Ha råd med flera hästar ?Hur gör ni ?

Men alltså 12-13 000?
Det verkar ju helt orimligt?
Är du verkligen säker på att det är så mycket?
Skoningar, försäkringar och sådant behöver ju slås ut per månad.

Det kunde jag absolut komma upp i om man räknade träningar då jag bodde i Stockholm. Ganska dyr anläggning, extra service tillköpt, småbal hösilage, lite tillskott, hovis, försäkring, tandis, vaccination etc.
När jag hade två så spriddes tränarkostnaderna på båda och ökade inte per häst. Sen kunde nya hästen ha mycket av den andras utrustning. Så det blev inte dubbla summan. Och när ena var unghäst var han barfota tex, gick på lösdrift där jag inte behövde hyra in extrahjälp om jag var ledig någon dag och det var så klart mkt billigare öht.

Nu när jag sällan tränar, bor på landet etc så går det ju på klart under hälften även om jag inte direkt snålar.
Jag är superchill när vet, hovis, stallägare är nervösa över att de tycker saker är dyrt. Jag jämför ju med Sthlms-priser och tycker allt är snorbilligt. Tacksam kund. ;)
 
Jag har två i eget stall, där stallet ingår i min hyra på huset. Hade innan dess en installad. Allt foder och strö fick jag ändå köpa redan innan, och bensinkostnaderna var betydligt högre. Sen har jag en shetlandsponny som sällskap så det han kostar i foder och strö är väl ungefär det jag la på att åka fram och tillbaka innan.

Båda hästarna är naturligtvis försäkrade och får samma vaccinationer/veterinärvård. Men den lille klarar sig utan skor. Betalar försäkringen en gång/år och häst, vaccinationen ligger samtidigt så bara en utkörning.

Det lilleman kostar är det lätt värt för att slippa ha någon annan installad eller stå med andra.
 
Men alltså 12-13 000?
Det verkar ju helt orimligt?
Är du verkligen säker på att det är så mycket?
Skoningar, försäkringar och sådant behöver ju slås ut per månad.

Håller med. Vi har ponny utanför Sthlm (närmare stan än @Dressyrtjejen_97 ) och vi har stallhyra som hamnar på ca 4000 kr/mån. Eget kraftfoder kanske 300 kr/mån. Hovslagare 1400 kr var 8:e vecka så ca 700 kr/mån. Träning 1200 kr/mån och försäkring 600 kr.
Då hamnar vi på en månadskostnad på knappa 7000 kr/mån (varför räknade jag? :nailbiting::nailbiting:). Jag vet inte vad som görs för att få upp kostnaden 5-6000 kr till. Även om man tävlar varje helg eller lägger på fler träningar så kommer man ju inte upp i det?
 
Håller med. Vi har ponny utanför Sthlm (närmare stan än @Dressyrtjejen_97 ) och vi har stallhyra som hamnar på ca 4000 kr/mån. Eget kraftfoder kanske 300 kr/mån. Hovslagare 1400 kr var 8:e vecka så ca 700 kr/mån. Träning 1200 kr/mån och försäkring 600 kr.
Då hamnar vi på en månadskostnad på knappa 7000 kr/mån (varför räknade jag? :nailbiting::nailbiting:). Jag vet inte vad som görs för att få upp kostnaden 5-6000 kr till. Även om man tävlar varje helg eller lägger på fler träningar så kommer man ju inte upp i det?
Kanske det tillkommer bensin o slitage för pappans bil? @Dressyrtjejen_97 tävlar väl o tränar ganska myket har jag för mig.
 
*Ska bara trycka tillbaka ögonen i hålorna igen*
Vad där för drömpriser?! Hur kan det vara så billigt i Skåne?! Mängdrabatt?! :eek::D

Alltså, om jag bara räknar "det basala", och ändå exkluderar träningar och tävlingar, landar jag på närmare det dubbla av vad du betalar för stallhyra, foder och hovslagare för två. Räknar jag med träningar och tävlingar hamnar jag på det dubbla eller vissa månader t.om. mer än de summor du skriver ovan. Och då har jag bara en häst! Nu har denna häst förvisso vissa specialbehov i form av "ambulerande klinikhovslagare" och en del fodertillskott, men ändå. Då är ändå stallhyran billig, ca. 4 000 kr/mån inkl. extra torv.

jag tror du behöver vidga vyerna lite ;)


Jag betalar aldrig över 6 000/månad för min ridhäst i Stockholm. Jag betalar samma sak för 3 hästar i Skåne. För 1 häst som är uppstallad på annat ställe i Skåne betalar jag 2000 i månaden. Helt normalt pris där.
 
Räknas väl då som medelinkomsttagare. Har haft 2 hästar på inackordering i runt 10 år på Olika stall. Nära Stockholm.
Det är enorm prisskillnad på olika stall och vad som ingår, och vad jag och hästarna trivs med...
Förra stallet var det dyraste för mig. Fullskötsel på vardagar, stora boxar i nybyggt stall. Jättefin vinterhagen. Blev ca 8000:- i månaden inkl hö och kraft, men strö och övriga kostnader utanför. Ridbana men inget ridhus.

Förrförra stallet stod jag i 4 år. Anledningen till flytt ver att det var långt dit att åka. Tid och bensinkostnaden. Men hamnade runt 5000:- för båda hästar, inklusive hö, strö och kraftfoder. Så halva priset på sommarbete. Alla pass ingick på vardagarna. Ridhus, ridbana och fina hagar och marker att rida på.

Nu står jag i ett stall 5 minuter hemifrån. 3600 för båda hästarna. Inklusive hö och strö. Jag har ett intag i veckan som ansvar... stallägaren mockar oftast åt mig. Stooora hagar. Massor av bete till sommaren. Lång utevistelse. Känns som jag hittat rätt och aldrig vill flytta. Och har helt plötsligt 5000:- mer att spendera varje månad! Ridbana och fina ridvägar. Inget ridhus.

Så, det går bra att ha två hästar, men hitta ett stall som passar både plånbok, hjärta och samvete 😉
 
Är stallhyran 4000:- exklusive foder? Då är det dyrt även med Stockholmsmått eftersom du ju står en bit utanför stan.
Jag tycker inte @LadyCovergirl har sina hästar så extremt billigt, 3000:-/månad inkl foder för en ponny kan du hitta i Stockholm också. :)

Inkl. grovfoder, exkl. allt annat foder :)

Ja, det beror väl på vad man vill ha för "standard", men åtminstone på min sida stan tycker jag ändå man brukar få komma ganska långt ut för att få 3k inkl. foder, åtminstone om man också vill ha en hyfsad ridbana och dito hagar. Eller långt ut och långt ut, men typ yttre Grödinge, dito Haninge, Nynäshamn etc.
 
Men alltså 12-13 000?
Det verkar ju helt orimligt?
Är du verkligen säker på att det är så mycket?
Skoningar, försäkringar och sådant behöver ju slås ut per månad.

Orimligt och orimligt, allt är relativt. Ja, jag är säker.
Skoning var 5e vecka blir ju som sagt ändå från "varje månads lön" så att säga. Försäkringen blir typ 750 kr/mån, snittar väl vet.räkningar bara för tandkoller (3-4 ggr/år á 3 500 kr/gång) + vaccination (1 ggr/år á 1 000 kr) på ca. 10-12 000 kr också, vilket ju också blir ca. 1 000 kr/mån ca.
 
Har i dagsläget två
Kallhyra 3000kr*2 = 6000kr
Hösilage 9kg per dag* 2 =1800kr
Kraft ca 400kr per månad för båda
Torv ca 5 balar *90 kr* 2=900kr
Hovslagare 1500kr*2 var 6:e vecka = 1300kr
Försäkring 600*2= 1200kr
Träningar 4*350kr*2=2800
Tävling ca 600kr
= 15000i månaden + bensin+ ev vet vård + utrustning + skatt och försäkring på en transport och en bkorts lastbil snittar nog närmare 20’ i månaden :o:o
 
Har hästarna hemma och gården hade vi bott på ändå. Mat till lättfödda ponnyer kostar inte många kronor utslaget på ett år (16-17 kunde de tex äta gräs nästan hela vintern). Den ena är alltid skodd, den andra vid behov, runt var 8e vecka. Försäkringarna kostar ca 5.000kr/år tillsammans.

Det som kostar är när jag har tid att träna regelbundet.
 
Orimligt och orimligt, allt är relativt. Ja, jag är säker.
Skoning var 5e vecka blir ju som sagt ändå från "varje månads lön" så att säga. Försäkringen blir typ 750 kr/mån, snittar väl vet.räkningar bara för tandkoller (3-4 ggr/år á 3 500 kr/gång) + vaccination (1 ggr/år á 1 000 kr) på ca. 10-12 000 kr också, vilket ju också blir ca. 1 000 kr/mån ca.

Varför tandkoll så ofta och så dyrt? Min hade en period med täta kontroller pga det fastnat gräs men det fasades ut (på mindre än ett år) och nu räcker årligen.
 
Vi har två hästar och en b-ponny. Vi hyr ett stall och hyr ut stallplatser som täcker stallets kostnader.
Så hästarna kostar
Hösilage 1200kr /månad
Kraftfoder 100kr/månad (bara en av hästarna som äter kraft, symbolisk mängd)
Strö 200kr/månad
Hovslagare 1000kr / månad.

Ena hästen och ponnyn går på lösdrift, den som är uppstallad har permanentbädd i boxen.
Lösdriftshästarna är barfota.
Det som tillkommer är eventuella veterinärkostnader och utrustning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 573
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 297
Senast: lil-sis
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 633
Senast: scizofren
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 141
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp