Kattsnack #8

Möter ofta den här meningen nu när jag läser annonser och hemsidor:
”Kattungarna säljes som sällskapskatter/utställningar och ska ej användas i avel”.

Hade det här varit inom min hundras så hade man dragit öronen åt sig. Det hade gett ett oseriöst intryck. Varför avlar man fram avkommor som inte får användas i avel? Är det på grund av brister? Eller att man helt enkelt inte vill att avkommorna ska avlas på, utan grund?
Förstår inte riktigt syftet fortfarande med att sätta avelsförbud på katter som säljs..
 
Möter ofta den här meningen nu när jag läser annonser och hemsidor:
”Kattungarna säljes som sällskapskatter/utställningar och ska ej användas i avel”.

Hade det här varit inom min hundras så hade man dragit öronen åt sig. Det hade gett ett oseriöst intryck. Varför avlar man fram avkommor som inte får användas i avel? Är det på grund av brister? Eller att man helt enkelt inte vill att avkommorna ska avlas på, utan grund?
Förstår inte riktigt syftet fortfarande med att sätta avelsförbud på katter som säljs..

Kolla blocket, det finns lite för mycket avel med raskattsblandningar. Där du med noll kronor i insats kan producera kattungar du sen kan kränga för tusenlappar. Utan hälsokontroller osv. Tror det är der uppfödarna vill bespara sina uppfödning och rasen.

Det är också en milsvid skillnad leva med en fertil hund och en fertil katt. Och de som ägnar sig åt ovan har knappast den fertila katten som innekatt utan låter den löpa ute..
 
Möter ofta den här meningen nu när jag läser annonser och hemsidor:
”Kattungarna säljes som sällskapskatter/utställningar och ska ej användas i avel”.

Hade det här varit inom min hundras så hade man dragit öronen åt sig. Det hade gett ett oseriöst intryck. Varför avlar man fram avkommor som inte får användas i avel? Är det på grund av brister? Eller att man helt enkelt inte vill att avkommorna ska avlas på, utan grund?
Förstår inte riktigt syftet fortfarande med att sätta avelsförbud på katter som säljs..

Det är jättevanligt och inte alls något oseriöst skulle jag säga. Man får ta en kull utan stamnamn men sen behöver man regga det - då kan jag tycka att den som ska ha kull också ska vara kritisk till vilka de sätter i avel

I mina nuvarande kullar är några riktigt fina och håller absolut för både avel och utställning, nån kanske är något mindre bra utefter rasstandard. Sen har vi detta med blodgrupperna, i min ras vill man undvika B-blod på honorna eftersom det finns så få hanar med B-blod, det som kan hända med ungarna om man parar en blodgrupp B hona med annan hane är neonatal isoerytrolys och det vill man inte för då dör ungarna.

Jag har använt hona och hane som bär den recessiva genen för blodgrupp B, därför kom det också ungar (3 av fyra testade honor :mad:) med den blodruppen. Vi väntade tålmodigt och den fjärde har rätt blod.
 
@kolblakkur ursäkta min nyfikenhet, vad var det som hände med din stackars tandkatt? Förstår att det var någon felbehandling dock.
Om du har redan berättat detta så ber jag om ursäkt, då har jag nog missat det :o
 
Tur att Alice är lite korkad :D Hon hatar att åka bil och mina förra katter har varit tillräckligt smarta för att begripa att när man börjar packa så är det dåliga nyheter och dags att gömma sig.
Inte Alice dock. Hon börjar inte ana förrän man tar fram buren, trots att hon alltid fått åka med när jag packat :rofl: Och då är det inte alltid heller. Utan ibland är hon korkad och håller sig framme öppet tills jag plockar upp henne och föser henne in i buren - ":eek::eek::eek::rage::rage: du ondskefulla bedragare, du har lurat mig!"

Ehm, det är inte som att inga varningstecken har funnits :cool::rofl:
 
Alice rapporterar att den där storebrodern är fortfarande läskig (tur att han försvann efter ett tag). Hundkräket är fortfarande boende hos föräldrarna (att de inte slängt ut den ännu 🙄) och att den lilla kattöppningen i nya grinden var faktiskt inte helt uppenbar till en början! Även om den var mitt framför näsan ibland :cautious:

Åh, just det, bilresor är fortfarande fan det värsta som finns.
Over and out.
 
Inte i nutid, av olika skäl, men jag har gjort. Både med färskfoder (mush) och egengjord mat (vanligt och njuranpassat).
Hur gick det? Var det besvärligt att få kisse att äta?
Jag barfar ju jycken och har alltid gjort och vill gärna göra detsamma med katt.
 
Slänger ut en ledig fråga såhär mitt i tråden - är det någon som barfar sin katt? :)
Min äter bara Mush och inget annat och inte gjort sedan han var ca 4-5 månader.
Valde färdigt färskfoder av anledningen att det är smidigt och jag behöver inte vara orolig att han inte får i sig det han behöver.

Fungerar oavsett utmärkt till honom. Har inte upptäckt något ökad aptit efter kastrering (behöver iofs inte göra ihop), han är i jättefint hull och pälsen jättefin den också. Pigg liten krabat med attityd 😉
 
Vi har en av kattungarna i kullen i Linkeboda som har ett trassligt öga. Varit hos veterinär i två omgångar, senast i morse, det har blivit bättre ut kladdsynpunkt men är fortfarande svullet. Hoppas att den nya medikamenten gör underverk för den lille
 
Jag har köpt mig ett hängsmycke :love:

Den ska få symbolisera min fina Mis som fick somna in 2018. Smycket har liksom t.o.m. samma kroppsform som hon hade så det är verkligen en liten Mis som jag kan bära runt halsen ❤️
D05B4020-0D31-4519-B60C-367AA567F4E7.jpeg
 
Hur gick det? Var det besvärligt att få kisse att äta?
Jag barfar ju jycken och har alltid gjort och vill gärna göra detsamma med katt.

Lillebror var det inga som helst problem med med "vanlig" BARF. Jag använde benmjöl, inte hela ben, dock. Han älskade det. Jag mixade levern, för att få det jämnt fördelat i maten, men övrigt ville han helst ha hackat i bitar (jag hackade relativt litet, igen för att få jämn fördelning). Till honom gjorde jag i första hand egen mat. Nöt, fläsk, hjort, kyckling (ungtupp), vildsvin, vildand, kalkon, anka, lamm, självklart mycket hjärta av olika slag...inga problem. Men jag gjorde övergången från blötmat extremt försiktigt, eftersom hans mage var känslig, så det tog tid.
Ett tag gjorde jag njuranpassad barf till honom (obs! Tog proffshjälp med det receptet, skulle absolut inte rekommendera att ge sig på det helt själv - det är inte lite krångligt att räkna på!). Det var lurigare eftersom det blev mer soppa: grönsaker, mycket mycket fett, lite kött, lite fisk, blod, en massa tillskott, fiberhusk osv... Tyvärr funkade inte det för hans mage riktigt (bajset blev väldigt hårt och torrt), och ärligt talat var den maten skitdryg att göra, så återgick till veterinärfoder efter ett tag ändå och han har ätit det sedan dess.

Lillan har jag provat med. Hon är matglad, rätt matfixerad tyvärr, så att få henne att äta är lätt. Problemet är att om det är jobbigt att tugga så sväljer hon bara - även stora bitar - och sen kräks hon... Jag provade att ge Mush ett tag, det är ju färs med hackat ben i. Det gick bättre, om jag blandade med vatten, men hon kräktes ändå en hel del. (Lillan är som sagt matfixerad och blir hon det minsta stressad när hon ska äta, så vräker hon i sig och då kommer den upp igen ganska omgående. Med Mush verkade hon också kräkas om maten tex var för kall vid servering. Hon kräks alltså tyvärr efter mat ibland, men jag upplevde det oftare med färskfoder än blötmat.)

Båda mina äter gärna rått. Lillebror får inget sånt iom att han är njurkatt, tyvärr, men jag har inte haft problem med att få nån av mina att äta det. Lillan kommer nog att kunna få lite sånt som godis framöver, nån smakbit (min blivande sambo äter kött, jag gör det inte). Båda gillar också tex rå äggula.

Det var en hel del att läsa på förstås, men annars så :) . Hade det inte varit för Lillebrors njurar (medfödd defekt, visade det sig) så hade jag nog fortsatt.
 
Matte bortskänkes mot jävligt snabb avhämtning...
Lillebror måste smitit in i badrummet efter att jag kollat att bägge var utanför imorse. När jag kom hem för en stund sen satt han instängd och jamade högljutt. Stackarn, jag känner mig hemsk. Nästan 12h i det lilla mörka badrummet. :cry:
 
Fröken Margareta var hos veterinären förra veckan för sin årliga vaccination.
Hon hade gått upp nästan 400 gram :o

Tycker inte de får så mycket mat ändå. Foderautomaten spottar ut typ 80 g året dygn som alla tre delar på. Till frukost får de dela på en boll mush, en portionspåse blötmat av varierande märke och en liten klick bozita blötmat.

Veterinären hade en tanke om att det kanske är för lite. De är rätt runda alla tre damerna här hemma.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro och göra
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Katt Vi fortsätter att dela med oss om våra kära katter och hur de styr våra liv med lurviga järntassar. :love:
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
119 357
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 895
Senast: Niyama
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 560
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Övr. Katt Låt oss prata ännu mer om våra älskade små (och stora) katter! Inget äventyr är för litet för att dela med sig av. Självklart är alla...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
100 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp