Bukefalos 28 år!

Gått in i min lägenhet

Det du skrev var att man måste ha gärningsmannens namn för att  anmäla. Det är inte alls samma sak som att förundersökningar läggs ner för att gärningsmän inte kan identifieras, något som sker även vid grova brott.
Ja det blev kanske litet väl förenklat.
Jag borde ha haft med "för att det skall vara någon mening med att anmäla."
 
Jag hade tagit reda på hantverkarens chef och tagit det därifrån så det förhoppningsvis inte händer igen, men polisanmäla? Vart sjutton ska de leda? De har nog med saker att göra, kommer bli nedlagt innan ngn hinner blinka.
Antar att det var en lite gränslös hantverkare som inte riktigt har koll på vad som är ok och inte, bättre att ta upp det den vägen ist.
 
Ja det blev kanske litet väl förenklat.
Jag borde ha haft med "för att det skall vara någon mening med att anmäla."

Ungefär som att säga att hemfridsbrott av normalgraden bara ger böter. Din mening kanske är att förenkla men det du faktiskt skriver är direkt osant.

Sedan tycker jag att man ska vara försiktig med att säga till andra att det inte är någon mening med att anmäla. En polisanmälan kan ha ett värde i sig, även om man vet att risken är stor att det stannar där.
 
Fast så funkar det inte, nu fantiserar du ihop ett scenario som inte finns.

Man får en lapp I brevlådan och lappar sitter i trapphuset innan besök kommer ske så du kommer veta vilket dag hantverkarna dyker upp.
I det här fallet har de ju gått in fast de inte skulle?
Så rent krasst kunde Krille plötsligt varit hemma med främlingar inklättrandes genom balkongen.

Som sagt, det var mer ett svar på att man kan ha sina anledningar till att inte vilja släppa in hantverkare den dag de begär. Alla är inte som jag som sover igenom att folk fixar i lägenheten tex.
 
Meddelar vad?
Om man inte vet att det har blivit fel är det ju svårt att meddela det.
Den som gick in genom balkongdörren har nog ingen som helst aning om att det blev tokigt.

Om man inte inser att man inte bör gå in genom någons balkongdörr när de inte är hemma om man inte uttryckligen fått veta att det är ok så bör man inte ha ett jobb där man jobbar i andras hem.

Det logiska hade varit om hantverkarna hade ringt HV och meddelat att balkongdörren är olåst och frågat om det är ok att gå in. Hantverkarna är ju faktiskt bara anlitade av HV för att göra ett jobb. De är inte HV.

Sen undrar jag varför de överhuvudtaget gick och kände på balkongdörren?? Ytterst märkligt! Hade jag varit TS hade jag inte velat ha den firman i mitt hem mer då de inte verkar ha koll på var gränsen går när man jobbar i någon annans hem.
 
Jo det händer ju.
Och då hoppas jag att andra har överseende med det

Jag är noga med att göra rätt för fel blir det ju ändå när jag misslyckas.
Man behöver ju inte göra fel med vilja för att det skall kunna bli tokigt.
Men om man låter bli att göra fel när man kan så blir det i varje fall färre fel.

Jag har överseende med oerhört mycket och vänder helst andra kinden till.
Så länge som det inte handlar om medvetet uppsåt eller ren elakhet.
Jag är bra på att vända andra kinden till i många fall, men om de som skulle komma till mig och göra åtgärder efter OVK besiktning hade kommit när jag inte var hemma trots att jag mailat dem om att låta bli- och de inte besvarat det- så hade jag anmält.

Det är inget litet misstag att strunta i mitt mail och klampa in hos min hund ändå. Trots allt är jag ansvarig för vad min hund gör, tex ett bett eller en olycka på en person, så en anmälan som en riktig ordentlig påminnelse att följa reglerna hädanefter hade det blivit. Det är oerhört svårt att hantera en situation med en hund när man dels får besked en vecka innan och inte kan ta ledigt och dels inte får någon bekräftelse av arbetarna när de kan tänka sig komma, jag gick till jobbet måndag morgon utan en aning om när de skulle komma, kunde bara hoppas på att de respekterade att komma när jag var hemma.

Nu kom de ju när jag var hemma, men situationen hade ju underlättats om hyresvärden hade hört av sig i tid först och främst och sedan företaget hade bekräftat mitt mail med "vi kommer på en eftermiddag någon gång under veckan, men kan inte säga dag". På tal om att göra rätt alltså, det är inte bara ena parten (som i hyresgäster) som ständigt ska göra rätt och andra parten (som i hyresvärd/företrädare för sådan) som man ständigt ska vända andra kinden till och se allt som sker som misstag.
 
Ungefär som att säga att hemfridsbrott av normalgraden bara ger böter. Din mening kanske är att förenkla men det du faktiskt skriver är direkt osant.

Sedan tycker jag att man ska vara försiktig med att säga till andra att det inte är någon mening med att anmäla. En polisanmälan kan ha ett värde i sig, även om man vet att risken är stor att det stannar där.
Ja företaget kan ha personer som arbetar där som har några anmälningar i bagaget, en är ingen, men flera kan ju få chefen tex att fundera på om det ligger något bakom.
 
Om man inte inser att man inte bör gå in genom någons balkongdörr när de inte är hemma om man inte uttryckligen fått veta att det är ok så bör man inte ha ett jobb där man jobbar i andras hem.

Det logiska hade varit om hantverkarna hade ringt HV och meddelat att balkongdörren är olåst och frågat om det är ok att gå in. Hantverkarna är ju faktiskt bara anlitade av HV för att göra ett jobb. De är inte HV.

Sen undrar jag varför de överhuvudtaget gick och kände på balkongdörren?? Ytterst märkligt! Hade jag varit TS hade jag inte velat ha den firman i mitt hem mer då de inte verkar ha koll på var gränsen går när man jobbar i någon annans hem.
Jag gick i går och låste min balkongdörr... Har inte reflekterat över den tidigare. Att man kan se en olåst balkongdörr som välkommen in när ytterdörren är låst och man vet att personen meddelat just det.

Vänner och familj får komma in när min dörr är olåst trots att jag inte är hemma, men okända, och genom balkongen? Tycker faktiskt det är ett märkligt beteende.
 
Jag gick i går och låste min balkongdörr... Har inte reflekterat över den tidigare. Att man kan se en olåst balkongdörr som välkommen in när ytterdörren är låst och man vet att personen meddelat just det.

Vänner och familj får komma in när min dörr är olåst trots att jag inte är hemma, men okända, och genom balkongen? Tycker faktiskt det är ett märkligt beteende.

Jättemärkligt!!
 
Ja företaget kan ha personer som arbetar där som har några anmälningar i bagaget, en är ingen, men flera kan ju få chefen tex att fundera på om det ligger något bakom.

Ja, jag tycker det finns flera skäl till att vara försiktig med att säga åt folk att det är meningslöst att anmäla.

Dels upplever folk ett potentiellt brott helt olika vad gäller kränkning - vilket är tydligt inte minst i den här tråden.
Dels vet man inte om det man anmäler kan vara del av ett mönster. Det kan finnas tidigare anmälningar eller komma nya, som i ett fall med en tafsande taxichaufför. Vid första anmälan las utredningen ner rätt raskt men när samma chaufför blev anmäld på nytt öppnades även den gamla utredningen på nytt. Resultatet blev en fällande dom för två fall av sexuellt ofredande och att taxichaffisen blev av med jobbet.
Just tafsande är ett brott som många låter bli att anmäla, ibland "för att det är meningslöst". Flera andra kvinnor hade också utsatts för den här mannen men valt att inte gå till polisen.
 
Ja, jag tycker det finns flera skäl till att vara försiktig med att säga åt folk att det är meningslöst att anmäla.

Dels upplever folk ett potentiellt brott helt olika vad gäller kränkning - vilket är tydligt inte minst i den här tråden.
Dels vet man inte om det man anmäler kan vara del av ett mönster. Det kan finnas tidigare anmälningar eller komma nya, som i ett fall med en tafsande taxichaufför. Vid första anmälan las utredningen ner rätt raskt men när samma chaufför blev anmäld på nytt öppnades även den gamla utredningen på nytt. Resultatet blev en fällande dom för två fall av sexuellt ofredande och att taxichaffisen blev av med jobbet.
Just tafsande är ett brott som många låter bli att anmäla, ibland "för att det är meningslöst". Flera andra kvinnor hade också utsatts för den här mannen men valt att inte gå till polisen.
Håller med!

Precis samma var det för läkaren som utsatte två unga tjejer sexuellt. Första tjejens anmälan las ner men plötsligt en dag ringde polisen och berättade att de tog upp det på nytt då en anmälan till kommit in. Han är nu dömd för det och sitter i fängelse för det. Blev även av med legitimationen och jobbet.
 
Ja, jag tycker det finns flera skäl till att vara försiktig med att säga åt folk att det är meningslöst att anmäla.

Dels upplever folk ett potentiellt brott helt olika vad gäller kränkning - vilket är tydligt inte minst i den här tråden.
Dels vet man inte om det man anmäler kan vara del av ett mönster. Det kan finnas tidigare anmälningar eller komma nya, som i ett fall med en tafsande taxichaufför. Vid första anmälan las utredningen ner rätt raskt men när samma chaufför blev anmäld på nytt öppnades även den gamla utredningen på nytt. Resultatet blev en fällande dom för två fall av sexuellt ofredande och att taxichaffisen blev av med jobbet.
Just tafsande är ett brott som många låter bli att anmäla, ibland "för att det är meningslöst". Flera andra kvinnor hade också utsatts för den här mannen men valt att inte gå till polisen.
Satt just och tänkte på det, många ffa sexuellt relaterade brott blir aldrig lösta, gärningsmannen är okänd och många brott utom möjligen våldtäkt har låga straffskalor, ska vi låta bli att polisanmäla dessa också för att bespara polisen utredningskostnader och portokostnad för att skicka ut brev om att det ändå är nedlagt.
 
Om jag minns rätt så finns det inget besittningsskydd vilket ger Hyresvärden en möjlighet att komma in så småningom genom att vräka hyresgästen.
Det ger ju helt andra möjligheter att komma in med tiden än när det inte går att få ut hyresgästen ur bostaden på något sätt alls.
I det läget så måste ju andra möjligheter att få komma in finnas.

Hur lagarna ar i USA beror helt pa vilken stat man bor i. USA ar som EU utom att vi ar ett land med samma penga system ... varje stat har sina egna lagar med olika straff pafoljder.

Jag undrar sa om du verkligen tycker, och verkligen tror det du pastar, i allt du skriver ... eller om det bara ar "kul" att trolla och irritera andra?
 
Hur lagarna ar i USA beror helt pa vilken stat man bor i. USA ar som EU utom att vi ar ett land med samma penga system ... varje stat har sina egna lagar med olika straff pafoljder.

Jag undrar sa om du verkligen tycker, och verkligen tror det du pastar, i allt du skriver ... eller om det bara ar "kul" att trolla och irritera andra?
Jag brukar försöka skilja på vad jag tycker och hur det fungerar.
Och hoppas ju att det syns i mina texter.

Vissa saker vet jag och andra saker tror jag att jag vet och så har jag fel.
Jag gillar ju att pröva hur mitt "vetande" förhåller sig till verkligheten.
Men många saker som är en beskrivning på hur det fungerar irriterar ju andra då det skaver.
Men att jag beskriver något betyder ju inte att det är min åsikt.
Många blandar ihop det där.
Jag har irl t.o.m. blivit utskälld för hur moms fungerar så jag är ganska så van.
 
[/QUOTE]
Om man vet vem det är ja.
Jag har aldrig hört talas om att det läggs resurser på att leta rätt på någon okänd person för att åtala för böter.

Det läggs och ska läggas resurser på att utreda vem som har begått ett brott om det finns skäl att tro att ett brott har begåtts.

Jag tänker att TS fall utredningsmässigt inte skiljer sig från att utreda vem som kört en bil som registrerats i fartkamera. Är det någon annan än bilägaren så utreds det vem som har kört bilen genom att fråga bilägaren vem som har haft tillgång till bilen. Erkänner den utpekade personen blir det ett strafföreläggande medan det kan bli åtal om personen nekar.

Det är helt felaktigt när du hävdar att man inte behöver utreda brott som ger böter.
 
Jag brukar försöka skilja på vad jag tycker och hur det fungerar.
Och hoppas ju att det syns i mina texter.

Vissa saker vet jag och andra saker tror jag att jag vet och så har jag fel.
Jag gillar ju att pröva hur mitt "vetande" förhåller sig till verkligheten.
Men många saker som är en beskrivning på hur det fungerar irriterar ju andra då det skaver.
Men att jag beskriver något betyder ju inte att det är min åsikt.
Många blandar ihop det där.
Jag har irl t.o.m. blivit utskälld för hur moms fungerar så jag är ganska så van.

Det är helt okej att prova sina tankar och idéer, men det blir problematiskt när du tämligen ofta framhåller felaktiga saker för sanna.
 
Jag skulle anmäla.
Alldeles för ofta händer inget när någon ringer och klagar. Även om det inte leder någon vart rättsliga så är en anmälan mer "skrämmande" än en missnöjd kund vilket kan få företaget att titta över rutiner runt hur det skall kommuniceras runt liknande stationer i framtiden.
 
Ja det får dom, man får en lapp i brevlådan några dagar innan samt att der brukar sättas upp en lapp i trappuppgången.

Självklart måste ventilationen kollas.

Fast så funkar det inte, nu fantiserar du ihop ett scenario som inte finns.

Man får en lapp I brevlådan och lappar sitter i trapphuset innan besök kommer ske så du kommer veta vilket dag hantverkarna dyker upp.

Fast i exakt det här fallet har ju TS uttryckligen fått information om att de INTE skulle gå in?

I mitt fall kom info tre dagar innan de skulle in. De skulle då ha tillgång till hela lägenheten, två dagar i rad. Utan möjlighet att boka en exakt tid. Vem ska ta ansvar om de går in utan att jag är hemma och antingen blir bitna eller släpper ut djur i högtrafiktid? Det är inte heller speciellt orimligt att räkna med att man inte är hemma och kan lämna nyckeln med så kort varsel. Eller kan ta ledigt från jobbet ett par dagar för att kunna vara hemma och vänta.
 
FB_IMG_1698353893083.jpg
 
Det läggs och ska läggas resurser på att utreda vem som har begått ett brott om det finns skäl att tro att ett brott har begåtts.



Jag tänker att TS fall utredningsmässigt inte skiljer sig från att utreda vem som kört en bil som registrerats i fartkamera. Är det någon annan än bilägaren så utreds det vem som har kört bilen genom att fråga bilägaren vem som har haft tillgång till bilen. Erkänner den utpekade personen blir det ett strafföreläggande medan det kan bli åtal om personen nekar.



Det är helt felaktigt när du hävdar att man inte behöver utreda brott som ger böter.

Vad bygger du det påståendet på?

Jag bygger mina på:
https://www.aklagare.se/om_rattspro...-atal/atalsbeslutet/om-utredningen-laggs-ner/

https://www.brottsofferjouren.se/rattsprocessen/nedlagd-forundersokning/

https://www.brottsofferguiden.se/gu...re-polisanmalan/polisanmalan/forundersokning/
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Börjar bli galet trött på min hyresvärd. Hen hyr ut i andrahand för första gången någonsin. Så här i efterhand kan jag önska att jag...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 500
Senast: Sasse
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 876
Senast: fejko
·
Katthälsa Jag har precis blivit uppsagd från mitt jobb och lägenheten som ingick i jobbet, letar nytt för fullt men har en ganska stor hake nu iom...
Svar
7
· Visningar
1 527
Senast: Pudlan
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 518
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp