HorseReality IX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch så tråkigt. Han verkar lite ojämn exteriört herr Scripus.
Har inte så hög tilltro till stoet heller. Köptes som tävlingshäst och var betäckt med nån kanonhingst men fölet blev bara skräp tyvärr... Men som sagt. Det kan ju lika gärna avlas när de står i stallet. Rätt vad det är hamnar man på rätt sida om genlotteriet.

Finns det något rätt/fel ände att börja i om man vill förbättra både confo och gp? Ibland (ofta) får man ju kompromissa med det ena eller andra och jag har funderat på vad som är enklast att börja med. Helst hittar man ju en hingst som är lite bättre på allt men samtidigt vill man inte ta till det starkaste kortet på en gång.

Jag har t ex ett sto med dålig confo - 10G2A och ganska medelGP - 655. Jag vill ju gärna hitta en hingst med bra confo - minst VG där hon har sina A och helst några VG till men många av de hingstarna ligger på GP 620:ish... Medan om jag tar en hingst med lite sämre confo men kanske 670+ i GP kanske jag sitter där med ett GP-starkt föl och måste kompromissa massor med GP till förmån för confo.

Finns det något rätt/fel ände att börja i om man vill förbättra både confo och gp? Ibland (ofta) får man ju kompromissa med det ena eller andra och jag har funderat på vad som är enklast att börja med. Helst hittar man ju en hingst som är lite bättre på allt men samtidigt vill man inte ta till det starkaste kortet på en gång.

Jag har t ex ett sto med dålig confo - 10G2A och ganska medelGP - 655. Jag vill ju gärna hitta en hingst med bra confo - minst VG där hon har sina A och helst några VG till men många av de hingstarna ligger på GP 620:ish... Medan om jag tar en hingst med lite sämre confo men kanske 670+ i GP kanske jag sitter där med ett GP-starkt föl och måste kompromissa massor med GP till förmån för confo.
Vilken ras handlar det om? Personligen värderar jag GP högre, för att jag tycker tävling är roligare än show, och tycker generellt det är lättare att "ha tur" på exteriörfronten. Nåt enstaka A behöver ju heller inte påverka tävlingsresultaten om de sitter på "rätt" ställe. Men det beror ju på vad man strävar efter i aveln.

Jag tycker att det är svårare att förbättra confo än GP och har därför försökt bygga en vettig confo som grund innan. Jag menar, det har ju hänt bra fler gånger att GP överträffat föräldrarna än confo (för mig iaf :p) , och om confo blivit bättre än båda har % ofta inte levt upp till förväntningarna och sedan slagit tillbaka på näst generation ändå (generellt).
Jag har även funderat ett tag om det finns något inbyggt i spelet som fördelar "fokus" mellan GP och confo. Många gånger tycker känslan är att blir confo bra så blir GP sämre och vise versa.
Titta tex på denna avkommelista, eller så är det bara slump.
https://www.horsereality.com/horses/363841/roulette

Fick precis ett trakehnerstoföl. Jämnaste hoppsiffrorna jag sett, tror jag, inte en enda under 70!
76-82-82-70-81. 1 VG och 2 A, men inga A i nåt som har betydelse i hoppning i alla fall.
Sannolikheten till isabell var 25%. Hon blev inte bara isabell, utan fick dessutom bläs och fyra vita strumpor! Gudomligt söt!
https://www.horsereality.com/horses/573401/
Alltså, ibland blir jag fascinerad över min kassa koll. Pappan har ju 83-85-83-70-84 i hoppsiffror, mamman 76-88-89-67-79. Borde alltså inte ha varit så förvånad över det där resultatet, snarare borde det ha kunnat bli betydligt bättre. :rofl: Kanske borde sälja den där och göra en ny. :D

Meh. Betäcke just ett fjordsto med hennes halvbror av misstag :/
Oops. Jag gjorde samma sak med en Welsh för ett tag sen. Och upptäckte det först när fölet fötts :rofl: men fölet (sto) blev bättre än mamma, och än så länge har ingen köpt henne, så jag lär behålla henne för framtida avel.

@Elin_B om det är araber du pratar om så håller jag med @Shaggy , det är det man har hingstar från kombinationen Marqish x Adira till.

Min personliga approach när jag letar hingstar är att jag bestämmer ett GP-minimum (arab 650, camargue 600, Welsh 630, shire 550 osv) och sedan går jag via search. Klickar fram alla avelshingstar med en GP över min gräns och gallrar sedan bort de som är under min confo-gräns (oftast 3VG inga A), och sedan sitter jag med ett gäng jag kan jämföra.
Det är tidsödande, men jag gillar detektivarbetet, och det går snabbare när jag gör om det efter några månader för att hitta nytillkomna hingstar.
Jag skriver upp alla hingstar som uppfyller mina krav i mitt exceldokument, så om jag vill ha en hingst med hög strength sorterar jag på det och ser vad som dyker upp, eller om jag vill ha en med G+ på gallop så sorterar jag på det. Mycket smidigt.
Ja. Jag är en nörd. En stolt nörd :D

Oops. Jag gjorde samma sak med en Welsh för ett tag sen. Och upptäckte det först när fölet fötts :rofl: men fölet (sto) blev bättre än mamma, och än så länge har ingen köpt henne, så jag lär behålla henne för framtida avel.
Så går det när en spelar samtidigt som en byter om efter stallet...

• Haha
Reactions: Laa
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
14 061
Senast: Iamia
·
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna... 100 101 102
Svar
2 021
· Visningar
66 462
Senast: igbest
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna... 101 102 103
Svar
2 054
· Visningar
64 808
Senast: liwhoj
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
69 337
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka