Har hittat en hund jag fastnat för.....

Jag belönar honom med gott godis och att han får springa av sig.
Han svarar på belöningarna genom att han ofta väntar på mig självmant när han springer i långlina,plus att han tar ofta ögonkontakt med mig,och då får han ännu mer beröm.

Det finns en skjutbana inte långt ifrån där jag bor. Idag när jag tränade honom att vara i hundgården,small det av flera skott efter varann,och han reagerade inte alls....överhuvudtaget.

Jag är så otroligt imponerad av honom. Jag har då aldrig förr träffat en hund som inte är skotträdd. Ägaren säger att han inte ens reagerar på nyårs fyrverkerier heller....Och han är inte döv,för han hör när jag ropar på honom...kommer bara lite när han själv vill....Vet inte varför jag nämnde detta nu,men det är väl för att folk ska förstå vilket he**ete jag har att lämna tillbaks honom till ägaren,samtidigt som det blir problem nu framöver när jag börjar jobba.....

Jag bor i Västernorrland

Härligt att han gillar godis. Jag hade dock verkligen satsat på att hitta olika former av lek som han gillar som ett komplement. Kamplek brukar de flesta schäfrar värdera oerhört högt och ger föraren en "högre" status än godisutdelning.

Härligt med en skottfast hund. Konstigt att du inte träffat någon sådan innan, typ alla hundar jag känner är "skottfasta". Men i de raserna schäfer/labbe bör skottberördhet vara ovanligt.

Är inte bekant med det området i Sverige men kanske någon annan är.
 
Jag vill inte nämna några namn här, men en person inom hundträning säger att ledarskap är viktigt för hunden,det är därför jag nämnde det.

Det är väldigt många, speciellt diverse tomtar till tränare, som fortfarande kör med det tugget, men det finns ett antal vetenskapliga studier som visar att det är ett förlegat tankesätt. Så ja, det är definitivt dags att du uppdaterar dig, både för din skull och för hundens om det är så att han blir kvar hos dig.

Boken av Svartberg som redan nämnts är jättebra, och Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt är en till "bibel" på samma tema. Glöm tänket om dominans och ledarskap och fokusera istället på att bygga en bra relation och ömsesidig kommunikation med hunden. Och räkna med att det tar tid, det är sällsynt att man "klickar" omedelbart oavsett hur välmatchade man kan verka på pappret.
 
Jag vill inte nämna några namn här, men en person inom hundträning säger att ledarskap är viktigt för hunden,det är därför jag nämnde det. Men jag får titta på klippet du skickade och tänka om,verkar det som. Tack:)
Byt ut ordet "ledarskap" mot "samarbete" så kan jag nästan garantera att ni får roligare och lättare ihop :)

Tyvärr finns det många som inte förstår det, och för egen del tog det flera år med hund innan jag ens började försöka tänka så seriöst. Detta trots att jag aldrig var bekväm med allt kring att "vara ledare" och fick prestationsångest och kände mig stressad tex när hundarna skällde vid hundmöten och struntade i att lyssna lösa. Efter att ha tänkt om kring allt så släppte prestationsångesten, vi fick roligare och, jag fick sjukt mycket mer lydiga och väluppfostrade hundar!
 
Såg förresten att du bor inom mitt län, TS, och är den nämnda personen inom hundträning någon som huserar här så skulle jag gärna vilja veta det så jag vet vem jag ska undvika när jag själv hittat en hund. :angel:
Har tyvärr inga konkreta tips på instruktörer (obefintliga hundkontakter pga ovan nämnda hundlöshet...) men om jag var i din sits så skulle jag slänga iväg en blänkare till närmaste brukshundklubb och se om det kan ge något. Vad jag har sett så pågår kurser i stort sett som normalt, och även om det inte är någon relevant kurs på g snart så är det bra att få en fot i dörren så att säga. Alltid är det nån som känner nån som känner nån som kanske kan vara till assistans. :idea:
 
Härligt att han gillar godis. Jag hade dock verkligen satsat på att hitta olika former av lek som han gillar som ett komplement. Kamplek brukar de flesta schäfrar värdera oerhört högt och ger föraren en "högre" status än godisutdelning.

Härligt med en skottfast hund. Konstigt att du inte träffat någon sådan innan, typ alla hundar jag känner är "skottfasta". Men i de raserna schäfer/labbe bör skottberördhet vara ovanligt.

Är inte bekant med det området i Sverige men kanske någon annan är.

Det där var ett kanontips att köra mer med olika former av lek än att proppa i honom massa godis. Jag har dessutom lagt märke till att han blir gladare av att jag leker med han,och han tar mer ögonkontakt med mig då:)
Godis uppskattar han jättemycket vid sök övningar. Igår tex kletade jag fast korvbitar uppe på olika trädstammar i skogen.

Sedan gick vi samma väg tillbaka,och när vi kom tillbaka till trädet där han fått godiset,sprang han direkt fram till trädet och kikade om det fanns mer godis på just det trädet jag satt fast korven på tidigare:).
 
Skulle behöva tips omgående på hur jag ska hantera detta med mitt jobb:(

De har nämligen ringt och frågat när jag kommer tillbaka....Har inte berättat att jag fått hem en hund ännu. Jag är inte ens sjukskriven. Jag är hemma ändå,och lever på mina sparpengar.....Har inte orkat ta tag i detta med sjukskrivning ännu,sedan de sa att jag inte var tillräckligt sjuk.:(

Jobbsituationen måste ju lösas på nåt sätt. Vad gör jag av denna kille när jag jobbar? Han är absolut inte redo för hundgården ännu.....har knappt hunnit träna på ensamhetsträning öht. Har tränat så mycket annat med honom.....

Men jag är inne på att jag får säga till jobbet att jag är hemma några veckor till. För jag kan inte lämna honom här själv när jag jobbar. Och hunddagis plats har jag inte hunnit söka heller.....:crazy:
 
Jag belönar honom med gott godis och att han får springa av sig.
Han svarar på belöningarna genom att han ofta väntar på mig självmant när han springer i långlina,plus att han tar ofta ögonkontakt med mig,och då får han ännu mer beröm.

Det finns en skjutbana inte långt ifrån där jag bor. Idag när jag tränade honom att vara i hundgården,small det av flera skott efter varann,och han reagerade inte alls....överhuvudtaget.

Jag är så otroligt imponerad av honom. Jag har då aldrig förr träffat en hund som inte är skotträdd. Ägaren säger att han inte ens reagerar på nyårs fyrverkerier heller....Och han är inte döv,för han hör när jag ropar på honom...kommer bara lite när han själv vill....Vet inte varför jag nämnde detta nu,men det är väl för att folk ska förstå vilket he**ete jag har att lämna tillbaks honom till ägaren,samtidigt som det blir problem nu framöver när jag börjar jobba.....

Jag bor i Västernorrland
Alla hundar är inte skotträdda mina reagerar inte heller på nyårsafton utan kikar ibland på raketerna om dom är vaken.
 
Skulle behöva tips omgående på hur jag ska hantera detta med mitt jobb:(

De har nämligen ringt och frågat när jag kommer tillbaka....Har inte berättat att jag fått hem en hund ännu. Jag är inte ens sjukskriven. Jag är hemma ändå,och lever på mina sparpengar.....Har inte orkat ta tag i detta med sjukskrivning ännu,sedan de sa att jag inte var tillräckligt sjuk.:(

Jobbsituationen måste ju lösas på nåt sätt. Vad gör jag av denna kille när jag jobbar? Han är absolut inte redo för hundgården ännu.....har knappt hunnit träna på ensamhetsträning öht. Har tränat så mycket annat med honom.....

Men jag är inne på att jag får säga till jobbet att jag är hemma några veckor till. För jag kan inte lämna honom här själv när jag jobbar. Och hunddagis plats har jag inte hunnit söka heller.....:crazy:
Nu vet jag inte vad du jobbar med, men kanske finns det möjlighet att ha med honom på jobbet? Annars är det bara att börja söka dagmatte/daghusse/hundrastare/hunddagis på en gång!
 
Nu vet jag inte vad du jobbar med, men kanske finns det möjlighet att ha med honom på jobbet? Annars är det bara att börja söka dagmatte/daghusse/hundrastare/hunddagis på en gång!
Jag har ju inte ens fattat beslut om jag ska ha hunden eller inte. Vill först veterinär besiktiga och röntga honom,innan jag vet mer hur jag känner.

Och här ute i skogen finns det inte många hundrastare/dagmattar.....det var just därför jag helst hade velat ha hundgården färdigbyggd innan jag tar hem en hund. Då hade jag mer i lugn och ro jobbat med att vänja honom vid den.

Men men. Jag får försöka lösa detta på nåt sätt.

Steg ett är ju att först få ett veterinär utlåtande på honom,innan jag fattar beslutet att köpa honom.
 
Jag tycker han verkar vara en alldeles underbar hund. Redan av det du berättat. Jag hoppas verkligen att du kan lösa jobb-biten.
 
Jag vill inte nämna några namn här, men en person inom hundträning säger att ledarskap är viktigt för hunden,det är därför jag nämnde det. Men jag får titta på klippet du skickade och tänka om,verkar det som. Tack:)

Tänk bort "ledarskap" och "ta över".
Sånt hör till den gamla skolan av hundträning. Hundar vill samarbeta med sin roliga ägare som visar den hur den ska göra på ett positivt sätt. Den kommer inte att se sin förare som ledare över den och den kommer inte försöka ta över.
 
Tänk bort "ledarskap" och "ta över".
Sånt hör till den gamla skolan av hundträning. Hundar vill samarbeta med sin roliga ägare som visar den hur den ska göra på ett positivt sätt. Den kommer inte att se sin förare som ledare över den och den kommer inte försöka ta över.

Exakt!

Till TS:

Jag tänker att jag vill att min hund ska se mig som en resurs. Trygghet, mat, lek, stimulans mm. det ska den veta att jag kan leverera. När den vet det kommer den ha intresse i att interagera med mig och lyssna på mig. I och med att jag styr över saker som hunden vill ha så kommer jag ha möjlighet att sätta vissa gränser då den har bra anledning att lyssna på mig.
 
Jag har ju inte ens fattat beslut om jag ska ha hunden eller inte. Vill först veterinär besiktiga och röntga honom,innan jag vet mer hur jag känner.

Och här ute i skogen finns det inte många hundrastare/dagmattar.....det var just därför jag helst hade velat ha hundgården färdigbyggd innan jag tar hem en hund. Då hade jag mer i lugn och ro jobbat med att vänja honom vid den.

Men men. Jag får försöka lösa detta på nåt sätt.

Steg ett är ju att först få ett veterinär utlåtande på honom,innan jag fattar beslutet att köpa honom.
Alltså, du behöver inte många hundvaktare, du behöver en. Kolla runt i närheten, hunden verkar okomplicerad så det borde gå att låta någon gå ut med honom.
Kolla upp hur jobbet ställer sig, kan du ha med honom, jobba halvtid, jobba hemifrån? Finns det någon som kan ta hand om hunden i närheten av jobbet? Kan det vara så att du kan gå ut på lunchen om hunden har sällskap?

Ang kurser så finns det även en del online för akutstöd och tips för hur ni kan jobba vidare, kolla in Hund helt enkelt som ett tips men det kan även finnas tränare närmare dig. Som sagt glöm ledarskap och fokusera på samarbete, livet blir roligare då för alla. Jag har jakthund med starka drifter men pratar ändå inte om ledarskap.
 
Tack för alla svar om ledarskap. Jättefint. Alla resonerar så klokt kring detta. Jag släpper det nu. Nog om ledarskap. Ni har övertygat mig:)

Nu till något helt annat.

1.
Jag var inne på att det finns hundar som inte trivs på hunddagis. Och jag antar också att det finns hundar som inte trivs i hundgård heller? Tänk om jag bygger ut hundgården till 95 kvm,och så är han den typ av hund som inte trivs i hundgård?

Och på tal om hundgård. Hur tränar man en hund på bästa sätt,att vara i hundgård? Just nu tränar jag honom korta stunder, och hans mat serverar jag i hundgården,utspritt på olika ställen.
Det tycks han uppskatta. Han ser så lugn och cool ut,där han går i hundgården och äter upp all maten. Men jag står alltid utanför hundgården där han kan se mig. Har inte vågat gå ut ur hans blickfång...när är det dags att göra det?
Och kan jag träna på ett mer effektivt sätt,när jag hundgårds-tränar?

2.
Vad gör jag om veterinär-utlåtandet inte är bra?
Han har lyckats snärja sig in i mitt hjärta riktigt ordentligt på de här dagarna och jag börjar faktiskt fundera på att köpa honom,även om det skulle vara nåt fel på honom? Jag har märkt att han kliar sig periodvis nämligen.....:o
Är inte alls säker på att jag är stark nog att lämna tillbaka honom till ägaren i det här läget.
Han är en kanonhund,helt enkelt. Sådana släpper man inte ifrån sig hur som helst. Han är en pärla mentalt.....men hur är det fysiskt,är ju frågan...

Min förra hund började just sin kvalster allergi med att klia sig. Klådan tilltog så mycket att jag var tvungen att göra en allergi utredning,som var riktigt dyr,minns jag. Och det visade utslag på testen. Blir lite orolig när denna stjärna uppvisar klåda med.....:eek:
 
Tack för alla svar om ledarskap. Jättefint. Alla resonerar så klokt kring detta. Jag släpper det nu. Nog om ledarskap. Ni har övertygat mig:)

Nu till något helt annat.

1.
Jag var inne på att det finns hundar som inte trivs på hunddagis. Och jag antar också att det finns hundar som inte trivs i hundgård heller? Tänk om jag bygger ut hundgården till 95 kvm,och så är han den typ av hund som inte trivs i hundgård?

Och på tal om hundgård. Hur tränar man en hund på bästa sätt,att vara i hundgård? Just nu tränar jag honom korta stunder, och hans mat serverar jag i hundgården,utspritt på olika ställen.
Det tycks han uppskatta. Han ser så lugn och cool ut,där han går i hundgården och äter upp all maten. Men jag står alltid utanför hundgården där han kan se mig. Har inte vågat gå ut ur hans blickfång...när är det dags att göra det?
Och kan jag träna på ett mer effektivt sätt,när jag hundgårds-tränar?

2.
Vad gör jag om veterinär-utlåtandet inte är bra?
Han har lyckats snärja sig in i mitt hjärta riktigt ordentligt på de här dagarna och jag börjar faktiskt fundera på att köpa honom,även om det skulle vara nåt fel på honom? Jag har märkt att han kliar sig periodvis nämligen.....:o
Är inte alls säker på att jag är stark nog att lämna tillbaka honom till ägaren i det här läget.
Han är en kanonhund,helt enkelt. Sådana släpper man inte ifrån sig hur som helst. Han är en pärla mentalt.....men hur är det fysiskt,är ju frågan...

Min förra hund började just sin kvalster allergi med att klia sig. Klådan tilltog så mycket att jag var tvungen att göra en allergi utredning,som var riktigt dyr,minns jag. Och det visade utslag på testen. Blir lite orolig när denna stjärna uppvisar klåda med.....:eek:

1. Jag hade lämnat honom med hans mat i hundgården och sen gått tillbaka när han är lugn, gärna att han har lagt sig för att koppla av. Sen när han snabbt kopplar av ökar tiden som han får vara ensam. Det ska ALDRIG löna sig att härja i hundgården.

2. Fundera över det ekonomiska. Vad kan du betala i veterinärvård om han visar sig att ett fel som blir kostsamt med eller utan försäkring? Är du beredd att avliva om du inte har råd? Tänk med hjärna och inte hjärtat.
 
1. Jag hade lämnat honom med hans mat i hundgården och sen gått tillbaka när han är lugn, gärna att han har lagt sig för att koppla av. Sen när han snabbt kopplar av ökar tiden som han får vara ensam. Det ska ALDRIG löna sig att härja i hundgården.

2. Fundera över det ekonomiska. Vad kan du betala i veterinärvård om han visar sig att ett fel som blir kostsamt med eller utan försäkring? Är du beredd att avliva om du inte har råd? Tänk med hjärna och inte hjärtat.
Så även om han lever om i hundgården,ska jag inte visa mig för honom alls? Jag kan se honom inifrån huset hur han beter sig isåfall. Det är först när han tystnar,som jag går ut till honom? Jättebra tips. Tack.
 
Alltså, du behöver inte många hundvaktare, du behöver en. Kolla runt i närheten, hunden verkar okomplicerad så det borde gå att låta någon gå ut med honom.
Kolla upp hur jobbet ställer sig, kan du ha med honom, jobba halvtid, jobba hemifrån? Finns det någon som kan ta hand om hunden i närheten av jobbet? Kan det vara så att du kan gå ut på lunchen om hunden har sällskap?

Ang kurser så finns det även en del online för akutstöd och tips för hur ni kan jobba vidare, kolla in Hund helt enkelt som ett tips men det kan även finnas tränare närmare dig. Som sagt glöm ledarskap och fokusera på samarbete, livet blir roligare då för alla. Jag har jakthund med starka drifter men pratar ändå inte om ledarskap.
Jag behöver mer än att någon bara kommer hit och går ut och går med honom. Han klarar inte att vara ensam alls. Ensamhetsträningen måste göras från grunden. Som om han vore en valp.
Han klarar inte ens av att jag går in i ett annat rum i huset....han ska vara med mig hela tiden.
Nej jag kan tyvärr inte jobba hemifrån. Det hade ju varit det allra bästa. Och till jobbet kan han inte följa med heller.

Jag har köpt mig mer tid att fundera över detta,genom att vara hemma några veckor till från jobbet,helt enkelt. Ser ingen annan lösning på det just nu.
 
Tack för alla svar om ledarskap. Jättefint. Alla resonerar så klokt kring detta. Jag släpper det nu. Nog om ledarskap. Ni har övertygat mig:)

Nu till något helt annat.

1.
Jag var inne på att det finns hundar som inte trivs på hunddagis. Och jag antar också att det finns hundar som inte trivs i hundgård heller? Tänk om jag bygger ut hundgården till 95 kvm,och så är han den typ av hund som inte trivs i hundgård?

Och på tal om hundgård. Hur tränar man en hund på bästa sätt,att vara i hundgård? Just nu tränar jag honom korta stunder, och hans mat serverar jag i hundgården,utspritt på olika ställen.
Det tycks han uppskatta. Han ser så lugn och cool ut,där han går i hundgården och äter upp all maten. Men jag står alltid utanför hundgården där han kan se mig. Har inte vågat gå ut ur hans blickfång...när är det dags att göra det?
Och kan jag träna på ett mer effektivt sätt,när jag hundgårds-tränar?

2.
Vad gör jag om veterinär-utlåtandet inte är bra?
Han har lyckats snärja sig in i mitt hjärta riktigt ordentligt på de här dagarna och jag börjar faktiskt fundera på att köpa honom,även om det skulle vara nåt fel på honom? Jag har märkt att han kliar sig periodvis nämligen.....:o
Är inte alls säker på att jag är stark nog att lämna tillbaka honom till ägaren i det här läget.
Han är en kanonhund,helt enkelt. Sådana släpper man inte ifrån sig hur som helst. Han är en pärla mentalt.....men hur är det fysiskt,är ju frågan...

Min förra hund började just sin kvalster allergi med att klia sig. Klådan tilltog så mycket att jag var tvungen att göra en allergi utredning,som var riktigt dyr,minns jag. Och det visade utslag på testen. Blir lite orolig när denna stjärna uppvisar klåda med.....:eek:
Angående eventuella sjukdomar och fysiska problem:

Jag förstår att du har fallit för den här hunden, och det är jättehärligt när det händer! :) Men – av det du har beskrivit (och utan att ha träffat honom själv) så tycker inte jag att han verkar sådär jätteunik faktiskt. Mentalt stabila, trevliga, skottfasta, samarbetsvilliga hundar finns det fler av, tack och lov!

Skulle det visa sig att han inte har hälsan fullt ut och att det skulle innebära större besvär än vad du har råd med eller är bekväm med, så tror jag inte att du behöver känna att du aldrig kommer att hitta en lika fantastisk hund igen.

Det är svårt att vara krass och kritisk när man är kär, men i slutändan kanske du hittar en lika mentalt trevlig hund som dessutom är så frisk som du vill ha den – och kanske i en mer lämplig tid där du har hunnit planera :)

(Detta sagt i all välmening, jag förstår såklart att vissa hundar sätter sig lite extra i hjärtat men rent krasst så är han inte unik i att vara trevlig mentalt – så det behöver kanske inte vara "nu eller aldrig"!)
 
Så även om han lever om i hundgården,ska jag inte visa mig för honom alls? Jag kan se honom inifrån huset hur han beter sig isåfall. Det är först när han tystnar,som jag går ut till honom? Jättebra tips. Tack.

Ja inte visa dig förrän han är lugn för annars förstärker du bara det beteende han håller på med genom att visa dig. Då tror han att det är det beteenden kan göra att du kommer tillbaka. Det du vill att han ska tro är att du kommer tillbaka om han är lugn.

Nu förutsatte jag nog att han gick att lämna ensam inomhus och var trygg med det, är han inte det så får du nog börja där. Låter som han är lite stressad eller ev. har separationsångest? Oavsett kan de ta tid att träna bort om det ens går.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 738
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 407
Senast: Tonto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 231
Senast: Brie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 004
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp