Horsereality

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har spenderat dagen med att åka omkring mellan olika världsdelar och köpt på mig (kanske lite för många) hästar. Bestämde mig även för att betäcka mitt Mustang sto tillslut, och självklart lyckades jag välja ett halvsyskon till hingst Suck... Bra start på avelskarriären.

Har även påbörjat en tabell över alla hästar för att få en bättre översikt över alla.
 
Jag är också helt fast! Synd att det inte är anpassat till mobilen bara, eller har ni lyckats bättre än mig?

Sen undrar jag över stjärnor, jag har flera hästar med 3 eller fler rosetter men vart syns stjärnorna?

Tack för tipset TS! Perfekt paus i plugg :up::D
 
Nu har jag 8 hästar och försöker desperat tygla mig med träningen på alla föl... Börjar äntligen fatta hur man gör med allting men hur funkar egentligen laboratory? Jag kan göra något med colours and patterns där och klicka i en massa saker men... sen då?
 
Nu har jag 8 hästar och försöker desperat tygla mig med träningen på alla föl... Börjar äntligen fatta hur man gör med allting men hur funkar egentligen laboratory? Jag kan göra något med colours and patterns där och klicka i en massa saker men... sen då?
Det är allt just nu iallafall. Men det kan ju komma till nytta i aveln att veta vad för färg de har :) och vissa är ju mera värda än andra.
 
Det är allt just nu iallafall. Men det kan ju komma till nytta i aveln att veta vad för färg de har :) och vissa är ju mera värda än andra.

Men, är det meningen att jag ska klicka i alla rutor och sedan analysera - och så får jag grön bock om den har det anlaget och rött kryss om den inte har anlaget? Har bara gjort två gånger och då klickade jag i tre rutor på vardera häst och alla de tre rutorna fick grön bock.
 
Men, är det meningen att jag ska klicka i alla rutor och sedan analysera - och så får jag grön bock om den har det anlaget och rött kryss om den inte har anlaget? Har bara gjort två gånger och då klickade jag i tre rutor på vardera häst och alla de tre rutorna fick grön bock.
Du klickar i vilka gentest du vill göra på din häst (vad du väljer beror på vad du vill testa för - olika på olika hästar). Eller så klickar du bara i allt. Grön bock betyder bara att du gjort test på den genen, röd bock att du inte gjort det. Kolla till vänster där det först är frågetecken - om det är stora bokstäver där så har hästen genen (antingen i enkel eller dubbel upplaga). Om det är små så har den dem inte. Sedan får du ju luska ut vad alla beteckningar betyder också... :)
 
Du klickar i vilka gentest du vill göra på din häst (vad du väljer beror på vad du vill testa för - olika på olika hästar). Eller så klickar du bara i allt. Grön bock betyder bara att du gjort test på den genen, röd bock att du inte gjort det. Kolla till vänster där det först är frågetecken - om det är stora bokstäver där så har hästen genen (antingen i enkel eller dubbel upplaga). Om det är små så har den dem inte. Sedan får du ju luska ut vad alla beteckningar betyder också... :)

Ahaaaa. okej då hade jag helt missuppfattat. Tack!:)
 
Ja hur gör man det? Jag har letat i Wikin men hittar det inte och har därför inte gjort några test.
Så fort man klickar på wikin och bläddrar lite nedåt på första sidan man hamnar på så finns färgerna man kan klicka på och hamna på sidorna där de förklarar allt.
Men på min mobil så funkar det inte riktigt att klicka på bilderna, utan jag får öppna i ny flik eller kopiera länk.
 
Det här med studier tar tid. Nuvarande kurs är 2h för 10%... Hoppas att det är värt det i slutändan :D

Har inte fått några hästar sålda än, så jag tränar vidare med dem. De ligger kvar till salu så får vi se om det går. Sparar på de camargues som kunde bli champion, trots att det inte är "min" ras, tänker att de kan vara värda mer när de är vuxna och klara för tävling? Om inte annat så kan jag testa att tävla dem.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Det här med studier tar tid. Nuvarande kurs är 2h för 10%... Hoppas att det är värt det i slutändan :D

Har inte fått några hästar sålda än, så jag tränar vidare med dem. De ligger kvar till salu så får vi se om det går. Sparar på de camargues som kunde bli champion, trots att det inte är "min" ras, tänker att de kan vara värda mer när de är vuxna och klara för tävling? Om inte annat så kan jag testa att tävla dem.
De blir definitivt mera värda, så länge man hittar rätt köpare :D
 
@Shaggy jag har ju också araber och upplever liknande ologiskheter i bedömningarna ibland. Jag håller på att försöker lista ut hur det funkar, och det jag vet so far:
*GP spelar ingen roll
*Carolls beskrivning av en snygg häst (elegant head, rör sig bra, if a horse could strut...) är en god indikator
*hästens energinivå verkar inte spela någon roll
*huvudet spelar stor roll
*utställningsgrimma hjälper

Jag har några som ligger 75-79 poäng och som jag vill få över 80 poäng (för att få ”star”), tänker testa och se om att låta dem ”växa till sig” några dagar gör någon skillnad.

För de som undrar: star får hästar som fått över 80 poäng 3 gånger (eller fler) på utställning
 
Jag är också helt fast! Synd att det inte är anpassat till mobilen bara, eller har ni lyckats bättre än mig?

Sen undrar jag över stjärnor, jag har flera hästar med 3 eller fler rosetter men vart syns stjärnorna?

Tack för tipset TS! Perfekt paus i plugg :up::D
Missade din fråga, de syns i samma ruta som namnet osv. Efter ordet Predicates :)

Du är nog en av få som faktiskt tackar mig, det verkar som att de flesta förbannar mig för att jag fick dem att börja :rofl::angel::D
 
@Shaggy jag har ju också araber och upplever liknande ologiskheter i bedömningarna ibland. Jag håller på att försöker lista ut hur det funkar, och det jag vet so far:
*GP spelar ingen roll
*Carolls beskrivning av en snygg häst (elegant head, rör sig bra, if a horse could strut...) är en god indikator
*hästens energinivå verkar inte spela någon roll
*huvudet spelar stor roll
*utställningsgrimma hjälper

Jag har några som ligger 75-79 poäng och som jag vill få över 80 poäng (för att få ”star”), tänker testa och se om att låta dem ”växa till sig” några dagar gör någon skillnad.

För de som undrar: star får hästar som fått över 80 poäng 3 gånger (eller fler) på utställning
Angående Carrolls text så tror jag att den kommer från siffrorna på hästens sida. Som GP (inte den totala poängen utan de enskilda) och conformation. Datan måste ju komma från någonstans. Plus dolda siffror som inte är möjliga att mäta, de ligger bakom också. (Tex en random siffra som avgör hästens presentation för dagen, jag läste att den fanns inblandad i tävlingarna. Kanske i utställningarna också tänker jag.)

Jag hade inte märkt det där med huvudet, men det är utställningar så det är ju möjligt. Får kolla på mina, nu blev jag nyfiken.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
@Laa
Fann detta på wiki:
Scores
A real equestrian would always groom his horse before going to any kind of horse event, which means we've included the grooming of the horse in all scores. We've also included a show factor, which is kind of a random number that affects the total score of the horse. This is to make sure you won't have the same scores each time and displays the horse's flair of that day. He can be grumpy and lazy one day, while the next day he might strut his stuff and show that he's the prettiest of all.

Exterior
The score for the exterior of your horse is determined by checking the stats of the horse's body. These stats cannot be affected, however knowing the result can help you to breed better build horses.
Där står det om det random numret jag tänkte på :up:

Så går det dåligt så var det troligen inte hästens dag :angel:
 
Huuu, min skimmel shiresto som jag chansade på har två below average :crazy::nailbiting: definitivt ingen utställningsstjärna. Men hon har 91 i pulling så kanske kan hon tävlas med iallafall. Och avlas på med mycket bättre hingstar tills jag får ett bättre skimmelsto.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Huuu, min skimmel shiresto som jag chansade på har två below average :crazy::nailbiting: definitivt ingen utställningsstjärna. Men hon har 91 i pulling så kanske kan hon tävlas med iallafall. Och avlas på med mycket bättre hingstar tills jag får ett bättre skimmelsto.
Fast vad har den below average på är det något som spelar roll? När jag klickat runt på de tyngre raserna så tycker jag att det ser ut som om de mäts efter samma måttstock som de högavlade prestationshästarna= de flesta har enligt programmet usel exteriör.
 
Fast jag med, har araber, trakehener och suffolk. Samt några camargue. Min ena är nu snart 3år och inte klar med basic training, vad händer då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 817
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 893
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 270
Senast: Madalitso
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 703
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp