Höstbokbingo 2022

Har tagit upp läsandet igen och hoppar på :)
Första boken kryssar "Med orange på omslaget"
Senaste boken av min favoritförfattare David Baldacci - Passageraren 06:20.
Lika högt tempo som vanligt och inte heller den här boken gjorde mig besviken :)

1665853421321.png
 
Höstbokbingo 2022.png


Mitt senaste kryss blir "politisk bok", läst ut Hovjuvelerarens barn av Gunnar Bolin. Den var mycket bra och utanför mina normala svängningar. Jag ska erkänna att den tog sin tid, trots att det egentligen inte fanns något motstånd hos mig. Men jag kommer ha den med mig ett tag, precis som alla böcker om krigstider. Alla olika människor och deras levnadsöden berör och får en att rannsaka sig själv, på ett positivt sätt skulle jag säga. Hade gärna läst en roman av författaren, han skriver fantastiskt.

Det gjorde däremot inte den lokala förmågan, efter 20 minuter fick jag nog av pinsamma metaforer och gav upp. Read on location kan bli knivig!
 
Kryssar "en bok du inte rekommenderar" med Långt hemifrån av Cathy Glass. Författaren har varit familjehem till många barn och skriver böcker om en del av dem, troligen med en hel del ändrat för att skydda barnens integritet. Boken var egentligen inte jättedålig, faktiskt ett ganska intressant livsöde, bara lite stelt skriven.
Men tyvärr beskrev baksidestexten händelser som inte hände förrän efter mer än halva boken. Jag avskyr när det är så, jag väntade bara på att boken skulle komma dit och kom inte in i historien som jag skulle velat.
 
CF50A78D-5ED9-4C9A-A7FF-5B01D4A1EB97.jpeg


Wow, wow, wow. Tillbaka samma kväll med en bok som jag bara inte kunde lägga ifrån mig. Motherhood av Sheila Heti. Vilket mästerverk, herregud. Kunde inte ens lägga ifrån mig den för att äta, skrek rakt ut ett par gånger för att någon paragraf var så perfekt, slog an så väl. Kommer läsas igen. Och igen. Det känns som att i att läsa den här boken har jag vuxit flera år i visdom på en kväll. Kan inte prisa den nog.

Och med det är det väl tekniskt sett bingo för mig (utspelar sig i USA), men jag fortsätter och ser hur många rutor jag kan fylla innan vintern rasar in:)
 
Sara Kristoffersson, Hela havet stormar, fallstudie inifrån en myndighet, titel börjar på H

En grupp elever på Konstfack föreslår att lokalen Vita havet ska byta namn för att det riskerar att uppfattas som kränkande. Namnets ursprung är väldokumenterat och syftar på vitmålade väggar. När myndighetens hantering av ärendet börjar dra iväg från det sakliga och ta orimliga proportioner skriver författaren som är professor på skolan en debattartikel. Därefter kommer starka reaktioner med bl.a. rasismanklagelser. Detta är hennes bok om bakgrunden, det kaos som uppstod och efterspelet. Läsvärd med reflektioner om vad som händer när de sakliga argumenten inte längre blir viktiga och vad ska kunna vänta sig av en myndighet.
 
2E684005-9D23-4327-8354-1301D336D1F3.jpeg


Jag håller på med sista boken i Karin Smirniffs triologi om Jana Kippo. Den sista delen kommer jag nog inte lyckas pricka av, men den andra delen, Vi for upp med mor, innehåller flera referenser till att komma för sent till något. Vad kan jag inte säga utan att sabba läsningen.

Förresten, möjligtvis kan det bli read on location för den tredje boken eftersom den under en kort stund utspelar sig i Stockholm - men det blir kanske lite vagt.
 
Visa bifogad fil 103198

Jag håller på med sista boken i Karin Smirniffs triologi om Jana Kippo. Den sista delen kommer jag nog inte lyckas pricka av, men den andra delen, Vi for upp med mor, innehåller flera referenser till att komma för sent till något. Vad kan jag inte säga utan att sabba läsningen.

Förresten, möjligtvis kan det bli read on location för den tredje boken eftersom den under en kort stund utspelar sig i Stockholm - men det blir kanske lite vagt.

Smirnoffs Sen for jag hem fick bli ett read on location. Nu läser jag Lea Ypis bok Fri och här kommer jag inte kunna kryssa något. Jag har bara hunnit en kort bit in men rekommenderar den redan. Jag har träffat Ypi flera gånger i professionella sammanhang och läst en del av hennes forskning, men det här är en biografisk text skriven i (tycker jag) i skönlitterär form, Lea Ypi är professor i politisk teori och uppväxt i kommunismens Albanien. Biografin handlar om hennes uppväxt i ett kommunistiskt Albanien som hon trodde var den friaste av länder och hur hennes syn på frihet kom att förändras efter järnridåns fall.

Ett tips om någon vill pricka av en politisk bok.
 
Det går inte fort för mig, men nu har jag ännu en "bok" (lyssnar på Storytell) att kryssa av; Allt kommer att bli bra av Jessica Nordh och Jonas Sjöstedt. Kändes inte alls lika gnällig som exempelvis jag upplevde Mona Sahlins memoar, men denna kunde däremot bli lite väl långrandig. Intressant att ha lyssnat på, men inget världsomvälvande.

Höstbokbingo 2022.png
 
Kryssar min tredje ruta En bok jag inte skulle rekommendera. Har läst Döden går på visning av Anders De la Motte och Måns Nilsson som är första delen i serien Morden på Österlen. Tyckte den var alldeles för seg med långa transportsträckor och skulle mått bra av att redigeras hårdare, tyckte den var minst 150 sidor för lång. Trots att det var en mordhistoria så tyckte jag det saknades driv i boken och jag blev inte nyfiken på vad som skulle hända framåt.

Så jag kan helt enkelt rekommendera att lägga din tid på något bättre.:D Jag är inte sugen på att läsa något mer i den serien.
 
Nytt kryss blir "en familjerelation spelar stor roll" efter att ha lyssnat på Drömmarnas flod av Elisabet Nemert. Jag hade inte fullföljt utan bokbingot, det var en dålig bok. Den kändes som en upprepning av flera tidigare, en annan av henne var i princip identisk. Så den blev väldigt förutsägbar. Det var naturligtvis en rik, godhjärtad stackars man med som strösslar pengar omkring sig och för övernaturliga element. Besviken, författaren har skrivit ett par, ffa en, böcker som jag håller högt men det kanske var allt som passade mig.

Jo, sen tänkte jag se om någon hade tips på en skönlitterär bok på max 250 sidor? Det har jag svårt att hitta..
 
Nytt kryss blir "en familjerelation spelar stor roll" efter att ha lyssnat på Drömmarnas flod av Elisabet Nemert. Jag hade inte fullföljt utan bokbingot, det var en dålig bok. Den kändes som en upprepning av flera tidigare, en annan av henne var i princip identisk. Så den blev väldigt förutsägbar. Det var naturligtvis en rik, godhjärtad stackars man med som strösslar pengar omkring sig och för övernaturliga element. Besviken, författaren har skrivit ett par, ffa en, böcker som jag håller högt men det kanske var allt som passade mig.

Jo, sen tänkte jag se om någon hade tips på en skönlitterär bok på max 250 sidor? Det har jag svårt att hitta..
Jag har börjat läsa Regnmannen av Jonas Karlsson den är 243 sidor, har precis börjat så kan inte säga om den är bra eller inte :D
 
Ja, den var ju inte så lång, och ett väldigt bra sällskap i köket, så nu kryssar jag mindre än 250 sidor med Regnmannen. Jonas Karlsson läste in den, riktigt bra när författaren själv läser i regel! Den var mysig, men inte på det sätt jag väntat mig. En varm bok som jag tyckte var härligt mundan trots handlingen :D Det blir kul att läsa din recension @startpompe !
 
Eftersom jag mest lyssnar på ljudböcker, är det någon som har ett hum om vad 250 sidor skulle kunna vara i minuter?

Det beror mycket på uppläsare, Regnmannen var 5h 57 min lång på storytel. Den jag lyssnar på nu är 255 och är 5 h 26 min. Så under 6 h skulle jag säga men det är ingen garanti!
 
Bingo!
Kryssar en bok som börjar på H med Hemligheten i Cornwall av Liz Fenwick. Utspelar sig på brittiska landsbygden, det blir ju alltid mysigt av det?!
Kryssar också en bok som utspelar sig i USA med Den bästa mamman, en thriller som slutar hyfsat, åtminstone lite oväntat. Sådär bok i övrigt, ingen bladvändare för min del.
Höstbokbingo 2022~7.png


Hur strikt är det med 250 sidor förresten? Håller precis på och läser ut en bok som är på 258 sidor... Om jag räknar bort allt det tomma utrymmet i början och slutet av kapitlen, kan vi inte enas om att det blir ungefär 8 sidor som går bort då? 😅
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
12 883
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 712
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp