Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag personlige hade inte klarat av att leva tillsammans med någon som resonerar på detta vis och släkten tycker jag låter hemskt otrevlig. Jag är (var) ett sådant barn som definitivt tagit skada av att min pappa drack när jag var liten och tycker än idag att fulla människor är fruktansvärt obehagligt. Har kanske ett snedvridet synsätt på alkohol åt andra hållet istället och mår dåligt av att andra dricker öht. Men jag skulle inte heller vilja ha mina ev barn i en sådan miljö där alkoholen är det "viktigaste" under någon tillställning alls, oavsett jul, nyår eller vad det kan vara.
Jag har sett och umgåtts med folk som kan dricka med måtta så jag vet att det går, men jag gillar det inte iaf...
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag hör också till dem som håller med Petruska. Jag förstår verkligen varför du vill undvika alkohol med tanke på typerna du ska fira jul med(vilket jag ser som det största problemet) men skulle det inte fungera med rejäl begränsning av mängden som kompromiss?

För mig som ser öl som den självklara måltidsdrycken till julmat(must är jättegott men alldeles för sött) så blir det stor skillnad på om jag serveras en riktigt bra öl och en nubbe(blir sällan mer än så ändå) mot om jag bara är hänvisad till alkoholfria alternativ. Lite glögg senare på kvällen är också trevligt men även där räcker det gott med en liten mugg och det tror jag gäller för de flesta.

Det stora problemet här verkar ju inte vara huruvida alkohol kommer att förtäras eller inte utan att det finns en person som inte kan hantera alkoholintaget.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tycker det är skrämmande att så många ser det som en mänsklig rättighet att dricka alkohol vid jul! VARFÖR är det så viktigt?

Amen to that! Jag ser inte alls problemet i att låta bli alkohol. Alkohol har ingenting att göra runt barn! Varken i deras muggar eller i vuxna runt om dem!! :mad:
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tycker att det är en mycket svartvit syn på alkohol. Det är inte en mänsklig rättighet, men inte heller något problem hos de allra flesta
För min del så kan jag låta bli lika gärna som jag kan dricka, men jag tycker det är drygt att någon annan ska tala om för mig hur jag ska göra. Mina barn har absolut sett oss dricka, men inte så att vi blivit berusade.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men så svartvit behöver man väl inte vara? Jag är uppväxt i en familj som alltid dricker på helger och högtider. Tex lite glögg när man kommer, julöl och nån kryddad snaps och sen är det bra för de flesta utom pappa som sitter med samma lilla wirre hela kvällen. Jag har ALDRIG sett en släkting full! Det har heller aldrig varit bråk eller hårda ord utan glatt och trevligt! Och barnen är extremt i fokus i den släkten utan för den skull att vi kallar det barnens högtid?
För mig är julen allas högtid.
Och till ts. Jag har inga problem att vara nykter om jag vill på grund av tex jobb men att någon annan skulle bestämma för mig som är 43 vad jag får dricka och inte med hänvisning till dennes barn, det tog jag inte. Den kunde ju fira med sina barn då tänker jag istället för att villkora MIN jul!
Och den morbrodern skulle jag be dra åt fanders om han retat mina djur!
Den här julen ser jag väldigt mycket fram mot en glögg med chili och choklad i! Men full tänker jag verkligen inte bli!
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

*kl*

Jag tycker det är skrämmande att så många ser det som en mänsklig rättighet att dricka alkohol vid jul! VARFÖR är det så viktigt?

I mina äögon är julen barnens högtid, således serveras inget starkare än julmust...

Men är det just alkoholen man vill åt då? Personligen tycker jag att alkoholfritt vin är odrickbart och alkoholfri glögg är inte gott. Det är ju SMAKEN som jag vill åt iallafall och den verkar ju tydligen sitta i alkoholen.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Har man en nykter alkoholist i sällskapet tycker jag att det kan vara okej om de andra solidariskt avstår från sprit, om det underlättar för henom.

Men ett helt sällskap inte skulle få dricka alkohol för att EN person inte kan styra sig och en annan anses av andra ha problem - det kan jag inte se.

Jag tycker att ni ska skita i att bjuda morbrodern helt enkelt. Han har redan straffat ut sig genom sitt uppförande, oavsett om han var nykter eller inte.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tycker det är överdrivet att kräva en vit jul och att barn absolut inte ska få se föräldrar och andra vuxna dricka, jag tror inte det är positivt att skydda sina barn in i absurdum likväl som att jag inte tycker att de ska behöva umgås med redlösa fyllskallar som inte kan uppföra sig.

Jag tycker att alkohol i rimliga mängder är helt okej, jag och min bror och andra barn som firat jul och andra högtider med våra familjer har inte mått ett dugg dåligt av att våra föräldrar tar en öl eller två och någon snaps till maten och kanske en whiskey eller en drink senare på kvällen.
Ingen har varit full och odräglig.

Kan vissa inte uppföra sig med alkohol i kroppen ska dem inte dricka.
Vi har haft en person i familjen som var lite väl glad i spriten och då serverades hen helt enkelt mindre och svagare dricka annars fick personen inte vara med.

Sen tycker jag inte heller att julen är bara barnens, jag tycker det är allas jul.
Sen får man väl ta seden dit man kommer, är man bjuden till någon som inte serverar alkohol så är det ju så och inget jag ens skulle bry mig om.
För mig är inte alkoholen viktig även om jag kan tycka att det är gott med både vin, öl och snaps till maten vid rätt tillfällen.

Nu har jag lobbat för alkohol, men trots det kommer vi nog med största sannolikhet vara helt nyktra denna julen :)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Amen to that! Jag ser inte alls problemet i att låta bli alkohol. Alkohol har ingenting att göra runt barn! Varken i deras muggar eller i vuxna runt om dem!! :mad:

Tycker inte det handlar om ett problem, och tycker inte varken det är en skyldighet eller rättighet, man bestämmer helt enkelt själv vad man vill göra sin jul till:).

Förstår inte problemet att det just är julafton? Det är en helt annan sak OM man vill att barn inte ska utsättas för folk som druckit över lag, men varför just på julafton och inte varje dag året om, i sådana fall? Som jag skrev innan, som vuxen så har man rätt att välja om man vill inta alkoholhaltiga drycker och vem man umgås med vid dessa tillfällen. Skippa firandet med dem som dricker om ni inte vill vara med dem, fira måttligt om ni vill det, vad blir problemet?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men är det just alkoholen man vill åt då? Personligen tycker jag att alkoholfritt vin är odrickbart och alkoholfri glögg är inte gott. Det är ju SMAKEN som jag vill åt iallafall och den verkar ju tydligen sitta i alkoholen.

Jo, tyvärr är det ju så. Det finns några alkoholfria ölsorter som är ok, definitivt bättre än lättöl. Störtebeker gillar jag. Rosévin har jag hittat ett som är trevligt och mousserande funkar också som alkoholfritt MEN det är ändå en enorm smakskillnad. Det är helt klart surrogat för något bättre, inte likvärdiga alternativ. Alkoholfri glögg tycker jag bara är sötsliskigt så det avstår jag helt.

Vi kommer för övrigt ha en person på vårt julfirande som avstår alkohol eftersom hen inte kan hantera sitt drickande riktigt. Om det skulle behövas tror jag inte någon skulle ha något emot att avstå alkohol för dennes skull men hen har absolut inget emot att vi andra tar en julöl och en snaps till maten.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

*kl*

Jag tycker det är skrämmande att så många ser det som en mänsklig rättighet att dricka alkohol vid jul! VARFÖR är det så viktigt?

I mina äögon är julen barnens högtid, således serveras inget starkare än julmust...

Det som fick mig att ändra synen på alkohol var Benny Haags bok "Inte mer än fullt, tack"
Oerhört tänkvärd!

Skulle aldrig tacka nej till en bjudning för att det inte serveras alkohol.

Men är det inte mycket kring mat och umgänge runt jul? För mig är det hela vitsen! Att äta massa gott, gärna med massa traditioner runt olika rätter! Och att därtill vara med släkt man inte träffar så ofta för att alla är utspridda.
För mig fungerar det helt enkelt inte lika bra med tex läsk till mat. Jag jobbar tex nu i en organisation som ofta bjuder på fantastiska trerättersmiddagar och jag tycker ärligt det är synd att den fina maten alltid sköljs ner med Fanta och Cola?! Det liksom skär i mig. Som att slänga bort matupplevelsen. Vatten funkar men är väl så mycket vardag det kan bli?
Sedan ska man uppföra sig! Men det gäller väl oavsett om man dricker vatten eller vin kaffe eller te?
Solidariskt kan jag liksom mandalaki avstå men det är ju inte det som diskuteras här eftersom då morbrodern skulle ha tagit initiativet.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

*kl*

Jag tycker det är skrämmande att så många ser det som en mänsklig rättighet att dricka alkohol vid jul! VARFÖR är det så viktigt?
Jadu, det frågar jag mig också. Här konsumeras nån flaska glögg om året och kanske 3-4 flaskor vin (gott att ha om man varit ute och är lite urrig på kvällskröken) och vinet köper jag för att jag tycker det är gott och det blir det nåt lite glas av lite då och då bara (gärna lite uppvärmt i micron). :d

Snaps däremot, detta djävulens rävgift, det gör sig bäst som tvättsprit (vilket jag också använder det till fast det är 96% finsprit som kommer i dunk och är drickbar).
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag förstår ditt problem. Jag är uppvuxen i ett hem där alkohol förekommer sparsamt och jag har definitivt aldrig sett mina föräldrar berusade även om de dricker både vin och snaps vid festliga tillfällen. Det var en chock för mig första gången vi firade jul med mina svärföräldrar, jag trodde helt enkelt alla vuxna var som mina föräldrar när det gällde alkohol i sammanhang där barn är närvarande.

Tack och lov kunde min man också med tiden se det onormala i mina svärföräldrars drickande och det ledde till att vi inte umgicks vid storhelger och sånt. Nu är de båda två döda i förtid.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

KL

Min subjektiva upplevelse är att många svenskar dricker alkohol väldigt ofta, därför att de "kan". På sätt och vis gör de därigenom ett politiskt ställningstagande och visar att de anser att den statliga regleringen av alkoholförsäljning är fel.

Dessa personer vill se sig som "internationella" och har glatt anammat det "europeiska" dryckesmönstret, när det gäller alkohol. Anser de själva, i alla fall. Detta kombinerat med det svenska dryckesmönstret, att supa sig redlös på helgerna (vi tillhör ju vodka- bältet ;) ), har gjort att alkoholkonsumtionen har stigit i landet.

För många är drickandet också kombinerat med sociala sammankomster. Om man tackar jag till diverse inbjudningar har man också möjlighet att dricka alkohol, oavsett veckodag!

Jag har långa perioder avstått från alkohol och därigenom lärt mig att uppskatta andra, alkoholfria, drycker. Men det är intressant att studera människor i omgivningen och deras förhållningssätt till alkohol... Det är ju upp till var och en att bedöma vilket man prioriterar: Den sociala samvaron eller rättigheten/möjligheten att få dricka alkohol?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Kl

Att låtsas att man inte förstår varför julen skulle vara den viktigaste högtiden för barn är bara tramsigt.

I min familj har vi alltid haft alkohol till jul. Vi barn har aldrig upplevt det som jobbigt eller så. Men jag är inte dummare än att jag förstår att det är en ganska vanlig problematik med berusade vuxna på julafton och att det faktiskt är ett problem för många barn.

Jag hade inte tyckt det var det minsta konstigt eller känt mig förolämpad av att det var nolltolerans mot alkohol på ett julfirande.

Vad är det som är så heligt med alkoholdrickandet? Varför skall man minsann hålla på sin rätt att dricka obehindrat?

Ts: Din sambos familj verkar ha problem med spriten. Jag tycker du gör helt rätt. Även om det bara är en som har problem så är det en för mycket. Som jag har förstått det så tar ni den här diskussionen innan ni har fått barn och det tycker jag är väldigt förståndigt.

Det finns mycket material om hur barn far illa när vuxna inte klarar av att hantera alkohol. Sök på nätet och ge din sambo att läsa. Men gör det på ett bra sätt så du inte "hoppar på honom" med fakta.

Lycka till!
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Att låtsas att man inte förstår varför julen skulle vara den viktigaste högtiden för barn är bara tramsigt.

Jag ser en skillnad i att julen är den viktigaste högtiden för barn och att hävda att julen är "barnens högtid". Det är en högtid som tillhör alla som vill anamma den, oavsett ålder.

Julen har alltid varit viktig för min familj, trots att årets jul blir den första på tjugo år man med den bästa viljan i världen kan hävda att det är något barn med. Firandet ser likadant ut i år som det gjort de senaste åren, möjligtvis med undantag av att mattiderna anpassas en smula.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Ja det är just det där med "heligheten" kring alkohol som jag finner skrämmande.

Fler som här meddelar att de INTE skulle komma till ett firande utan alkohol.... Varför då? Skulle ni även avstå för att det t ex inte serverades köttbullar?

Jag kan inte se vad som är så VIKTIGT med alkoholen?

Här firas numer alltid en vit jul, mina barn har i vuxen ålder berättat hur jobbigt de tyckte det var att så mycket vid släktsammankomster handlade om alkohol när de var små. Ingen som var direkt påtagligt berusad i de vuxnas ögon, men barn märker varje liten förändring hos sina vuxna.

Firar för övrigt inte med alkohol vid påsk och midsommar heller. Vi äter gott och umgås, helt enkelt. Skulle någon avstå att fira med oss av det skälet, tja då skulle jag inte vara intresserad av att umgås med denne för övrigt heller, dvs sätta umgänget med alkohol framför mig/oss.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag hade inte tyckt det var det minsta konstigt eller känt mig förolämpad av att det var nolltolerans mot alkohol på ett julfirande.


Håller med, det är väl som alla andra bjudningar, man följer de direktiv som gäller eller så tackar man nej om det inte passar galoscherna.



Vad är det som är så heligt med alkoholdrickandet? Varför skall man minsann hålla på sin rätt att dricka obehindrat?

När Mona Sahlin hävdade att svenskar inte hade någon kultur så glömde hon spritkulturen :D


Nu är ju vit-jul-debatten något som återkommer varje år så detta med att föreslå reglerat alkoholintag under jul är ingen större grej som förvånar.

Däremot, tänk att börja propsa på vitt firande till nyår eller ännu bättre - midsommarafton, då skulle det bli liv på "festprissarna" :D
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Vad tänker du är det "hemska" med fylla kring barnen? Förutsatt att du är nykter och din sambo, som ju inte har några alkoholproblem, är hyfsat alert så borde det inte vara någon fara för barnen tänker jag.

Fulla människor, alltså sådana som druckit mer än lite glögg och en snaps, är odrägliga, opålitliga, våldsbenägna och har nedsatt motorik och förstånd.

Finns inte en endaste anledning att tolerera fulla människor nära barn. Speciellt inte i barnens hem och på självaste julafton, då barn bara ska behöva känna trygghet, kärlek och lycka.

TS

Jag har full förståelse att man kräver en helvit jul när det finns sådana alkoholproblem med i bilden. För mig skulle det inte vara ett alternativ att börja avhysa folk när dom börjar bli fulla - risk för bråk och stök.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Fler som här meddelar att de INTE skulle komma till ett firande utan alkohol....

Har någon skrivit att de inte skulle komma om de bjöds in till ett firande utan glögg, öl och nubbe?

Jag brukar inte fråga när jag blir bortbjuden vad jag kommer att få att dricka, så finns det bara vatten och hallonsaft när jag väl är där, så håller jag mig till vattnet.

Däremot ser jag det som en totalt sett sämre julmåltid, kulinariskt, utan öl och nubbe. Precis som många skulle se det som sämre om man inte serverade något som helst fläskkött på julbordet.

Mina barn har i vuxen ålder berättat att alla deras minnen av alkohol i hemmet är antingen positiva eller neutrala. Så är det även för mig. Jag hade inte en enda negativ upplevelse av alkohol i mitt föräldrahem.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 716
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
33 103
Senast: _Taggis_
·
Äldre Tidigare älskade jag julen och allt runt den. Jag njöt! Men de senaste åren känner jag mest ångest över att den högtid jag brukade älska...
Svar
13
· Visningar
1 406
Senast: Ektopia
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 682
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp