Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

just nu under sommaren får hästarna i det stall jag står i bara lite kraft foder någon gång på eftermiddagen. (ofta efter vi ridit, rider fördet mesta alltid tillsammans. (3st i stallet).

på vintern blir det såhär:

06.00-07.30 morgon krafft sen ut i hagen med hö
12-13 lunch hö
16-17 skvätt hö i hagen
18-19 intag, kraft
21-22 natt hö

tycker det funkar kanon bra hästarna är harmoniska o glada. och har ALLTID något att äta i hagen eller så.
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Tycker inte att det är allarmerade eller anmärkningsvärt på något sätt.
Dessutom är det ju fodring fyra gånger per dag... vilket innebär att även om tiderna varierar något så får de ju ändå den dagliga givan utspridd på flera mål.

Själv har jag löst fodringarna på annat sätt. Den dagliga givan av grovfoder i hagen är i mängd anpassad att räcka hela dagen.
Matglada och lättfödda hästar har en foderhäck som de måste pilla fram grovfodret ur. De hästar som inte är så matglada/lättfödda att risken finns att de föräter sig får grovfodret serverat ur häck som inte har några begränsningar i givan.

Kraftfodermängden är nedskuren till ett minimum vilket innebär att den serveras i ett mål på kvällen i samband med intag från hagen.
Grovfodergivan till natten anpassas till respektive häst.

Nu sommartid får de hålla tillgodo med vad betet ger... De matglada/lättfödda försedda med munkorg.
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Fritt med hö i stallet, fritt med hö eller bete i hagen. Är mycket sparsam med kraftfoder men dom får lucern och betfor på kvällen under vintern. Dom är aldrig hungriga.

Håller med syrran i övrigt. Ser inget alarmerande med fodertiderna.
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

*KL*

Tycker du att det där är hemskt ska du se hur tjejen jag delar stall med fodrar.:grin:

För det första är valet av hästarnas kraftfoder inte alls igenomtänkt, utan väldigt dåligt anpassat till hennes två hästar..

Sen så vägrar hon att ge hästarna hö mer än två gånger om dagen,dom får en gång på morgonen vid 7-8 tiden och en gång på kvällen vid 8-22..
Detta pga att: "jag offrar redan så mycket för mina hästar, jag kan inte vara med kompisar,spela handboll,åka skidor...osv.."

Och på topp på det så rider hon aldrig, och när hon väl gör det så är hon ute och galloperar..(hästarna har aldrig motionerats regelbundet så länge som jag delat stall med henne, på ca två år..) På unghästen har hon pessoabett, gummisnodd och martingall, jämt.. Och att hon ens rider på gammelhästen 29+ (ja hon galloperar även på honom när hon väl får för sig att rida.) förstår jag verkligen inte.. Han ser ut som ett vandrande skelett.
DET tycker jag man kan kalla dålig hästskötsel..
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

alltså enligt mig vill jag ha detta schema.

06:00 frukost
07:00 hö

13:00 lunch

17:00 - 18:00 middag

20:00-21:00 kvällsmat.

att det går max 5 timmar mellan, men helst 4 timmar max.

Men folk tycker tydligen att detta är ok.

Är ett stort stall med många hästar men endå.
:(

Max 5 h.. men du har 9 h mellan sista och första. Helt okej om maten räcker länge.

Att skriva fodring kl X och Y säger dock INGENTING.

Jag fodrade en gång/dag förr :devil: Fri tillgång i hagen, fri tillgång i boxen.

Det som är viktigt är inte vilka klockslag hästen får mat. Utan hur länge de står UTAN mat.

EN häst som får mat 8 - 12 - 16 - 20 - 24 t ex, det kan se ypperligt ut på papper. Men om hästen får 1 kg hö/fodring eller 5 kg hö/fodring spelar rätt stor roll.. I ena fallet är det bedrövligt, i andra okej.

Mina får om de inte har fri tillgång grovfoder var fjärde timme. Får kvällsmat som räcker till morgonen.
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Hörde någon säga en gång att det är bättre för hästen att få grovfoder 2 gånger per dag då i rejäla givor än att få tillpytsat sig nåt ynka kg 5 gånger per dag... Vet inte om det kan stämma...
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Hörde någon säga en gång att det är bättre för hästen att få grovfoder 2 gånger per dag då i rejäla givor än att få tillpytsat sig nåt ynka kg 5 gånger per dag... Vet inte om det kan stämma...

Beror på. Det är två saker att ta hänsyn till.

Det första är att hästar är grovfoderomvandlare och 'designade' att i princip alltid äta och ha mat i tarmsystemet. De bör absolut inte stå med tom mage mer än 3 - 4 h. Studier på hästar i det fria visar att det inte går längre än max det mellan det de äter. Dessa studier backas upp av magsårsstudier osv.

Så, om man ger 2 ggr/dag och det tar 2 timmar att äta upp morgonmaten och är 10 h till kvällsmaten blir det INTE bra. Får de två ggr per dag, och det tar sju timmar innan de ätit upp all mat från morgonen, och sen är det 4 h till kvällsmaten är det okej.

Det andra man måste ta hänsyn till är det du är inne på. Hästar känner mättnad utefter tuggtid snarare än volym rent generellt. Det är därför det blir knepigt att utfodra med t ex höbriketter. Man får i dem strå, man får i dem den näring de ska ha, men man får en otroligt kort tuggtid då det går mkt fortare att äta upp 1 kg briketter än 1 kg hö. Och tuggtiden är kopplad till hästarnas mättnadskänsla.

Så, 1 kg sju ggr/dag är ingen jättehitt.

Men, för de flesta räcker det med att kolla på tiden utan mat. Och se till att den inte blir för lång, vilket tyvärr är vanligt. Då får man oftast ganska automatiskt med tuggtiden, eftersom normalhästägaren inte har tid att skena med mat 6 hhr/dygn utan ger ordentligare givor.
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Det verkar vara väldigt stor tidskillnad där vid lunch dvs mellan 10-13, att man har ett ungefär på 12-13 tycker jag är OK, men om man lunchar vid 10 känns det långt till nästa omgång :crazy:
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

07.00 - Grovfoder.
07.15-07.30 - Kraftfoder

12.00-14.00 - Grov- och kraftfoder.

16.00 - Grovfoder.
16.30 - Kraftfoder.

21.00 - Grovfoder.
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

som många andra sagt. tiderna säger ingenting....det som har betydelse är hur länge maten räcker.

i vårt stall fodrar vi frukost vid 8. Då en kraftfoder och en tuss hö.
vid 10 går hästarna ut.

ungefär var tionde dag lunchfodras hästarna någon gång under dagen.

sen kommer dom in mellan 18-20 beroende på väder. då får hästarna hö och kraftfoder.


galet!! eller hur!? :eek:


eller så skriver jag såhär:

vid åtta får hästarna kraftfoder och en tuss hö.
sen vid 10 går hästarna ut i hagen där dom har en rundbal med hösilage. (fri tillgång alltså)
en bal räcker ca 10 dagar.

in kommer hästarna mellan 18-20. då får dom hö så det räcker en bra bit in på natten. en del får kraftfoder.

då är det helt plötsligt helt okej fodertider! :idea:
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Jo jag vet, därför borde det vara nära på fri tillgång om man bara ska "fylla på" 2 ggr per dag. Antar att det jag hörde var kopplat till ättiden, dvs om man ger nåt kg flera ggr per dag får ju hästen avbrott i sin ättid hela tiden och kanske aldrig känner sig nöjd... (Mätt blir den ju inte som vi då den saknar de receptorer i magen som signalerar mättnad...)
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

De blir 'mätta' av just ättid. Minns inte hur lång tid det är på rak arm, men det krävs X tids tuggtid för att de ska känna sig 'mätta', just för de inte blir mätt som vi människor, av hur mkt det är i magen. Utan hur lång tid det tog att äta det.

Därför är typ 7 fodringar/dag men med små givor som ger kort ättid inte bra, precis som du skriver =)
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

jag står uppstallad i strängnäs nummera. ett Rent Tävlingstall med mesta unghästar: så här är våran fodring
(dom flesta hästarna står inne)

07.00 Kraft + Hö
12.00 Lunch Kraftfoder ( dom som går ute får oxå hö)
17.00 Kraft + Hö

Så är vårat fodershema!

Hästarna börjar gå ut i skritten öch hagen vid 8
sen börjar dom ridas vid 9!
inga rids mellan 12-13.30
sen börjar dom ridas och slutar vid 16.30 typ! beror på hur många som rids och sådär! annars är det fullt gång,
alla hästar går i skritten osv osv
 
Sv: Hur fodrar ni era hästar i ert stall?Detta stall galet.

Hur mycket får de vid 17? Det är väldigt många timmar till 07. Helt okej om de har mat kvar tills tre på natten, men då gäller det de har det?
 

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 897
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 559
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 305
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp