Höstbokbingo :D

Lars Pettersson, Arctic Express, där en olycka är en viktig händelse

1987 störtar ett passagerarplan med 16 personer vid den norska Ishavskusten, inte långt från ryska gränsen. Det pågår en internationell militärövning och lokalbefolkningen vittnar om att ett kamouflagemålat plan iakttagits i samband med olyckan. Detta faktum förnekas dock i de efterföljande haveriutredningarna.
30 år senare när piloten till jaktplanet dör och dottern får en del papper som rör händelsen verkar någon vara beredd att gå långt för att hindra att hon undersöker vad det var hennes far var inblandad i.
Olyckan har inträffat i verkligheten, men resten av berättelsen är fiktion.
 
Jag fortsätter att kryssa jag också! Som bok av en prisvinnande författare kryssar jag Klubben av Matilda Voss Gustavsson. Den hade även passat som en skriven av en feministisk författare.

Det är en dokumentär bok som handlar om DN:s reportage om Kulturprofilen under #metoo och hur hela reportaget kom till. Väldigt intressant läsning om en fruktansvärd historia och en på alla sätt vidrig man.

Höstbingo 2020 Jan 21st.jpeg
 
Oj, jag trodde att det var till 31 januari :D Men det var ju tur att man får fortsätta då...!

Höstbingo.JPG


Oväntat val blir Sympatisören av Viet Thanh Nguyen som var mycket bra. Det var en bokcirkelbok så det var inte riktigt jag som valde, men cirkeln röstade och jag blev förvånad över att denna vann, så det får funka.

Grämer mig nu över att jag stoppade in Kalla vita vinternätter på den "kalla rutan" för jag har visst väldigt svårt att hitta något bra där. Jag har många "dark" och så, men det var värre med färger ;) Får leta lite till.
 
Lowette Jallow, Främling i vita rum, huvudperson som inte passar in

Kvinna, Svart, Autist... Om att vara främling på flera olika sätt och att inte vara "rätt" ens i subgrupperna. Författaren berättar om sitt liv och hur hon utvecklat sin identitet och integritet. Om synliga och osynliga hinder, om kamp och vad det kostat i form av påfrestningar. Beskriver även vikten av att identifiera orättvisa strukturer och att agera mot dem, och pekar ut generella mönster.
 
Fortsätter mitt kryssande. Kanske tom ska lyckas få en hel bricka färdig till slut...

Lena Einhorn, Vad hände på vägen till Jerusalem? En gåta i historiens utmarker, lyckas inte passa in den i någon ruta så den får bli min valfria bok.
Kritisk läsning av Gamla testamentet korsas med andra historiska och arkeologiska källor för att utröna vad som det kan vinnas verklig bakgrund till och inte av det som skildras i Bibeln. Vilka folkgrupper som kan ha rört sig på vilka platser och när? Vilka religiösa föreställningar kan dessa ha haft? Intressantare än jag trodde för någon med skrala bibelkunskaper.

Kirsten Ahlburg, Noa går på toa, funkar på toaletten
Jag läser typ aldrig på toa, så visste inte vad jag skulle göra med rutan. Så valde denna pga. temat och längden är lagom för ett toabesök (sett ur en vuxen läsares perspektiv)
Förvånansvärt bra jämfört med vad jag förväntade mig av en lättläst barnbok. Noa behöver gå på toa när han är på restaurang med föräldrarna och får inte upp låset när han är klar. En okänd man hjälper till och allt slutar bra efter den läskiga upplevelsen.

Katarina Jacobsson. Socialt arbete och pappersgöra. Mellan klient och digitala dokument. En jag inte rekommenderar.
Akademiskt arbete som undersöker användningen av standardiserade dokument och digitala frågeformulär i möten med socialtjänstens klienter. De menas vara neutrala instrument och kvalitetshöjande, men inverkar tydligt på hur samtal och informationsinhämtning sker på ett sätt som försämrar interaktion och förtroende mellan handläggare och klient. Mer komplex information och känsliga områden tenderar att missas med sämre underbyggda beslut som följd.
Inte någon dålig bok, men mycket få vill nog läsa redogörelser om hur olika frågor i dokumentmallar besvaras och processas på detaljnivå. (lite skohorn, men det får väl vara ok?)

Veronica Henry, Ciderträdgården, frukt på omslaget
Efter tips i tråden. Trevlig feel-good. Gråter orimligt mycket av sådant här...
 
Patrick Radden Keefe, Säg inget. En sann historia om mord och terror på Nordirland. Utspelar sig på 70-/80-tal
Jag har haft rätt dålig kunskap om händelserna på Nordirland med tanke på hur nära det är. Beskriver de djupgående konflikterna och hur djupt människor och samhälle präglades. Parallellt berättas om tiobarnsmamman Jeans försvinnande, de olika skedena och aktörerna i konflikten och hur det långsamt efter lång tid går att få fram mer information om vad som hände. En sak som alla visste var att det var livsfarligt att säga något.

Johanna Holmström, Borde hålla käft. En bok om Märta Tikkanen. Med en feministisk huvudperson
Om hennes liv och författarskap. Jösses vilket äktenskap hon levt i. Fattar inte hur hon kunnat göra allt hon gjort på bara 24 timmar om dygnet.

Gunnar Wetterberg, Träd. En vandring i den svenska skogen. Utspelar sig över 10 år
Intressant beskrivning av betydelsen som skogen haft i det svenska samhället. Den är verkligen omfattande i jordbruksförsörjningen, i industrialiseringen, i teknikutvecklingen, i moderniseringen, i modern ekonomi, för kultur och identitet och politiskt genom alla år. Lättillgänglig bok som belyser ett otal teman kring skogen och trämaterialets använding, men samtidigt väver allt till en sammanhängande historia som är en oskiljaktig del av hur Sverige utvecklas. Rekommenderas för den som är intresserad av bakgrunden till att landet fungerar som det gör idag.
 
Johnny-Leo Jernsletten, "Med rett til å gjeite..." Utfordringer og muligheter i Liehittäjä konsesjonsssameby. Bokstaven Y i författarens namn (bara norrmän som kan sätta ihop vilka kombinationer som helst av dubbelnamn :p)

Avhandling i socialantropologi där författaren gjort fältarbete i södra Tornedalen. Konsessionsrenskötseln är annorlunda organiserad än fjällrenskötseln, både kulturellt och juridiskt. (inga långa sässongsvandringar och lokala markägare är medlemmar i samebyn, alltså utan att samiskt påbrå krävs) Förutom att kartlägga hur renskötseln bedrivs så förs många intressanta resonemang om bakgrunden till de olika traditionerna och vad skillnaderna innebär praktiskt idag. En viktig tes är att ett större involverande av lokalbefolkningen ger en minskad konfliktnivå, exempelvis vid hanteringen av betesskador.
Författarens goda insikt i andra renskötselformer utgör en bra grund för jämförelser och han kan se verksamheten ur olika aktörers perspektiv.

Mycket förtjust i boken, men den kräver kanske en intressenivå som börjar närma sig nördig.:o Plus också för att jag gillar att läsa på norska :)
 
Ola Sandstig, De apatiska barnen. Och samhället som svek. Prisvinnande författare.

Journalist som vunnit Guldspaden granskar epidemin av apatiska flyktingbarn. Hur uppkom den? Hur behandlar man bäst barnen? Och var barnen sjuka på riktigt?
Genom att ha ett brett perspektiv så kan många sammanhang belysas. Dåtidens flyktingpolitik, asylhandläggningens praxis, dåtidens medielandskap, en hätsk debattstämning inom vårdsektorn, enskilda framträdande personer. Många enskilda fall granskas också för att ge en helhetsbild av fenomenet. Sammantaget får man en förståelse för hur det kunde bli som det blev, som det går att dra lärdomar för framtiden av.
 
Torgny Lindgren, Kärleksguden Frö, en gammal favorit
Fornnordisk saga i Torgny Lindgrens tappning. Tyvärr inte inläst med hans egen norrländska som de jag hört förr.

Har nu börjat på mitt sista kryss. Två dagar kvar ifall jag ska hinna full bricka på ett halvår. Smart nog valde jag en som är 20 timmar lång...
 
Över en månad för att få klart sista boken. Har haft svårt att fokusera så mycket som den förtjänar.
Hade svårt med detta kryss då jag knappt har några böcker jag fått/fått låna. Har tagit mig friheten att tolka generöst och tagit en bok som min bror har tyckt att jag borde läsa (men inte köpt åt mig).

Daron Acemoglu och James A Robinson, Why nations fail. The origin of power, prosperity and poverty.
Mycket intressant bok som går igenom exempel från en rad olika samhällen från olika ställen i världen och olika tider med fokus på frågan vad det är som gör att de lyckas med att ge sin befolkning bestående ekonomisk framgång och ett fredligt samhälle.
De lyfter fram samhällets politiska och ekonomiska institutioner som en avgörande faktor dvs. hur makt, inflytande, förmögenhet och avkastningen från arbetet fördelas bland befolkningen och formerna för det.
Det behöver finnas en stark stat som kan ge tillräcklig stabilitet och trygghet. Samtidigt får denna styrka inte koncentreras till makteliter som använder den till att gagna sig själv och sina intressen.
Vad som blir effekten av enskilda händelser (som Amerikas upptäckt, digerdöden, industriella revolutionen) hänger i hög grad på vilka institutioner samhället har och hur de agerar på händelserna.

Full bricka!
Kommer vara första och sista gången för mig, endast tack vara all extratid.
 
Ska verkligen försöka hänga på denna gången! Måste använda min läsplatta lite mer. Problemet är att jag läser en jättetjock bok som stått i min bokhylla lite längre tag som nog kommer att ta ett bra tag. Men kan läsa något skönlitterärt parallellt också den boken jag läser är inte direkt något man släpar med sig utanför hemmet.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 974
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 588
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp