Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det är väl lika viktigt med julöl som med julgran, julskinka, julklappar och julsånger: det är så det blir jul, när man har alla dedär juliga sakerna. Jag har firat vit jul när jag var gravid, men tycker helt enkelt att sill, nubbe och ost är en höjdare tillsammans smakmässigt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Inte direkt men i termer som att bli SUR om det inte serverades....:p

Jag skulle absolut inte bli sur(eller ens höja på ögonbrynen) om det inte serverades alkohol om jag var bjuden någonstans. Däremot skulle jag nog bli lite kinkig om någon ville ändra i vårt eget julfirande och hindra alla från att dricka ens ytterst måttliga mängder alkohol om det inte fanns skäl för det(t ex hänsyn till nykter alkoholist).
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Ja Petruska skulle bli "sur" och sen var det en del som höll med i det hon skrev...
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Diskussionen kom upp eftersom vi kommer om några år att ta över hans familjs släktgård och då kommer alla i hans släkt (och kanske min) att komma hem till oss för att fira en gemensam jul. Och då har jag precis gjort klart att jag vill att den gemensamma julen ska bli en "vit jul" och det var inte populärt.

Jag kan på sätt och vis förstå din sambo om han/ni i alla år har firat jul ihop på släktgården på ett visst sätt (med alkohol) och sedan kommer någon och ändrar på alltihop och alla kanske inte känner sig välkomna, men med detta menar jag inte att man ska vara stupfulla runt barn. Går det inte att dricka måttligt, det är ju ändå det som de flesta av oss förhoppningsvis har förstånd att göra?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag brukar inte fråga när jag blir bortbjuden vad jag kommer att få att dricka, så finns det bara vatten och hallonsaft när jag väl är där, så håller jag mig till vattnet.

+1 på det!

F.ö är det nog inte förrns jag träffade sambon som jag insåg att folk dricker överhuvudtaget på jul. (Även om speciellt pappa gärna och ofta, men på rimlig nivå, dricker annars och har gjort under hela min uppväxt). Blir alltid lika förvånad när sambon vill dela upp körandet under julen, har jag inte en tanke på :p

Åh andra sidan är jag verken förtjust i öl eller snaps och föredrar sötsliskig (nåja, bara vissa sorter duger) lättglögg över all annan glögg så då finns det ju inte mycket över när det kommer till juldricka. Däremot har far min lovat att det kommer finnas en god flaska rödvin som passar till maten på julbordet och det uppskattas, men aldrig att jag skulle sätta det som villkor för att dyka upp O_o

Däremot ser jag det som en totalt sett sämre julmåltid, kulinariskt, utan öl och nubbe. Precis som många skulle se det som sämre om man inte serverade något som helst fläskkött på julbordet.

Fortsätter citera för att Petruska skrev det så bra ;) Dvs jag kan förstå att man tycker att något saknas, men är det värre att just alkoholen saknas än att janssonen/skinkan/ägghalvorna eller vad man nu tycker är viktigt saknas så kanske man borde tänka om lite.

Dessutom skulle jag aldrig sätta som krav att det måste finnas gravlaxssmörgåsar med avokado och hovmästarsås på julbordet om jag blev bortbjuden, även om det är min absoluta favorit och något jag absolut måste ha på jul. Jag får väl äta det hemma senare då liksom.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag skulle som sagt också bli sur om någon försökte införa alkoholfritt i vårt firande där det aldrig handlar om fylla men julöl och nubbe till maten räknas som en del av smakupplevelsen. Det är väl en helt annan sak än att bli sur över att inte bli serverad alkohol om man blev inbjuden till ett firande?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Dessutom skulle jag aldrig sätta som krav att det måste finnas gravlaxssmörgåsar med avokado och hovmästarsås på julbordet om jag blev bortbjuden, även om det är min absoluta favorit och något jag absolut måste ha på jul. Jag får väl äta det hemma senare då liksom.

Precis! Är man bortbjuden så ställer man ju inga krav, det är ju inte så att vare sig öl eller dina smörgåsar är nödvändigt för att ha det trevligt. :)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

KL

Flera har skrivit att det är skillnad om det finns nyktra alkoholister med. Varför ska man ta hänsyn till deras sjukdom och vad tror ni det skulle kunna få för konsekvens om det dricks öl och snaps till maten i deras sällskap?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Ja Petruska skulle bli "sur" och sen var det en del som höll med i det hon skrev...

Och det är detsamma som att skriva att man inte skulle komma?

Jag tvivlar på att det där "sur" betyder att Petruska är så begiven på sprit att hon helt enkelt inte tycker det är jul om hon inte får vara full. Snarare att hon skulle bli sur på värdskapet som inte trodde henne om att kunna uppföra sig redigt vid julbordet även om hon drack snaps och julöl.

Den här diskussionen är lika förutsägbar varje år. Den beror så mycket i vilket sällskap man firar jul att det är lönlöst att diskutera.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Vi har som sagt en person som inte kan hantera alkoholen med på vårt julfirande. Hen väljer att dricka alkoholfritt men har inga problem med att vi andra dricker öl och snaps till maten. Jag vet faktiskt inte om det är vanligt att nyktra alkoholister tycker att det är jobbigt när andra förtär alkohol. Om jag ska gissa tror jag nog mest att det är i början, när man försöker att sluta med ett missbruk som det kan ställa till problem. Oavsett så är inte alkohol så viktigt att det är värt att minska glädjen i julfirandet OM det nu skulle vara så.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Den här diskussionen är lika förutsägbar varje år. Den beror så mycket i vilket sällskap man firar jul att det är lönlöst att diskutera.

Vi kan korta ner det lite genom att redan nu skriva:

Är så viktigt att få dricka att man inte kan avstå EN ENDA DAG på året kanske man inte har så sunt förhållande till alkohol!

:wtf:
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

*räcker upp handen*:D

Jag har aldrig varit i situationen - men skrev det ändå eftersom det var den situation jag kunde komma på där jag skulle tycka att solidariskt alkoholstopp var relevant, bara.

Visst, ett ev återfall är hens ansvar. Men det skulle vara trist om julfirandet utlöste dwr. Kan tänka mig att så stora högtider som jul är risktillfällen för nyktra alkoholister.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Vi kan korta ner det lite genom att redan nu skriva:

Är så viktigt att få dricka att man inte kan avstå EN ENDA DAG på året kanske man inte har så sunt förhållande till alkohol!

:wtf:

Brukar det heta så?

Jösses:laugh:

Ja, de som vill kunna dricka glögg, snaps och julöl till maten på julafton - de visar ju klara tecken på att dricka de övriga 364 dagarna också:D
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag skulle absolut inte bli sur(eller ens höja på ögonbrynen) om det inte serverades alkohol om jag var bjuden någonstans. Däremot skulle jag nog bli lite kinkig om någon ville ändra i vårt eget julfirande och hindra alla från att dricka ens ytterst måttliga mängder alkohol om det inte fanns skäl för det(t ex hänsyn till nykter alkoholist).

Varför kan man bara visa en nykter alkoholist hänsyn och inte någon som inte vill ha alkohol på jul?

Jag är uppvuxen med en alkoholiserad pappa och än i dag står jag inte ut med berusade/fulla/påverkade människor. Det är oerhört obehagligt med personer som inte är som de "ska" vara ( som de är när de är nyktra alltså). Jag ser genast om någon druckit något. Det syns i ögonen, det märks på sättet personerna är. Det gjorde jag även som barn. Det var så obehagligt med människor som var lite påverkade bara till och med, bara lite påverkade märktes ändå tydligt på deras personlighet och hur de pratade. Det där glada, fnissiga sättet. Det är oärligt och äckligt. Det är ju inte dem. Det som sägs när de är onyktra är bara skitsnack och löften som ändå aldrig kommer infrias eller talas om igen, för det är glömt sedan. Jag vet att nyktra människor också kan snacka skit och lova saker som ändå aldrig kommer att ske, men då vet man i alla fall hur falska de är.

Det jag upplevde vill jag aldrig att mina barn ska uppleva på något vis. Därför dricker jag inte i deras närhet. När jag dricker något med alkohol så är jag antingen barnledig eller så sover de gott sedan någon timme så att jag kan ta ett glas baileys. Jag dricker alkoholfri öl trots att jag faktiskt gillar starköl, jag dricker alkoholfri glögg trots att jag faktiskt gillar glögg med en liten mängd alkohol i. För mig är det inte svårt att låta bli alkoholhaltiga drycker alls. Maten blir inte plötsligt äcklig för att ölen inte innehåller alkohol eller för att julmust serveras istället. I min familj dricker vi inte alkohol speciellt ofta och definitivt inte med barnen i närheten. Vi har liksom ingen anledning att komma dragandes med något som så radikalt förändrar människors personlighet och beteende.

Jag tror att den som har upplevt obehagliga fulla människor har lättare att förstå varför man vill ha en vit jul och har lättare att fira en sådan jul/högtid också.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Ja Petruska skulle bli "sur" och sen var det en del som höll med i det hon skrev...

Ja, om någon ville ändra det julfirande jag är inblandad i, vilket innefattar att jag är inblandad i förberedelserna. Då skulle jag protestera om någon ville införa en vit jul.

Men om jag blev bortbjuden som gäst, skulle jag naturligtvis vara glad och nöjd att jag överhuvudtaget blev bjuden.

Du tolkar in rätt mycket brist på vanligt hyfs hos mig, tycker jag.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det gäller inte bara alkohol. Jag skulle bli lika grinig om någon plötsligt kom och ville att vi skulle fira en vegetarisk jul eftersom personen i fråga tycker att kött är obehagligt.

Som du beskriver hur personligheter förändras är inget som jag förknippar med att dricka en öl eller två till maten. Oärligt och äckligt? Personligheter som radikalt förändras?

Vi har faktiskt en person med under firandet som hade jobbiga upplevelser av alkohol under sin uppväxt men det var så väsenskilt från det alkoholintag som sker under vårt julfirande. Den personen skulle nog också tycka att det var jättekonstigt om vi avstod från all alkohol även om hen tycker det är jättejobbigt att se människor som är fulla.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 744
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
33 105
Senast: _Taggis_
·
Äldre Tidigare älskade jag julen och allt runt den. Jag njöt! Men de senaste åren känner jag mest ångest över att den högtid jag brukade älska...
Svar
13
· Visningar
1 409
Senast: Ektopia
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 704
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp