Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

I

idalinnea08

Det stallet som ligger vid oss blir jag galen på.

Så här fodrar dem.

Tycker att detta är helt fel och inte rätt mot hästarna.
i en så stor stad med så mkt stall så borde ju inte bara jag reagera.

Hästarna får aldrig lunch samma tid varje dag heller ej middag eftersom insläpp tiderna varierar.
man ska väl ha fasta tider helst eftersom de ej har fri tillgång.


06:00 ca så får dem kraftfoder i krubban och få hö ute vid ca 06:30 skulle jag då tro.

sedan mellan 10:00-15.00 är det typ lunch. Hö

17:00-19:00 kommer hästarna in och får middag. hö och de fodret ägarna laggt in om de ska ha dvs.

21:00-22:00 kvällsmat. kraft och hö

alltså enligt mig vill jag ha detta schema.

06:00 frukost
07:00 hö

13:00 lunch

17:00 - 18:00 middag

20:00-21:00 kvällsmat.

att det går max 5 timmar mellan, men helst 4 timmar max.

Men folk tycker tydligen att detta är ok.

Är ett stort stall med många hästar men endå.
:(
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Har de något gräs i hagarna? Det jag reagerar mest på vid första anblicken är att de verkar få kraftfodret före grovfodret, det skulle inte jag tycka var ok. Sen att lunchfodringen verkar variera lite och em-målet och sista fodringen verkar vara lite nära inpå varandra, men hellre att de får mat nån gång än ingen alls...

Mina får foder dessa tider:
05.30-08.00 Stooort fång hö ute i hagen.

ca 15.00 Hö ute (detta mål skippas sommartid om de går i hage med mkt gräs, de äter helt enkelt inte upp detta mål då).

18.00-20.00 Hö inne och efter ca 15 minuter kraftfoder.

Tiderna är lite beroende på vädret och träning. Hade helst gett em-hö vid 12-13-tiden men går tyvärr inte att lösa praktiskt då jag har eget stall på vischan och ingen kommer hem förrän vid 15-tiden. Dock får de så mycket hö både alla mål så att de aldrig är sura,stirriga etc av hunger utan väldigt harmoniska. Skulle man nångång råka komma ut till stallet vid 10 för man råkat försova sig så står de och sover. Ingen häst får mer än 2 kg kraftfoder om dagen.
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Jag tycker inte det lät som nått större fel med det. Jag tycker du överreagerar.
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

tycker det verkar helt normalt. ser inte problemet, möjligtvis att ge hö före kraft.
hästar som får på bestämda tider blir helt tidsinställda på mat och insläpp. vet inte om det är så bra alla gånger.
hur många hästägare kan ge mat på exakt tider varje dag året runt.
har man fasta tider så måste dom följas jämt för att inte stressa hästarna i onödan.
ser detta fenomen på grannens tidsinställda hästar, rastlöst vandrande i den lilla rasthagen före lunch 12.00 och strax innan insläpp 16.00.
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Vintertid skulle jag vilja att lunchen serverades melan ett mindre tidsintervall. Det är stor skillnad att få lunch 10 eller 15.00.

Sedan tycker jag att det är för tidigt att kvällsfodra redan 20.00 men vet många som gör det.

Sommartid däremot kan man ju ändra lite på ruinerna.

Men framförallt tycker jag man ska se till de tid hästen står UTAN mat mellan måltiderna. Och det beror ju på hur mycket mat man ger under just det målet.

Vintertid fodrar vi så här:
6,15 höslage och kraftfoder
11-13 hösilage
16 hösilage och kraftfoder
22 hösilage och kraftfoder

Sommartid:
6.15 hösilage och kraftfoder
18 hösilage och kraftfoder här skippas hösilaget under högsommaren
22 hösilage och kraftfoder

Jag själv skulle sommartid slå ihop em målet med kvällsmålet och lägga det en timme tidigare allt för att det blir mindre jobb. Många dagar kommer hästarna inte in och ha fått mat förens vid 19-20 endå men min sambo anser att hästarna skall ha kraftfoder 3 gånger då det är några som får ganska mycket.

Våra hästar har så pass mycket gräs i hagen o tugga på att det ger ca 20 MJ.
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Jag tycker inte att det verkar så jättekonstigt. Men tycker också det beror naturligtvis nästan lika mkt på vad och hur mycket de får som tiderna.
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Det viktiga är ju inte hur ofta hästarna utfodras, utan hur länge varje giva räcker. Man kan fodra en gång om dan om man vill, bara fodret räcker nästan hela dygnet.

Det går utmärkt att fodra som de gör, så länge högivan vid 10.00 räcker i några timmar. Och om de börjar ge hö före kraftfoder...
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Tiderna säger inte så mycket, däremot skulle jag hellre ge grovfoder före kraftfoder med tanke på risken för ev foderstrupsförstoppningar etc. Vi vill inte ha hästar som "kan klockan", och försöker också maximera grovfodergivorna så gott det går.
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Det viktiga är ju inte hur ofta hästarna utfodras, utan hur länge varje giva räcker. Man kan fodra en gång om dan om man vill, bara fodret räcker nästan hela dygnet.

Håller med, hellre mycket som räcker länge och hästen kan gå och plocka än smågivor som tar slut snabbt.
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

*Svarar flera*

Just detta med ett hysteriskt håll på tiderna tror jag gör mer skada än nytta. Då finns en förväntan i hästarna somkan skapa stress och oro, skulle man dessutom missa tiden blir det ett väldigt hallå... Sett till ett stall med mer flexibla tider så är en timme hit eller dit inte ngn katasrof för hästarna.

Sen kan jag ju oxå tycka det är en väldig skillnad på 10 och 15, men frågan är hur mkt de får då och hur länge det räcker. Finns ju f.ö många som inte har möjligt att luncha alls...
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Jag är jätte noga med att tiderna ska vara samma, såhär fodrar jag:

04.30 Kraft foder
05.00 Hö i hagen

11.00 Kraft foder

16.00 Hö

19.00 Kraft foder

22.00 Hö
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

det jag reagerade mest på var tiderna för lunch hö, att de kmr in olika tider är väl förklarligt man åker ju ofatst upp och rider på eftermiddagen och släpper väl sedan in sin häst. Hästa ska gå max 3-4 timmar utan grovfoder. Har inte det problemet eftersom min häst går på fri tillgång i vanliga fall, sen funkar det andr, är ävl ibland på helgerna att hästarna kan komm in olika tider :crazy:
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Tycker inte att det låter helt galet.. Brors ju på hur länge hästarna står utan mat.

Mina får under vintern fritt på hö och kraftfoder 2-3 ggr/dag.
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Fri tillgång till hösilage dygnet runt

Kraftfoder serveras morgon mellan kl.6 - 8 och kväll mellan kl. 20 -22

Ponnysarna har samma kraftfodertider men får även hö då samt lunchhö kl. 12-13 och middagshö vid 16 17 -tiden
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

I vårt lilla stall har vi inga fasta tider - den enda någorlunda "fasta" tiden är morgonfodringen på vardagarna då de får hö och ev kraftfoder vid kl 6.

Sen får de hö som lunch men det är helt beroende på om någon råkar vara ledig och är där just då. Kan bli så tidigt som 12.

Men om ingen varit där och fodrat så fixar stallägarens dotter det när hon kommer hem från skolan och det kan bli allt mellan kl 13 och 15 beroende på när hon kommer hem från skolan.

Sen får de bara mat en gång till och det är vid insläpp och beroende på vem som tar in så kan det (på vintern) variera mellan kl 18.30 och 20.00 ca. Då får de hö och ev kraftfoder.

Detta kan kanske tyckas felaktigt att ha det så varierande men hästarna behöver inte gå hungriga eftersom vi i ett skjul i hagen alltid ser till att det finns fräsch halm som de kan äta.

På kvällen får de hö i sådan mängd att det räcker större delen av natten. Själv lägger jag även in en liten kaka halm för att vara säker på att han inte står tom för många timmar.

I ditt exempel framgår det inte hur länge deras högivor räcker - jag menar i princip kan man ju ge hö bara två ggr (t ex kväll i boxen och en gång i hagen på morgonen) om man bara ger så mycket att deras totala tuggtid blir lång.
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Tycker inte det var ngt konstigt med det. Möjligtvis att det kanske kan variera 5 timmar med lunchen men annars. Vi har frukost, lunch och kvällsmat ganska exakta tider, kan varier på ngt halvtimme-timme men middagen kan variera lite mer beroende på vem som tar in.
Det som jobbar kanske inte tar in förrens vid halv 6-6 medan dom som går i skolan tar in lite tidigare. Speciellt nu när det är varmt på sommaren kan dom komma in lite senare.
Har inte möjlighet att middagsfodra i hagen eftersom en del hästar får hö och andra ensilage.

I ett kollektivt stall, speciellt om det inte är så stort, är det svårt att hålla på alla fasta tider. Jag kan dock tycka det är lite bra att man inte har allt på exakta tider eftersom hästarna lär sig så snabbt och blir hysteriska om dom inte får sin mat exakt då. Som vi har det nu är det nästan alltid lugnt vid fodringarna.
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Tycker inte det verkar som en katastrof iaf... det jag isf reagerar på är att det är så olika tider vid lunchfodringen. Går det inte att ha tiderna tex mellan 11 och 13 eller nåt sånt?
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Det är både fördelar och nackdelar med att fodra på exakta tider. Det funkar kanske inget vidare om man ska ut och tävla och hästen vara vägrar samarbeta för att den ALLTID ska äta nu, varken tidigare eller senare funkar...

Den som är först i vårat stall fodrar frukost. Kraftfoder inne, silage i hagen. Silaget brukar räcka fram till två-tre på eftrmiddagen. Tar in mellan tre och sex beroende på väder och hur vi jobbar, då är det mer kraftfoder och silage som räcker över hela natten. Sedan kvällskrafft innan sista människa går hem.
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Jag tycker att det låter helt okej. Skulle eofs vilja se att hästarna fick äta stråfoder innan de fick sitt kraftfoder för att få igång magen ordentligt.

Jag vet ett stall som under sommaren fodrar sina hästar två gånger om dagen (morgon och kväll) där hästarna står i små grushagar. DET är inte bra.

Nu lever min (numera tjocka) häst på gräs dygnet runt :angel:
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Vad är problemet?

Om hästarna får hö vid 07.00 har de troligtvis ätit upp 8.00

Mellan 8.00 och 10.00 är det två timmar. Om de får hö vid 10.00 är de förmodligen klara vid 11.00. det blir möjligtvis ett lite långt glapp mellan lunch och insläppet, men det är väl inte rutin att de fodras vid 10.00 utan ofta senare som du beskriver? Och dessutom kanske de har att göra länge.

Ang. kraftfodret först så är det inga som helst problem om hästen står på halm. Då är magen redan igång alldeles utmärkt : )

4 fodringar per dag är optimalt. Som sagt, det enda som blir ett långt glapp är lunchen, men det beror ju som sagt på givorna och frekvensen. Har du koll på om det är 90% av tiden de fodras så tidigt eller är det oftast senare?
 

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 899
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 564
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 305
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp