Horsereality

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är pank:laugh:. Satsar på utbildning, sadelmalare/hovslagare. Det lär ta några veckor innan utbildningen är klar.

Mina hästar tränas, ingen som är klar för tävling än, men snart så.

Hur lätt är det att sälja hästar? Har tre- fyra till salu men inget händer. Kan det vara så att man får vänta in att de hamnar på förstasidan på marknadsplatsen? Eller har jag satt överpris Kanske? ( exmoor och camargue i Europa)
Det beror på hur bra de är och vilket pris du har satt dem på. Just exmoor och camargue är det lite mättad marknad på (eller så var det förra gången så) då man köper dem utan att veta hur bra de är och då är det lätt att man får sämre hästar, som blir svåra att sälja och marknaden blir lite full av dem.
Jag skaffade en sådan vildhäst och satte den till salu för 100 - då blev den såld i ett nafs. Men att ta in dem från vildmarken och direkt sälja på marknaden för 5000 (som ett foundationföl) är ett sätt som jag inte riktigt tror på, då det beror så mycket på hur bra de är och så kanske det slutar med att man sitter där med en del dåliga hästar som inte kan säljas. Avlivning är dock ett alternativ tror jag.
Men annars så ökar ju chansen att man får någon som vill köpa i sista minuten pga de vill ha så lågt pris som möjligt, så jag brukar inte avbryta i förväg.
 
Delta points, som du säger kan köpas, men de är även en möjlighet att vinna om en häst vinner day champion. Systemet lottar mellan belöningar som pengar, biljetter och delta points.
Jag tror att man får också delta points när man levelar upp...

Men bara en i taget. Man måste ju ha lite lockelse till att köpa en bunt istället för att vänta ;) Jag sparar alla mina tills jag måste köpa nya stallplatser (för jag känner mig själv rätt väl.. :angel:)

Tillägg: Hästarna åldras en månad per dag om man inte själv väljer att åldra dem :D
Hur köper man deltapoints? Jag kommer bli tokig på att vänta på att fölen växer upp.
 
Vad står bascule för?
Wikipedia: "Bascule /ˈbæskjuːl/ is the natural round arc a horse's body takes as it goes over a jump. The horse should rise up through its back, stretching its neck forward and down, when it reaches the peak of his jump. Ideally, the withers are the highest point over the fence. This is often described as the horse taking the shape of a dolphin jumping out of the water. Bascule can also refer more generally to the raising of the withers while the horse is in motion."
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Wikipedia: "Bascule /ˈbæskjuːl/ is the natural round arc a horse's body takes as it goes over a jump. The horse should rise up through its back, stretching its neck forward and down, when it reaches the peak of his jump. Ideally, the withers are the highest point over the fence. This is often described as the horse taking the shape of a dolphin jumping out of the water. Bascule can also refer more generally to the raising of the withers while the horse is in motion."
Tack, då förstår jag att jag inte fick till någonting alls och varför mina har rätt låga poäng där. Araber är inte direkt avlade för hoppning.
 
Klicka på dem så ska det komma upp en sida, men säkert att du har tränat upp dem på alla fyra områden?
Nej de är inte färdigtärnade än men kommer ju vara det långt innan de är 3 år. Så tänkte det kan vara värt att titta på att köpa deltapoints.
 
I affären kan man ju köpa strö och foder. Vad ska man ha det till? Det dras ingenting från lagret då man matar hästarna och det krävs aldrig att man lägger in strö.
/Shaggy som har massor av hö i lager
 
I affären kan man ju köpa strö och foder. Vad ska man ha det till? Det dras ingenting från lagret då man matar hästarna och det krävs aldrig att man lägger in strö.
/Shaggy som har massor av hö i lager
De är inte färdiga med allting än, i framtiden så kommer det att kosta att mata dem osv. Men just nu är det gratis.
 
Nej de är inte färdigtärnade än men kommer ju vara det långt innan de är 3 år. Så tänkte det kan vara värt att titta på att köpa deltapoints.
Man kan dock sakta ned sin träning så att de blir lagom färdigtränade tills de är tre år :D
 
Tack, då förstår jag att jag inte fick till någonting alls och varför mina har rätt låga poäng där. Araber är inte direkt avlade för hoppning.
Läste på wiki också om att i vissa grenar så är det inte så bra med bra bascule - som terräng, steeplechase ... intressant. Araberna är ju rätt bra i endurance, jag vet inte riktigt om hoppning ingår så mycket där men då skulle bra bascule inte vara så bra.
 
Jag ”tragglar på” och tränar mina, har kommit upp på andra nivån med några av fölen, och närmar mig tredje på något av dem.
Ställer selektivt ut just nu för att få star på de som har möjlighet, ser till att de har max energi, inbillar mig att de får bättre poäng då. Men det var en dålig idé att ställa ut dem vid 4-tiden imorse, de fick rätt ”dåliga” poäng allihop då. Undrar varför?
Jag har, hör och häpna, lagt ut en häst till försäljning! Ett arabstoföl till på köpet! Jag har ett ”tvillingpar”, där hon är marginellt sämre, och i platsbristtider så är min nyfikenhet inte tillräckligt stor för att behålla. Vi får se om någon köper henne :)
 
Med betoning på lite, jag köpte just ett stoföl till :o:angel:
Apropå detta nya stoföl ... Jag har oldenburgare hingst och sto för varje gren - hoppning, dressyr och fälttävlan, så tänkte jag se om jag kunde få fram bra hästar för de grenarna var sig. Och detta var en som passade för hoppning - jag har redan ett men det var inte så jättebra så jag håller ett öga öppet efter något bättre. Men den här visade sig ha mindre GP poäng än den äldre, inte så bra, men den fick 85p på första utställningen :eek:
Får se vad för betyg hennes kropp får och om det var bara börjartur.. annars blir det svårt att välja vilket sto jag ska behålla :arghh:
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Apropå detta nya stoföl ... Jag har oldenburgare hingst och sto för varje gren - hoppning, dressyr och fälttävlan, så tänkte jag se om jag kunde få fram bra hästar för de grenarna var sig. Och detta var en som passade för hoppning - jag har redan ett men det var inte så jättebra så jag håller ett öga öppet efter något bättre. Men den här visade sig ha mindre GP poäng än den äldre, inte så bra, men den fick 85p på första utställningen :eek:
Får se vad för betyg hennes kropp får och om det var bara börjartur.. annars blir det svårt att välja vilket sto jag ska behålla :arghh:
Och så får jag jämföra med hingsten jag har och se vilken som passar bäst! :idea::d Tusan, jag har inte tid för det här ikväll :p
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Hittade detta på wikin:
For each discipline, there are several things you should take into consideration.

  • Conformation (25%) + Genetic Potential (75%)
  • Training
  • Physical fitness + Grooming + Performance (randomly picked number to get a bit of variation going)
Dressage
  • Conformation: canter, posture, trot, walk
  • Genetic Potential: agility, balance, strength
Driving
  • Conformation: back, hindquarters, shoulders, trot
  • Genetic Potential: agility, pulling power, speed, stamina, strength
Endurance
  • Conformation: back, canter, head, neck, trot, walk
  • Genetic Potential: speed, stamina, strength, surefootedness
Eventing
  • Conformation: canter, head, neck, posture, trot
  • Genetic Potential: balance, bascule, speed, strength, surefootedness
Jumping
  • Conformation: back, canter, front legs, hindquarters, shoulders
  • Genetic Potential: acceleration, agility, bascule, sprint, strength
Flat racing
  • Conformation: back, front legs, gallop, hindquarters, neck, posture, shoulders
  • Genetic Potential: acceleration, speed, stamina, strength
Reining
  • Conformation: front legs, head, hindquarters, neck, shoulders
  • Genetic Potential: acceleration, agility, balance, surefootedness
 
Okej. Har köpt ett föl till:angel: i Afrika men det verkar ha hamnat i Europa automatiskt för jag kan inte ställa ut det?
Får vänta och se när jag kommer hem.
Blev ett Cleveland bay-sto som kunde bli champion i dressyr, fälttävlan, distans, löp eller körning...

Min grundplan för tillfället är att ta fram och tävla körhästar. Så på sikt ska mina exmoor och camargues säljas är det tänkt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 089
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 440
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 556
Senast: Madalitso
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 180
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp