Höstbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kryss 3 blir i rutan "En bok med max 300 sidor" - 7 Habits Of Highly Effective People av Stephen R Covey.
En otroligt populär bok inom management för tillfället och "alla" pratar om den så jag tänkte att jag måste ju läsa den. Insåg dock inte att jag råkade beställa MINIATYR-modellen som fick plats i min handflata och var på 92 sidor med omkring 5 rader på varje sida O_o .... Den var EFFEKTIV att läsa ut, tog omkring en 30minuter men då den var så komprimerad så kändes den helt värdelös och gav mig nada, zilch och nothing. Funderar nu på om det är värt att investera i den tjocka svenska översättningen (371 sidor) eller inte....

höstbingo3.JPG
 
Femte krysset fixat! Jag kryssar rutan Där sport är en viktig del i handlingen med Sofie Sarenbrants Andra andningen.

Detta är första boken jag läser av Sofie Sarenbrant och jag är glad att hon skrivit fler. Jag tycker den var väldigt spännande och bra skriven, rekommenderar! Den utspelar sig under Stockholm maraton så den passar verkligen i rutan!
 

Bifogade filer

  • 20191019_203246.jpg
    20191019_203246.jpg
    95,1 KB · Visningar: 2
Två nya kryss för min del :)

Med växt på omslaget blev Resten av allt är vårt av Emma Hamberg. Spm sagt lite annorlunda mot hennes tidigare böcker då denna handlar om henne själv och hennes familj, tyckte mycket om den!

Den som utspelar sig på 40-talet blev Warlight av Michael Ondaatje. Utspelar sig i efterkrigstiden i England (om jag minns rätt?). Trevligt språk, men lämnas i stort sett utan intryck. Random händelser staplas på varandra med någon form av ordning. Tror författaren trott att boken har en handling men det finns ingen ”dramaturgi”, inget man väntar på ska upplösas, inget klimax, nada. Väldigt märkligt! Någon annan som läst den som kan förklara varför den ändå fått rätt bra betyg på goodreads? @Anna du kan inte tänka dig lyssna igenom den lite snabbt och se vad du tycker? :angel:
 
Två nya kryss för min del :)

Med växt på omslaget blev Resten av allt är vårt av Emma Hamberg. Spm sagt lite annorlunda mot hennes tidigare böcker då denna handlar om henne själv och hennes familj, tyckte mycket om den!

Den som utspelar sig på 40-talet blev Warlight av Michael Ondaatje. Utspelar sig i efterkrigstiden i England (om jag minns rätt?). Trevligt språk, men lämnas i stort sett utan intryck. Random händelser staplas på varandra med någon form av ordning. Tror författaren trott att boken har en handling men det finns ingen ”dramaturgi”, inget man väntar på ska upplösas, inget klimax, nada. Väldigt märkligt! Någon annan som läst den som kan förklara varför den ändå fått rätt bra betyg på goodreads? @Anna du kan inte tänka dig lyssna igenom den lite snabbt och se vad du tycker? :angel:

Passar nog på den 😅 men vad säger recensionerna på Goodreads? Ibland väcker ju andras tankar egna idéer :)
 
Passar nog på den 😅 men vad säger recensionerna på Goodreads? Ibland väcker ju andras tankar egna idéer :)
Två positiva som verkar ha fattat vad författaren var ute efter och är klassiska roman-recensioner, och en med lågt betyg som tycker som jag :angel: Men överlag rätt högt betyg!
 
Jag gör mina första två kryss.

En bok som jag länge tänkt läsa är boken om Olympiadens ryttartävlingar 1956. Min släkting fick där en förtjänstmedalj för detta och har länge varit nyfiken på att ta reda på mer. Tyvärr stod det inte mycket om de insatser som gjordes av de som fick förtjänstmedaljer mer än en förteckning över vilka dessa var. Men boken var ändå väldigt intressant att ta del av, jag har fjärrlånat den på mitt bibliotek. Ryttarolympiaden gick i Stockholm men övriga sommar-OS gick i Australien men på grund av deras hårda karantänregler så sökte Stockholm tidigt ryttarolympiaden då de insåg att det skulle bli svårt för Australien att arrangera den.

Massor med fina kort i boken och så blev jag rätt förvånad över hur fälttävlans uthållighetsprov såg ut då. Det gick i fas A-E.

Fas A var distansritt 7200 meter med tempo 240 m/minut.
Fas B Steeplechase 3600 meter med 12 hinder tempo 600 m/minut.
Fas C Distansritt 14 400 meter tempo som i fas A.
Fas D terrängritt 7650 meter med 33 hinder tempo 450 m/minut.
Fas E Slät bana 2000 meter tempo 333 m/minut.

.Allt genomfört på en och samma dag. Sen var det dressyr och hoppning andra dagar precis som det är idag. Boken är klart läsvärd och intressant och de fina korten ger boken det där lilla extra.

311760975_6953aa07-6398-4d69-bf64-5cef4ca832e5.jpg



Mitt andra kryss bli "En sekund är jag evig" av Maria Gustavsdotter. Den kryssar jag på en bok som utspelar sig före 1900. Denna är en växelvis historia om en kvinna som går ut i krig på 1700-talet och nutid när en kvinna sörjer sin döda mamma och röjer ur hennes lägenhet. Det är ingen bok som kommer att ge några bestående minnen hos mig men det som binder ihop historierna är en värja och kvinnan i nutiden som läser sin fars släktforskning. Jag läste en bok av Maria Gustavsdotter som jag fullkomligt älskade för några år sen men sen har jag läst flera böcker av henne som jag inte alls gillat så det är lite trist så nu kommer jag nog inte att läsa något mer av henne.

en-sekund-ar-jag-evig.jpg
 
Kryssar "utspelar sig i Sydamerika" med Salvadoreña av Cecilia Samartin. Utspelar sig både i El Salvador och i USA dit hon flydde pga krig. En bok som inte lämnar några bestående intryck tyvärf, även om det kändes som att den på förhand hade potential att göra det.
 
Kryssar "utspelar sig i Sydamerika" med Salvadoreña av Cecilia Samartin. Utspelar sig både i El Salvador och i USA dit hon flydde pga krig. En bok som inte lämnar några bestående intryck tyvärf, även om det kändes som att den på förhand hade potential att göra det.
Jag gillade hennes bok Drömhjärta om du inte läst den och vill ge henne en ny chans (verkar vara flera som tycker att Salvadoreña är en av hennes sämre böcker)
 
Jag gillade hennes bok Drömhjärta om du inte läst den och vill ge henne en ny chans (verkar vara flera som tycker att Salvadoreña är en av hennes sämre böcker)
Tack för tipset, den ska jag kika på! Gillar ändå hur hon skriver så jag kan absolut tänka mig att läsa något annat av henne :)
 
Jag har läst Nej och åter nej av Nina Lykke. Den nominerades till årets bok 2018 och jag har tagit upp den för att läsa några gånger efter det, men har först nu läst hela. Det är en relationsroman och jag tycker författaren är riktigt skarp i sin gestaltning. Sen var jag lite för trött för att fatta att det var satir och störde mig därmed på händelseförloppet, men det beror nog mer på mig än på boken.

A38E25E6-6C14-41C1-939C-2E7DA4BBC983.jpeg


Det nämns, väldigt förbigående men ändock, att en av karaktärerna har en madrass från IKEA. Var krysset hamnar blir därmed givet. :cool:
 
För att fortsätta med böcker för IKEA-rutan så kan jag meddela att IKEA nämns i Julie Parsons ”En sista söndag” :)

Förutom det har jag även två egna kryss, Välj mig av Christina Lindström fick bli i rutan där sport är en viktig del av handlingen. I det här fallet är dans en viktig del av huvudpersonens liv, tills det inte är det längre. Väldigt fin bok.

Och så väljer jag att kryssa rutan där författaren är feminist med Emma Hambergs Resten av allt är vårt. Väldigt bra bok, som @Ceta redan skrivit om i tråden fast för en annan ruta :)
 
Kryssar av en bok där de dricker kaffe:
Flickan på kyrkogården
av Maria Gustavsdotter

_20191025_123104.JPG


Den blev bättre och bättre med tiden! Lite tjatigt att läsa/lyssna på flera böcker av samma författare, som jag gjort de senaste månaderna, men jag kan inte låta bli.
 
Jag kryssar "en bok som nämner IKEA" med En högre rättvisa av Hjort/Rosenfeldt. Vid beskrivningen av en lägenhet nämns ett soffbord från IKEA.

Själva boken var ok, den senaste i en deckarserie. Själva brotten känns i alla böckerna osannolika, lite mer som amerikanska böcker. Men jag har fastnat för det lite speciella persongalleriet och fortsätter därför följa serien. Och de är välskrivna och inte svårlästa.
 
Åh, jag läste precis ut en bok som jag rekommenderar!

Kodnamn Alice
av Kate Quinn är en tjock bok, men bli inte avskräckta av det. Språket är humoristiskt och rappt.
Den utspelar sig 1947 (alltså strax efter 2a världskriget) med tillbakablickar till 1915-1919 (1a världskriget) och kapitlen är skrivna växelvis ur de två huvudpersonernas perspektiv, vars liv vävs samman.

Jag kryssar förstås rutan utspelar sig under 20, 30 eller 40-talet.
 

Bifogade filer

  • 20191026_165532.jpg
    20191026_165532.jpg
    158,9 KB · Visningar: 0
Kryssar rutan "Där de dricker kaffe" med Märka för livet - Emelie Schepps debutroman. En verksamhetschef på migrationsverket hittas mördad och åklagaren Jana utses att leda förundersökningen som visar sig leda tillbaka till hennes eget förflutna, ett förflutet som hon helt glömt. En bra deckare/kriminalhistoria med högt tempo och intressant slut, det lite negativa är att jag stört mig en del på vissa av huvudpersonerna.

Rutan "En som vidgar mina vyer" kryssas med Zen Mind, Beginner´s Mind - informal talk on Zen meditation and practise av Shunryu Suzuki Boken börjar med meningen In the beginner's mind there are many possibilities, but in the expert's there are few. Jag går just nu en kurs i självledarskap på jobbet och som fördjupning i ett av avsnitten så togs denna bok upp och jag bestämde mig för att läsa den. Jag har väldigt svårt att ta till mig den här boken, har läst ungefär halva nu men känner att jag inte har ro i kroppen att fortsätta. Det jag tar till mig är iaf första meningen som jag tolkar att man ska fortsätta vara nyfiken och hålla ett öppet sinne oavsett i vad man gör, precis som nybörjaren och inte låsa sig fast i "det där går inte" bara för att man har provat det 1, 2 eller 3 ggr.
höstbingo4.JPG
 
Nu har jag också gjort det! Trillat över att Ikea dök upp i en bok. Men jag har Fakiren... hemlånad som min plan för det krysset...
Baksidestexten börjar: "Tack , säger jag än en gång till mannen. Inga problem. Jag heter Stefan , säger han och sträcker fram sin hand. Maricelia , svarar jag. Får jag bjuda på en kopp kaffe? Som tack." Ingen av dem är ute efter någon ny relation, men som ni förstår kommer det att bli så ändå. Komplikationen är att Stefan är vice ledare för ett litet gäng yrkeskriminella/droggrossister.

Sandra Junge Rökridå. En ok bok, men inget som lämnar minnen utöver det. Som ni förstår ska det vara mitt dricka kaffe-kryss. Även om det i själva boken tog så liten plats att blir pinsamt att använda det. Köpet av byrån skrivs det säkert tio gånger mer om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
478
· Visningar
12 266
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då kör vi! :bump: Reglerna är mycket enkla: För att få kryssa boken ska du ha läst ut den mellan 1 september och 30 november...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 066
Senast: Klara
·
Kultur Äntligen är det dags igen :bump: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och hitta böcker...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
22 000
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp