Höstbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vibeke Olsson, Sågspån och eld. Var tvingen att läsa vidare om hur det ska gå för Bricken som nu är 20 och håller kostkarlar (typ inneboende som ska ha fem mål mat om dagen, tvätten skött etc.). Egentligen vill hon hellre jobba på sågen men det funkar inte efter mor dog då ingen kan leverera mat och varmt kaffe till rasterna. Bästa kompisen är sjuk i lungsot och riskerar att hamna på fattighuset och Bricken kan inte hjälpa medan hon har kostkarlarna hemma. Så är hon redigt förtjust i en man som har lite för svårt med spriten. Kan hon lita tillräckligt på honom för att våga binda upp sig? Handlar också mycket om gemenskap och ansvar mellan arbetarna som inte har annat än varandra att lita till om något går illa.

Det får bli kryss för en bok i en serie. (funderar hur många rutor jag kan få in följande delar på...)
Är det någon som saknar en kaffebok så måste jag tipsa om denna serien. Det är verkligen en central del i kulturen att detta kaffe är med hela tiden. De få, små stunderna då de kan sitta ner och vila fem minuter och alla viktiga tillfällen när något avgörande behöver pratas om. Äran i att vad som än händer åtminstone kunna ställa fram varmt kaffe, och skillnaden mellan dem som får varmt i bleckhämtaren på rasten och de som inte får det.
 
Kryss nr 6 - En som utspelar sig på 20-,30- eller 40-talet blir Den stora Utställningen av Maire Hermanson Den 8 maj 1923 invigs Jubileumsutställningen i Göteborg. På plats finns den unga journalisten Ellen, men också polisen Nils samt åsneskötaren Otto. När ryktet sprids att Einstein ska hålla sin Nobelföreläsning på utställningen sätts plötsligt hotfulla antisemitiska krafter i rörelse.
En bok som jag tyckte väldigt mycket om :)
Höstbokbingo5.JPG
 
Kryss nr 6 - En som utspelar sig på 20-,30- eller 40-talet blir Den stora Utställningen av Maire Hermanson Den 8 maj 1923 invigs Jubileumsutställningen i Göteborg. På plats finns den unga journalisten Ellen, men också polisen Nils samt åsneskötaren Otto. När ryktet sprids att Einstein ska hålla sin Nobelföreläsning på utställningen sätts plötsligt hotfulla antisemitiska krafter i rörelse.
En bok som jag tyckte väldigt mycket om :)Visa bifogad fil 38709
Åh, den gillade jag med väldigt mycket!
 
Jag har äntligen hunnit uppdatera min bricka!

Hinner dock inte skriva något om böckerna nu, men jag gör det sen :D

Visa bifogad fil 38785

Okej, då ska vi se!

1794 av Niklas Natt och Dag är föga förvånande uppföljaren till hans 1793 som jag tyckte var lysande. Och jag tyckte nog faktiskt att 1794 var ett strå vassare, mycket för att en del av den utspelar sig på St Barthélemy, Sveriges gamla kronkoloni. Det var intressant! Men liksom föregångaren så är den ingenting för känsliga, kanske. Så mycket ondska och smuts. (Jag besökte Stockholm och Gamla Stan i helgen som gick och det var väldigt skojigt att käka middag precis bredvid platsen där Flugmötet låg...) Kryssar alltså utspelar sig före 1900 här.

Under nio nätter är nionde delen om Marianne Jidhoff och hennes kollegor som jobbar med att reda ut högprofilerade brott i Stockholm. Lika delar deckare som Östermalmsrelationsroman, skulle jag säga. Jag gillar dem! Vet att jag pratat om detta förut, men jag är så fascinerad av hur Rudbergs chicklit är gräsligt dålig, ungdomsböckerna riktigt bra och denna deckarserie levererar också. (Jag gillade Det första chiffret också, första delen i hennes serie Kontrahenterna om ett gäng kvinnliga kodknäckare i Stockholm under andra världskriget.) Kryssar del av serie med minst tre delar.

Erin Kelly är en stor favorit hos mig och Stone Mothers gjorde mig ingalunda besviken. I kort handlar den väl om när det förflutna kommer ikapp, men det handlar också mycket om den gamla sortens mentalsjukhus, och vad som hände när de stängdes ner - både för patienter och för orter där i stort sett hela befolkningen arbetade just på och kring sjukhusen. Spännande och smart. Kryssar "som inte börjar i början av berättelsen".

Jag hade turen att få lyssna på Kate Davies på Bokmässan, i samtal med Caitlin Moran och Bianca Kronlöf. Ett fantastiskt roligt och viktigt samtal, så jag köpte boken som engelsk e-bok på en gång - men den finns även utgiven på svenska, alltså, och heter då På djupet. På engelska heter den In the deep end. Dels öppnar denna ögonen för hur lesbiska relationer inte nödvändigtvis betyder att det är jämställt och mysigt hela tiden, dels får man lära sig en hel del om diverse sexuella praktiker som kanske inte skrivs om sådär jätteofta. Hysteriskt roligt, men med massor av allvar och mörker också. Kryssar ögonöppnare.

Oktoberbarn av Linda Boström Knausgård har bland annat setts i Babel hyfsat nyligen. Jag var väl inte så otroligt imponerad, det var så himla stökigt och rörigt - men det ska sägas att mycket handlar om ECT och minnesförlust därefter, så det hör väl till såklart. Kryssar har setts på tv.

Jane Shemilts Daughter var egentligen ingen dålig bok, men den var för lång och lite tjatig och upprepande - och så blev jag väldigt irriterad över att det amerikanska omslaget har en strapline som liksom avslöjar slutet. Eller skulle kunna göra det, i alla fall, nu är det väl ändå inte riktigt så som denna strapline vill få det att verka, därför blev det kryss på oväntat slut för jag såg inte att det skulle gå den vägen.

Identity av Milan Kundera läste jag då Månadens språk för oktober (en bloggutmaning som jag deltar i) var tjeckiska. Tyvärr visade det sig att just denna skrevs på franska från början, men Kundera är ju trots allt tjeck så jag fick godkänt av utmaningens organisatör att ta med den i alla fall :D Boken är 160 sidor bara, så den passar bra in på kortisen.

Ensam på Mars av Andy Weir är cirkelbok för en av mina cirklar denna månaden (vi ska ses och samtala om den på söndag). Det är INTE min grej alls, sci-fi och teknik och grejer, men jag gillade den! Nog för att jag fick skumma vissa delar som gick rakt över huvudet på mig vad gäller just fysik och teknik, men det gick bra ändå. Vissa bitar var väldigt roliga och jag ska nog se till att se filmen, hörde att den är ganska "sann" mot texten så det kan vara kul. Den har vunnit massor av priser, så hamnar på den rutan!
 
Sådärja, då kryssar jag Som utspelar sig före 1900 med En annorlunda allians av Julia Quinn.
Det är första boken av åtta i en serie om syskonen Bridgerton.
Den var bra, lite fjantig men det är ju en sån bok så den ska väl va så 😑😆. Skön att läsa när man behöver lite verklighetsflykt.
 

Bifogade filer

  • 20191031_221326.jpg
    20191031_221326.jpg
    95 KB · Visningar: 1
Uppdatering från de senaste veckorna, och fyra nya kryss:

  • Angie Thomas - The Hate U Give, för krysset för böcker som vunnit ett pris (enligt listan på Goodreads i alla fall). Den har funnits på min att läsa lista sedan den blev populär, men jag har inte plockat upp den förrän nu. Definitivt en bra och läsvärd bok.
  • Helena Hunting - Pucked, för en bok där de dricker kaffe. En contemporary romance med sporttema och en hel del humor, men lite för mycket sexfokus egentligen för min smak.
  • Joann Sfar - Rabbinens katt, för en bok som vidgar mina vyer. Den passar in på krysset på många sätt - dels är det en graphic novel, som jag fortfarande håller på att vänja mig vid, dels är det stort fokus på judendom, vilket jag inte är van vid annat än böcker som handlar om WWII, dels är det första boken jag läser som utspelar sig i Algeriet, och framförallt första boken från det området som utspelar sig på början av 1900-talet. Sedan är det en hel del filosofiskt och religiöst fokus - och huvudpersonen är en katt som lär sig tala. Den var okej, men kanske lite för djup för min smak.
  • Tara Sivec - At the Stroke of Midnight, för krysset där boken inte börjar i början (prologen är egentligen början på ett kapitel i slutet av boken, ett antal månader senare). Det är en contemporary romance med Askungen-tema, där en pank hemmafru börjar strippa för att få in mer pengar. Men liksom den gången jag testat läsa en av hennes böcker tidigare tyckte jag inte den var lika bra som jag hade förväntat mig att den skulle vara, även om den var okej.
IMG_20191102_105745655.jpg
 
Ännu en bok som oväntat nämner Ikea - Allt jag önskade av Lucy Dillon. :) Här används delarna av en Ikea-garderob som en liknelse :)
 
Kryssar del i en serie. Amerikauret. Har läst mer om Bricken när hon nu har en växande hoper ungar som kräver passning och ännu är för små att dra in pengarna till sin egen mat.
Skräcken för fattighuset ligger alltid på lur och det räcker med lite otur för att familjen ska splittras. Utan en arbetande karl försvinner bostaden och utan en frisk hustru fungerar inte mannens arbete. Är det frikyrkan, nykterhetsrörelsen, fackföreningarna eller rösträttsrörelsen som kan göra den bästa nyttan för att hjälpa arbetarna till ett bättre liv?

Inte bra ur bingo-perspektiv att alla böckerna slutar med händelser som gör att man undrar hur hon ska klara detta nu då och behöver läsa mer...
 
Kryssar del i en serie. Amerikauret. Har läst mer om Bricken när hon nu har en växande hoper ungar som kräver passning och ännu är för små att dra in pengarna till sin egen mat.
Skräcken för fattighuset ligger alltid på lur och det räcker med lite otur för att familjen ska splittras. Utan en arbetande karl försvinner bostaden och utan en frisk hustru fungerar inte mannens arbete. Är det frikyrkan, nykterhetsrörelsen, fackföreningarna eller rösträttsrörelsen som kan göra den bästa nyttan för att hjälpa arbetarna till ett bättre liv?

Inte bra ur bingo-perspektiv att alla böckerna slutar med händelser som gör att man undrar hur hon ska klara detta nu då och behöver läsa mer...

Den serien är helt underbar!
 
Kryssar del i en serie. Amerikauret. Har läst mer om Bricken när hon nu har en växande hoper ungar som kräver passning och ännu är för små att dra in pengarna till sin egen mat.
Skräcken för fattighuset ligger alltid på lur och det räcker med lite otur för att familjen ska splittras. Utan en arbetande karl försvinner bostaden och utan en frisk hustru fungerar inte mannens arbete. Är det frikyrkan, nykterhetsrörelsen, fackföreningarna eller rösträttsrörelsen som kan göra den bästa nyttan för att hjälpa arbetarna till ett bättre liv?

Inte bra ur bingo-perspektiv att alla böckerna slutar med händelser som gör att man undrar hur hon ska klara detta nu då och behöver läsa mer...

Jag har serien om Bricken på min att-läsa-lista, men vågar inte börja pga detta. Ska ta mig igenom serien om Sabina först...
 
Lite nya kryss för min del :)

En bok som nämner Ikea: En sista söndag, efter tips från @Killaloe
Handlar om en föredetta polis som utökar sin pension med lite PI-jobb. Han har precis köpt ett stort hus att renovera när grannen, som varit en högt uppsatt och beundrad domare, mördas och blir indragen i utredningen och händelser kring den. Spännande, men lite väl blodig för min smak ibland. Fattade inte slutet heller, så hoppas Killaloe kan förtydliga det för mig när hon är kla :angel:

Bok som utspelar sig före 1900: Här tolkar jag lite fritt och väljer The midnight hour, som delvis utspelar sig i nutid, och i en parallel värld som är frusen i år 1859. En väldigt spännande barn/ungdomsroman som jag gillade skarpt!

En overklig bok: Enigma:Fågeln. Första delen av en ungdomsroman om Svala som lever i en framtidavärld från våran. Kan nog inte göra den rättvisa med en beskrivning, men tyckte den var väldigt bra och ser fram emot fortsättning i serien!

17421A36-3DC4-4B6D-92D2-C5D81BD994BD.jpeg
 
Kryssar "som synts på TV" med For the Sake of Elena av Elizabeth George. Femte delen i brittisk deckarserie om Lynley och Havers. Finns som TV-serie.
 
Kryssar ortsnamn med The house on Cold Hill av Peter James - Cold Hill är namnet på en fiktiv by nära Brighton. Det är en spökhistoria i modern tid, jag älskar Peter James deckarserie om Roy Grace men denna var inte lika bra - dock inte dålig på något vis, men jag hade högre förväntningar. Lite kass dialog och orimligt mycket nämnande av varumärken.

höstbokbingo.JPG
 
Lyssnade klart på The toymakers av Robert Dinsdale idag, och oj vad jag tyckte mycket om den! En roman som börjar strax efter sekelskiftet, med en ung kvinna som rymmer hemifrån för att slippa adoptera bort det oäkta barn hon bär i magen. Hon får jobb på en mycket ovanlig leksaksaffär och upptäcker allt som händer i familjen som driver den. En magisk roman med sorgliga familjerelationer, krig, fantasi
DDCB98CA-51CF-4424-B910-E115A5EC2D9C.png
och spänning. Gillade den jättemycket! Skulle kryssats på helt okänd från början, men då slutet inte blev alls vad jag trodde mot slutet av boken, får det bli på oväntat slut :)
 
kryssar "Synts på TV (Babel) - På egen hand av Marian Keyes. Amys man Hugh lämnar henne inte. Han tar bara en paus från deras äktenskap, deras barn och deras liv tillsammans. I sex månader tänker Hugh resa runt i sydöstra Asien och det finns ingenting Amy kan göra för att ändra på det. Men om Hugh har en paus så har väl Amy det oxå. Inte en av Marian Keyes bättre böcker tycker jag.

Eftersom jag letade Ikea-kryss 🤪 , men kammade noll i denna bok får jag sätta den i rutan "Valfri bok".
Liten tvåa med potential av Camilla Davidsson. Sofia tycker hon har allt, snygg framgångsrik pojkvän, bra jobb och en nyinköpt tvåa som kan bli riktigt bra. Men hon orkar knappt träffa vänner, umgås med pojkvännen och standardfrasen är "det är lite mycket på jobbet just nu". I o m renoveringen sveper snickaren Arvid in i hennes perfekta liv och börjar ifrågasätta hennes livsval. En feelgood-roman när de är som bäst, gillade denna mer än böckerna om Emma :)

1572933556834.png
 
kryssar "Synts på TV (Babel) - På egen hand av Marian Keyes. Amys man Hugh lämnar henne inte. Han tar bara en paus från deras äktenskap, deras barn och deras liv tillsammans. I sex månader tänker Hugh resa runt i sydöstra Asien och det finns ingenting Amy kan göra för att ändra på det. Men om Hugh har en paus så har väl Amy det oxå. Inte en av Marian Keyes bättre böcker tycker jag.

Eftersom jag letade Ikea-kryss 🤪 , men kammade noll i denna bok får jag sätta den i rutan "Valfri bok".
Liten tvåa med potential av Camilla Davidsson. Sofia tycker hon har allt, snygg framgångsrik pojkvän, bra jobb och en nyinköpt tvåa som kan bli riktigt bra. Men hon orkar knappt träffa vänner, umgås med pojkvännen och standardfrasen är "det är lite mycket på jobbet just nu". I o m renoveringen sveper snickaren Arvid in i hennes perfekta liv och börjar ifrågasätta hennes livsval. En feelgood-roman när de är som bäst, gillade denna mer än böckerna om Emma :)

Visa bifogad fil 39091

Liten tvåa med potential tyckte både jag och en nära vän mycket om! 😍
 
Två nya kryss

Manhattan beach - gör precis som @Flixon och sätter den i rutan för 20-, 30-, 40-talet. Gillade den men hade svårt att hålla isär alla personerna stundtals (jag och namn liksom)

I rutan för en overklig bok hamnar Önskebrunnen, en barn/ungdomsbok om en övernaturlig önskebrunn. Helt klart läsvärd.

Det innebär att min ruta ser ut såhär
346EBFCD-7B2D-4D38-AC77-829D4A4C7FE5.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
479
· Visningar
12 291
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då kör vi! :bump: Reglerna är mycket enkla: För att få kryssa boken ska du ha läst ut den mellan 1 september och 30 november...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 066
Senast: Klara
·
Kultur Äntligen är det dags igen :bump: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och hitta böcker...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
22 012
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp