Ha råd med flera hästar ?Hur gör ni ?

Håller med, MEN måste ändå inflinka att hennes fötäldrar kanske tjänar extremt bra och inte har några vidare höga utgifter eller dyra hobbys. Så att lägga dem pengarna då känns kanske inte så mycket.

Pappa tjänar pengar, om vi säger så. Han har förvisso en väldigt dyr hobby själv, men våra omkostnader i form av boende/el/etc. är väldigt låga.
 
Hur kan man ha samvete att som vuxen (eller barn för den delen...) låta föräldrarna betala det? :eek: Jag förstår verkligen inte.
Jag anser att man gör sina barn en björntjänst om man gör så. Den summan hästen idag kostar är inte så ovanligt att man får ut efter skatt. Att då vänja sig vid att det är russelpengar som barn bådar inte gott för framtiden. Inte för att jag missunnar @Dressyrtjejen_97 att ha häst, absolut inte, men föräldrarna får en hållhake på sitt vuxna barn som inte är sund och barnet får helt orimliga tankar om vad som är okej att lägga på en ren hobby.
 
Pappa tjänar pengar, om vi säger så. Han har förvisso en väldigt dyr hobby själv, men våra omkostnader i form av boende/el/etc. är väldigt låga.
Men du, DERAS ”omkostnader”, om man nu kan kalla boendet det, är låga. Det är ju bara de som drar in pengar till hushållet, om jag förstått det rätt. Och nu låter det lite på dig som att du tycker det är helt okej att pengarna de drar in går till en orimlig månadskostnad för din häst eftersom de i övrigt inte har så mycket kostnader (förutom din pappas hobby). Det är inget sunt resonemang från en vuxen person som borde försöka stå på egna ben.
 
Pappa tjänar pengar, om vi säger så. Han har förvisso en väldigt dyr hobby själv, men våra omkostnader i form av boende/el/etc. är väldigt låga.
Jag har haft egen häst den jag var typ 15 år. Jag tror mamma hjälpte mig med halva stallhyran när jag gick i högstadiet/gymnasiet... Annars har jag betalat allt själv jämt. Inklusive inköp av dragbil, transport, alla grejer, veterinär osv..

Har nu gård, två hästar och studerar heltid, pendlar 15 mil till skolan.

Dags att bli vuxen och skaffa extrajobb/ta ut högre lån och börja betala för dina egna intressen!
 
men föräldrarna får en hållhake på sitt vuxna barn som inte är sund
Det där tycker jag är viktigt!
Att vuxna människor har råd och vill lägga pengar på en hobby tycker jag inte är något att förfasas över (även om jag tror att @Dressyrtjejen_97 skulle kunna komma ner i kostnad både här och där) men just den där hållhaken blir trist i ljuset av vad vi läst i andra trådar.
 
Jag är 17 och går i gymnasiet. Mina föräldrar betalar stallhyra, foder, bensin till transport, hovis och veterinär vid behov men all utrustning, tävling och (nästan alltid) träning betalar jag själv. Försöker betala så mycket jag kan helt enkelt. Köpte även hästen för mina egna pengar.

Detta är vad hästen kostar löpande varje månad:
Stallhyra inkl hösilage 1800 kr
Spån 200 kr
Kraftfoder och tillskott 200 kr
Försäkring 600 kr
Hovslagare 600 kr (1200 var 8:e vecka)

Sen tillkommer tävling och träning men det varierar från månad till månad.
 
Men alltså! Hur ens orka bry sig om vad hennes föräldrar betalar eller inte betalar? Det är väl helt upp till dem? Helt otroligt att folk inte inser att alla inte gör på samma sätt.
Mina föräldrar betalade mina tävlingshästar när jag var yngre för de tyckte att det var roligt att följa med på tävlingar mm.

Mina föräldrar betalar fortfarande för en gammal tävlingshäst som går här på min och min mans gård. De gör det för att de vill. Jag och min man betalar för gårdens alla andra hästar. Dra inte alla över en kam är ni snälla.
 
Men alltså! Hur ens orka bry sig om vad hennes föräldrar betalar eller inte betalar? Det är väl helt upp till dem? Helt otroligt att folk inte inser att alla inte gör på samma sätt.
Mina föräldrar betalade mina tävlingshästar när jag var yngre för de tyckte att det var roligt att följa med på tävlingar mm.

Mina föräldrar betalar fortfarande för en gammal tävlingshäst som går här på min och min mans gård. De gör det för att de vill. Jag och min man betalar för gårdens alla andra hästar. Dra inte alla över en kam är ni snälla.
Jag måste fråga.
Tycker du att det är OK att föräldrar betalar allt, inklusive kost o logi o fickpengar till ett vuxet/myndigt barn som bor hemma o studerar på högskola? Tycker du att det är OK att inte klippa navelsträngen o att skrämma skiten ur nämnda barns föreställning att CSN är djävulens påfund?
Att inte tillåta @Dressyrtjejen_97 att gå ut på kvällar eller gå på fest om inte pappa lämnar o hämtar henne?

@Dressyrtjejen_97 har utvecklats enormt i sin frigörelse vis à vis föräldrarna under sin tid på buke, tycker du då att föräldrarnas beteende skall uppmuntras genom ditt inlägg?
 
Men alltså! Hur ens orka bry sig om vad hennes föräldrar betalar eller inte betalar? Det är väl helt upp till dem? Helt otroligt att folk inte inser att alla inte gör på samma sätt.
Mina föräldrar betalade mina tävlingshästar när jag var yngre för de tyckte att det var roligt att följa med på tävlingar mm.

Mina föräldrar betalar fortfarande för en gammal tävlingshäst som går här på min och min mans gård. De gör det för att de vill. Jag och min man betalar för gårdens alla andra hästar. Dra inte alla över en kam är ni snälla.

För att det är ett diskussionsforum. Man väljer ju själv vad man skriver och får då räkna med att det kan diskuteras.
 
Har du kollat vad det kostar att åka till klinik?
För mej är det billigare att åka en dryg timme enkel väg två gånger (2 hästar) än att ta ut DV :o (kliniken tar under 1500 inkl vacc)

Men vill ha tandveterinären på kliniken också...

Det är säkerligen billigare i rena direkta kostnader, men samtidigt tillkommer ju då enorma bensinkostnader och kostnader för att pappa ska vara hemma från jobbet, så sammantaget tror jag inte att det blir billigare tyvärr :(
 
Det är säkerligen billigare i rena direkta kostnader, men samtidigt tillkommer ju då enorma bensinkostnader och kostnader för att pappa ska vara hemma från jobbet, så sammantaget tror jag inte att det blir billigare tyvärr :(
De har inte kvällsöppet? Vår klinik har en dag i veckan där de har sena tider.
Kan ju vara värt att räkna på/ kolla upp för att spara på någon krona :)
 
Det är säkerligen billigare i rena direkta kostnader, men samtidigt tillkommer ju då enorma bensinkostnader och kostnader för att pappa ska vara hemma från jobbet, så sammantaget tror jag inte att det blir billigare tyvärr :(
Men din pappa skulle väl inte behöva ta tjänstledigt utan lön för att köra er till tandäkaren? Du skrev att han tjänade bra, då har man ofta något slags flex eller komp att ta till. Eller frihet under ansvar.
 
Jag anser att man gör sina barn en björntjänst om man gör så. Den summan hästen idag kostar är inte så ovanligt att man får ut efter skatt. Att då vänja sig vid att det är russelpengar som barn bådar inte gott för framtiden. Inte för att jag missunnar @Dressyrtjejen_97 att ha häst, absolut inte, men föräldrarna får en hållhake på sitt vuxna barn som inte är sund och barnet får helt orimliga tankar om vad som är okej att lägga på en ren hobby.
Fast vilken summa som är okej att lägga på en hobby är ju helt och hållet upp till den enskilda personen att avgöra. Finns inget fel i att lägga så mycket på en hobby, det som blir galet när föräldrarna betalar på det sättet är att det säkerligen är svårt sen när man får betala för allt själv. Nångång kommer den tiden då inte föräldrarna längre betalar ens hobby och att då ställa om sig till att klara hästlivet för lite pengar kan vara svårt när man är van att leva lyx med hästarna.
 
Som svar på trådstarten så har jag två ’billiga’ hästar och har dom hemma.

El vatten, slitage, staket osv ingår i våra husochgårdkostnader :p

Spån/halm/hö köpes billigt alt är prismedveten och ev kraftfoder köper jag det som passar med höet och inte efter märke. Dvs kollar både innehåll och pris för att få det bäst passande.
De är billiga i försäkring pga ras.
Sen har vi vaccinationer, tandläkare (vaccinerar helst samtidigt för att hålla ner pris) och hovslagare.

Stängsel köper jag också prismedvetet, Jämför priser.
Stolp köpte jag av en bonde sist, 100 riktigt bra stolp med 5 ringisolatorer på varje, för 10 kr stolpen :o

Sen ev träning(/tävling) då, vilket blir om det finns ekonomiskt utrymme. Det brukar finnas men annars är det här jag sparar in först såklart.
Åker och tränar själv då jag inte har ridbana och köper då ridhuskort, som går på friskvårdsbidraget :up:

Utrustning har en nolla i budgeten eftersom jag egentligen har allt, men det köps endel ändå :cool: gärna begagnat.

Typ 3000 i månaden kostar så båda mina. Minst då, för träningar är inte medräknat utan det är underhållet.
Kommer bli dyrare med nästa häst dock..

Men jag gör inte mycket annat heller. Det är mitt (enda) intresse och resor tex intresserar mej inte särskilt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 556
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 278
Senast: lil-sis
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 585
Senast: scizofren
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 109
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp