Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Jag bytte från Agria förra året till ett annat bolag. Det blrv mycket billigare för mig.

Jag tycker Agria har svindyr premie. Och nu ska de alltså försämra försäkringen :grin:

Ja, jag bytte 3 av mina 4 djur till från Agria till IF. Jag har fast självrisk (Om hon skadar sig betalar jag BARA självrisken på 2500, så länge inte skadorna kostar mer än 50.000), så de pengarna lägger jag gärna ut:bump:!!! Fast självrisk hos Agria kostade för min shettis 170 kr i månaden, hos IF kostar det 84 kronor i månaden med SAMMA försäkring.. 4:e djuret ska flyttas över så fort det går..
Hundarna kostar 1761 per år i Agria, då är det 10% rörlig, I IF kostar dom 1808/per år, med 0% rörlig... Dock lägre maxsumma, så behöver ju inte vara värt att byta då? 40.000 som IF har räcker iaf för mig :laugh:
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Hej!

Jag blir också nyfiken. hade IF på förra hästen och hoppas att nya pållan håller sej frisk i 2 år så jag kan byta till IF. Hade ett litet litet problem med dom i början, men sen aldrig igen! Och problemet låg precis när de gjorde om sina försäkringar och själva inte visste vad som gällde..

/ Lavinia
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Och det kan du garantera hur? If kommer jag aldrig någonsin mer att anlita om de så gav mig en försäkring gratis! :devil:

Ja, det kan jag garantera. Jag ringde och talade med en ansvarig igår.
Du kan ju alltid ställa en fråga på deras hemsida. De har en "fråga - svar" funktion där.

En sak jag tycker är konstigt är att ingen tidning tagit upp saken.
Men det är klart de lever på annaonsintäkter.:angel:
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

det är en sanning med modifikation.. mycket som inte ersätts om du inte har extraförsäkringen så räkna inte med att dina 2500 är allt du betalar.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

du som jobbar på IF.. visst är det så att ni är enda försäkringsbolaget på råd och röns svarta lista då ni inte följt ARns rekommendationer?
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Ja det är riktigt, vi ombud har fått brev från högsta chefen om detta, och If har i nuläget inga planer på att ändra villkoren till det sämre!
Så jag är i vart fall lugn på den punkten.

Mia_R nyfiken på vad som hände dig, om du vill får du gärna skicka PM till mig.
Kanske kan jag förklara….
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

det är en sanning med modifikation.. mycket som inte ersätts om du inte har extraförsäkringen så räkna inte med att dina 2500 är allt du betalar.

Men självklart, du får ju efter vad du har valt för försäkring, det gäller alla bolag
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Vill bara informera om att mitt bolag IF inte har några planer på att förändra villkoren.

Det känns tryggt.

Dessutom är det så bra att kunna ringa in och reglera sina kvitton över telefon istället för att direktreglera på kliniken. Då sparar man in den avgiften och kommer hem fortare från kliniken.

Fast det där är en sanning med modifikation. Du har uppenbarlige haft tur i ditt fall. :laugh: Skönt för dej om du är nöjd.

Jag har principen att aldrig byta försäkringsbolag det innebär att jag numera har hästar överallt. Blir betydligt billigare än att bli bränd för att de skylleer på varandra, som jag blivit innan denna princip.

IF är det bolag som enligt mej har sämst skydd. Det är inte mycket som ingår men det är klart, den är ju billig. :grin: Det gick inte heller att vettigt föräskra upp, slapp det då jag sålde den hästen utomlands istället.

Bolagen följer varandra, ingen täljer tillräckligt med guld så om nu Agria gör en ändring dag så följer de andra med, inom snar framtid på olika sätt.

Har haft "tur" med en sak, en senskadehäst har jag i Sveland, hans behandling rymdes inom försäkringen. Den hade inte tagits av varken Folksam eller Agria enl de vllkor vi har. Säklerigen finns det annat som tas av Folksam elller Agria...

IF däremot är en helt annan sak. De är väldigt otydliga med vad som inte ingår, får ju dra det ur dem. Gillar inte sånt. :p

För mej är den personliga kontakten viktigt, de ska veta vem jag är och vilka hästarna är. Har den kontakten med de andra bolagen medan IF bara hade telefonsäljare att erbjuda. Inte intressant för mej.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

.

IF är det bolag som enligt mej har sämst skydd. Det är inte mycket som ingår men det är klart, den är ju billig. :grin: Det gick inte heller att vettigt föräskra upp, slapp det då jag sålde den hästen utomlands istället.

IF däremot är en helt annan sak. De är väldigt otydliga med vad som inte ingår, får ju dra det ur dem. Gillar inte sånt. :p

För mej är den personliga kontakten viktigt, de ska veta vem jag är och vilka hästarna är. Har den kontakten med de andra bolagen medan IF bara hade telefonsäljare att erbjuda. Inte intressant för mej.

:confused::confused:
Har du läst villkoren för veterinär extra?
Tycker nog att den täcker det mesta, och faktiskt i visa fall mer än övriga bolag också.

låter konstigt med otydliga, du måste ha träffat på någon nyanställd/pratat med fel person eller nåt...
Våra villkor är INTE otydliga, tvärtom skulle jag vilja säga!

If har över 100 personliga ombud, så det är inga problem att få tag i någon som "tar hand om just dig"
Många fördelar med personligt ombud förutom att man lär känna varandra så har inte ombuden kontorstider (jobbar hemifrån) utan det går att ringa kvällar/helger osv.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Jag lusläste villkoren på ett gäng hästförsäkringar nu när jag skulle försäkra fölet. Jag har alltid haft Agria förut men IF var det bolag som verkade bäst, d.v.s. fast självrisk (2.500), extra vetrinärvård där mediciner ingick etc.

Det var rätt stor prisskillnad också, jag har bara 5.000 i liv +extra vetrinärvård, gick på ca 2.000 kr/år medan det dyraste bolaget ville ha 3.500 kr.

Det hade varit intressant att veta vad som inte skulle ingå i IF:s vetrinärvård extra men som ingår i andras vetrinärförsäkringar?

Det enda negativa jag hittade var att de har kortare ersättningperioder, endast 100 dagar.

Men jag har ju ännu inte behövt reglera någon skada med dem.....:crazy:;)
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

*KL*

ANg IF så det som slog mig första gången jag fick deras villkor i min hand (när jag köpte IF-försäkrad häst) var att villkoren var väldigt enkla, kortfattade och lättbegripliga.

Rent ersättningsmässigt var de då och nu fram till 1 april, jämböriga med Agrias utökade vetvård, och snudd på identiska ersättningsnivåer ( t ex 3000 kr för medicin). Det som skilde var i princip att IF har kortare självriskperiod, men å andra sidan fast självrisk, där lägsta självrisk dock är högre än Agrias lägsta, men då tillkommer ju rörlig.

Sen hade Agria 'vi ersätter inte..' i villkoren på en rad punkter där IF har 'kontakta oss innan undersökning'. Dock inte behövt göra någon av de aktuella undersökningarna så ingen aning om i vilken grad IF beviljar eller avslår dylika undersökningar. IF har rehabiliteringsersättning vilket Agria saknar. Dock är rehabilitering en sådan sak som ska godkännas i förväg, och jag har inte behövt utnyttja det (eller inte försökt, jag vet inte om den vet.rek. laserbehandlingen av den avslitna bröstmuskeln täckts om jag frågat) så vet inte vad som behöver uppfyllas.

Men i övrigt så var och är IF ett lika komplett bolag som Agria var innan villkorsförsämringarna, med enbart smärre skillnader mellan bolagens utökade vetvård, beskrivna ovan.

Jag har inte behövt ha så mkt med IF att göra, men slogs av hur himla enkelt allt hitills varit. Att tredubbla livvärdet (iofs bara från 5 till 15 K men ändå), byta till en utökad livförsäkring samt byta till utökad veterinärvård var 'klart' med ett telefonsamtal. Behövde inte ens vetintyg, och när jag tyckte att jag hade ett sånt från klinikbes ua så tyckte de 'utmärkt' men jag behövde inte skicka in. De tre gånger jag behövt utnyttja försäkringen har det telefonreglerats två gånger, oc direktreglerats en gång. Inget krångel, fått ersättning för rubbet (klinikbesök, DVbesök, DV.s resa, medicin på recept) fullt ut (dvs helt enligt villkor). Och pengarna på tre dagar. Jag skrev en hallelujatråd då, då jag var i positiv chock just av hur EXTREMT enkelt och smidigt och lätt allt gick.

Jag har haft alla bolag utom Folksam, i stora drag varit nöjda med samtliga, och valt dem¨återigen/sett det som plus när jag köpt häst försäkrade där. Jag har varit missnöjd med både AGria och Sveland i olika frågor, men jag tror det är oundvikliga att det om man har många hästar/många skadeärenden kommer ett ärende där bolaget gör en annan tolkning än man själv gör. Dvs ge mig tillräckligt många år med IF så kommer det kanske komma ett tillfälle när jag tycker de resonerade knasigt eller inte är nöjd med deras villkorstolkning. Det bolag alla alltid är nöjda med existerar inte.

Men, och jag VET att jag låter som en vandrande reklampelare för IF, men jag jobbar inte för dem, tjänar inte ett enda öre på att säga trevliga saker om dem eller liknande, jag har faktiskt till dags dato aldrig varit med om så trevligt bemötande, och att saker och ting är så ENKELT. Jag var skeptisk i början, och undrade vad fasiken HAKEN var nånstans. Nu är jag mest frälst, och hoppas iofs slippa ha med dem att göra förutom betala premien, men att om jag behöver reglera med dem i fortsättningen att det kommer vara lika trevligt, vänligt och enkelt.

Och so far, så alla nya djur som jag kan välja försäkring på - de hamnar i IF. Oavsett om IF är dyrare eller billigare (de var SJUKT mkt billigare på fbl, jag nästan skrattade när handläggaren tyckte 'ja det blir ju tyvärr ganska dyrt, det är ju ett fbl' - och sa en premie som var 50% LÄGRE än den premie jag betalat för samma försäkring i Agria.. På hunden däremot var/är de lite dyrare i Agria, men priset är inte min första prio, det är prio nummer två)
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

du som jobbar på IF.. visst är det så att ni är enda försäkringsbolaget på råd och röns svarta lista då ni inte följt ARns rekommendationer?
Det stämmer att If står på konsumentverkets svarta lista och det stämmer att de fått kritik och fått skriva om villkoren då det anses som vilseledande som det tidigare var formulerat. De har även varit i blåsväder hos Plus.

Jag hade bilen försäkrad med utökad, extra tillägg för både förare och ev passagerare hos If. Det hjälpte inte ett skit när jag var inblandad i en svårt trafikolycka med personskador och bestående men efteråt. Tog mig över två år att få ngn ersättning från dem då inkompetensen skrek från samtliga inblandade från chefer, handläggare, skadereglerare mm. Vad sägs om att de inspekterar bilen för inlösen, får polisrapport där det klart och tydligt stod att det var taxin som var vållande till grov vårdslöshet och brott mot trafikreglerna, får skadeanmälan från mig och ändå inte känner till ngt om det inträffade när jag ringer och frågar varför inget händer?! :devil:

Handläggare som slutar, ingen som tar över mitt ärende utan jag får fortsätta jaga dem över chefsnivå för att få tag på nån som kan ta hand om mitt ouppklarade ärende osv ... Jag skulle F*n i mig anmält dem till KO jag med om jag inte var så fruktansvärt dålig i flera år pga skadorna och deras inkompetens som höll på att knäcka mig totalt, för att inte säga ngt om hur ekonomin mår när man inte kan jobba? Det tog mig > 30 minuter att mocka boxen mot normalt 5 - 10 och jag kunde inte sköta min häst utan hjälp, vem ersätter sånt?

Orkar inte dra hela raddan igen utan det här är en kort sammanfattning, men när de inte kan hålla reda på papperna efter en olycka och inte ens har kompetent personal utan att man ska behöva jaga dem i åratal för att ngt ska hända så kommer jag aldrig mer att tro ngt gott om ngt som har med If att göra. De jag känner som jobbar hos If har sina försäkringar hos andra bolag, säger en hel del vill jag påstå, så några "garantier" från deras håll är inte värda skiten under mina skor. :grin:

Jag håller mig till försäkringsbolag som sköter sina åtaganden, bolag som lovar runt men håller tunt när ngt händer kan blåsa ngn annan i fortsättningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

kl

Det bolag som absolut strulat mest med både regleringar och tappade intyg och dyl är Agria. Det är min åsikt efter att jobbat på klinik i många år. Efter att ha skickat in samma livintyg tre gånger och de fortfarande påstog att det inte var inskickat när djurägaren ringde så skickade min chef det rekomenderat. Borttappade livintyg var vardag. De begärde in journalkopior och ifrågasatte behandlingar betydligt oftare än andra bolag (i och för sig är de ju störst så det blir fler regleringar).
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

de var SJUKT mkt billigare på fbl, jag nästan skrattade när handläggaren tyckte 'ja det blir ju tyvärr ganska dyrt, det är ju ett fbl' - och sa en premie som var 50% LÄGRE än den premie jag betalat för samma försäkring i Agria..

Det är anledningen till att jag precis bytt till IF med mitt fullblod...
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

förutom att när man ringer er kundtjänst så har de ingen aning om att ni ens har djurförsäkringar..
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

*kl*

Har bara skummat igenom tråden. Tycker att vi hästägare ska börja fundera över vad det är AGRIA egentligen vill med detta. Om nu sjukdomsskostnaderna på våra hästar har stigit så extremt mycket på kort tid så kanske Vi som hästägare ska börja bli mer uppmärksamma på våra hästar. Nu är det förvisso så att många åker till veterinären i tid och otid men en häst signalerar bra länge innan den blir rent halt och då har man problem och det är inte säkert att hästen går att få frisk längre, det tar iaf betydligt mycket längre tid än vad det gjort innan.

Är nu inte någon av dessa hästägare som har häst med extrema veterinärkostnader, "bara" 9 veterinärbesök utöver raspning och vaccination (klinik & distrinkt) på 7 år. D

et jag skrivit ovan är bara den första tanke som slog mig när jag läste tråden....
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Efter att ha läst den här tråden låter ju IF med fast självrisk mkt bra. Mitt problem är att IF ägs av Skandia och jag vill inte stödja det bolaget med deras alla problem. I dagsläget har jag Folksam för jag inbillar mig att det är ett bättre etiskt bolag. Hur tänker ni, ser ni bara till villkor och pris? Är det samma skrot och korn alla bolag eller är det fler som tänker som jag?
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Efter att ha läst den här tråden låter ju IF med fast självrisk mkt bra. Mitt problem är att IF ägs av Skandia och jag vill inte stödja det bolaget med deras alla problem. I dagsläget har jag Folksam för jag inbillar mig att det är ett bättre etiskt bolag. Hur tänker ni, ser ni bara till villkor och pris? Är det samma skrot och korn alla bolag eller är det fler som tänker som jag?

Nix, ägdes en gång i tiden men det är ett antal år sedan.
IF är i dag ett eget fristånde bolag ( och Mordens största, inte på djur utan totalt) som finns i fler länder, har lite dålig koll men i vart fall Norge och Danmark
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Rena olyckshändelser där hästar skadas kan drabba vem som helst men vad gäller dom dramatiskt ökade rörelsestörningarna och inflammationer i kotleder m m har ägare, ryttare, hästutbildare och tränare en stor del i den negativa utveckligen.

Allför ofta går utbildningen av unghästar alldeles för fort och blir för intensiv så sklett, senor och ligament inte hinner med att anpassa sig och bli tillräckligt starka. Alla hästar behöver allsidig och varierad träning på olika underlag, på ridbana, i skogen osv och som är anpassad för varje individuell häst (ingen är den andra lika, har olika förutsättningar både fysiskt och psykiskt, olika mognadsgrad m m). Att hästen rids med den grad av samling den är mogen för och inte tvingas att gå i en form som inte är rätt och att viloperioder läggs in med jämna mellanrum.

Vårt stressade samhälle gynnar inte heller våra hästar. Många hinner inte rida sina hästar regelbundet och när hästen rids blir ridpassen kanske både för krävande och för långa.

Det är också mycket viktigt att ha en sadel som verkligen passar hästen, att den är tillräckligt vid och inte klämmer (bättre med en något för vid sadel och använda en fårskinnspad under) och att sadeln läggs tillräckligt långt bak så bogbladen kan röra sig fritt (bogbladet rör sig ca 10 cm bakåt när hästen lyfter benet). Ligger sadeln på eller precis bakom bogbladet och inte är tillräckligt vid slår hästens bogblad i bommen på sadeln, hästen försöker undvika smärtan genom att rotera skulderbladen framåt, vilket resulterar i ett kort och stötigt steg som påfrestar enormt på kotleder m m och gör att musklerna bakom bogbladet förtvinar (bogbladen blir bulliga inte släta som dom ska vara och håligheter bildas bakom). Man får vara beredd att byta sadel ofta eller köpa sadeln vidare och shimma den från början.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 697
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 629
Övr. Hund Lagom till att Råda fyllt sju och många andra bolag inte längre vill teckna en ny försäkring på henne, bestämmer sig Agria för att höja...
2
Svar
25
· Visningar
2 719
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 865
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp