Dyrt med hundförsäkring?

Jag hade inte liv, men avelsvärde på shiban första åren innan jag kom fram till att det inte skulle bli några valpar - sedan har djuren varit försäkrade fram tills de blivit seniorer för att premien gick upp med larviga proportioner samtidigt som reservationerna ökade. Tror Kailzie var försäkrad tills hon var 11 eller 12 år gammal, Chika tills hon var tio. Hon är alltså oförsäkrad nu, men dels är veterinärvården mycket billigare här och dels finns det en gräns på hur mycket behandling, op och rehab jag utsätter en äldre hund för. :heart

Lilleman (katten) är fullfärsäkrad men där ska jag byta bolag - Agria är ohemult dyra. Ingen livförsäkring dock.
Jag kan rekommendera Many Pets till honom. De lägger ju ner här i Sverige men satsar på GB och de har varit väldigt bra att ha med att göra, snabba på att reglera och i mina ögon bra villkor och pris.
 
Jag kan rekommendera Many Pets till honom. De lägger ju ner här i Sverige men satsar på GB och de har varit väldigt bra att ha med att göra, snabba på att reglera och i mina ögon bra villkor och pris.
Jag har också hört gott om dem och är rätt säker på att de täcker eventuell FORL också. :) Det är typ dem, Tesco eller en tredje jag inte kommer ihåg namnet på just nu.
 
Vi bytte till jakthundsförsäkring och fick ner premien betydligt. Våra hundar är generellt friska men när det har hänt något vid tex vildsvinsjakt så är det oftast omfattande operation som behövs. Är så tacksam för att det finns kompetens tillgänglig 🙏
 
Jag kan rekommendera Many Pets till honom. De lägger ju ner här i Sverige men satsar på GB och de har varit väldigt bra att ha med att göra, snabba på att reglera och i mina ögon bra villkor och pris.
Jag har skitdåliga erfarenheter av Manypet. De höjde försäkringen med 53% OCH självrisken från 15% till 25% för min äldsta Dvärgschnauzer trots att han aldrig nyttjat försäkringen eller hade några sjukdomar öht. Den blev svindyr.
Över 7000:- per år tyckte inte jag var billigt.

Nu har han Folksam för 4600:- med samma innehåll.
 
När vi tecknade försäkring åt nya unghunden skilde sig priserna så mycket mellan bolagen att jag trodde jag hade missat något. Han är en stor blandrashund, okänd härstamning pga gatuhund. Många bolag skulle ha närmare 20k/år för att försäkra honom alls, medan Trygg-Hansa ville bara ha drygt 5500 kr/år med 1200 kr + 15% i självrisk vilket jag tycker är väldigt överkomliga villkor.

Skönt med försäkring när stollhunden bara fyra månader senare sätter i sig något olämpligt på promenaden, fiskmåsstajl ni vet (glopp glopp glopp borta!), och får sprutdiarré som inte går över. Nu var det ingen fara på taket den här gången, vi kom undan med en vanlig veterinärundersökning och lite dyrt veterinärfoder = knappt 4000 kr totalt, men de förvarnade på telefon för eventuell inläggning över natten med dropp, lavemang och medicinering om det verkade slut och det var VÄLDIGT skönt att kunna säga ”okej, ni gör det ni behöver, bara han blir bra!” Vi har inte dålig ekonomi men är en rätt vanlig barnfamilj som inte kan punga ut många tiotusentals oväntade kronor på ett bräde utan att det blir kännbart men tar försäkringen värsta smällen så löser buffertkontot självrisken, även om det skulle bli många smällar på raken. Hade försäkring på gammelhunden hela hans liv som aldrig utnyttjades. Vilket lyckokast! Betalar gärna extra bara för trygghet, att sova gott om natten är också värdefullt.
 
3 översta vuxna hundar, den sist är fröet.

Visa bifogad fil 129442

Fauvehanen är dyrast, för att han har max på exakt allt försäkringsmässigt.
Övriga har max liv och medel veterinärvård.

Lönar sig att ha friska, sunda raser.
Men du som uppfödare har väl rabatt?
De flesta bolagen har omkring 25% rabatt. Och sen rabatt på fler än tre hundar.

Minns att det var nästan samma summa för två hundar utan rabatterna i Agria som för 5 med alla rabatter. Vilket är sjukt. För antingen så är det ett jäkla överpris för vanliga Svenssons eller så går de rejält back på uppfödare och flockrabatter.
 
Men du som uppfödare har väl rabatt?
De flesta bolagen har omkring 25% rabatt. Och sen rabatt på fler än tre hundar.

Minns att det var nästan samma summa för två hundar utan rabatterna i Agria som för 5 med alla rabatter. Vilket är sjukt. För antingen så är det ett jäkla överpris för vanliga Svenssons eller så går de rejält back på uppfödare och flockrabatter.

Till att börja med "måste" man ha valpar med visst mellanrum för att dra nytta av någon uppfödarrabatt. Så den typen av ev rabatt är "villkorad".

Inte ens när jag haft avsevärt fler hundar har jag valt sk flockrabatt. För mig personligen är den typen av klumpförsäkring en för dålig deal för att vara av intresse.

Spännande dock att det verkar finnas en tro att man som uppfödare kommer undan billigt i premier enkomt för att man är uppfödare.
 
Till att börja med "måste" man ha valpar med visst mellanrum för att dra nytta av någon uppfödarrabatt. Så den typen av ev rabatt är "villkorad".

Inte ens när jag haft avsevärt fler hundar har jag valt sk flockrabatt. För mig personligen är den typen av klumpförsäkring en för dålig deal för att vara av intresse.

Spännande dock att det verkar finnas en tro att man som uppfödare kommer undan billigt i premier enkomt för att man är uppfödare.
Men jag pratar ju ur egen erfarenhet och inte utav ”tro”.
Får inte du rabatt för varje hund över tre i antal? Alltså inte flockförsäkring utan att varje hund har individuell försäkring men med mängdrabatt?
 
Men jag pratar ju ur egen erfarenhet och inte utav ”tro”.
Får inte du rabatt för varje hund över tre i antal? Alltså inte flockförsäkring utan att varje hund har individuell försäkring men med mängdrabatt?
När jag hade tre i Agria så fick jag rabatt!

Men har man frisk ras så kommer man undan billigt med rätt bolag. Utan valprabatten kostar min yngsta Border Collie 3800 kr per år, 120 000 veterinärvård, Liv 18 000 i Folksam. Agria ska vi inte prata om vad dom kostar för Border Collie. :laugh:
 
Folksam har flockrabatt när man har flera hundar individuellt försäkrade där :) tre hundar ger 10% rabatt, 10 hundar eller fler ger upp till 50% rabatt.
Jag har fyra stycken hos dem, samt min hemförsäkring, vilket ger drygt 20% rabatt på hundförsäkringarna.

Betalar knappt 1200kr/månad för fyra hundar (två med stor vetvård, två med mellan) och en hemförsäkring.
 
Men jag pratar ju ur egen erfarenhet och inte utav ”tro”.
Får inte du rabatt för varje hund över tre i antal? Alltså inte flockförsäkring utan att varje hund har individuell försäkring men med mängdrabatt?
Det har jag också i Folksam utan att vara uppfödare, automatiskt.
 
Men jag pratar ju ur egen erfarenhet och inte utav ”tro”.
Får inte du rabatt för varje hund över tre i antal? Alltså inte flockförsäkring utan att varje hund har individuell försäkring men med mängdrabatt?
Jag har 30% rabatt på premien på mina försäkringar tack vare reggad kennel, trots att jag inte har haft valpar på 6 år. Har alla individuellt försäkrade. Mitt bolag har dock köpts upp nu, så vet inte hur det fungerar vid nytecknande.
 
Jag har Sveland och betalar 6 000 kr/år för Svante. Har 60 000 kr veterinärvårdsbelopp, 1 900 kr fast självrisk och 15% rörlig. Jag har haft veterinärkostnader en bra bit över 100 000 kr de fyra år jag har haft honom och fått det mesta på försäkringen, både min egen och uppfödarens, så jag betalar premien och ser glad ut. Han hade ett medfött fel som behövde opereras och har en bråkig mage som blivit utredd grundligt.

Även Fridolf är försäkrad i Sveland med samma villkor som Svante. Jag tog bort livförsäkringen på honom och då blev årsbeloppet med valprabatt 3 600 kr.

Så när båda är vuxna blir det typ 1 000 kr i månaden för båda.
 
Jag har haft tur med mina djur och knappt använt försäkringarna. Men det kan ju vända snabbt 😅 Har Sveland till hästen, hunden och katten.

Gripa (schäfer): 6331 kr/år för vet.vård 100 000 kr, självrisk 1900kr + 15% och liv 15000 kr.

Turbo (hästen): 4525 kr/år, också högsta vet.vård på 100 000 kr
Självrisk: 2900kr + 20%.

Zelda (katt): 2074 kr/år
Vet.vård: 60 000 kr
Självrisk: 1900kr + 15%

Hade agria till Viggo och betalade sista åren över 700 kr/månad... det kändes kanske lite sådär på en liten blandras som bara haft två mindre kostsamma incidenter. En bitskada och en inläggning pga förgiftad/drogad där de inte gjorde mer än uppsikt och dropp en natt. Kommer inte välja agria igen 😅
 
Jag har 30% rabatt på premien på mina försäkringar tack vare reggad kennel, trots att jag inte har haft valpar på 6 år. Har alla individuellt försäkrade. Mitt bolag har dock köpts upp nu, så vet inte hur det fungerar vid nytecknande.
Så hade jag med. Vi hade inte många kullar och det var glest emellan dem. Det räckte med reggat namn och en kull så fick man rabatten. Agria.
 
Ja exakt så. Sånt som man bara inte kan avliva för kan dra iväg rejält. Innan jag skaffade hund hade jag nån idé om att kanske ha ett hundkonto i stället, efter tiden med rätt friska katter tyckte jag att jag betalat så mycket till försäkringen. Men veterinärvården har dragit iväg, ett konto i stället är inte realistiskt längre, jag skulle inte kunna sätta av tillräckligt mycket i månaden på ett konto för att täcka 29000. Och sen kanske hunden blir sjuk igen.

Jag har Folksams stora och får ersättning upp till 120' per försäkringsår. Är oturen verkligen framme är det ingen särskilt hög gräns.

WTF Jag har Folksams stora för katt. Max vetvård är 60,000 och det kostar mig 283 kr i månaden efter rabatt eftersom jag har allt samlat hos dem.

Vill byta men sitter fast till maj 2024. 60,000 är ingenting om olyckan är framme. Ber till gudarna att katten inte insjuknar i något som kräver inläggning innan jag hunnit byta.
 
Jag har haft tur med mina djur och knappt använt försäkringarna. Men det kan ju vända snabbt 😅 Har Sveland till hästen, hunden och katten.

Gripa (schäfer): 6331 kr/år för vet.vård 100 000 kr, självrisk 1900kr + 15% och liv 15000 kr.

Turbo (hästen): 4525 kr/år, också högsta vet.vård på 100 000 kr
Självrisk: 2900kr + 20%.

Zelda (katt): 2074 kr/år
Vet.vård: 60 000 kr
Självrisk: 1900kr + 15%

Hade agria till Viggo och betalade sista åren över 700 kr/månad... det kändes kanske lite sådär på en liten blandras som bara haft två mindre kostsamma incidenter. En bitskada och en inläggning pga förgiftad/drogad där de inte gjorde mer än uppsikt och dropp en natt. Kommer inte välja agria igen 😅
Kommer heller inte att välja Agria mer. Wallan har Agria nu och hennes kostar precis över 8000:-/år. Stora försäkringen. Men det är lite väl saftigt för en ras som anses som rätt frisk.

Jag har kollat med Folksam och jag får exakt samma försäkringsinnehåll för 4700:-/år.
Nu får man ju inte säga upp Agria under avtalsperioden på ett år utan att betala in restrerande belopp så jag får vänta till April med att flytta hennes🤬
Tror Agria är ensamma om den skitregeln. Varken Moderna, Folksam eller Lassie har det utan man kan säga upp försäkringen när som helst.

Har annars varit nöjd med Agria men de är väldigt mycket dyrare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
947
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 866
Senast: Picky
·
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
23 496
Senast: Alexandra_W
·
Western Jag fick mig en liten tankeställare när jag kikade i tråden om haltergrimmor....vilka priser det är på "vår" utrustning, är det värt...
Svar
12
· Visningar
1 465
Senast: lakrits
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp