Horsereality XIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina säljs oftast inte, men jag har inget tålamod heller så jag sätter dom på 1 dag med buyout mellan 5-20' beroende på ålder och kvalitet. Säljer dock inga dåliga hästar. Har de inte gått skickar jag till Gisela. Känns trist ibland för det kan vara fina hästar med inga A och typ 87-90 i dressyrsnitt vilket jag tänker mig borde vara hyfsat åtråvärt men jag orkar inte hålla på. Jag hoppas det bättrar sig med en uppdaterad sökfunktion.
 
Ni vet när jag gnällde över att mitt sto kastat två gånger med en 50 000 kr-hingst? Ägaren till den hingsten betäckte idag ett sto för tredje gången på en vecka med en av mina hingstar, för 150 DP. Och då har jag ändå LFG. Hennes sto har alltså också kastat två gånger, och jag skulle ju personligen se 450 DP som betydligt surare än 150 000 HRC. Så jag gnäller inte mer. :p
 
Ni vet när jag gnällde över att mitt sto kastat två gånger med en 50 000 kr-hingst? Ägaren till den hingsten betäckte idag ett sto för tredje gången på en vecka med en av mina hingstar, för 150 DP. Och då har jag ändå LFG. Hennes sto har alltså också kastat två gånger, och jag skulle ju personligen se 450 DP som betydligt surare än 150 000 HRC. Så jag gnäller inte mer. :p

Haha, ja men då har det ju jämnat ut sig. Själv betäcker jag ibland om utan att kontakta hingstägaren för att jag inte orkar mecka med screenshot och att det är stressande att hålla på och pricka in en tid för ombetäckning, speciellt om hingstägaren är i en annan tidszon.
 
[Är denna lever med flax eller är den gulbrun? Eller nån annan variant av CR? Enl genetiken är han eeAaCR..
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20190711_135259_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20190711_135259_com.android.chrome.jpg
    125,1 KB · Visningar: 14
Haha, ja men då har det ju jämnat ut sig. Själv betäcker jag ibland om utan att kontakta hingstägaren för att jag inte orkar mecka med screenshot och att det är stressande att hålla på och pricka in en tid för ombetäckning, speciellt om hingstägaren är i en annan tidszon.
Jag är likadan. Fast två ombetäckningar med DP skulle jag nog ta det krånglet ändå. :p Det här är en användare som är online en hel del, vilket jag också är, så det skulle gå smidigt. Skickade ett meddelande till henne om att jag faktiskt har LFG och att hon kan få nästa betäckning (med valfritt sto/hingst) gratis om hon vill eftersom hon använder mina såpass mycket. Det togs emot väldigt positivt och fick tillbaka att det bara är att jag kontaktar henne om nåt sto kastar eftersom jag använder hennes hingstar emellanåt (hon har inget uttalat LFG och personligen tycker jag väl inte det känns helt nödvändigt när hon har HRC-priser på alla). Men det är ju alltid trevligt med erbjudandet!
 
Tack! Det borde jag ju kunnat ju kunnat lista ut själv 🙈
Men kan dom vara så mörka isabell?
Samma gen som ger mörk fux! Även populärt kallad ”lever” (även om jag fortfarande hävdar att det är ett felaktigt uttryck :p).
Eller vänta, det är väl två olika gener i spelet, kom jag på. Eller om det är olika för olika raser. Inom A-T tror jag det är samma gen som ger mörk fux som mörk isabell. Men det verkar inte vara konsekvent i alla raser, ser man på trakehner är ju i princip alla fuxar mörka men tror inte jag sett en enda mörk isabell, så där fungerar det annorlunda.

Grejen är ju att "lever" inte är en separat gen, utan ett namn på en nyans. En leverfux är en mörkfux, helt enkelt. Och mörkfux är som mörkbrun, finns massor av olika nyanser och varianter.

Det som ger den mörka isabellvarianten i A-T är jag rätt säker på är sooty-genen, men jag ska inte svära på det.
 
Eller vänta, det är väl två olika gener i spelet, kom jag på. Eller om det är olika för olika raser. Inom A-T tror jag det är samma gen som ger mörk fux som mörk isabell. Men det verkar inte vara konsekvent i alla raser, ser man på trakehner är ju i princip alla fuxar mörka men tror inte jag sett en enda mörk isabell, så där fungerar det annorlunda.

Grejen är ju att "lever" inte är en separat gen, utan ett namn på en nyans. En leverfux är en mörkfux, helt enkelt. Och mörkfux är som mörkbrun, finns massor av olika nyanser och varianter.

Det som ger den mörka isabellvarianten i A-T är jag rätt säker på är sooty-genen, men jag ska inte svära på det.
Har trakheners sooty/liver-genen? Eftersom alla fuxbaserade färger ser likadana ut så är det väl bara de bruna som får olika nyanser, och skulle därför kunna vara A/At generna istället?
Sooty verkar fungera lite som CR-anlaget, ofullständig dominant. Kanske syns olika bra hos olika raser? Sen har inte alla raser sooty heller. (tex islänningar)

Enligt wikin så visas sooty på fuxbas på hästens ben/undersida, så du har nog rätt :p
 
Har trakheners sooty/liver-genen? Eftersom alla fuxbaserade färger ser likadana ut så är det väl bara de bruna som får olika nyanser, och skulle därför kunna vara A/At generna istället?
Sooty verkar fungera lite som CR-anlaget, ofullständig dominant. Kanske syns olika bra hos olika raser? Sen har inte alla raser sooty heller. (tex islänningar)

Enligt wikin så visas sooty på fuxbas på hästens ben/undersida, så du har nog rätt :p
Nä, jag tror som sagt inte att trakehnarna har sooty-genen. För i så fall borde det även dyka upp mörka isabeller. De mörka fuxarna verkar ju mer gå hand i hand med mörkt bruna, alternativt så är det olika gener som syns på fuxar och bruna i den rasen. Fullt möjligt att det är At det handlar om hos de bruna, och då borde det ju vara något annat som orsakar de mörka fuxarna?
 
Har trakheners sooty/liver-genen? Eftersom alla fuxbaserade färger ser likadana ut så är det väl bara de bruna som får olika nyanser, och skulle därför kunna vara A/At generna istället?
Sooty verkar fungera lite som CR-anlaget, ofullständig dominant. Kanske syns olika bra hos olika raser? Sen har inte alla raser sooty heller. (tex islänningar)

Enligt wikin så visas sooty på fuxbas på hästens ben/undersida, så du har nog rätt :p
Det finns olika fuxvarianter, även om svett-/lever-/mörkfux verkar vara det vanligare. Jag läste i chatten att det också verkar vara en dominant gen hos traks men recessiv hos araber t ex.

https://www.horsereality.com/horses/427681/anax-dc

https://www.horsereality.com/horses/38909/amiro
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 798
Senast: Iamia
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
63 488
Senast: Laa
·
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
100 101 102
Svar
2 021
· Visningar
60 040
Senast: igbest
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
101 102 103
Svar
2 054
· Visningar
58 952
Senast: liwhoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp