Kattsnack #8

Är så glad att hypersensibilseringen verkar fungera! Före-bild från nionde mars.
 

Bifogade filer

  • 8B8EF35D-529E-499B-9EB5-396A9B272CD0.jpeg
    8B8EF35D-529E-499B-9EB5-396A9B272CD0.jpeg
    277,1 KB · Visningar: 26
Innekatt som går ut i koppel. Använder ni fästingmedel i de lägena?
Jag skulle gå ut och testa först, om det visar sig att katten drar till sig fästingar så skulle jag köpa något medel :)

Jag köpte ett halsband till min Alice då hon brukade gå ut i trädgården på sommarstället, insåg efter något år och tester att det var onödigt. Ingen fästing kan klamra sig igenom hennes pansarpäls, de verkar gå vilse och ge upp :rofl: (förutom på huvudet då om hon skulle ha otur)
 
Igår, förrigår och dagen före det så hoppade Alice upp på bordet där hon får sin middag.
Idag fick jag lyfta upp henne.
Kattlogik 🤷‍♀️
Och nu hade hon inga problem med att hoppa upp igen 🙄
Hon var väl inte på humör :rofl: (lustigt, för hon avskyr att bli upplyft)
 
Yeeeess!! Jag skulle gå och lägga mig när Alice låg på sidan på sängen så jag klappade henne och kände då ett par mindre tovor. Hämtade rakapparaten och det gick så lätt! 😍
Hon gillar inte att jag tar på låren men jag klappade henne medan jag kände efter och därmed låg hon kvar även om hon tittade upp ett par gånger lite misstänksamt (utifall jag skulle plocka fram en sax tror jag). De sista så kunde hon till och med lägga ned huvudet medan jag tog bort tovorna :banana::banana::banana::banana: Detta förtjänar banandans!


Det verkar vara betydligt mera bekvämt för henne än att jag ska försöka klippa bort dem och det är bekvämare för mig, är lite rädd att råka skära henne men jag provade att raka mig själv första gången och kände inget :D rakar dock lite ovanför huden då jag håller upp tovorna lite.
Ljudet reagerar hon mest på första gångerna då det är lite ovant, men hon verkar förstå att det inte är så himla obekvämt för hon reagerar inte på det viset, snarare skulle hon sucka om hon kunde :D:love:
 
Det är hela elva veckor tills vi får hämta hem vår kattunge. Känns som en oändlighet :rofl:

Tills dess har dock ett projekt framför oss. Vår valp (8 mån) har aldrig träffat en katt. Den vuxna hunden hann träffa vår förra katt, så han bryr sig inte om katter alls. Han är lugn och trygg.
Ska se om valpen och jag kan hälsa på någon som har katter. Här hemma kan vi dock ganska lätt gränsa av huset så kattungen får vänja sig vid hundarna i sin takt.

Annars står väl en hel del på inköpslistan. Vi har ingenting kvar från förra katten. Ska köpa klösträd, skålar, kattlåda, fodertunna, leksaker. Något jag missat? :D
 
Det är hela elva veckor tills vi får hämta hem vår kattunge. Känns som en oändlighet :rofl:

Tills dess har dock ett projekt framför oss. Vår valp (8 mån) har aldrig träffat en katt. Den vuxna hunden hann träffa vår förra katt, så han bryr sig inte om katter alls. Han är lugn och trygg.
Ska se om valpen och jag kan hälsa på någon som har katter. Här hemma kan vi dock ganska lätt gränsa av huset så kattungen får vänja sig vid hundarna i sin takt.

Annars står väl en hel del på inköpslistan. Vi har ingenting kvar från förra katten. Ska köpa klösträd, skålar, kattlåda, fodertunna, leksaker. Något jag missat? :D

Dreamies :cool:
 
Det är hela elva veckor tills vi får hämta hem vår kattunge. Känns som en oändlighet :rofl:

Tills dess har dock ett projekt framför oss. Vår valp (8 mån) har aldrig träffat en katt. Den vuxna hunden hann träffa vår förra katt, så han bryr sig inte om katter alls. Han är lugn och trygg.
Ska se om valpen och jag kan hälsa på någon som har katter. Här hemma kan vi dock ganska lätt gränsa av huset så kattungen får vänja sig vid hundarna i sin takt.

Annars står väl en hel del på inköpslistan. Vi har ingenting kvar från förra katten. Ska köpa klösträd, skålar, kattlåda, fodertunna, leksaker. Något jag missat? :D

Manikyr och pedikyr. Att lära kattungen från början att få klorna klippta och bli kammad och borstad är viktigt. Och om det går, att bli badad, särskilt en långhåring där det kan fastna saker i pälsen.

Sedan får man vara beredd på att man köper massa dyra leksaker, träd, klöspelare, bäddar, mm och katten dissar dem totalt till förmån för kartongen, särskilt om den ligger mitt på golvet i vardagsrummet eller någon annanstans där den är som mest i vägen.

Och naturligtvis stark dubbelsidig tejp till blomkrukor och annat man vill ha i fönstren.

Välkommen till livet som kattägd :cool:
 
Manikyr och pedikyr. Att lära kattungen från början att få klorna klippta och bli kammad och borstad är viktigt. Och om det går, att bli badad, särskilt en långhåring där det kan fastna saker i pälsen.

Sedan får man vara beredd på att man köper massa dyra leksaker, träd, klöspelare, bäddar, mm och katten dissar dem totalt till förmån för kartongen, särskilt om den ligger mitt på golvet i vardagsrummet eller någon annanstans där den är som mest i vägen.

Och naturligtvis stark dubbelsidig tejp till blomkrukor och annat man vill ha i fönstren.

Välkommen till livet som kattägd :cool:
Vår förra katt sov helst i barnens docksäng :rofl:
Är en långhårig katt vi ska ha, så ska absolut köpa en karda! Klotång har vi till hundarna.

Hur är det med kattfoder?
Hundarna äter väl uträknad foderstat med specifika procent om fett och liknande. Är det lika ”noga” med katter?
 
Vår förra katt sov helst i barnens docksäng :rofl:
Är en långhårig katt vi ska ha, så ska absolut köpa en karda! Klotång har vi till hundarna.

Hur är det med kattfoder?
Hundarna äter väl uträknad foderstat med specifika procent om fett och liknande. Är det lika ”noga” med katter?

Köp ett bra foder (gärna spannmålsfritt) och ge enligt anvisning. Börjar katten lägga på sig när den blir äldre får man justera foder/mängd.

Edit: Du vill inte använda hundarnas klotång till katten, den är alldeles för klumpig.
 
Vår förra katt sov helst i barnens docksäng :rofl:
Är en långhårig katt vi ska ha, så ska absolut köpa en karda! Klotång har vi till hundarna.

Hur är det med kattfoder?
Hundarna äter väl uträknad foderstat med specifika procent om fett och liknande. Är det lika ”noga” med katter?
De bra torrfoder finns i djuraffären, tex Canagan eller Applaw.. @Sol är proffset :D
Medan när det gäller blötfoder så är de som finns i mataffären faktiskt rätt bra, tex Mjau. Det krävs bara att det är bara kött i dem, tillverkat för katter.
Min får dock Gourmet *kattägd* :angel:
 
De bra torrfoder finns i djuraffären, tex Canagan eller Applaw.. @Sol är proffset :D
Medan när det gäller blötfoder så är de som finns i mataffären faktiskt rätt bra, tex Mjau. Det krävs bara att det är bara kött i dem, tillverkat för katter.
Min får dock Gourmet *kattägd* :angel:

Katter äter i bästa fall inte torrfoder alls eftersom de är naturligt dåliga på att dricka vatten. När det gäller blötmat funkar MJAU från mataffären bra, men det finns ju hur mycket som helst att välja på.

Om jag tvunget skulle ge torrfoder skulle jag ändå välja något av de stora märkena som är pH-reglerade, typ Hill’s eller Specific. RC bojkottar jag av ren princip då de har en mängd hitte-på-foder som Urban dog och en massa rasfoder.

Och så finns ju MUSH Vaisto Cat! Råfoder, finns även frystorkat.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Katt Vi fortsätter att dela med oss om våra kära katter och hur de styr våra liv med lurviga järntassar. :love:
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
119 194
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 724
Senast: Niyama
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 525
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Övr. Katt Låt oss prata ännu mer om våra älskade små (och stora) katter! Inget äventyr är för litet för att dela med sig av. Självklart är alla...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
100 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp