Bukefalos 28 år!

Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tycker det verkar vara morbrodern som är problemet och inte alkoholen i sig. Måste han vara med om han inte kan uppföra sig? Vet din sambo om att han försökt kyssa dig på munnen? De flesta kan faktiskt uppföra sig trots att de fått lite alkohol i sig. Annars får man helt enkelt låta bli att dricka.

Ju mer jag tänker på det så tycker jag att morbrodern verkar vara en jäkligt obehaglig människa, jag skulle nog inte vilja umgås med honom i nyktert tillstånd heller!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Varför kan man bara visa en nykter alkoholist hänsyn och inte någon som inte vill ha alkohol på jul?

Jag är uppvuxen med en alkoholiserad pappa och än i dag står jag inte ut med berusade/fulla/påverkade människor. Det är oerhört obehagligt med personer som inte är som de "ska" vara ( som de är när de är nyktra alltså). Jag ser genast om någon druckit något. Det syns i ögonen, det märks på sättet personerna är. Det gjorde jag även som barn. Det var så obehagligt med människor som var lite påverkade bara till och med, bara lite påverkade märktes ändå tydligt på deras personlighet och hur de pratade. Det där glada, fnissiga sättet. Det är oärligt och äckligt. Det är ju inte dem. Det som sägs när de är onyktra är bara skitsnack och löften som ändå aldrig kommer infrias eller talas om igen, för det är glömt sedan. Jag vet att nyktra människor också kan snacka skit och lova saker som ändå aldrig kommer att ske, men då vet man i alla fall hur falska de är.

Det jag upplevde vill jag aldrig att mina barn ska uppleva på något vis. Därför dricker jag inte i deras närhet. När jag dricker något med alkohol så är jag antingen barnledig eller så sover de gott sedan någon timme så att jag kan ta ett glas baileys. Jag dricker alkoholfri öl trots att jag faktiskt gillar starköl, jag dricker alkoholfri glögg trots att jag faktiskt gillar glögg med en liten mängd alkohol i. För mig är det inte svårt att låta bli alkoholhaltiga drycker alls. Maten blir inte plötsligt äcklig för att ölen inte innehåller alkohol eller för att julmust serveras istället. I min familj dricker vi inte alkohol speciellt ofta och definitivt inte med barnen i närheten. Vi har liksom ingen anledning att komma dragandes med något som så radikalt förändrar människors personlighet och beteende.

Jag tror att den som har upplevt obehagliga fulla människor har lättare att förstå varför man vill ha en vit jul och har lättare att fira en sådan jul/högtid också.

:bow::bow::bow:

Precis!

Och ingen vet ju egentligen VEM som tycker det är jobbigt. Det kan vara ett barn, eller en vuxen, strunt samma egentligen, såren kan finnas där och göra väldigt ont....
För den som är "känslig" så ser man om en person druckit bara ett enda glas, och obehaget kryper fram.

Varför ska någon behöva känna olust vid ett firande? För min del så känns det enklare att helt skippa alkoholen vid helgerna. ALLA bör få vara glada och ha en kul sammankomst, helt enkelt:)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tror att den som har upplevt obehagliga fulla människor har lättare att förstå varför man vill ha en vit jul och har lättare att fira en sådan jul/högtid också.

I vår släkt hade vi aldrig vita jular. Jag upplevde aldrig obehagligt fulla människor ändå.

Det beror på i vilket sällskap man firar jul, helt enkelt. Att det i en del familjer/släkter går åt helvete på jul för att någon/några har alkoholproblem, behöver ju inte göra att julen för alla blir en vit högtid.

Och då menar jag INTE att vissa familjer är "sämre" än andra, alkoholism finns precis överallt. Men om man inte har det i familjen finns det ingen anledning att av något slags princip ha alkoholförbud just på julafton.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Varför ska någon behöva känna olust vid ett firande? För min del så känns det enklare att helt skippa alkoholen vid helgerna. ALLA bör få vara glada och ha en kul sammankomst, helt enkelt:)

Fast med det resonemanget bör man aldrig dricka alkohol när andra personer är närvarande. Hur ska man veta vilka som känner olust över att man tar ett glas vin?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Flera har skrivit att det är skillnad om det finns nyktra alkoholister med.

Jag har visserligen inte skrivit det, men min svåger är nykter alkoholist (aktiv medlem i AA).

Jag serverar alkoholhaltiga drycker som vanligt när han kommer på besök och jag tar in öl och vin på restaurang i hans sällskap. Det går utmärkt, och han skulle känna sig besvärad om jag avstod för hans skull.

Däremot tar jag inte med mig vin o dyl hem till hans hem, för då känner jag mig besvärad. Det känns fel att ta in alkohol hos honom, helt enkelt. (Jag är dock 99-100% säker på att han skulle kunna hantera det.)

Jag serverar heller inte desserter som innehåller sprit när svågern kommer på besök, för då kan han ju inte äta dem. Lika självklart som att ta hänsyn till allergier, tycker jag.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

:bow::bow::bow:

Precis!

Och ingen vet ju egentligen VEM som tycker det är jobbigt. Det kan vara ett barn, eller en vuxen, strunt samma egentligen, såren kan finnas där och göra väldigt ont....
För den som är "känslig" så ser man om en person druckit bara ett enda glas, och obehaget kryper fram.

Varför ska någon behöva känna olust vid ett firande? För min del så känns det enklare att helt skippa alkoholen vid helgerna. ALLA bör få vara glada och ha en kul sammankomst, helt enkelt:)

Ja det är ju just det, om någon druckit ett enda glas öl, det märks. Jag kan inte sätta fingret på vad som är det som utmärker sig men känslan av att det inte är ok med personen, att den inte är som den brukar vara finns genast där.
Jag tror det finns många många barn som reagerar på familjens snapsande eller några öl till maten osv utan att de (de vuxna alltså) ens är nära att vara fulla. Många barn säger inget heller. Men eftersom alkohol är så oerhört viktig för vissa vuxna så ser man inte de små signalerna av obehag som barn kan uppvisa.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

I vår släkt hade vi aldrig vita jular. Jag upplevde aldrig obehagligt fulla människor ändå.

Det beror på i vilket sällskap man firar jul, helt enkelt. Att det i en del familjer/släkter går åt helvete på jul för att någon/några har alkoholproblem, behöver ju inte göra att julen för alla blir en vit högtid.

Och då menar jag INTE att vissa familjer är "sämre" än andra, alkoholism finns precis överallt. Men om man inte har det i familjen finns det ingen anledning att av något slags princip ha alkoholförbud just på julafton.

Men TS vill ha en vit jul, måste hon ha någon viktig anledning till sin ståndpunkt för att bli respekterad av sin sambo? Det anser inte jag, vill hon inte ha alkohol på sin julafton så borde hennes sambo acceptera det utan att bli sur eller känna sig kränkt eller vad han nu känner.

Jag har ingen i min närhet som dricker sig fulla längre, ingen alkoholist i den släkten som finns kvar. Min farmor dog för 5 år sedan och min pappa dog när jag var 14 år. Mitt i all sorg kände jag en viss lättnad i att han dog, för då var alkoholen inte kvar i mitt liv längre. Jag har med andra ord "ingen anledning" att fira vita jular egentligen. Men vi gör det ändå. För oss finns det ingen anledning till att inte fira vita jular.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag har visserligen inte skrivit det, men min svåger är nykter alkoholist (aktiv medlem i AA).

Jag serverar alkoholhaltiga drycker som vanligt när han kommer på besök och jag tar in öl och vin på restaurang i hans sällskap. Det går utmärkt, och han skulle känna sig besvärad om jag avstod för hans skull.

Däremot tar jag inte med mig vin o dyl hem till hans hem, för då känner jag mig besvärad. Det känns fel att ta in alkohol hos honom, helt enkelt. (Jag är dock 99-100% säker på att han skulle kunna hantera det.)

Jag serverar heller inte desserter som innehåller sprit när svågern kommer på besök, för då kan han ju inte äta dem. Lika självklart som att ta hänsyn till allergier, tycker jag.

Du jämställer det med allergier. Men ändå skulle du dricka alkohol i hans närhet? Skulle du öppna en jordnötspåse i hans närhet också om han vore allergisk mot det?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

En jordnötsallergiker kan dö om någon äter jordnötter, eller ens öppnar en påse jordnötter i hens närhet. Det är väl rimligare att jämföra med mig, som är allergisk mot hasselnötter. Alla andra äter nötter under julen, däremot finns inga hasselnötter i de rätter som det är meningen att vi alla ska äta av, t ex efterrätter.

Petruska har ju skrivit att det är ok för hennes svåger att andra dricker i hans sällskap, att han tvärtom skulle bli besvärad om de avstod för hans skull.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag förstår att du kände en lättnad när din pappa dog - det tror jag alla skulle göra. Jag också.

Jag pratar iofs inte specifikt om TS för poängen är just det där jag skrev: hur man ser generellt på den här frågan beror på i vilket sällskap man firar jul. I vissa sällskap är det odramatiskt med alkohol, i andra inte.

Och vad gäller TS så tycker jag som jag skrev tidigare: det är ju bara en (morbrodern), möjligen två (mamman) som är problemet. Att de två - varav den ena, mamman, verkar kunna uppföra sig trots att hon dricker för mycket - skulle styra ett helt sällskap, det tycker jag inte är rätt. Morbrodern hade inte varit välkommen hos mig pga hur han redan uppfört sig, oavsett om han uppfört sig på det viset på fyllan eller nykter.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Du jämställer det med allergier. Men ändå skulle du dricka alkohol i hans närhet? Skulle du öppna en jordnötspåse i hans närhet också om han vore allergisk mot det?

Jag har ju skrivit att jag dricker vin i hans närhet. Han har uttryckligen bett mig att inte avstå från det för hans skull.

Om vin fungerade likadant som nötter kan göra, dvs att det var farligt bara att öppna förpackningen, skulle jag naturligtvis inte göra det i hans närhet. Jag tycker frågan närmast är elak. Varför frågar du inte direkt om jag vill ta livet av min svåger?

Allergimetaforen var inte avsedd att "jämställa", bara att visa att jag givetvis anpassar matlagningen efter den här typen av problem likaväl som efter allergier.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag har visserligen inte skrivit det, men min svåger är nykter alkoholist (aktiv medlem i AA).

Jag serverar alkoholhaltiga drycker som vanligt när han kommer på besök och jag tar in öl och vin på restaurang i hans sällskap. Det går utmärkt, och han skulle känna sig besvärad om jag avstod för hans skull.

Däremot tar jag inte med mig vin o dyl hem till hans hem, för då känner jag mig besvärad. Det känns fel att ta in alkohol hos honom, helt enkelt. (Jag är dock 99-100% säker på att han skulle kunna hantera det.)

Jag serverar heller inte desserter som innehåller sprit när svågern kommer på besök, för då kan han ju inte äta dem. Lika självklart som att ta hänsyn till allergier, tycker jag.

Att göra desserter med alkohol tycker jag är jämställt med att göra desserter med nötter för en nötallergiker. Att låta bli är att vara en hänsynsfull värd.

Men att avstå från all alkohol för att det finns en alkoholist med i sällskapet vittnar om okunskap och de mest liberala när det gäller sånt enligt min erfarenhet är just alkisar. Sen är det många som avstår från sällskap där det dricks mycket men det ser jag mer som en naturlig sak, det kan vara svårt att vara i sällskap med sluddriga människor när man själv är nykter.

Om en nynykter alkoholist önskar att det är en vit jul (eller annan tillställning) så får man ta ställning till det då. Liksom om en dryckesglad morbror eller sambo absolut inte kan vara utan alkohol och man själv tycker det är viktigt så får man också ta ställning till det då. Och så vidare... det är egentligen inte så svårt alls tycker jag.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Då är det mig du menar som är okunnig, och förklara gärna, jag har som sagt aldrig varit i situationen. Sen hänger jag inte på det där med mest liberala - är jag också alkis för att jag tog det där med nyktra alkoholister som exempel? Där är jag inte med alls.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men TS vill ha en vit jul, måste hon ha någon viktig anledning till sin ståndpunkt för att bli respekterad av sin sambo? Det anser inte jag, vill hon inte ha alkohol på sin julafton så borde hennes sambo acceptera det utan att bli sur eller känna sig kränkt eller vad han nu känner.

Fast varför är hennes ståndpunkt viktigare än hans då?
Det är okej att ha en vit jul så HON blir nöjd och han missnöjd men inte en jul med alkohol så han blir nöjd men hon missnöjd? O_o

Känns jättekonstigt att det bara funkar åt ena hållet, då kan dem väl fira på var sitt håll om det nu är så viktigt att ha eller inte ha alkohol på julbordet...
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Han påpekar att "varför är just julafton så speciellt!?" och då har jag knappt hjärta att påpeka att jag tycker inte att fylla hör hemma runt barn överhuvudtaget. Inte på midsommar, nyårsafton eller en helt vanlig regnig tisdag i oktober heller.

Det konstigaste i ditt resonemang tycker jag nog är det där. Självklart hör fylla aldrig hemma runt barn, varför skulle du inte kunna säga det?

Men man kan dricka utan att bli full.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag har ju skrivit att jag dricker vin i hans närhet. Han har uttryckligen bett mig att inte avstå från det för hans skull.

Om vin fungerade likadant som nötter kan göra, dvs att det var farligt bara att öppna förpackningen, skulle jag naturligtvis inte göra det i hans närhet. Jag tycker frågan närmast är elak. Varför frågar du inte direkt om jag vill ta livet av min svåger?

Allergimetaforen var inte avsedd att "jämställa", bara att visa att jag givetvis anpassar matlagningen efter den här typen av problem likaväl som efter allergier.

Huruvida du vill ta livet av din svåger eller inte är för mig ointressant, och det var inte min mening att antyda att det är vad du vill heller. Min poäng var att du anpassar matlagningen efter din svåger lika självklart som till en allergiker, men du kan inte avstå alkohol för hans skull. Menar du att alkoholen inte kan fresta en fd alkoholist?

Jag vet att han inte tycker att du ska avstå alkohol, men jag är nyfiken på hur du resonerat om han inte uppskattade att du drack i hans närhet.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Då hade jag naturligtvis inte gjort det. Vad är problemet?

Men om hans nykterhet hade hängt på en så skör tråd att han tar sig återfall om jag tar ett glas vin, så lär han ju inte klara sig i samhället för övrigt heller. Han lever ju ett normalt socialt liv, med representation på restauranger, fester och så vidare.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Fast varför är hennes ståndpunkt viktigare än hans då?
Det är okej att ha en vit jul så HON blir nöjd och han missnöjd men inte en jul med alkohol så han blir nöjd men hon missnöjd? O_o

Känns jättekonstigt att det bara funkar åt ena hållet, då kan dem väl fira på var sitt håll om det nu är så viktigt att ha eller inte ha alkohol på julbordet...

Skulle han må dåligt och tycka det är obehagligt att fira vit jul, menar du?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Då är det mig du menar som är okunnig, och förklara gärna, jag har som sagt aldrig varit i situationen. Sen hänger jag inte på det där med mest liberala - är jag också alkis för att jag tog det där med nyktra alkoholister som exempel? Där är jag inte med alls.

Det var många frågor i skjutjärnsanda. Jag vet inte vad du har skrivit tidigare och för att börja i slutet på dina frågor, jag benämner aldrig någon som alkis eller alkoholist om de inte själva använder det som uttryck om sig själva. Så vad du är eller inte är kan inte jag svara på.

De som är nyktra alkoholister och har jobbat med sig själva på riktigt (då menar jag AA) är inte dömande mot de som dricker några snapsar eller de som ylar om att de minsann bara smuttar ett glas rött för att det är så hiiiimla gott. De låter var och en ta ansvar för sig själva och ger bara råd eller synpunkter om någon frågar om det. AA tar heller aldrig ställning offentligt för eller emot något när det t ex gäller alkoholpolitik, du kan inte hitta någon artikel där de uttalar sig om hur systembolaget bör göra eller hur staten ska ställa sig. Så den nyktra alkisen tar ställning för sig själv och bryr sig inte om ifall sällskapet dricker snaps eller inte, mer än att den kan välja att gå hem om det blir jobbigt eller låta bli att gå dit.

På samma vis tycker jag att TS kan välja att låta bli att umgås med morbrorn eller åka hem om nu någon skulle bete sig illa, oavsett om det illa beteendet beror på alkohol eller att den bara är otrevlig av sig själv.

Fler frågor? :p
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Fast jag undrar fortfarande över att TS vill ha en vit jul i hans släktgård. Vem äger gården nu (hans föräldrar)? Har inte det en viss betydelse... Om det är mamman (alkoholproblem), skall hon behöva anpassa sig då och ha en vit jul?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 858
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
33 258
Senast: _Taggis_
·
Äldre Tidigare älskade jag julen och allt runt den. Jag njöt! Men de senaste åren känner jag mest ångest över att den högtid jag brukade älska...
Svar
13
· Visningar
1 419
Senast: Ektopia
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 806
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp