Bukefalos 28 år!

Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Ang pris på olika kliniker, så skiljer det ju oerhört. Samtidigt så vet jag inte hur stor del av befolkningen som har flera valmöjligheter inom rimligt avstånd?

Iaf förr var ATG MARKANT billigare än andra kliniker. Minns ett återbesök för gaffelbandsskada. Kostade 212 kr, iofs var det är 2000 så ett tag sen. Men då innebar det komma in, vet klämde och kände, springa i löpargången och klart. På annan klinik hade motsvarande gått lös på en tusenlapp mer än det.

Även jouravgifter skiljer stort mellan klinikerna. Samtidigt så är det ju inte nödvändigtvis så varken att dyrast = bäst eller billigast = bäst. Har man turen att den billigaste kliniken är bäst (vilket INTE är omöjligt) så är ju det suveränt. Samma om man har valmöjlighet övht. Jag har ju inom 15 mils avstånd 2 ATGkliniker, Ultuna samt en privatklinik. Jag använder numera enbart privatkliniken såfort jag har ett val (dvs det inte är mitt i natta och Ultuna enbart som gäller). De är varken billigast eller dyrast, men de är anser jag bäst. Dels för de inte behandlar utan eftertanke och för att min erfarenhet är att de helt enkelt är de som är bäst. Och då blir även 'rutingrejer' på den kliniken, en sårskada t ex skulle jag rent teoretiskt säkerligen kunna åka till billiga ATG med, men jag gör det inte utan åker till min vanliga klinik. Jag resonerar btw på samma sätt om jag får betala ur egen ficka. Min T-märkta herre som jag fick slanta upp ur egen ficka för åkte även som T-märkt till privatkliniken. Trots att det var 50% billigare att hälsokolla (springa löpargång, böja, longera) honom på ATG-kliniken, som dessutom (vilket också påverkar min plånbok) ligger dubbelt så nära.

Agria vill ju att man väljer billigaste alternativet, vilket är fullt begripligt ur försäkringsperspektiv.

När det gäller distriktsveterinärer så är det ju än mer skillnad. Råkar man bor granne med stationen har man betydligt mindre kostnad för att ta ut DV än om man bor 10 mil (eller mer) därifrån. Och det kan bli billigare eller dyrare totalt att ta ut DV jmf med åka till näraliggande klinik, beroende på hur långt bort man har DV, och hur nära man har kliniken. Om ens DV klinik är en sådan som kan ta emot hästar eller ej, dvs man kan åka dit eller ej, spelar också in. Alla DV-stationer har ju inte praktisk möjlighet att övht ta emot en häst ens för en enklare, rutinmässig undersökning. Jag bor mitt emellan två stycken, och den ena kan både hältutreda, sårbehandla, tandraspa, ultraljuda osv på stationen. De har en stor grusplan utanför, samt att de har ett undersökningsrum med undersökningsspilta för häst. Den andra stationen ligger inne i samhället, och har ingen möjlighet alls att ta emot en häst ens för tandraspning.
De två delar på jouren, jag berörs inte mycke då jag är mitt emellan, men de i ytterkanterna av respektive upptagningsområde, så är skillnaden flera tusenlappar i ren rese- och inställelsekostnad beroende på vilket område som har jouren. Dvs två identiska skador, på exakt samma går, men olika helger, kan det skilja flera tusen i pris på. Vilket påverkar försäkringsbolagets kostnad om det är försäkring som ersätter veterinärens resor.

I norrland t ex är ju valmöjligheterna synnerligen begränsade jmf med om man bor t ex i Mälardalen eller i Skåne.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Vad man har att välja mellan varierar så klar beroende på var man bor. Men här i Skåne har vi mycket att välja på, för icke-akuta skador har i alla fall jag i mitten av Skåne kanske 6 olika kliniker att välja mellan på rimligt köravstånd. För akuta saker är utbudet mindre så klart.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Och i norrbottens kustland kan man välja på ATG och ATG om man behöver röntgen. Det finns några privatpraktiserande vet, men de har inga kliniker utan kör runt. Sen kan man åka till Uleåborg i Finland (ca 35 mil). Det värsta är att det kan löna sig att köra till Finland för det är så mycket billigare än ATG.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Det går "sjukresor" till Finland med jämna mellanrum från oss. Vad jag förstår är alla som åkt mycket nöjda.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

KL

Om nu diskussionen ska fortsätta och inte hamna i papperskorgen så ska namngivning av veterinärer och kliniker EJ fortsätta att namnges i tråden.
mvh
moderator
mysko
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

De jag pratat med har varit nöjda med vården och framför allt med prisnivån.
Nackdelen är ju avståndet.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

12000 per år för hältor? då är det ju knappt lönt att ha försäkring längre :( Prinsens hältundersökning kostade ca 8 000 kr har jag för mig och då hade de inte ens hittat vad som var fel :eek: (Tr mig-märkt).

Betalar ca 7 000 kr om året i premie nu för nya hästen, försäkrad i typ 30 000 liv har jag för mig. har nog iof plusförsäkringen
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

undra hur många som kommer vara tvugna att avliva sina hästar istället för att göra rejäla hältundersökningar :crazy:
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Om de e den enda nackdel har så undrar jag Vilken sjukdom varar mer än 100 dagar?! ingen så vitt jag vet

ehh va?

min häst skadade sig och sen blev hon sjuk 110 dagar senare.
vilket innebar 2 självrisker för mig. Hos agria hade jag fått betala 1 och sparat in sköna tusenlappar.

vet du hur försäkringar funkar ens?
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

jag säger inte att det är bra men i valet och kvalet där vi nu hamnat i att premierna inte täcker all veterinärvård så anser jag att detta är bästa sättet.

folksam kunde ha fast självrisk för att de täckte det med andra försäkringspremier. hur kul är det för en bilägare att betala för en häst?

mina katter har stigit en hundralapp på två år?
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

När det gäller distriktsveterinärer så är det ju än mer skillnad. Råkar man bor granne med stationen har man betydligt mindre kostnad för att ta ut DV än om man bor 10 mil (eller mer) därifrån. .

tyvärr stämmer inte detta vilket jag fick uppleva i höstas.

Sårskada som kostade 4 500. 1500 var "bilersättning" trots att dv ligger 7 km från mig. De fakturerar inte från stationen längre utan därifrån de är vilket för mig innebar veterinärens hem 5 mil bort.

efter självrisk på 2500 +1500 fick jag tillbaka 500kr på försäkringen.
sen fick jag sänkt bonus -550. försök gå plus på den hos "fantastiska if".
sen blev hästen sjuk igen, efter 110 dgr. men visst ja, if har bara 100 dagars självriskperiod.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Det här låter ju inte som någon höjdare.
Tyvärr kan jag inte mycket om hältor och hältutredningar.
Men om man har en kärnfrisk (hitills) häst och den plötsligt åker på säg en senskada. Hur snabbt kommer man upp i 12000?
Borde man teckna det där tillägget på en nuvarande helt frisk häst bara för säkerhets skull?
Jag har i och för sig i princip alltid en buffert som lätt tar skillnaden mellan de 12 och 30 0000 som det skiljer mellan med och utan tillägg.
 
Senast ändrad:
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Var det på jour? Då fakturerar de från var de är. Så även om man då åker till stationen, så kan man få betala resa.

Däremot här på icke-jourgrejer så fakturerar de här alltid från stationen?
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

japp det var jour. ändå surt, vad hade man gjort om de anställt en veterinär boendes i skåne liksom..
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Det här låter ju inte som någon höjdare.
Tyvärr kan jag inte mycket om hältor och hältutredningar.
Men om man har en kärnfrisk (hitills) häst och den plötsligt åker på säg en senskada. Hur snabbt kommer man upp i 12000?
Borde man teckna det där tillägget på en nuvarande helt frisk häst bara för säkerhets skull?
Jag har i och för sig i princip alltid en buffert som lätt tar skillnaden mellan de 12 och 30 0000 som det skiljer mellan med och utan tillägg.

Det är ju bara på en frisk häst du kommer kunna teckna tillägget utan reservationer.

En senskada behöver inte bli så dyr om man direkt misstänker senan. Men som i fallet med min herre, där man var nästan övertygad om skelettskada först, och DV först ut akut, sen några dagar senare in på klinik, akut dagtid, röntgades ur alla vinklar etc, och sen ville de ultraljuda för att kolla på ledkapseln, de hade kunnat skicka hem oss för fortsatt boxvila och ny röntgen senare då det kunde vara en spricka (de syns inte alltid tidigt), och då av en slump upptäckte senskadan. Som inte heller hade behövt synas (det tar ett tag innan färska senskador syns på UL ibland), så rasslade ju tusenlapparna iväg. Dessutom hade han ju i samband med fastrullningen skadat framknäet på ett annat ben med, akut carpit.

Det var 8000 kr (DV besöket akut, sen klinikbesöket med undersökning, akutavgift, röntgen, ultraljud och behandling av onda knäet) som svischade iväg där innan diagnos.

Sen är senskador generellt så länge de behandlas traditionellt, ganska billiga. Det handlar om boxvila med succesivt utökade promenader vid hand, nya UL för att se läkningsbild var 6 - 8:e vecka och så seegar sig tiden fram. Så just så är en senskada inte så dyr, ultraljud är inte överdrivet dyrt, och man kan UL:a mååånga ggr för 12 000 kr.

Men det är ju inte alltid det är självklart med en banansena och alla tecken på senskada.

Men ska det opereras, behandlas med IRAP (vet inte om försäkringen täcker det dock?) etc skenar kostnaderna.

Mitt fblsto skadade ju långa tåsträckarsenan. Svindyr historia innan den var över. Kom in med ett knä som en fotboll. DV ut akut, blev inget klokare. Kostade 4000 kr ungefär DV. Sen in på klinik en vecka senare, undersökning, röntgen av knäet (ren), ultraljud som visade på senskideinflammation osv. Behandling i senskidan. Återbesök, ny behandling. Blev aldrig riktigt bra, nya ul och ny behandling. Den trasiga senan växte fast i senskidan. Operation. Osv. Nu gickd et åt skogen, mend et var maxad otur, normalt har dylika skador mycket bra prognos. Men det formligen blåste iväg tusenlappar, bara operationen kostade 15 000 kr, minns inte nu hur mycket alla besök runt omkring kostade (det var ett år knappt från skadan till avlivning) men om jag inte minns helt galet hade hon ca 80 000 kr kvar (av 125 000 kr) att utnyttja på sin försäkring när hon togs bort. Det innebär att det gått åt 45 000 kr. Då ska iofs nån tusenlapp dras av för koll av ett griffelben hon smällde på (röntgen).

Men, en tydlig, enkelt dignosticerbar senskada blir inte dyrare än 12 000 i normalfallet. En besvärligare senskada kan lätt dra över. En ledinflammation gör det också lätt om det är lite besvärligare.

Och haken är ju att om det går åt 8000 kr till en senskada, då har du 'bara' 4000 kr kvar till allt annat (vrickning, hälta som man inte vet vad den beror på, ledinflammationer, ryggont, etc etc)
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

japp det var jour. ändå surt, vad hade man gjort om de anställt en veterinär boendes i skåne liksom..

Jo, det finns de här som fått räkningar där resan varit på hela ditt räkningsbelopp. När det är jour, och veterinären är i ena änden av distriktet och de bor i den andra.

Vill inte tänka på hur norrlänningarna har det..

Jag fick ju betala 1100 kr när hunden bröt en sporrklo. Ringde DV på fredag em, som tyckte att hon hade inte minsta möjlighet den kvällen, så endera vänta tll lördag eller Ultuna. Jag väntade till lördag, dels för Ultuna kostar nästan 3000 kr att bara sätta foten hos på jour, och hunden inte var spec besvärad.

Nästa dag pratade vi i tfn ett par ggr, och sen ringde hon och sa att 'nu kan jag hjälpa dig om du kommer ner till stationen'. Så jag åkte dit, det fixades.
Sen när räkningen kom så var 1100 kr inställelse till stationen (totala räkningen var på 1900 kr eller nåt, dvs resan var mer än hälften). Nu ersatte faktiskt Agria veterinärens resa, det gör de ju INTE vad gäller hund annars oavsett så. Vet inte om de ersätter ändå, men jag skickade faktiskt med ett brev och förklarade.

Om de INTE ersatt resan där, hade det ju blivit en mycket avig situation. Då hade det NÄSTA gång varit billigare för MIG (och mkt dyrare för bolaget) om jag åkt till Ultuna, och fått en räkning på sisådär 5000 kr, som de reglerat hela. Men som sagt, de ersatte resan fast det var hund.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Fast jag har lika långt till finska kliniken som till närmsta svenska (ATG) så jag åker ju givetvis till den finska och har aldrig ens varit uppe i så stora summor som 5000kr för vad jag än gjort där. Det dyraste besöket landade på 170e och då tog vi ändå åtta röntgenbilder + allt annat vanligt som böjprov, känna igenom hästen och mediciner med hem.

Har nu bara vetvårdsförsäkring på vbl:et men måste kanske se över om det är lönt att ha kvar den med de här nya villkoren (har Agria), har aldrig utnyttjat försäkringen på någon häst då vi på nämnda klinik inte ens har kommit upp i summan av självrisken. Livförsäkring har jag skippat helt då hästen är värd så lite, vetvården har jag i lägsta beloppet eftersom det inte finns någon klinik att åka till vid akutfall. 30 mil kör jag inte med akut sjuk häst.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

Resan brukar ju vara det dyraste när man måste ta ut distriktare och ändå bor jag bara 6 mil från stationen. Som tur är nuförtiden så finns det en privatpraktiserande som man kan anlita, dock har ju denne ingen jour så då är det distriktet som gäller. Har man tur kan motsvarande finska distriktare komma ut och det kan bli billigare men han har på jourtid ett område som täcker halva finska lappland så det är ju inte säkert att han är ens i nästa kommun.

Egentligen är det hemskt att det inte finns veterinärer närmare men å andra sidan är det ju 13 mil till närmsta BB oxå att jämföra med.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

precis. det hade varit billigare för mig att ta en tripp till strömsholm.
klart jag vet att andra har dyrare men när jag bor nära kliniken slår det så jädra konstigt.
 
Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen

På 30 år med 10 olika hästar i olika tävlingsdicipliner så har jag bara behövt åka till klinik 2 gånger.

// M

Hm jag har också varit hästägare i 30 år. Varit på klinik ( Helsingborg) EN gång och det var med en oförsäkrad ponny som fått ett kraftigt slag på ena frambenet och senan växte ihop med senskidan. ( Han blev rädd när vi tömkörde med linor och lyckades svänga runt så snabbt att det tunga svängeldraget i trä slog till honom hårt rakt över benet).

Operationen kostade 5000:-, men detta var för typ 25 år sedan eller nåt....

Jag vill gärna ha hästarna veterinärvårdsförsäkrade så att jag har råd OM något stort och hemskt händer. Däremot håller jag livvärdet lågt på omkring 15000:- Har nordsvenskar och en liten b-ponny fn så de är ju inte värda jättemycket pengar om man ser till inköpspriset ändå...

/KT
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 716
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 861
Övr. Hund Lagom till att Råda fyllt sju och många andra bolag inte längre vill teckna en ny försäkring på henne, bestämmer sig Agria för att höja...
2
Svar
25
· Visningar
2 724
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 933
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp