Gått in i min lägenhet

Nuvarande hyresvärd eftersom att det var den som hörde av sig om åtgärden och fick svaret att hyresgästen inte var hemma och visste att det inte finns huvudnyckel.
Det låg på hans/hennes bord att hantera.
Och denne hade komit överens om att ventilationen skulle åtgärdas utifrån, men hantverkarna tog saken i egna händer och letade rätt på en olåst balkongdörr och gick in ändå. Det är så det låter i alla fall, men om en anmäler får saken utredas opartiskt.
 
F

Man provar huvudentrén först och då ser man lägenhetsnumret tänker jag. Börjar man sedan gå runt och söka efter en osäkrad ingång är man ute på hal is.
Jag tror att man kan blanda bort sig när man klättrar runt bland olika balkonger.
Du går in i en lägenhet och låser upp balkongdörren och råkar hamna på en annan balkong och går in genom en upplåst balkongdörr.
Och har i efterhand ingen aning om att man har varit inne på fel ställe.
 
Och denne hade komit överens om att ventilationen skulle åtgärdas utifrån, men hantverkarna tog saken i egna händer och letade rätt på en olåst balkongdörr och gick in ändå. Det är så det låter i alla fall, men om en anmäler får saken utredas opartiskt.
Du måste faktiskt ha namnet på personen som gick in för att kunna anmäla.
Det fungerar så.
I alla fall i Sverige.
 
Jag tror att man kan blanda bort sig när man klättrar runt bland olika balkonger.
Du går in i en lägenhet och låser upp balkongdörren och råkar hamna på en annan balkong och går in genom en upplåst balkongdörr.
Och har i efterhand ingen aning om att man har varit inne på fel ställe.
Det köper jag inte. Jag kan till och med se skillnad på showrummen inne på IKEA. Lite koll får man väl ha när man går in och ut hemma hos folk - inte undra på att man inte vill ha hantverkare hemma när en har katt eller hund om de inte ens vet om de går in i ett hus och ut ur ett annat. Vet de ens om de låser efter sig i så fall? Låser en dörr och lämnar en annan öppen? Alltså nej. Det har då aldrig hänt mig.
 
Jag tror att man kan blanda bort sig när man klättrar runt bland olika balkonger.
Du går in i en lägenhet och låser upp balkongdörren och råkar hamna på en annan balkong och går in genom en upplåst balkongdörr.
Och har i efterhand ingen aning om att man har varit inne på fel ställe.
Men alltså, hantverkare går verkligen inte in genom balkongdörrar lite hur som helst utan att det är avtalat. Tycker du på riktigt att det är ett normalt sätt att göra det på?
 
Har man hund får man ju kontakta hantverkarna angående tid, nu syftar jag mest på folk utan hund som verkar bedriva knarkodlingar i lägenheterna så farligt som det verkar vara att släppa in en obevakad hantverkare :)

Sa bara de med hund har ratt att varna om sitt hem och inte slappa in kreti och pleti nar de inte ar hemma?

Tycker inte det är integritet.
Att låta en hantverkare gå in och göra ett jobb i ens lägenhet.

På vilket sätt är det privat egentligen, göm undan privata saker då om det är så farligt

Soffa säng köksbord har alla.

Kan du definiera vad du tycker integritet ar?

Nu så är ju lagarna väldigt olika runt sådant när man bor i USA.
Så det går inte att jämföra med Svensk lag.

Sjalvklart ar lagarna olika ... har har vi tack och lov ratt att inte lata hyresvardar eller deras arbetare ga in om det inte ar mycket brottom som vattenlacka eller dylikt.

Jo faktiskt.
Men bara om åtgärden inte kan vänta.
I en hyrd bostad har hyresvärden rätt att gå in utan dröjsmål om det är ett akut läge.
Det finns inget motsvarande för en ägd fastighet.
Däremot en bostadsrätt som egentligen inte är någon ägd bostad.

Yes, men nu var det har inte ett sadant arende ... det var ett arende som mycket val kunde vanta.
 
Sjalvklart ar lagarna olika ... har har vi tack och lov ratt att inte lata hyresvardar eller deras arbetare ga in om det inte ar mycket brottom som vattenlacka eller dylikt.
Om jag minns rätt så finns det inget besittningsskydd vilket ger Hyresvärden en möjlighet att komma in så småningom genom att vräka hyresgästen.
Det ger ju helt andra möjligheter att komma in med tiden än när det inte går att få ut hyresgästen ur bostaden på något sätt alls.
I det läget så måste ju andra möjligheter att få komma in finnas.
 
Det köper jag inte. Jag kan till och med se skillnad på showrummen inne på IKEA. Lite koll får man väl ha när man går in och ut hemma hos folk - inte undra på att man inte vill ha hantverkare hemma när en har katt eller hund om de inte ens vet om de går in i ett hus och ut ur ett annat. Vet de ens om de låser efter sig i så fall? Låser en dörr och lämnar en annan öppen? Alltså nej. Det har då aldrig hänt mig.
Det där är oerhört olika mellan människor.
Rumsuppfattning är en talang bland andra talanger.
Jag kan t.ex. rita en planlösning på en bostad i efterhand bara genom att besöka den och gå runt i den en liten stund.
Men många människor saknar den typen av rumsuppfattning och blir lika vilsna i hus och rum som en människa utan lokalsinne i skogen.
Eller i Stan för den delen, mitt lokalsinne formligen suger.
 
Va? Man måste väl kunna anmäla att någon okänd person brutit sig in/varit in i ens hus?
Inbrott ja. Eftersom det är ett brott där straffet är fängelse.
Hemfridsbrott ger om det inte är grovt bara böter.
Det kanske hade varit fängelse om någon stannat kvar trots att den blivit ombedd att gå därifrån.
Men nu så finns bara spår efter ett intrång som har en rimlig förklaring.

Anmäla kan man ju göra, men det kommer inte att leda till något annat än ett brev i retur med någon text om nedlagt eller inte inlett.
 
Det här är inget jäkla misstag! Snälla kan du sluta argumentera som om det skulle vara det. Jag börjar förstå att du blir polisanmäld i tid och otid som hyresvärd med dina resonemang och bortförklaringar.
Jag blev inte polisanmäld för något som jag hade gjort utan om påhittade saker.
Det fanns ingen sanningshalt alls i anmälningarna av mig.
Händelserna hade inte inträffat.
Jag skulle personligen inte göra något sådant misstag.
Det finns inte plats för det när man har med besvärliga människor att göra.
Just nu så har jag givit upp på underhåll i ett hus eftersom att jag inte får komma in.
Det får lösas senare med eventuell uppsägning eller skadestånd efter avflyttning.


Vad är det som gör att du är säker på att det inte är något missförstånd eller misstag?
 
Man kan ju ta reda på vad som verkligen har hänt innan man hojtar om polisanmälan kan jag tycka.
Alla kan göra misstag.
Vill inte du att andra överser med dina misstag?

Det är ju lämpligt att påtala misstagen men att kräva konsekvenser är inbland att dra det litet väl långt.
Gör du aldrig misstag? Vill du inte att man har överseende när du gör misstag? Jag tänker att vi alla gör misstag och alla vill att man har överseende när så sker, konstigt vore väl annars. Men ändå får man ta konsekvenser när man gör misstag. Tycker inte du att man ska få göra det eller är det vända andra kinden till som gäller för vissa personer medan andra ständigt har rätt att kräva att andra följer lagar och regler, med konsekvenser som följd om det råkar gå fel?

Du skriver själv i tråden att inget händer när man anmäler ett sådan här grej, då kan man väl se det som en skarp påminnelse om att följa reglerna hädanefter, och inte surfa över gränserna för vad som är ok i förhoppning att inget händer.

Jag tycker inte att det är att dra det lite väl långt, men visst, för att vara snäll kan man ju prata med dem.
 
Gör du aldrig misstag? Vill du inte att man har överseende när du gör misstag? Jag tänker att vi alla gör misstag och alla vill att man har överseende när så sker, konstigt vore väl annars.
Jo det händer ju.
Och då hoppas jag att andra har överseende med det

Jag är noga med att göra rätt för fel blir det ju ändå när jag misslyckas.
Man behöver ju inte göra fel med vilja för att det skall kunna bli tokigt.
Men om man låter bli att göra fel när man kan så blir det i varje fall färre fel.

Jag har överseende med oerhört mycket och vänder helst andra kinden till.
Så länge som det inte handlar om medvetet uppsåt eller ren elakhet.
 
Jag tror att man kan blanda bort sig när man klättrar runt bland olika balkonger.
Du går in i en lägenhet och låser upp balkongdörren och råkar hamna på en annan balkong och går in genom en upplåst balkongdörr.
Och har i efterhand ingen aning om att man har varit inne på fel ställe.
Varför skulle de klättra in på balkongen om de har nyckel och kan gå in genom ytterdörren? Låter ju helt orimligt att hantverkare skulle låsa upp dörr och öppna balkongdörr inifrån, sen gå ut och klättra in genom balkongen.
 
Inbrott ja. Eftersom det är ett brott där straffet är fängelse.
Hemfridsbrott ger om det inte är grovt bara böter.
Det kanske hade varit fängelse om någon stannat kvar trots att den blivit ombedd att gå därifrån.
Men nu så finns bara spår efter ett intrång som har en rimlig förklaring.

Anmäla kan man ju göra, men det kommer inte att leda till något annat än ett brev i retur med någon text om nedlagt eller inte inlett.
Nej, så är det inte. Du kan visst få fängelse för hemfridsbrott.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Börjar bli galet trött på min hyresvärd. Hen hyr ut i andrahand för första gången någonsin. Så här i efterhand kan jag önska att jag...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 633
Senast: Sasse
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 958
Senast: fejko
·
Katthälsa Jag har precis blivit uppsagd från mitt jobb och lägenheten som ingick i jobbet, letar nytt för fullt men har en ganska stor hake nu iom...
Svar
7
· Visningar
1 555
Senast: Pudlan
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 705
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp