Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alvar vänder nu från rygg till mage! Mycket roligare än mage till rygg dessutom, då mage är hans absoluta favoritposition nu :up:
Vi har dessutom varit på 4-månaderskontroll, 7 kg tung och 64 cm lång, så nu har han dubblat sin födelsevikt :love:

Enda "problemet" just nu är hans hy i ansiktet, han har fått lite eksem på kinderna och lite på hakan (jag hade också det som bebis tydligen) + lite skorv i hårbotten och öron + någon liten fläck i hårbotten som bvc tror är svamp. Så mycket smörjande med olika grejer just nu :p
Hur är era andras bebisars hy nu i det kalla vädret?
 
@Trollunge Vi har haft skorv som vi behandlade med något milt medel :)

Min grabb är lite torr på kroppen då och då men framför allt typ prickig och torr runt munnen - han dregglar och grejar massor. Försöker smörja så gott det går men oftast så spyr/dregglar han precis efter så jag måste torka bort det :grin:
 
@Trollunge det enda som vi haft här är lite skorv på huvudet som försvann av sig själv när jag badade honom med olja i vattnet. Lite prickar dyker upp ibland men försvinner oftast ganska snabbt igen :)

Hur gör ni på nätterna? Äter era bebisar fortfarande på natten? Alvin vaknar typ 3 ggr på natten och vill amma. Han blir vansinnig om han inte får tutten direkt men nu är han 6 mån och snart behöver han ju absolut inte äta nattetid så skulle vilja vänja av honom med det.
 
@Trollunge Dunderklump har haft eksem på halsen och väldigt torr hud på hela kroppen. Vi smörjer två gånger per dag med Miniderm och fick behandla eksemet med kortison till slut då han fick svamp. Nu när det blir varmare ute har huden blivit klart mycket bättre.

@Poison-heart Här kan man inte ansöka om plats tidigare än ett halvår innan start, men det skiljer sig åt mellan kommunerna! Amma på nätterna har vi inte gjort sedan Dunderklump var två månader, men där har vi ju bara haft oförtjänt tur att få två barn som tyckt sova hela natten varit en bra grej väldigt tidigt. Jag har aldrig aktivt försökt få honom att sova längre om natten, så har tyvärr inga bra tips. Börjar fundera på att lägga bebis i eget rum snart, men det känns lite läskigt. Någon som redan gjort det eller funderar på att göra snart?
 
Hur gör ni på nätterna? Äter era bebisar fortfarande på natten? Alvin vaknar typ 3 ggr på natten och vill amma. Han blir vansinnig om han inte får tutten direkt men nu är han 6 mån och snart behöver han ju absolut inte äta nattetid så skulle vilja vänja av honom med det.
Caspian brukar somna vid 19.30 och vaknar i regel vid 21.30 för att amma och sen somnar han om och ammar:
01.30
03.30
05.30
Sen går vi alltid upp 06 eftersom storebror brukar gå upp då plus att vi måste ta hand om får och hundar innan maken åker till jobbet.

Egentligen tror jag att jag skulle kunna dra in på 03.30 amningen eftersom han bara verkar göra det för att tillgången finns, men jag har inte riktigt orkat ta fighten då han har haft så mkt bekymmer med tjorvig mage och varit en rätt ”högljudd” bebis och Nu när han väl mår bra och magen fungerar (jag har uteslutit mjölk ur min kost och fick en glad bebis utan gaser och problem att bajsa) så vill jag liksom inte störa lugnet som äntligen infunnit sej:)
Har inte börjat med smakportioner ännu heller, han visar inget intresse heller så vi inväntar det. Men jag vet att storebror självmant slutade nattamma när han började få kvällsgröt/välling eftersom han blev mättare, så jag tänker inte försöka dra in på det förrän han börjat äta antingen gröt eller välling.
 
@Trollunge det enda som vi haft här är lite skorv på huvudet som försvann av sig själv när jag badade honom med olja i vattnet. Lite prickar dyker upp ibland men försvinner oftast ganska snabbt igen :)

Hur gör ni på nätterna? Äter era bebisar fortfarande på natten? Alvin vaknar typ 3 ggr på natten och vill amma. Han blir vansinnig om han inte får tutten direkt men nu är han 6 mån och snart behöver han ju absolut inte äta nattetid så skulle vilja vänja av honom med det.

Alvar äter fortfarande på natten. Förra veckan åt han en gång i timmen efter klockan 00 men det var en konstig vecka vad gäller nätterna, vet inte riktigt vad det var. Det "normala" är annars att han äter vid 18-18:30 och somnar för natten. Sen äter han igen vid 23-24 och sen de senaste nätterna inte förrän vid 04:30 igen typ. Han vaknar till vid 2-3-tiden med men då har det funkat senaste nätterna att bara flytta honom i sängen o buffa lite på honom så har han somnat om utan att äta :) Så senaste nätterna 2 gånger/natt :up:
Jag kommer nog inte göra så mycket åtgärder, jag tycker det funkar bra i nuläget faktiskt. Jag har ju honom i sängen och ammar liggande så behöver vakna minimalt.
Blir din sömn mycket lidande av nattamningen? Det går ju säkert jättebra att vänja av honom vid det men man får nog verkligen ha bestämt sig och förbereda sig på några jobbiga nätter :)

@Trollunge Dunderklump har haft eksem på halsen och väldigt torr hud på hela kroppen. Vi smörjer två gånger per dag med Miniderm och fick behandla eksemet med kortison till slut då han fick svamp. Nu när det blir varmare ute har huden blivit klart mycket bättre.

@Poison-heart Här kan man inte ansöka om plats tidigare än ett halvår innan start, men det skiljer sig åt mellan kommunerna! Amma på nätterna har vi inte gjort sedan Dunderklump var två månader, men där har vi ju bara haft oförtjänt tur att få två barn som tyckt sova hela natten varit en bra grej väldigt tidigt. Jag har aldrig aktivt försökt få honom att sova längre om natten, så har tyvärr inga bra tips. Börjar fundera på att lägga bebis i eget rum snart, men det känns lite läskigt. Någon som redan gjort det eller funderar på att göra snart?

Vad skönt att hans hy blivit bättre! Alvar har ingenting på kroppen men en hel del i ansiktet/hårbotten istället. Smörjer just nu med Miniderm (eksemet) + Daktar (svampen) + rapsolja (skorven). Kanske kommer behöva Daktacort med ifall inte svampen ger med sig men vi får väl se!

Nytt rum har vi nog ett tag kvar till! Alvar sover ju mest i vår säng, bara första 5-6 timmarna i spjälsängen och jag ammar ju några gånger nattetid osv så eget rum känns bara som mycket mer jobb :D
 
@Trollunge Ansiktet är lustigt nog ett område han inte haft problem med. Halsvecket däremot... Inte helt optimalt när två tänder kommer samtidigt och saliven bara forsar ner över halsen :meh:. Skorv hade han som riktig pyttebebis och då i massor. Hela hårbotten var täckt av mjuka "sårskorpor" (som det - måste jag erkänna - var extremt svårt att inte pilla bort när man ammade honom och hade perfekt vy över kalufsen :angel:). Han har dock så mycket hår att det inte syntes om man inte tittade väldigt nära. Hans nuvarande frisyr är för övrigt fantastisk. Tjockt, långt (cirka 10 cm) hår mitt på huvudet och så sidorna och bakhuvudet en salig blandning av allt ifrån 0,5 till 10 cm hår. Vi kallar honom för vår ovårdad lilla hippie!
 
Blir din sömn mycket lidande av nattamningen? Det går ju säkert jättebra att vänja av honom vid det men man får nog verkligen ha bestämt sig och förbereda sig på några jobbiga nätter :)
Vad skönt att du ändå kan lägga honom i sin egen säng några timmar! Alvin går knappt att lägga ifrån sig alls. Jag är lite inne på om/när jag ska ta fighten då sömnen blivit mer lidande pga av att han ”masar” mer vid bröstet. Typ klämmer och drar ut halva bröstet ur munnen sen typ klämmer åt med käkarna samtidigt som han sliter ur tutten utan att öppna upp käken (som tur är har han inga tänder än men det gör jätteont) så just nu är båda bröstvårtorna ömma. Han sover ju i min säng och vi liggammar eftersom det är enda sätter han somnat gott, men kroppen tycker inte det är så skönt längre att ligga i den konstiga ställningen så länge. Vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja heller i så fall. Kanske får kolla med BVC nästa vecka om dom har något tips :)
 
Vad skönt att du ändå kan lägga honom i sin egen säng några timmar! Alvin går knappt att lägga ifrån sig alls. Jag är lite inne på om/när jag ska ta fighten då sömnen blivit mer lidande pga av att han ”masar” mer vid bröstet. Typ klämmer och drar ut halva bröstet ur munnen sen typ klämmer åt med käkarna samtidigt som han sliter ur tutten utan att öppna upp käken (som tur är har han inga tänder än men det gör jätteont) så just nu är båda bröstvårtorna ömma. Han sover ju i min säng och vi liggammar eftersom det är enda sätter han somnat gott, men kroppen tycker inte det är så skönt längre att ligga i den konstiga ställningen så länge. Vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja heller i så fall. Kanske får kolla med BVC nästa vecka om dom har något tips :)

Men usch det där låter riktigt obekvämt! :eek: Förstår verkligen att du vill slippa ha det så på nätterna. Jag tror man måste komma till någon gräns själv där man känner att "nu får det vara nog, jag har bestämt mig". Då tror jag bebisen känner av det på ett sätt också + att man kan behöva lite beslutsamhet ifall bebisen inte håller med om att det är en alls bra idé :p Men klart du kan prata med bvc ifall ni har en bra sköterska där! :up:
Jag läste precis i Smakäventyret-boken att hon hade gjort så när hennes bebis var 4 månader att hon matade när hon gick och la sig vid 23 och sen fick han tidigast mat igen klockan 05. Verkade han hungrig därimellan la hon bara en hand på bröstet på honom och hade honom nära men matade inte. Funkade bra för de verkar det som :D
Jag har gjort så på Alvar de senaste tre nätterna vid hans uppvak vid kl 2-3. Eller han vaknar knappt men litegrann. Men då har han faktiskt inte behövt äta för att komma till ro igen utan typ flyttat lite på honom och en hand på och så har han somnat om. Så då har han ätit kl 23-24 och nästa gång vid 04-05. Detta har alltså gått helt utan protest men innan gav jag honom bröstet direkt så fort han vaknade till. Kanske kan vara en start att prova med?
 
Men usch det där låter riktigt obekvämt! :eek: Förstår verkligen att du vill slippa ha det så på nätterna. Jag tror man måste komma till någon gräns själv där man känner att "nu får det vara nog, jag har bestämt mig". Då tror jag bebisen känner av det på ett sätt också + att man kan behöva lite beslutsamhet ifall bebisen inte håller med om att det är en alls bra idé :p Men klart du kan prata med bvc ifall ni har en bra sköterska där! :up:
Jag läste precis i Smakäventyret-boken att hon hade gjort så när hennes bebis var 4 månader att hon matade när hon gick och la sig vid 23 och sen fick han tidigast mat igen klockan 05. Verkade han hungrig därimellan la hon bara en hand på bröstet på honom och hade honom nära men matade inte. Funkade bra för de verkar det som :D
Jag har gjort så på Alvar de senaste tre nätterna vid hans uppvak vid kl 2-3. Eller han vaknar knappt men litegrann. Men då har han faktiskt inte behövt äta för att komma till ro igen utan typ flyttat lite på honom och en hand på och så har han somnat om. Så då har han ätit kl 23-24 och nästa gång vid 04-05. Detta har alltså gått helt utan protest men innan gav jag honom bröstet direkt så fort han vaknade till. Kanske kan vara en start att prova med?
Jag läste också det i smakäventyret och det var efter det jag insåg att Alvin faktiskt inte ens behöver äta nattetid längre utan gott kan vänja sig av med det :) jag tror att jag själv varit lite för bekväm många gånger plus att när jag vaknar mitt i natten så tänker jag inte klart utan bara gör det lättaste möjliga :angel: har tex tänkt kolla tiden varje gång jag matar för att få ett mer exakta hum om hur många gånger jag gör det men än så länge har jag inte lyckats :rofl: inatt ska jag försöka prova med att lägga handen på honom som du beskriver, så gott att det funkar för er för det är ju en bra start :)
 
Mjölkstockning i vänstertutten igen:arghh: Inte lika mkt som förra gången men ändå så att jag fått lite feber och är rödflammig på utsidan av tutten. Ömmar som satan att snudda emot, va dock snabbare att öka amningen denna gången så jag hoppas det ger sej fort!

Caspian har börjat intressera sej för mat helt plötsligt! Igår fick han smaka havrevisp från mitt finger och blev helt till sej:love: Höll på att äta upp hela fingret:rofl:
 
Mjölkstockning i vänstertutten igen:arghh: Inte lika mkt som förra gången men ändå så att jag fått lite feber och är rödflammig på utsidan av tutten. Ömmar som satan att snudda emot, va dock snabbare att öka amningen denna gången så jag hoppas det ger sej fort!

Caspian har börjat intressera sej för mat helt plötsligt! Igår fick han smaka havrevisp från mitt finger och blev helt till sej:love: Höll på att äta upp hela fingret:rofl:
Ja, gilla på maten inte den ömmande tutten.
 
Lider verkligen med dig @Lazy Lady ! Hoppas jag slipper få mjölkstockning någonsin igen, det var ingen trevlig upplevelse. Men vad kul med matglad bebis!

Idag sprang jag mitt första långpass på evigheter. 21 km underbar egentid. Fick dricka typ tre liter vatten efteråt - kombon amning och långdistans krävde onekligen sitt.
Nej det är otroligt obehagligt! Proppade i mej ett par alvedon och lät lillfis amma samma sida 3ggr på raken och det tog udden av det lite.

Va härligt med långpass!! (Man dricker verkligen sen jäkla kamel efter löpning! Helt galet😅) Jag ska upp på 8km pass nu, det har fått ta sin lilla tid så jag inte pajjar nåt med snittet. Men det är verkligen balsam för själen, vill ju knappt att det ska slut:rofl:
 
Nej det är otroligt obehagligt! Proppade i mej ett par alvedon och lät lillfis amma samma sida 3ggr på raken och det tog udden av det lite.

Va härligt med långpass!! (Man dricker verkligen sen jäkla kamel efter löpning! Helt galet😅) Jag ska upp på 8km pass nu, det har fått ta sin lilla tid så jag inte pajjar nåt med snittet. Men det är verkligen balsam för själen, vill ju knappt att det ska slut:rofl:

Jag hade tänkt springa 15 km, men fortsatte 6 km till för att fortsätta njuta av tystnaden, värmen och - let's be honest - ensamheten :angel:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 097
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
114 523
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
78 703
Senast: turbofling
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
102 959
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp