterar enl lagkrav på bolånet och i lite högre takt på privatlånet kopplat till köpet av gården.

Har bil men kör inte så mkt. Exet servar den som i en del av vår ÖK för att bo kvar på gården. Har två oskodda shettisar som inte är så dyra i drift, de betar fortfarande. Runt sex hönor (de blir tagna av rovdjur lite då och då när vi missat tätning av hål i nät 😐 ) och en katt. Och ett barn :p

Jobb så småningom kommer innebära lite mer pengar in men också mer ut i form av högre bränslekostnader osv. Men vid det laget kanske jag har ledsnat helt på gårdslivet och flyttat till stan = ingen bil, inga galna elräkningar osv.
 
Hej! Vet inte om det finns någon vardagsekonomi tråd här, i så fall får ni ta bort den här tråden!

Jag undrar hur eran vardagsekonomi ser ut? Kan ni spara någon slant varje månad? Har ni mycket utgifter? I bland tror jag lever under en sten (?) och undrar ärligt talat hur folk får det gå runt varje månad. Tänkte på det i dag när jag betalade fakturan på veterinärbesöket och behandlingen. Plus att jag ska till tandläkaren den här månaden också..men det går tack vare sparkontot! Har ni sparkonto? Hur lever ni? Jobbar? Pluggar? Sjuka?
Jag är höginkomsttagare, bor själv i en br-lägenhet med låg boendekostnad tillsammans med 2 hundar. Har som mål att bli ekonomiskt oberoende och inte behöva jobba till pensionen, så sparar en hel del och har börjat intressera mig mer och mer för hur man maxar sina passiva inkomster. Jag har lyxen att inte behöva snåla in på något utan kan unna mig det jag vill även om jag sparar, min utbildning är min bästa investering hittills :)
 
Hej! Vet inte om det finns någon vardagsekonomi tråd här, i så fall får ni ta bort den här tråden!

Jag undrar hur eran vardagsekonomi ser ut? Kan ni spara någon slant varje månad? Har ni mycket utgifter? I bland tror jag lever under en sten (?) och undrar ärligt talat hur folk får det gå runt varje månad. Tänkte på det i dag när jag betalade fakturan på veterinärbesöket och behandlingen. Plus att jag ska till tandläkaren den här månaden också..men det går tack vare sparkontot! Har ni sparkonto? Hur lever ni? Jobbar? Pluggar? Sjuka?

Värdelös 🙄 Jag lyckas spara ihop till årets hösilageskörd precis varje höst. Sedan är jag luspank i slutet på varje månad i typ ett halvår innan sparkontot börjat fyllas på igen. Jag suger på att spara!

Har pluggat en massa år men nu haft heltidsjobb i snart 7 år. Singel i etta med hyra över 6000 kr. Häst och lån utan ränta till familjen. Det är mest hästen som kostar pengar och att jag flyttat några gånger sedan jag blev singel. Jag är dålig på att göra något halvdant där 🙈

Har 0 kr utöver mitt nu då tomma sparkonto. Eller jag har ett bosparkonto någonstans pga vill kunna bo större och billigare när jag fått ihop poäng nog där, det dras 500 kr/månad vilket är deras max.

Känner mig rätt sämst i detta avseendet faktiskt 34 år gammal.
 
Haha, min ekonomi är rolig... Jag tycker att jag går back varje månad, men samtidigt har jag tyckt det i flera år nu och nån gång borde det ju märkas på bufferten. ;)

Jobbar heltid med medellön, har dock tre hästar inackorderade vilket tar en stor del av lönen. Har superkoll på varenda krona och sparar ca 3000 kr/mån. Dessa pengar fördelas på resesparande, inköp av nästa häst (host) och framtida pension. De två sistnämnda räknar jag med lång tidshorisont på, så de pengarna hamnar i indexfonder.

Är singel med hyreslägenhet. Mitt bästa sparande det här året var att bli av med slukhålet aka mitt hus som jag hyrde ut till på tok för låg hyra till min bror. Nu har han köpt det och jag slipper all ekonomisk oro. :)
 
Jag kan spara ganska rejält när jag jobbar, just nu är jag föräldraledig och går back varje månad - fast det har jag räknat med och sparat till i förväg. Lever ihop med min sambo och har viss gemensam ekonomi (boende, mat, el, allt till bebis/barn) och viss egen ekonomi (egna kläder, bil, prylar, hobby d.v.s. häst för min del).

Jag tycker det är väldigt intressant och roligt att ha koll på ekonomin så jag skriver upp ALLT, inkomster och utgifter, gärna i olika kategorier. Finns ju banktjänster som gör sånt automatiskt men jag gillar att själv ha koll och skriva ner, det gör mig mer eftertänksam med utgifterna.
 
Jag har hyfsad bra koll, och lever medveten under mina tillgangar, delvis darfor att jag ar en angslig typ och ekonomisk trygghet ar valdigt viktigt for mig.
Har relativt valbetalt jobb och forhallandesvis lag hyra - hyran var valdigt viktig for mig nar jag letade lagenet - och sparandet ar automatiskt - bade till pensionen och langtidssparandet.
I mitt "vanliga" liv har jag ett excel-ark dar jag varje manad skriver upp banksaldona, om folk ar skyldig mig pengar, mina kreditkortssaldon och summa pa studielan, sa jag har en manatlig syn pa mitt "net worth".

For tillfallet ar jag pa paus i livet och spenderar vintern i Nya Zealand som pologroom, och gar jag plus minus noll under min vistelse har ar jag glad o fornojd. Har en aspiration om att anvanda mitt langtidssparande till en kontantinsats pa en lagenhet nar jag kommer tillbaka, sa da blir det nog validgt tomt pa kontot en langre stund.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Har man husdjur så tycker jag det är underliga människor som klagar på dålig ekonomi. Djur är väldigt dyra och tär väldigt på ens...
Svar
12
· Visningar
548
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Jag börjar bli orolig över brorsan. Han brukar inte vara så jätteaktiv med mobilen dock... Men, grunden till oron... Han lånade en lite...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 669
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 208
Senast: Red_Chili
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 805
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp