Gengångare (serien)

Sv: Gengångare (serien)

Såg första avsnittet i går, har haft mardrömmar i natt! Måste nog se det lite tidigare på kvällen och sedan rensa ut alla tankar i systemet innan jag går i säng :p

Men mycket lovande serie!
Jag har lite sen jag började se den serien drömt halvt mardrömmar om spöken och gengångare och annat skumt, antagligen för att jag funderar så mycket på vilka som är döda och varför och vad dom vill etc..Det har lite tagit upp mitt huvud, jag vill så gärna hitta en teori som kan fungera.
 
Sv: Gengångare (serien)

Jag tänkte att när dammen brast och alla dog så kanske det "började om", det liv de levt spelade om sig och de vet inte att de var de själva som dog. Lite långsökt kanske? ;)
Så egentligen så kanske allt det här då redan hänt en gång innan? Alltså att bussolyckan tex egentligen hände innan dammen brast? Fast det går ju egentligen inte heller ihop..
Jag har också tänkt tanken att Lena och Camille har bytt plats, men tycker det borde ha kommit fram vid det här laget. Och nu hade ju Camille en liten fläck i ansiktet som jag tänker är början till ett sådant där sår.
Camille kanske egentligen är tillbaka pga att hon dog pga av Lena och Camille i sin tur orsakade alla andras död? Att det handlar lite om att ge igen på nåt vänster. För alla som kommit tillbaka har väl dött pga någon annan och gjort något dumt/fel? Som tex Victor som kanske vill hämnas dom som dödade hans familj? Det kanske handlar om någon slags hämd fast dom vet inte om det än.
Ja, alla de som kommit tillbaka verkar lite halvsuspekta, speciellt frun till honom som kastade sig ned för dammen. Hon verkade gilla Viktor men inte Camille. Undrar varför?
Det verkar ju som att hon har vart med och kommit tillbaka förr, det verkade ju vara så även för Adéle och Simon, dom sa väl nångång att 'det händer igen eller något sådant? Antagligen var det den anledningen till att Adéle försökte begå självmord? kanske?
Sedan undrar jag varför barägarens mamma försvann istället för att gå fram till honom?
Kanske var det ett "riktigt" spöke? Hon förvsann ju sen vilket inte dom andra verkar kunna göra? Kanske han som såg i syne bara?
 
Sv: Gengångare (serien)

För alla som kommit tillbaka har väl dött pga någon annan och gjort något dumt/fel? Som tex Victor som kanske vill hämnas dom som dödade hans familj? Det kanske handlar om någon slags hämd fast dom vet inte om det än.

Det var ju Pierre som var delaktig i Victórs död. Men det var inte han som sköt.
 
Sv: Gengångare (serien)

KL

Började titta igårkväll av lite slump efter att tittat på ponnyakuten :)
Tror att de små håren på armarna stod rätt upp hela första avsnittet, vågade knappt gå upp på toa i mörkret :o
Måste titta ikväll igen, men inte så sent ;)

//Kopia, spökrädd
 
Sv: Gengångare (serien)

-KL-

Även jag följer denna serie med spänning! Dock undrar jag om jag missat ett avsnitt eller något? Hur vet ni att Lena orsakade Camilles död? Vad jag minns satt hon bara på en buss som sladdade av vägen?
 
Sv: Gengångare (serien)

Léna orsakade inte Camilles död, båda tjejerna skulle varit med på bussutflykten men Léna låtsades vara sjuk och fick stanna hemma så Camille åkte utan henne.

Jag undrar om det inte helt enkelt är så att de kommit tillbaka pga ouppklarade affärer, Victor vill kanske inte ha hämd utan att de skyldiga ska dömas? Camille och Léna är enäggstvillingar, kanske därför Léna blev så påverkad men Serge kunde läka hennes sår, flickorna har ett band mellan sig som sträcker sig förbi döden?

Adéle undrar jag om hon lever, det är kanske för att hämta henne som Simón kommit tillbaka?

Men hon som svalt ihjäl blir jag inte klok på alls, vad söker hon upprättelse för? Den utbrända elden i skogen innehöll döda djur och efter att dammen brast 50 år(?) tidigare så åt de ju allt de kunde, även självdöda djur?

Vad glad jag blir att de håller på med en fortsättning, få serier har fångat mig som den här har gjort. :love:
 
Sv: Gengångare (serien)

Då har du redan läst några spoilers här i tråden! (en spoilertagg vore inte så dumt på forumet Gunnar!)

Nej, jag var faktiskt ståndaktig och höll mig ifrån att läsa mer än de allra första inläggen och var bara tvungen att lägga in ett litet svar...

Nu har jag sett alla sju som finns på SVT Play, gaaaah så spännande! Och snygg!
 
Sv: Gengångare (serien)

Eller hur! Det är halva grejjen med att titta på tv vare sig det är film eller serier tycker jag - att det är filmat och redigerat och grafiskt utformat på ett snyggt sätt.

På torsdag kl 17 kommer sista avsnittet. Förra torsdagen hade de tekniska problem så det kom inte upp förrän 20:30.
 
Sv: Gengångare (serien)

Léna orsakade inte Camilles död, båda tjejerna skulle varit med på bussutflykten men Léna låtsades vara sjuk och fick stanna hemma så Camille åkte utan henne.
Camille kände ju att Lena och han höll på att ligga med varandra och ville därför av bussen och blev smått hysterisk och därför distraherade chauffören så han inte hann bromsa för Victor som stod på vägen. Hade inte Lena gjort som hon gjort hade väl inte Camille blivit så upprörd och chauffören hade inte behövt panikväja på det sättet. Så indirekt så orsaka ju Lena olyckan.
Adéle undrar jag om hon lever, det är kanske för att hämta henne som Simón kommit tillbaka?
Antagligen så är det så, för det verkar också som att Simon har kommit tillbaka förr och försökt få kontakt med henne.
Men hon som svalt ihjäl blir jag inte klok på alls, vad söker hon upprättelse för? Den utbrända elden i skogen innehöll döda djur och efter att dammen brast 50 år(?) tidigare så åt de ju allt de kunde, även självdöda djur?
Men hon har ju ändrat sin död flera gånger också? Hon kan ju inte riktigt ha varit med under dammolyckan eftersom hon var gift med sin man som begick självmord när hon kom tillbaka? Borde han inte också ha dött i samband med dammen isåfall?
 
Sv: Gengångare (serien)

Även jag följer denna serie med spänning! Dock undrar jag om jag missat ett avsnitt eller något? Hur vet ni att Lena orsakade Camilles död? Vad jag minns satt hon bara på en buss som sladdade av vägen?
Eftersom Camille blev hysterisk och ville av bussen till varje pris så såg inte busschauffören victor som stod på vägbanan och hann inte bromsa. Hade inte Lena legat med killen som Camille var intresserad av så hade inte heller Camille blivit så hysterisk.

Det är bara min teori, att indirekt så orsakade lena olyckan genom att gå bakom ryggen på camille.
 
Sv: Gengångare (serien)

inte hann bromsa för Victor som stod på vägen.

Rent kronologiskt var Víctor död redan då han stod där på vägen framför bussen. Han var gengångare alltså. Varför stod han där, framfär bussen i en tvär kurva? Avsikten måste ha varit att bussen skulle köra av.

Allt är sammanlänkat på ett eller annat sätt, alla händelser och karaktärer har kopplingar till varandra i ett stort sammanhang. Det måste finnas någon slags symbolisk sensmoral i det hela.
 
Sv: Gengångare (serien)

Rent kronologiskt var Víctor död redan då han stod där på vägen framför bussen. Han var gengångare alltså. Varför stod han där, framfär bussen i en tvär kurva? Avsikten måste ha varit att bussen skulle köra av.

Allt är sammanlänkat på ett eller annat sätt, alla händelser och karaktärer har kopplingar till varandra i ett stort sammanhang. Det måste finnas någon slags symbolisk sensmoral i det hela.

Jo allting hänger ju ihop, men bussen hade hunnit stanna och sett victor om inte camille blev hysterisk och skulle av, jag tittade på det igen, dock så måste ju Victor ha velat någonting speciellt när han stod där han stod.
 
Sv: Gengångare (serien)

Eftersom Camille blev hysterisk och ville av bussen till varje pris så såg inte busschauffören victor som stod på vägbanan och hann inte bromsa. Hade inte Lena legat med killen som Camille var intresserad av så hade inte heller Camille blivit så hysterisk.

Det är bara min teori, att indirekt så orsakade lena olyckan genom att gå bakom ryggen på camille.

Tack för förklaringen! Har missat detta totalt, du har ingen aning om vilket avsnitt det var med i? Första?
 
Sv: Gengångare (serien)

Nja...jag tror att den detaljerade versionen finns med i senare avsnitt...tredje...fjärde?
 
Sv: Gengångare (serien)

Nu har jag funderat lite till. Kan det vara så att Victor gav Camille en syn? Precis som han visade Adéls dotter synen av en antagligen död Adéle? För Victor verkar ju veta vad som kommer att hända? Det måste väl vara därför Camille blev så otroligt hysterisk och ville av bussen till varje pris? Hon måste ha sett bussen kracha? För det kan inte ha varit känslan av att Lena låg med killen hon var kär i. Det hade varit lite överdrivet.

Kan det vara därför Victor var vid vägen, kanske för att hindra olyckan och inte tvärtom? Nu känner jag att jag kom på en jättebra teori :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Gengångare (serien)

Ja, där var det! Jag började leta också! :D

Man ser aldrig bussen crasha. Man ser bara marken den 'skulle' landat på...du kan vara något på spåren!
 
Sv: Gengångare (serien)

Antagligen så är det så, för det verkar också som att Simon har kommit tillbaka förr och försökt få kontakt med henne.
Var hittar du det? Jag kommer inte ihåg att Simón försökt få kontakt med Adéle tidigare utan trodde första kontaktförsöket var när han kom till hennes fd lgh och frågade efter henne?

Men hon har ju ändrat sin död flera gånger också? Hon kan ju inte riktigt ha varit med under dammolyckan eftersom hon var gift med sin man som begick självmord när hon kom tillbaka? Borde han inte också ha dött i samband med dammen isåfall?
Hon dog ju pga dammolyckan, de blev avskurna och flera svalt ihjäl, däribland hon medan han överlevde.
 

Liknande trådar

Kultur Jag är mitt inne i den värsta perioden på året för mig. Allt är grått, trist, kallt och deppigt. Det hela kulminerar runt 10 december...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
4 868
Senast: Habina
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 538
Senast: MiaMia
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 400
Senast: Karro-Lina
·
Fritid Här kan vi dela med oss av våra serietips. Berätta även var man kan se serien.
2 3
Svar
42
· Visningar
1 817
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp