Ha råd med flera hästar ?Hur gör ni ?

Då är ändå stallhyran billig, ca. 4 000 kr/mån inkl. extra torv.

Oj! Jag tycker inte 4 000 kr/mån är någon särskilt billig stallhyra. Jag betalar 1 700 kr per häst och månad (året runt, så gäller även betesperioden). Då ingår grovfoder, strö, plats på lösdrift men med tillgång till box, belysta ridbanor samt bete sommartid. Det finns spolspilta med varmt o kallt vatten, torkrum för täcken, tvättmaskin, toalett, "klubbstuga" med kylskåp, vattenkokare, kaffekokare o micro. Detta ligger på ca 30 min pendlingsavstånd från Göteborg. Islandshästar, så det ger ju något lägre foderåtgång än om det varit stora ridhästar - de äter ca 7 kg hösilage per häst och dygn (av gårdens egen produktion). Dock fritt fram att ge sin häst extra vid behov.
 
Hmm...Kanske det :p
Alltså, ska jag komma över 15 000 kr, då måste typ alla tillskott ha tagit slut samtidigt, samt jag räkna med tävlingar och träningar också. Däremot runt ca. 12-13 000 kr är det inte ovanligt att det blir tillslut, om man ska räkna med hovslagare, att åtminstone några foder/tillskott tar slut samtidigt och därtill försäkringsräkningen.

Jaha :eek: Trodde det var snorbilligt där nere (om nu stallet inte möjligtvis låg typ 5 min från stadskärnorna).
Jo, Stockholm är väl säkert "värst i klassen", som vanligt... :cool:
Jag har två hästar hemma. Bägge helskodda året runt. Den ena tävlingshäst. Snittar 4000kr i månaden inklusive ALLT, försäkringar, veterinär, kurser, tävlingar..

Okej, bensin ingår inte. Och el/vatten. Men det går på huskontot.
 
Hmm...Kanske det :p
Alltså, ska jag komma över 15 000 kr, då måste typ alla tillskott ha tagit slut samtidigt, samt jag räkna med tävlingar och träningar också. Däremot runt ca. 12-13 000 kr är det inte ovanligt att det blir tillslut, om man ska räkna med hovslagare, att åtminstone några foder/tillskott tar slut samtidigt och därtill försäkringsräkningen.

Jaha :eek: Trodde det var snorbilligt där nere (om nu stallet inte möjligtvis låg typ 5 min från stadskärnorna).
Jo, Stockholm är väl säkert "värst i klassen", som vanligt... :cool:
Jag måste fråga, du behöver inte svara om du inte vill: men betalar alltså dina föräldrar 12-13 000/mån för din häst?
 
*Ska bara trycka tillbaka ögonen i hålorna igen*
Vad där för drömpriser?! Hur kan det vara så billigt i Skåne?! Mängdrabatt?! :eek::D

Alltså, om jag bara räknar "det basala", och ändå exkluderar träningar och tävlingar, landar jag på närmare det dubbla av vad du betalar för stallhyra, foder och hovslagare för två. Räknar jag med träningar och tävlingar hamnar jag på det dubbla eller vissa månader t.om. mer än de summor du skriver ovan. Och då har jag bara en häst! Nu har denna häst förvisso vissa specialbehov i form av "ambulerande klinikhovslagare" och en del fodertillskott, men ändå. Då är ändå stallhyran billig, ca. 4 000 kr/mån inkl. extra torv.
Är stallhyran 4000:- exklusive foder? Då är det dyrt även med Stockholmsmått eftersom du ju står en bit utanför stan.
Jag tycker inte @LadyCovergirl har sina hästar så extremt billigt, 3000:-/månad inkl foder för en ponny kan du hitta i Stockholm också. :)
 
*Ska bara trycka tillbaka ögonen i hålorna igen*
Vad där för drömpriser?! Hur kan det vara så billigt i Skåne?! Mängdrabatt?! :eek::D

Alltså, om jag bara räknar "det basala", och ändå exkluderar träningar och tävlingar, landar jag på närmare det dubbla av vad du betalar för stallhyra, foder och hovslagare för två. Räknar jag med träningar och tävlingar hamnar jag på det dubbla eller vissa månader t.om. mer än de summor du skriver ovan. Och då har jag bara en häst! Nu har denna häst förvisso vissa specialbehov i form av "ambulerande klinikhovslagare" och en del fodertillskott, men ändå. Då är ändå stallhyran billig, ca. 4 000 kr/mån inkl. extra torv.
Min förra häst kostade i vinter ca 2000 kronor i månaden inhyrd. :o stallhyran i stallet är extremt billig, men då finns ingen bra sadlekammare, ingen padock eller varmvatten
 
Dethär är absolut ingen hoppa- på- tråd men jag är så nyfiken på hur folk har råd att ha flera hästar ? Säg minst 2 st. Hur får ni pengarna att räcka ? Smarta spar- tips ? Jag menar, alla hästar måste ju ngn gång vaccineras, få tänderna kollade, hovslagar- be sök.Har ni alla försäkrade ? Har ni ngt skilt häst- konto ? Själv har jag bara en häst, funderar om det skulle funka ekonomiskt att ha 2 st hemma ? Verkar som om det funkar för många.Räknar och räknar och kliar mig i huvet...Är lite rädd att ta in hyresgäst, vill hellre skaffa en sällskapshäst jag äger själv.
Vi gick på plus :) Fyra till åtta hästar, varav ett till två ston i avel, resten unghästar i olika åldrar. Försäkring tog vi på egen risk, sammantaget mycket låga veterinärkostnader, egen produktion av foder, mest för kvaliteten på fodret, stallarna avskrivna sedan länge och maskinerna användes i jordbruket Men förtjänsten per arbetad timme i hästverksamheten blev nog inte så jättehög.
 
För min egen del handlar det om att hålla ner kostnader. Nu är det längesen, men när jag inte själv betalade för mina hästar var jag inte så medveten om kostnaderna kring hästarna och kunde bli ganska omständlig med tillskott, dyrt kraftfoder etc. Sånt håller jag inte alls på med längre.
Jag har absolut ingen hög inkomst, men jag funderar över alla hästutgifter.
 
*Ska bara trycka tillbaka ögonen i hålorna igen*
Vad där för drömpriser?! Hur kan det vara så billigt i Skåne?! Mängdrabatt?! :eek::D

Alltså, om jag bara räknar "det basala", och ändå exkluderar träningar och tävlingar, landar jag på närmare det dubbla av vad du betalar för stallhyra, foder och hovslagare för två. Räknar jag med träningar och tävlingar hamnar jag på det dubbla eller vissa månader t.om. mer än de summor du skriver ovan. Och då har jag bara en häst! Nu har denna häst förvisso vissa specialbehov i form av "ambulerande klinikhovslagare" och en del fodertillskott, men ändå. Då är ändå stallhyran billig, ca. 4 000 kr/mån inkl. extra torv.
Bor i mitten av Skåne. Hos oss kostar en boxplats för storhäst 2100:-, inkl allt utom mockning och kraftfoder. Vill man köpa mockning till någon gång kostar det 25:- :D Man har 2-3 in-/utsläpp i veckan också, schemat läggs utifrån när man har möjlighet. Det finns det en anläggning 700 m bort som man kan rida till, med regelbundna träningar för tränare som tävlar på mycket hög nivå (VM t.ex).
 
I mitt stall kostar stallhyran 1900 kr i månaden inkl hösilage, hö och halm. Kraftfoder får man köpa själv och vill man ha spån kostar det typ 200 i månaden (fri tillgång sas då). Vi har både ridhus, ridbana och gräsbana samt tvättmaskin, spolspilta etc.

Så det skiljer sig helt klart!
 
Man är ung och bor hemma (och i rätt del av landet):idea:. Innan jag började plugga hade jag 3 ponnyer en period. Stallhyran låg på 1500 per häst allt utom mockning och insläpp ingick. Belyst paddock, gigantiska hagar och gott om ridvägar. 10 min till ridhus med transport.

Äger fortfarande en ponny, för mig är det billigare att ha kvar honom i hemstaden helinackorderad än att ta med honom upp till Strömsholm och ta hand om honom själv.
 
Jag betalar hästarnas försäkring en gång per år. Precis som hemförsäkring och försäkringarna på mig själv och dottern. Jag har bara bilens försäkring på autogiro varje månad.
För att det då ska bli en rättvisande jämförelse så ska totalsumman slås ut på tolv månader.
Jag skor mina hästar ca var 8:e vecka vilket funkar prima. Det gör rätt mycket skillnad särskilt eftersom din häst har ganska dåliga hovar.

Ja usch skoning kan dra iväg. Min förrförra häst skoddes var 5e vecka + fick lugnande varje vecka.

Kostade runt 1300 för skoning + 400 för lugnande. Var femte vecka blir ju skoning på varje lön.
 
Jag som har häst ganska dyrt, tycker jag själv i alla fall, förstår inte hur man har råd med mer än två hästar. Då har jag ändå hästar som är billiga som tusan i försäkring och har dem hemma.

Det som ställer till det för mig är dyrt grovfoder och lättfödda hästar vilket bidrar till att jag dessutom måste ge ganska mycket protein då energin är ganska hög i höet och då kommer inte proteinet upp i rätt mängd.
 
Ja usch skoning kan dra iväg. Min förrförra häst skoddes var 5e vecka + fick lugnande varje vecka.

Kostade runt 1300 för skoning + 400 för lugnande. Var femte vecka blir ju skoning på varje lön.

Fy tusan! :nailbiting:
Jag är väldigt glad att samtliga mina hästar har haft bra hovar!
 
Hmm...Kanske det :p
Alltså, ska jag komma över 15 000 kr, då måste typ alla tillskott ha tagit slut samtidigt, samt jag räkna med tävlingar och träningar också. Däremot runt ca. 12-13 000 kr är det inte ovanligt att det blir tillslut, om man ska räkna med hovslagare, att åtminstone några foder/tillskott tar slut samtidigt och därtill försäkringsräkningen.

Jaha :eek: Trodde det var snorbilligt där nere (om nu stallet inte möjligtvis låg typ 5 min från stadskärnorna).
Jo, Stockholm är väl säkert "värst i klassen", som vanligt... :cool:
Men alltså 12-13 000?
Det verkar ju helt orimligt?
Är du verkligen säker på att det är så mycket?
Skoningar, försäkringar och sådant behöver ju slås ut per månad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 573
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 295
Senast: lil-sis
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 627
Senast: scizofren
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 141
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp