Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Du har raser som är relativt vettiga i premie vad gäller veterinärvård. Fullblod och halvblod brukar ju inte vara direkt billiga i premie... Det var rena fröjden att betala premie för kallblodstravare, om man ser till halvbloden.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

KL

Lite lustigt men för ca 1/2h sen ringer den första tjejen jag pratade med på Agria förra veckan upp mig på min mobil och berättar att efter mitt telefonsamtal förra veckan har de tagit upp mina frågor och synpunkter och därefter valt att göra vissa förtydliganden över villkoren på deras hemsida.
Så hon ber mig gå in på Agria.se/nyheter häst och frågor och svar och där kan jag nu läsa:

Vilka diagnoser ingår i begreppet rörelseapparaten?
Exempel på diagnoser där ersättningen begränsas till 12 000 kronor är ledinflammationer (till exempel kotleds-, knäleds- och hasledsinflammation), ospecificerad hälta, senskador (akuta och kroniska uttröttningsskador) och hälta relaterat till ryggproblem.

Hälta på grund av yttre våld, i samband med olyckstillfället, kommer inte att beröras av denna begränsning.

Det innebär att du kan vårda din häst för 17 800 kronor om du har en fast självrisken på 2 800 kronor (före avdrag för självrisk).

Min häst har haft problem med återkommande hovbölder. Är det något som påverkas av förändringen av försäkringen?
Nej. Från och med i år ersätter försäkringen upp till 12 000 för rörelsestörningar. Men hovbölder omfattas inte av begränsningen.

Andra exempel på hältrelaterade diagnoser som inte berörs av begränsningen är fång, frakturer på grund av yttre våld, hälta på grund av sårskador, spiktramp, senskador på grund av yttre våld samt ledinfektioner.

Jag har specifika frågor om min skadade häst. Vart vänder jag mig?
Har du frågor kan du kontakta ditt ombud som framgår på ditt försäkringsbrev eller Agrias KundCenter på telefonnummer 020–88 88 88.


Hmm, självklart skapar detta massor av följdfrågor för mig som tjejen inte kan svara på och jag blir åter igen kopplad till en chef på skadeavdelningen.

Hon börjar genast med att tala om att olycksfall inte är undantaget från begränsningen varpå jag artigt påtalar det som jag just fått veta och läser dessutom innantill från deras hemsida.

Hon sitter tyst ett tag och säger sen att det är ny information de inte känner till och måste sätta sig in i, det är nämligen inte den informationen de har fått dvs att yttrevåldsrelaterade skador skall vara undantagna, utan deras uppfattning är att olycksfall som inte ger sårskador ( som i sin tur ger hältan) skall omfattas av begränsningen.

Så enligt skadehandläggarna så skall tex den klassiska sparkskadan som inte ger en sårskada men däremot skadar ex muskler, ligament senor etc endast ersättas med 12 000, MEN enligt deras egen hemsida skall exakt samma skada ersättas fullt ut!!!

Så vad gissar ni, får Agrias skadehandläggare backa eller plockas den nyligen tillagda informationen bort lika snabbt som den las dit!? :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Jag passade dessutom åter igen på att efterlysa en försäkring som ger full ersättning för alla skador som inte är pga inflammationer eller pålagringar.

En sådan försäkring borde kunna ges med relativt låga premier!
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Tack för ett utförligt svar!
Får se hur jag gör med tillägget.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Va! Fy vad dåligt! Jag som precis försäkrade mitt nyinköpta föl i Agria, men det visste jag inte om..
Bäst för henne att hon håller sig frisk...:crazy:
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Det tycker jag är en strålande idé!
Jag vet en och annan som faktiskt gör rejäl hälsokontroll på sin häst ungefär en gång om året.

Jag köpte min häst för snart två år sedan. Hon besiktigades både på klinik (inkl röntgen) och sk gårdsbesiktning ua innan köpet.
När jag ägt henne ett år så besiktigade jag igen, även då ua.
Kände mig lite stolt, jag hade ju då inte "gjort sönder" något kände jag! :p

Tänker fö fortsätta besiktiga min häst ungefär en gång om året. Ingen fullkomlig exportröntgen på klinik, men väl en rejäl gårdsbesiktning med "hästveterinär".

Läste någon faktadel i en hästtidning där en av våra elitryttare i hoppning sa att man med en ny häst inte bör tävla de första månaderna. Om man inte är ett riktigt proffs som kan känna av hästen till 100% kan för forcerad träning hos ny ägare slita för mycket på nya hästen.


Det behöver inte ens vara forcerad träning utan bara faktum att det är en ny ryttare och rider på sitt vis och kanske tränar på annorlunda underlag. Det kanske fungerat utmärkt med tidigare häst som var van vid den ridningen på de sorternas underlag, men den nya hästan är van vid annat och reagerar trots försiktighet.

Blir lite beklämd av alla som ondgör sig över att folk "sliter och slänger" sina hästar och att man INTE ska ta hästen till veterinären utan "vila bort" hältorna.
Jag håller med Kopparberg om att det är bättre att kolla upp sin häst en gång om året. Det gjorde vi med vår förra tävlingshäst och om hon var 100 fräsch så betalade jag med glädje hela vetkollen ur egen ficka.
Är det någon skavank på uppseglande så ser jag hellre till att mota Olle i grind än att man kommer in för sent.

Återigen, ny häst med annorlunda rörelsemönster kan vara knepig att känna små rörelsestörningar på om man inte är jäkligt rutinerad. De flesta hobbyryttare rider bara en häst i taget och blir aldrig så duktiga på att känna avvikelser som den som arbetar med hästar.

Så, tror ni inte att del av de skenande vetkostnaderna helt enkelt beror på att vi aldrig haft så många hobbyhästar i Sverige som nu?
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

EN gång och det var med en oförsäkrad ponny som fått ett kraftigt slag på ena frambenet och senan växte ihop med senskidan. ( Han blev rädd när vi tömkörde med linor och lyckades svänga runt så snabbt att det tunga svängeldraget i trä slog till honom hårt rakt över benet).

Operationen kostade 5000:-, men detta var för typ 25 år sedan eller nåt....

/KT

Som kuriosa så samma operation 2007, men på mindre djursjukhus än det du anlitade, kostade 15 000 kr.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Hingstsugen - bra med ändring, men samtidigt knepig bevisbörda i vissa fall ang att bevisa yttre våld när det saknas sårskada t ex. Och frågan är vad de räknar hagincidenter till? Men klart etts teg i rätt riktning.

Agrias sida låg nere häromdagen, och jag satt faktiskt och funderade om det var för de tänkte dra tillbaka ändringarna ;)
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Fast det knepiga är ju att de inte ens inom Agria verkar veta vad som skall ersättas eller ej , eller rättare sagt kundtjänst/försäljarna tror och påtalar att begränsningen inte gäller vid olyckor/yttre påverkan.
Men skadehandlägarna dvs de som beslutar anser att begränsningen även gäller vi yttre påverkan om inte ett öppet sår är orsaken till hälta.

När jag påtalade att det kommer bli en hel del bevis och gränsdragningsproblem svarade skadehandläggaren, " nej, för vi skadehandläggare anser ju att begränsningen även gäller vid yttre påverkan oavsett vad de har skrivit på hemsidan" Skrämmande :crazy:
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Ja då är det ju ännu mer skrämmande. Iofs, när de införde fosterförsäkring från dygn 45, så hade 'fotfolket' ingen som helst koll på det, eller hur det var med när ett intyg om dräktighet behövde vara daterat etc. Så jag är inte överdrivet förvånad över förvirringen. Det var ju dock ändå en enkel fråga - inte en tolkningsfråga som det här blir..

Fick förresten ett brev ang avslaget på direktregleringen för hunden idag. Jag ringde ju innan och fick ju då svaret att de inte ersätter förrän fastställd diagnos. Dvs även om vi kan bevisa att det är pga smärta så tänker de inte ersätta innan konstaterad diagnos.

I brevet står:

'Psykiska sjukdomar, lynnesfel och olika beteenderubbningar utan påvisad fysisk bakgrund är inte ersättningsbara'. Enligt det borde det räcka med att kunna konstatera smärta som 'fysisk bakgrund' för de ska betala.

Men då drar de i nästa mening till med 'någon kroppslig sjukdom som kunnat orsaka beteendeförändringen är inte konstaterad. Vi kan därför inte betala ersättning från försäkringen'. Där ska det vara kroppslig sjukdom helt plötsligt, och inte bara fysisk bakgrund..

Ska bli spännande att se vad de anser om beteendeförändringarna håller sig borta med Metacam, och hunden rent allmänt är betydligt bättre. OM de tänker godta det som 'fysisk bakgrund', eller om vi har ett historiskt genombrott inom veterinärmedicinen här, att metacam kan bota psykiska besvär hos hund..
 
Senast ändrad:
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Vet inte om det är så nu längre, men förut hade Folksam en försäkring som täckte allt utom det de kallade "uttröttningsskador". Det är ju också en variant av försäkring. Jag hade den när jag hade Folksamförsäkring.

Men en inte allt för kvalificerad gissning är att med den försäkringen så bäddar det för att vara oense med försäkringsbolaget om man får en skada på hästens rörelseapparat.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Just så skrev elitryttaren att det var. Alltså att omställningen till ny ryttare sliter i sig på hästen. Därav att låta bli att tävla första månaderna med sin nya häst.

Jag tycker det är bra att sådana här diskussioner kommer upp lite varstans, det är ju för hästarnas bästa!
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

När jag påtalade att det kommer bli en hel del bevis och gränsdragningsproblem svarade skadehandläggaren, " nej, för vi skadehandläggare anser ju att begränsningen även gäller vid yttre påverkan oavsett vad de har skrivit på hemsidan" Skrämmande :crazy:

Och då hamnar vi på klassikern, ska man få någon ersättning så beror det på hur mkt man orkar bråka! :grin:
Man måste ju i det läget stå på sig och kräva hit och dit.
Och ja, jag har gjort det! Inte på hästförsäkring men väl på andra försäkringar. Och man kan få rätt, dessutom går det fortsättningsvis jäkligt lätt att få ut stålar från försäkringsbolaget om man behöver!
Jag tror banne mig att man kan få en notering i datorn typ "jävlas inte med den här kunden". :angel:
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Nu blir jag lite upprörd.
Varför har man inte som kund blivit informerad om detta?
Nu berörs väl inte jag förrän nästa år då min förfallodag är 1mars men ändå..
Har suttit en del i telefon med agria då jag ändrat i försäkringen och inte ett ljud om försämringar i vet vården.

Vad trött jag blir..
Jag som nyss suttit och noga vägt fördelar mot nackdelar mellan agria och sveland (if och folksam var aldrig med i leken då de var mycket dyrare) och kom till sist fram till att det var bättre att stanna i agria. Ska jag nu behöva sitta nästa år igen och fundera?
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Nu blir jag lite upprörd.
Varför har man inte som kund blivit informerad om detta?
Nu berörs väl inte jag förrän nästa år då min förfallodag är 1mars men ändå..
Har suttit en del i telefon med agria då jag ändrat i försäkringen och inte ett ljud om försämringar i vet vården.

Vad trött jag blir..
Jag som nyss suttit och noga vägt fördelar mot nackdelar mellan agria och sveland (if och folksam var aldrig med i leken då de var mycket dyrare) och kom till sist fram till att det var bättre att stanna i agria. Ska jag nu behöva sitta nästa år igen och fundera?

Fast nästa år kan ju allt se annorlunda ut? Du valde och jämförde med de villkor som gällde, och baserade på de valde du Agria. Du får ju samma villkor du jämförde med så att säga. Försök se det från det hållet kanske det känns bättre? Än har du villkor som vida slår Sveland. Och nästa år vet ju ingen vad varken Agria, Sveland eller de andra hittar på? Och om du bytt från Agria (som jag fattar det som du haft innan?) till Sveland nu i år, hade du dels haft en risk iom bytet av bolag, och iaf det närmsta året haft sämre villkor i Sveland. Sen om du är modig nog att varje år utvärdera och byta, så får du ju se då hur villkoren ser ut.

Man kan ju se det från andra hållet med. Nu är ju chansen borta att byta hunden för mig, han har haft skada så åt helvete för stor risk att byta. Men jag har ju eg sen i september suttit och inväntat årsförfallot 1 augusti för att byta från Agria till IF, av en rad orsaker. Flera av de orsakerna (inte den största dock) försvann iom Agrias nya hundvillkor som börjar gälla från 1/4 och jag berörs av 1/8. Så hade jag gjort som vissa föreslog, myglat till mig ett byte i september, så hade jag nu suttit och tagit en risk iom bytet, samtidigt som hälften av skälen föll ifrån iom Agrias ändring.

Man kan tyvärr aldrig veta vad som händer 'nästa försäkringsår' med bolagen.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Och då hamnar vi på klassikern, ska man få någon ersättning så beror det på hur mkt man orkar bråka! :grin:
Man måste ju i det läget stå på sig och kräva hit och dit.
Och ja, jag har gjort det! Inte på hästförsäkring men väl på andra försäkringar. Och man kan få rätt, dessutom går det fortsättningsvis jäkligt lätt att få ut stålar från försäkringsbolaget om man behöver!
Jag tror banne mig att man kan få en notering i datorn typ "jävlas inte med den här kunden". :angel:

Jag har ju fått överklaga ett par gånger till Sveland. Fått rätt samtliga gånger. Men inte har det gjort att de 'släppt igenom' nästa gång, utan fått överklaga då med.

(Ena gången gällde det en jouravgift på 3000 kr de inte ville betala, andra gången var det just ett sådant ex som agrias nya villkor bäddar för, om en skada var olycksfall eller ej)

När du nämner vanliga försäkringar förresten. Där har jag flera gånger sett något man önskar djurförsäkringarna kunde anamma. Där har FÖRSÄKRINGSBOLAGET själva upplyst mig om att 'du, du har ju rätt till ersättning, vill du inte ha det?'

Dels min sjuk och olycksfall. Jag sökte ersättning för när jag var dagpatient på sjukhuset. Bland de inskickade handlingarna och journalerna fanns ju sjukskrivningsintyg, och bolaget svarade i brev att de betalade ut X tusen för tiden jag var dagpatient, men påpekade också att jag i min försäkring hade rätt till XXX kr/dag jag var sjukskriven utöver 180 dagar, och om jag bara skickade intyg så skulle jag få ut det. Det motsvarade 140 000 kr.. Som jag inte haft en aning om att jag haft rätt till och aldrig begärt om inte bolaget talat om för mig att jag kunde.

Samma sak när jag klappade träd med bilen. De ringde upp mig och frågade om jag inte haft några kostnader. Nja sa jag, kläderna och så höll ju. Jo men jag hade väl haft ett läkarbesök? Jo det hade jag ju.. Och blivit sjukskriven och fått karensdag och inkomstförslust? Jo det hade jag ju.. och sveda och värk och pensionsbortfall hade jag ju också rätt att få ersättning för, ville jag inte det? Och jo det ville jag ju..

Det skulle vara något det, hur djurförsäkringsbolag X tyckte att 'vi ser du varit på klinik här, den räkningen reglerar vi såklart, men vi ser här att det är ett receptarvode. Du vet att du har rätt att få ersättning med X kr för den uthämtade medicinen enligt försäkringen med va?'
 
Senast ändrad:
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Vill bara informera om att mitt bolag IF inte har några planer på att förändra villkoren.

Det känns tryggt.

Dessutom är det så bra att kunna ringa in och reglera sina kvitton över telefon istället för att direktreglera på kliniken. Då sparar man in den avgiften och kommer hem fortare från kliniken.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Vill bara informera om att mitt bolag IF inte har några planer på att förändra villkoren.
Och det kan du garantera hur? If kommer jag aldrig någonsin mer att anlita om de så gav mig en försäkring gratis! :devil:
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

If kommer jag aldrig någonsin mer att anlita om de så gav mig en försäkring gratis! :devil:

Jag har 3 av mina 4 djur försäkrade hos IF, så jag blev jättenyfiken vad dom gjort dig fel. Mina har aldrig varit skadade under min "IF-period" så jag har aldrig behövt kontakta dom ang något. Så om dom har gjort något så är jag väldigt intresserad av att veta, innan någon olycka händer.:confused:
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Jag bytte från Agria förra året till ett annat bolag. Det blrv mycket billigare för mig.

Jag tycker Agria har svindyr premie. Och nu ska de alltså försämra försäkringen :grin:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 697
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 654
Övr. Hund Lagom till att Råda fyllt sju och många andra bolag inte längre vill teckna en ny försäkring på henne, bestämmer sig Agria för att höja...
2
Svar
25
· Visningar
2 719
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 866
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp