Hur mycket kan man kräva av en inackordering?

Willys

Trådstartare
Hej!
Jag har hamnat i en tvist med mig själv angående hur jag ska hantera inackorderingarna i stallet. Vi har nämligen att vi alla måste hjälpa till med ett visst antal ut- och intag. Vilka tider som gäller ska bestämmas av stallchefen, som i detta fallet är jag. Vi vill alla att hästarna ska få så mycket utevistelse som möjligt och därför sätter jag tiderna därefter. Tiderna brukar därför flyttas i takt med ljusare dagar och på vår/sommar vill vi att hästarna ska gå ute till 18-19, gärna längre så länge de kommer in innan det blir mörkt. De flesta inackorderingar tycker att de tiderna är ett jättebra beslut men en inackordering hävdar att denne vill kunna ta stallet på väg hem från jobb och inte behöva åka tillbaka igen. Detta resulterar i att hen motsäger sig tiderna och säger att hen de dagar denne har intaget kommer hen inte ta in senare än 16-17 för att det inte är hållbart att åka hem emellan. Detta väcker irritation hos de andra inackorderingarna som anser att de måste göra samma sak och hästarnas välfärd ska gå före den enskildes bekvämlighet.
Hur ställer ni er och hur hade ni tyckt att situationen skulle hanteras? I hur stor utsträckning anser ni stallägaren äger rätten att bestämma vilka rutiner som gäller?
 
Låt personen ta fler utsläpp istället för insläpp?
Eller så får hon betala för att slippa.

Nu är det ju du som sätter reglerna och det får man ju förhålla sej till, men en typ av kompromiss som ovan kanske?

Nu när det går mot ljusare tider, ska hästarna komma in 16 hennes dagar även då även om det är ljust till 22 och resten vill ha sina hästar ute länge?
 
Jag tänker att man som inackorderad får anpassa sig efter de regler och rutiner som gäller i stallet. En sak om det dyker upp något specifikt vid enstaka tillfällen men annars är det självklart att man håller sig till bestämda tider.

Men vad står det i kontraktet? Och finns det skriftliga regler kring detta med insläpp osv?
 
Där min häst bor har vi olika typer av arbetspass - huvudsakligen mockningar och fodringar. Mockning kan givetvis göras närsomhelst under dagen medan fodringarna har vissa tidsintervall de skall göras, t.ex. 8-9, 14-15 och 20-21. Eftersom vi alla (ca 20 inackorderingar) befinner oss i lite olika skeden i livet och har olika arbetstider osv, så har vi delat upp passen mellan oss så att man har vissa fasta pass i veckan. Och då får man givetvis hålla de tider som gäller.

Jag tycker att stallägaren/-chefen har självklar rätt att bestämma hur stallets regler skall vara utformade, och passar inte det kan man flytta. Jag ser oerhört många fördelar med att ha en "stark" stallägare som faktiskt vågar ta beslut, allt blir så mycket lättare då än om alla skall vara inblandade i allt och en del ändå vill göra på sitt eget sätt. Stå på dig och bestäm!
 
Håll ett stallmöte och säg upp alla kontrakt och skriv nya där allt, verkligen allt, är skrivet vad det gäller allmänna trivselregler och vilka tider som gäller. Muntliga avtal gäller men är svårare att bevisa.
Hur skulle det hjälpa till att lösa konflikten, menar du?
 
Hej!
Jag har hamnat i en tvist med mig själv angående hur jag ska hantera inackorderingarna i stallet. Vi har nämligen att vi alla måste hjälpa till med ett visst antal ut- och intag. Vilka tider som gäller ska bestämmas av stallchefen, som i detta fallet är jag. Vi vill alla att hästarna ska få så mycket utevistelse som möjligt och därför sätter jag tiderna därefter. Tiderna brukar därför flyttas i takt med ljusare dagar och på vår/sommar vill vi att hästarna ska gå ute till 18-19, gärna längre så länge de kommer in innan det blir mörkt. De flesta inackorderingar tycker att de tiderna är ett jättebra beslut men en inackordering hävdar att denne vill kunna ta stallet på väg hem från jobb och inte behöva åka tillbaka igen. Detta resulterar i att hen motsäger sig tiderna och säger att hen de dagar denne har intaget kommer hen inte ta in senare än 16-17 för att det inte är hållbart att åka hem emellan. Detta väcker irritation hos de andra inackorderingarna som anser att de måste göra samma sak och hästarnas välfärd ska gå före den enskildes bekvämlighet.
Hur ställer ni er och hur hade ni tyckt att situationen skulle hanteras? I hur stor utsträckning anser ni stallägaren äger rätten att bestämma vilka rutiner som gäller?
Om det inte är en person som är viktig för stallet så hade jag nog faktiskt tyckt lite att den får flytta om den inte är nöjd. Ställa sig i stall som passar ens tider. Är det bara en person av alla så är det nästan lättaste vägen att gå. Jag hade inte tyckt det varit okej att ta in så mycket tidigare så förstår att det blir irriterad stämning. Det är ju inte så heller att det handlar om insläpp varje dag antar jag och då får personen lite anpassa sig.
 
Tack så mycket för era svar! :) Jag har min tanke om hur det ska lösas (vilket var så som många sagt - anpassa sig eller flytta) men det är ju alltid nyttigt att få ta del av andras tankar. Ibland snöar man in sig lite i sin egna situation och tycker att allt är självklart när det i själva verket inte är det för andra:)
 
Tack så mycket för era svar! :) Jag har min tanke om hur det ska lösas (vilket var så som många sagt - anpassa sig eller flytta) men det är ju alltid nyttigt att få ta del av andras tankar. Ibland snöar man in sig lite i sin egna situation och tycker att allt är självklart när det i själva verket inte är det för andra:)
Ett argument är väl att det går att vara kvar i stallet och göra annat medan personen väntar på att kunna ta in hästarna, tex putsa läder, städa sadelkammaren etc. Man behöver ju faktiskt inte åka hem emellan, även om man tycker att man är färdig med vardagsrutinen till hästen. Det går ju att hitta på andra saker.
 
Hej!
Jag har hamnat i en tvist med mig själv angående hur jag ska hantera inackorderingarna i stallet. Vi har nämligen att vi alla måste hjälpa till med ett visst antal ut- och intag. Vilka tider som gäller ska bestämmas av stallchefen, som i detta fallet är jag. Vi vill alla att hästarna ska få så mycket utevistelse som möjligt och därför sätter jag tiderna därefter. Tiderna brukar därför flyttas i takt med ljusare dagar och på vår/sommar vill vi att hästarna ska gå ute till 18-19, gärna längre så länge de kommer in innan det blir mörkt. De flesta inackorderingar tycker att de tiderna är ett jättebra beslut men en inackordering hävdar att denne vill kunna ta stallet på väg hem från jobb och inte behöva åka tillbaka igen. Detta resulterar i att hen motsäger sig tiderna och säger att hen de dagar denne har intaget kommer hen inte ta in senare än 16-17 för att det inte är hållbart att åka hem emellan. Detta väcker irritation hos de andra inackorderingarna som anser att de måste göra samma sak och hästarnas välfärd ska gå före den enskildes bekvämlighet.
Hur ställer ni er och hur hade ni tyckt att situationen skulle hanteras? I hur stor utsträckning anser ni stallägaren äger rätten att bestämma vilka rutiner som gäller?

Vad står i avtalet? (Om det inte finns något formulerat: tänk på att inkludera formuleringar för detta vid fortsatta kontraktsskrivningar).

Jag tycker definitivt du har rätt att begära att hon ska vänta med insläpp. Oavsett om det är ett stall där det är tydligt formulerat att stallägaren sätter regler eller det beslutas demokratiskt när det ska ske insläpp så har hon ju förlorat striden, så att säga.

Hon kan ju inte bara agera efter eget tycke och smak. Det är vansinnigt ignorant av henne. Ska det gälla även när de släpps ut, när de fodras, andra stallregler? Håller helt med dig att det är anpassa sig eller flytta som gäller.

Edit: i flera kollektivstall som jag stått i har det alltid funnits några som har haft svårt att ta utsläpp och några som har haft svårt att ta intag. Det har nästan alltid löst sig så att några haft uteslutande utsläpp och några haft uteslutande insläpp. Och, jag vet inte hur många gånger jag har fördrivit tid i stallet med städning och putsning eller timmar av ryktning just för att tiden skall komma då det är ok att ta in dem. Ibland har andra i stallet skickat sms och frågat om det är ok att de kommer in någon halvtimma tidigare, och det krävs att alla hästägare godkänner detta för att det ska vara ok. Ett enda veto och insläpparen måste vänta.

Om det är möjligt för dig och de andra i stallet så kan man ju presentera följande alternativ:
1) erbjuda henne att ta fler utsläpp, och slippa insläpp
2) erbjuda dig att ta insläppet, mot en skälig kostnad (en rimlig timpenning ska det vara då!)
3) anpassa sig
4) flytta.
 
Senast ändrad:
Ett argument är väl att det går att vara kvar i stallet och göra annat medan personen väntar på att kunna ta in hästarna, tex putsa läder, städa sadelkammaren etc. Man behöver ju faktiskt inte åka hem emellan, även om man tycker att man är färdig med vardagsrutinen till hästen. Det går ju att hitta på andra saker.
Ja så får ju alla andra göra. Man får anpassa sig de dagar man har pass i stallet, kan väl knappast vara någon nyhet.
 
Hur var reglerna när personen flyttade in och kommunicerades de till denne?

Om det varit andra rutiner tidigare och man fått ta in hästarna vid andra tidpunkter än den gällande så förstår jag önskan att få fortsätta, stallplatsen kan då vara vald utifrån dessa förutsättningar. Då kanske personen behöver en övergångsperiod så denne kan ordna upp sitt liv och eventuellt fixa ny stallplats (uppsägningstid).

Om de rutiner du vill ha var de gällande när personen flyttade in så är det de som gäller och då gäller det att anpassa sig eller flytta. Man kan inte förvänta sig att regler anpassar sig efter egna behov.
 
Har man häst får man anpassa sig, även om det ibland är jobbigt och svårt. Att det inte är hållbart att åka hem emellan de dagar man har intag är absolut inte ett godtagbart skäl. Herregud, vad slött. Det är bara att anpassa sig efter reglerna eller flytta, säger jag.
 
Svår fråga.

Å ena sidan håller jag med om att inackorderade får anpassa sig efter stallägare/chef.

Å andra sidan kan det ju vara så att stallet är utvalt just för att det funkar med arbetstider och liknande.

Hur många dagar/vecka gäller det?
Kan hen tänka sig andra pass istället?

Och för er som tycker att det inte är en vettig ursäkt att det hållbart att åka fram och tillbaka - vi vet ju inte inte hur långt hen har till stallet, om hen har småbarn som ska sova vid en viss tid, eller andra omständigheter som gör det svårt. Jag har ibland haft 1 h bilväg till stallet, då vill jag inte gärna åka fram och tillbaka flera gånger.
 
Svår fråga.

Å ena sidan håller jag med om att inackorderade får anpassa sig efter stallägare/chef.

Å andra sidan kan det ju vara så att stallet är utvalt just för att det funkar med arbetstider och liknande.

Hur många dagar/vecka gäller det?
Kan hen tänka sig andra pass istället?

Och för er som tycker att det inte är en vettig ursäkt att det hållbart att åka fram och tillbaka - vi vet ju inte inte hur långt hen har till stallet, om hen har småbarn som ska sova vid en viss tid, eller andra omständigheter som gör det svårt. Jag har ibland haft 1 h bilväg till stallet, då vill jag inte gärna åka fram och tillbaka flera gånger.

Men det är väl ingen annans problem om personen har småbarn eller inte eller har längre till stallet?!. Det gör inte personen till en viktigare person än alla de andra som kanske inte har barn eller kortare restid. Alla får samma info när de väljer att stalla upp sin häst. Kan man inte hålla sig till dem reglerna så får man väl leta efter något annat som kan passa en bättre.
 
Jag kan själv känna att det känns lite flytande om någon ska bestämma när hästarna ska in, att det inte är en bestämd tid (eller ungefärlig). Har jag stallet själv kan jag bestämma mig från dag till annan om de ska vara ute eller inte (har aldrig haft en mörkrädd häst f x), men ska andra styras av tiderna tycker jag det känns bättre att i alla fall ha ett tidsspann (16-18 t ex).

Jag hade aldrig formulerat stallregler i ett kontrakt, mer än väldigt basic. Jag hade avtalat om att vid varje tidpunkt gällande stallregler ska följas. Sedan kommunicerar man och befäster stallregler och ändringar på ett vettigt sätt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 577
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
906
Senast: Oknytt
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 477
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 503
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp