Bukefalos 28 år!

Gått in i min lägenhet

Nej, så är det inte. Du kan visst få fängelse för hemfridsbrott.
Ja om det är grovt.
Att gå in för att utföra ett motiverat arbete i en bostad kan nog inte med bästa vilja i världen anses som grovt.

Att gå in för att snoka, skrämmas eller ta sig personliga friheter är ju på en helt annan skala.
Eller inte gå därifrån när man blir tillsagd att göra det.
 
När jag bodde hos stora bostadsbolaget och de behövde göra någon standardgrej som gjordes i alla lägenheter, inga problem, lade nyckel i tuben i dörren så de kunde komma in.

Skrev en ordentlig lapp på ytterdörren om att jag ville bli meddelad om katt smet ut och mitt telefonnummer.

Var hemom under jobbet (brevbärare i krokarna) och noterade att hantverkarna var på lunch och hade lämnat lägenheten olåst.... Katt var även ute på vift.

Mailade hyresvärden detta och att kommande tillfälle som något behövdes göras fick tid bokas så jag kunde vara hemma då förtroendet var förbrukat (hade varit andra incidenter tidigare), var aldrig några problem att vid behov boka om den föreslagna tiden, eller få en hyfsat exakt tid då det bara skrivits vilken dag.
 
Varför skulle de klättra in på balkongen om de har nyckel och kan gå in genom ytterdörren? Låter ju helt orimligt att hantverkare skulle låsa upp dörr och öppna balkongdörr inifrån, sen gå ut och klättra in genom balkongen.
Det kanske var enklaste sättet att utföra arbetet på.
De skulle ju egentligen göra det utifrån.

Bättre än att klampa igenom alla lägenheter med material och verktyg.
En hyresvärd skall utföra åtgärder med minsta möjliga störning för hyresgästen.
Då kan balkongvägen vara det som stör minst vid ett arbete.
 
Vad är det som gör att du är säker på att det inte är något missförstånd eller misstag?
Det finns omständigheter som gör mig säker på det.
Snälla, igen, sluta fabulera runt som om du vet mer om vad som hänt och hur det ser ut och hur arbetet skett än vad du har den minsta aning om.
Jag har som sagt berättat allt för jurist på hyresgästföreningen och de ansåg helt klart att det som skett inte är korrekt.
 
Ptja, vissa av oss arbetar oregelbundet. Det är ju inte superhärligt att vakna av främlingar i sitt hem..

Jag har inga problem att de är där och arbetar när jag sover, men jag vill gärna veta att de ska komma dit. Plus då att vi har katt som kan få för sig att rymma om dörr eller liknande lämnas öppet.
Fast så funkar det inte, nu fantiserar du ihop ett scenario som inte finns.

Man får en lapp I brevlådan och lappar sitter i trapphuset innan besök kommer ske så du kommer veta vilket dag hantverkarna dyker upp.
 
Jag har som sagt berättat allt för jurist på hyresgästföreningen och de ansåg helt klart att det som skett inte är korrekt.

Sa de något om att det var brottsligt?

Att det inte är korrekt gjort håller nog 99.9% av oss helt med om, men iaf jag känner mig tveksam om det var brottsligt i juridisk mening.
 
Jamen då så.
Då har du ju läget under kontroll.

Kan vi inte få diskutera fenomenet ur andra synvinklar ändå?
Diskutera på. Jag syftar bara på de inlägg där mitt fall specifikt tas upp, där du fabulerat en hel del om hur situationen ser ut.
 
Senast ändrad:
Sa de något om att det var brottsligt?

Att det inte är korrekt gjort håller nog 99.9% av oss helt med om, men iaf jag känner mig tveksam om det var brottsligt i juridisk mening.
Ja, de sa att det skulle kunna röra sig om hemfridsbrott. Sen är de ju inga domare naturligtvis men de såg inte det som något onödigt att göra en anmälan, om jag känner att jag vill det.
 
Ja om det är grovt.
Att gå in för att utföra ett motiverat arbete i en bostad kan nog inte med bästa vilja i världen anses som grovt.

Att gå in för att snoka, skrämmas eller ta sig personliga friheter är ju på en helt annan skala.
Eller inte gå därifrån när man blir tillsagd att göra det.
Den här gången har du helt enkelt fel.

Straffet för hemfridsbrott är böter eller fängelse i högst ett år. Är brottet grovt så är straffet lägst sex månaders fängelse och högst tre år.
BrB 4kap 6§
 
Den här gången har du helt enkelt fel.

Straffet för hemfridsbrott är böter eller fängelse i högst ett år. Är brottet grovt så är straffet lägst sex månaders fängelse och högst tre år.
BrB 4kap 6§
Om utredaren bedömer att det bara kan bli böter så lägger de ofta ner utredningen.
Även om det finns fängelse i straffskalan.
 
Det är inte utredaren som går den bedömningen, det är en förundersökningsledare.

Och jag håller inte med. Man väcker åtal även i ärenden där böter är att vänta.
Om man vet vem det är ja.
Jag har aldrig hört talas om att det läggs resurser på att leta rätt på någon okänd person för att åtala för böter.
 
Om man vet vem det är ja.
Jag har aldrig hört talas om att det läggs resurser på att leta rätt på någon okänd person för att åtala för böter.
Det beror nog på utredningsläget. Här är det ganska enkelt.
Utredare: Hej, vilken hantverkare gjorde jobbet på Gatan 22 den 15 september?
Företaget: (Letar i fakturaunderlaget) Det var Pelle och Anita.

Och här är jag förstås ute på tunn is. Men det kan vara så att du faktiskt inte hört talas om alla utredningar som polisen genomför varje år.
 
Och här är jag förstås ute på tunn is. Men det kan vara så att du faktiskt inte hört talas om alla utredningar som polisen genomför varje år.
Nej jag har mest upplevt alla utredningar som blivit nedlagda omkring mig själv.
Tyvärr så är de p.g.a. orsak ganska så många.

Mina anmälningar omfattar stöld, skadegörelse samt inbrott med bildbevis och vittnen.
Anmälningarna mot mig var samtliga fabricerade. Så det blev ju av förklarliga skäl ingen större utredning av det.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Börjar bli galet trött på min hyresvärd. Hen hyr ut i andrahand för första gången någonsin. Så här i efterhand kan jag önska att jag...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 505
Senast: Sasse
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 877
Senast: fejko
·
Katthälsa Jag har precis blivit uppsagd från mitt jobb och lägenheten som ingick i jobbet, letar nytt för fullt men har en ganska stor hake nu iom...
Svar
7
· Visningar
1 527
Senast: Pudlan
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 521
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp