Höstbokbingo :D

Det var ett tag sedan jag uppdaterade här, så nu kommer ett uppsamlingsinlägg med fem böcker (fyra kvar innan bingot är fyllt :up: )

Rött omslag - "Kimiko and the Accidental Proposal" av Forthright. Japaninspirerad urban fantasy, del 2 i en serie. Jag tyckte om den, och kommer fortsätta läsa serien.

Huvudpersonen passar inte in - "Kirke" av Madeline Miller. En skönlitterär bok om Kirke, häxan/gudinnan i grekisk mytologi som förvandlade Odysseus män till grisar. Bra och intressant.

Bok jag fått/fått låna - "Som om jag inte vore där" av Slavenka Drakulić. Handlar om en ung kvinna i Bosnien 1992 som blir förflyttad till ett läger under kriget, där fångarna våldtas, torteras och mördas. Inte precis den typen av bok jag föredrar att läsa eftersom jag föredrar feel good liknande och det här är i princip så långt från det man kan komma, men lärorik på sitt sätt Bosnienkriget.

Funkar på toaletten - "Strange Planet" av Nathan W. Pyle. Humoristisk graphic novel/comic.

Utspelar sig där det är kallt - "The Art of Seducing a Naked Werewolf" av Molly Harper. Urban fantasy/paranormal romance med varulvar som utspelar sig i Alaska. Trevlig, men inte precis den bästa i sin genre.

IMG_20210101_111800_632.jpg
 
Har inte blivit så mycket läst på sista tiden, men nu kan jag i alla fall kryssa en till. Det blir "valfri bok" med "När sista strofen klingat ut" av Marianne Cedervall. Senaste delen i hennes gotländska deckarserie. Mysig, men lite förutsägbar.
 
Jag har läst ytterligare fyra böcker innan 2020 tog slut som jag tänkte ta med i bingot.
  • Höst vid Sommen av Camilla Dahlson kryssas som Huvudperson som inte passar in.
  • Den helt Sanna julsaga om kentauren som ville hem av Mats Strandberg och Sofia Falkenhem kryssas på rutan Utspelar sig där det är kallt.
  • Magisk december av Katarina Genar och Lotta Geffenblad kryssas som Bok du inte kan rekommendera.
  • Berätta aldrig om det här av Frida Boisen kryssas på rutan Där familjerelation spelar stor roll.
    76C3F38C-12E2-4AD1-A178-5CF3C9ED6AAE.jpeg
 
Jag läste nyss ut Rotvälta av Tove Alsterdal och kryssar den som En där någon dör. Inte jätteotippat att välja en klassisk deckare för den rutan kanske ;) Det var en väldigt välskriven deckare som först inte fångade mig riktigt, men som blev väldigt intressant ungefär halvvägs in. Härligt att läsa om något som utspelade sig i för mig okända miljöer (södra Norrland) och jag fick ett riktigt sug efter svensk sommar!

Höstbingo 2020 Jan 3.JPG
 
Nu har jag kommit igång att läsa igen och har läst ut en bok jag började på före jul. Då århundradet inte är specificerat kryssar jag "utspelar sig på 70- eller 80-talet" med The Five av Hallie Rubenhold.
Handlar om de fem kvinnor som dödades Jack Uppskäraren 1888. Det brukar sägas att alla var prostituerade, men boken utmanar detta. Den beskriver deras liv och hur de hamnade i en av Londons fattigaste stadsdelar. Jag tycker boken ger en mycket intressant historisk inblick i hur det kunde vara för fattiga människor, speciellt kvinnor.
Då stora delar av deras liv utspelar sig på 1870- och 1880-talen så tänkte jag den ändå kunde passa in i rutan.
 
Jag kunde inte sova häromnatten så jag laddade ner Tiggaren av Sofie Sarenbrandt på min läsplatta och har nu läst ut den. Väldigt spännande och lättläst, vilket var precis vad jag var ute efter. Man ska dock gärna ha läst föregångaren, Avdelning 73, hyfsat nyligen för att verkligen uppskatta den tror jag.

Funderar på om det är ok att kryssa den som en dystopi? Den handlar nämligen om personer som bestämmer sig för att börja mörda tiggare och placera ut liken på "strategiska" ställen (t.ex. utanför Rumäniens ambassad) i protest mot Sveriges migrationspolitik och för att försöka få stopp för invandringen som de tycker är roten till allt ont i det svenska samhället. Godkänns inte det så flyttar jag den till "valfri bok"! :)
Höstbingo 2020 Jan 10th.JPG
 
Senast ändrad:
Jag kunde inte sova häromnatten så jag laddade ner Tiggaren av Sofie Sarenbrandt på min läsplatta och har nu läst ut den. Väldigt spännande och lättläst, vilket var precis vad jag var ute efter. Man ska dock gärna ha läst föregångaren, Avdelning 73, hyfsat nyligen för att verkligen uppskatta den tror jag.

Funderar på om det är ok att kryssa den som en dystopi? Den handlar nämligen om personer som bestämmer sig för att börja mörda tiggare och placera ut liken på "strategiska" ställen (t.ex. utanför Rumäniens ambassad) i protest mot Sveriges migrationspolitik och för att försöka få stopp för invandringen som de tycker är roten till allt ont i det svenska samhället. Godkänns inte det så flyttar jag den till "valfri bok"! :)
Visa bifogad fil 63058
Det är visserligen en hemsk bild av samhället, men tänker inte att det stämmer med iaf min definition av dystopi :p Men känn dig fri ;)
 
I trådstarten står att vunnit tar slut 15/1 men jag tänker att vi som inte har full bricka kan fylla på lite pö om pö :)

Skapar nytt bingo till sommaren, men tänker att det är bra att vanliga boktråden får en liten revival så länge :D
 
I trådstarten står att vunnit tar slut 15/1 men jag tänker att vi som inte har full bricka kan fylla på lite pö om pö :)

Skapar nytt bingo till sommaren, men tänker att det är bra att vanliga boktråden får en liten revival så länge :D
Inget vårbokbingo? :eek::(
Visserligen kan det vara trevligt med några månader för att läsa de böckerna som jag velat läsa men som har fått vänta lite eftersom de inte passade in på något kryss ;)
 
Två kryss till, båda från deckarserie av Karin Wahlberg.
Kryssar "där någon dör" med Ett fruset liv. En ganska klassisk svensk deckare. Kryssar "där en olycka är en viktig händelse" med Flickan med majblommorna. I början av boken cyklar en ung flicka omkull och hamnar därför på ett ställe hon annars inte skulle varit.

Tror inte jag hinner med fler böcker innan 15:e, jobbar hela nästa vecka och det blir mindre läst då. Så det här blir min bricka, där jag lyckats med att inte få en enda hel rad.
20210110_183635.jpg
 
Två kryss till, båda från deckarserie av Karin Wahlberg.
Kryssar "där någon dör" med Ett fruset liv. En ganska klassisk svensk deckare. Kryssar "där en olycka är en viktig händelse" med Flickan med majblommorna. I början av boken cyklar en ung flicka omkull och hamnar därför på ett ställe hon annars inte skulle varit.

Tror inte jag hinner med fler böcker innan 15:e, jobbar hela nästa vecka och det blir mindre läst då. Så det här blir min bricka, där jag lyckats med att inte få en enda hel rad.
Visa bifogad fil 63068
Som jag skrev lite längre upp är det ok att fortsätta fylla på, så blir det lite paus till nästa bingo :)
 
Ligger efter med mina uppdateringar...

George Orwell, 1984, en dystopi
Behöver ingen närmare presentation.

Rolf Uppström, Den okända kulan. Karl XII:s död och människorna omkring honom, där någon dör
En omfattande genomgång av källmaterial och teorier som framförts genom åren. Nedtecknade minnen, resultat av gravöppningar och provskjutningar. Var gick löpgravarna och var kan olika människor ha befunnit sig? Vilka egenskaper har olika möjliga projektiler?
Gediget arbete. Pga. de omfattande detaljerna är boken nog främst lämpad för de som redan innan har intresse för ämnet.

Chris Evans, Dark tides, utspelas under hallowen
Eller för att vara exakt, keltiska hop-tu-naa på Isle of Man. När Claire är 8 år är det den kvällen hennes mamma försvinner spårlöst. Under ungdomsåren har hennes kompisgäng en tradition att årligen utmana varandra på olika "dares", vilket spårar ur med olyckliga konsekvenser. Senare när hon blivit kriminalpolis dör en av dem i vad som ser ut att vara en olycka. Men det är för mycket som binder samman dessa händelser för att det bara ska vara en slump, och varför sker allt just den magiska natten.
 
Johanna Bäckström Lerneby, Familjen, Huvudperson jag inte gillar.

I Angered finns en man och hans stora familj. De anklagas för att styra lokalsamhället med järnhand, organisera knarkhandeln och använda maffiametoder. Själva anser han att han hjälper samhället och fungerar som konfliktlösare.
Myndigheterna har svårt att hantera situationen när ingen vågar prata med dem och behöver dels utveckla en förståelse för bakgrunden, dels hitta nya arbetsformer för att angripa problemet.

Författaren är journalist från Göteborg som under flera år följt utvecklingen. Hon talar med familjen själv, lokalbefolkningen och myndigheterna. Mycket välskriven bok som belyser en viktig frågeställning och även försöker fånga bakgrunden. Hur kan de inblandade ha så olika uppfattningar, och varför framstår de som riktiga utifrån deras synvinkel?
 
David Lewis, Havets stigfinnare. Hemligheten bakom Söderhavsfolkens navigeringskonst, utspelar sig i Oceanien

En stor ocean med vågor, strömmar, vindar och en liten segelkanot som ska finna fram till några utspridda öar. Hur lyckas de? Författaren, en erfaren seglare från NZ, reser på 70-talet runt för att besöka de sista riktigt duktiga navigatörerna som enbart använder gamla metoder -utan varken sjökort eller kompass- för att lära sig innan kunskapen försvinner.

Vågor "studsar" när de slår emot en strand och genom att identifiera hur den lilla reflektionen påverkar de inkommande stora vågornas form kan man "se" en ö långt innan den är inom syn håll för ögat. Det finns en omfattande kunskap om hur olika strömmar och vindar rör sig, vilka stjärnor man ska sikta mot beroende på vilken ö man ska till osv. Att känna och smaka på vattnet tolkade de moderna kolonialmakterna som meningslös magi, men egentligen så identifieras stråk av kallare eller saltare vatten som bär mycket information.

Förutom navigationsteknikerna så beskriver författaren olika detaljer i båtarnas konstruktion. Tillsammans med arkeologiska belägg och muntliga traditioner så visar han att det långt tillbaka i tiden har funnits ett regelbundet och frekvent resande mellan olika delar av regionen. Han drar också paralleller till Indiska oceanen, Kinesiska sjön och resten av världen, samt resonerar om varifrån öarna ursprungligen befolkats.

Boken är en blandning av kultur- och teknikhistoria, etnologi/antropologi och reseskildring. Att författaren själv har gedigna förkunskaper i ämnet gör att han kunnat förstå det han skriver om på ett grundligt sätt. Det blir inte exotiserande och beskrivande, utan han lyfter insiktsfullt fram funktion och sammanhang. En otroligt intressant bok, som jag aldrig hade hittat om jag inte letat bokbingokryss.
 
Jag hann inte alls klart den här gången och ffa hann jag inte posta något i tråden. Har varit en stressig tid med mycket lockdown och livspussel.

Jag lyssnade på några ganska långa böcker, tex hela sju systrar-serien, och det slukade mycket tid.

Just nu ser brickan ut så här:
 

Bifogade filer

  • 16111723448037905390963392803503.jpg
    16111723448037905390963392803503.jpg
    217,4 KB · Visningar: 5
Och här är titlarna:
16111724010406869908547445858337.jpg


För övrigt tycker jag att det var en bra idé att fortsätta med brickan, fast ett vår-/sommarbingo vore också kul.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 993
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 589
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp