Horsereality

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej. Har köpt ett föl till:angel: i Afrika men det verkar ha hamnat i Europa automatiskt för jag kan inte ställa ut det?
Får vänta och se när jag kommer hem.
Blev ett Cleveland bay-sto som kunde bli champion i dressyr, fälttävlan, distans, löp eller körning...

Min grundplan för tillfället är att ta fram och tävla körhästar. Så på sikt ska mina exmoor och camargues säljas är det tänkt.
Japp hästen åker hem direkt men man kan börja träna den även om man är i annat land :D
 
Jag förstår inte de där utställningarna. Ställde ut en hingst hr1.jpg som synes fick han 3d premium. Varför? när mitt sto som är betydligt sämre får 2nd (bild nästa inlägg)
 
Hmm... Jag tittar på den där listan och på mina pållar.
Som hoppning:

Conformation: back, canter, front legs, hindquarters, shoulders
Genetic Potential: acceleration, agility, bascule, sprint, strength

Hingsten:
good, good, good, good, good (Hans två very good i conformation är inte alls med där)
78, 56, 88, 67, 76

Han skulle egentligen behöva ett sto med very good. Och bättre sprint och strenght...
 
Hmm... Jag tittar på den där listan och på mina pållar.
Som hoppning:

Conformation: back, canter, front legs, hindquarters, shoulders
Genetic Potential: acceleration, agility, bascule, sprint, strength

Hingsten:
good, good, good, good, good (Hans två very good i conformation är inte alls med där)
78, 56, 88, 67, 76

Han skulle egentligen behöva ett sto med very good. Och bättre sprint och strenght...
Sto 1:
All good
79, 60, 88, 68, 74 = 369

Sto 2:
Vet ej än
80, 58, 82, 62, 76 = 358

Hm. GPn är rätt klar. Får se vad conformation säger.

Tillägg: Eller inte, utifrån bara siffrorna så är ju sto 1 bättre. Men samtidigt verkar sto 2s siffror passa hingsten bättre..?
 
Mina dressyr pållar då...
Conformation: canter, posture, trot, walk
Genetic Potential: agility, balance, strength

Hingst: good, good, very good, good
64, 78, 76

Sto: good, very good, good, good
63, 76, 77

Det var rätt jämnt i siffrorna. Men med conformation så finns det ju chans att de bättrar på varandras :up:
 
Eventing.
Conformation: canter, head, neck, posture, trot
Genetic Potential: balance, bascule, speed, strength, surefootedness

Hingst: all Good (inte den bästa men inte den sämsta bland dem)
81, 89, 64, 74, 58 (:up:)

Sto: average, good, good, good, very good
73, 91, 64, 75, 49

Hmm stoet var lite ostabilt.
 
En. Ja. Jag åkte till nord Amerika för att spana på deras foundation hästar men istället fastnade jag i vildmarken :o:angel:
Det finns så många färger :love:
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Det finns vad jag tror är en vit Fjording som foundation stoföl i nord Amerika om någon är intresserad :)
 
:arghh::banghead:
Kom inte tänka på att kolla om hästarna var släkt med varandra förrän nu :meh: Halvsyskon överallt zzz, måste tänka över detta och skriva ned allt så jag ser hur mycket släkt de är.
 
Köpt fler Cleveland Bays, varav ett Kör-champion.
Och så har jag fångat lite hästar - tänkte att ju fler jag har att träna ju snabbare tjänar jag XP och levlar upp :)
Två av dem var möjliga Reining-Champions, så kanske håller lite på dem.
Hittade att man kunde pensionera sina hästar, så om någon inte verkar gå att sälja får de åka dit.

Har snart gått klart två av sexton kurser på utbildningen. :)
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Himmel och pannkaka. Har satt mig ned med penna och papper för att få reda på stamtavlorna bland mina hästar och det var lite mera illa än vad jag trott :grin:

Hos akhal-teke så är det två som har gemensam en gemensam förälder, men de är inte så jättebra hästar så jag funderar på att sälja stoet av de två.

T.o.m hos mustangerna har jag lyckats med det 🙄 två halvsyskon men de kan jag nog hålla isär. Eller sälja någon av dem.

Samma sak hos Trakehner - två halvsyskon men jag gillar dem. Så jag kan nog hålla isär dem istället.

Oldenburgarna är det värst med :banghead: nästan alla mina hästar är släkt med varandra på något sätt. Men jag fokuserar ju på tre grenar och i hoppningen är hingsten och de två stona (som för övrigt är halvsyskon 🙄) inte släkt.
Men i fälttävlan är de halvsyskon :meh: Så där får jag hitta någon ny.
I dressyr har jag två ston som är halvsyskon och hingsten visade sig vara helsyskon med en av dem :banghead:
Så går det när man inte kollar upp dem ordentligt! Tur att jag kollade dem nu innan de hann bli helt vuxna.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Flög till Sydamerika och köpte ett skimmel (tror jag) shire sto istället :laugh:

Jag vet inte om jag ska sälja de som jag "borde" göra av mig med direkt eller vänta tills jag får tag på någon bättre. Men då kanske jag inte har plats ... grr.

Om någon har en oldenburgare hingst med stjärna, GP på ungefär 662 2VG och 10 G med inriktning dressyr - säg gärna till :p skulle kunna gå att byta rakt av. Min hingst har Altmann och Dream Catcher som föräldrar (precis som ett sto som jag hade tänkt använda till i aveln med honom).
 
Sen ett stoföl med 633 i GP, 2 VG 8 Good 2 average med inriktning eventing som jag skulle behöva byta pga föräldrar. (Poseidon och Dinah)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 088
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 434
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 552
Senast: Madalitso
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 169
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp