Kattsnack #8

VeterinÀrbesök idag igen. Mest undersökning och samtal för att se i vilken Ànde vi ska börja. Ny tid nÀsta vecka för ultraljud, urinprov och provtagning av bl.a. njurvÀrden och lite annat. VeterinÀren tyckte att hon hade lite förstorad sköldkörtel, sÄ det blir Àven provtagning för det. Hon har gÄtt ner i vikt sÄ det kan ju stÀmma in, men förhoppningsvis Àr det inget tok dÀr. Fick köpa nÄgot "Relax"-kosttillskott som Sessan ska fÄ Àta inför nÀsta besök för att se om hon tar det lite lugnare, vi tror ju att det första veterinÀrbesöket i april kan ha varit den utlösande faktorn (med en underliggande stress).
 
Min katt ville inte stödja pÄ ena framtassen och benet var ocksÄ svullet pÄ undre delen. Men han visade inget nÀr jag kÀnde pÄ den, snarare att den var lite avdomnad med sÀmre kÀnsel. Han kunde dock röra pÄ tassen och inget kÀndes av sÄ jag avvaktade nÄgon dag med vetbesök, det Àr en halvvild utekatt som bara jag kan ta och ett vetbesök skulle bli en belastning i sig. Men nu idag stödjer han pÄ tassen och svullnaden Àr mindre sÄ han klarar sig nog :)

MisstĂ€nker att en granne gillrat en slagfĂ€lla, det Ă€r inte första gĂ„ngen han kommer dĂ€rifrĂ„n med en skada, men kan inget bevisa, annars hade jag anmĂ€lt direkt 😠
 
Köpt IKEAs stora plastback SAMLA för att ha som kattlĂ„da. Den Ă€r gigantisk! Än sĂ„ lĂ€nge verkar den godkĂ€nd :up: Har dock kvar en av de gamla Ă€n sĂ„ lĂ€nge ocksĂ„. Byter ut nĂ€r jag vet att alla fyra Ă€r nöjda med nya kattlĂ„dan.
 
ElĂ€nde efter elĂ€nde för stackars Alice 🙈
IgÄr kom hundjÀkeln hem, sedan pÄ kvÀllen sÄ mÄdde Alice visst dÄligt och spydde upp en hÄrboll pÄ min sÀng (vilket hon aldrig gjort tidigare).
Nu vaknade jag pÄ morgonen av en doft i nÀsan, en misstÀnksam doft.
Yep. Hon fick sig ett litet bad ocksĂ„ 😅 (Det var Ă„tminstone bara en liten klutt som ramlat ned pĂ„ golvet)
Alice har inte haft ett bra par dagar stackarn 😅

Men jag tror att hon faktiskt tyckte att det var skönt att fĂ„ bort skiten ur pĂ€lsen! Hon jamade vilt (pga hon visste vad som skulle hĂ€nda nĂ€r jag stĂ€ngde dörren till badrummet) men nĂ€r jag plockade upp henne och satte igĂ„ng vattnet i handfatet sĂ„ lĂ„g hon till min förvĂ„ning stilla i min famn (med enorma pupiller och missnöjd min :angel:). Hon visste helt klart vad som skulle hĂ€nda men jag tror att Ă€ven om hon avskydde det sĂ„ avskydde hon att behöva tvĂ€tta sig sjĂ€lv mera. Efter en liten stund i vattnet sa hon stopp dock - "Jag Ă€r ren nu, JAG ÄR REN NU!" :rofl:
Duktig tjej :love:
 
Kattungarna Ă€r födda 😍
Nu fÄr vi vÀnta nÄgra veckor sÄ uppfödaren kan vÀlja vilka som Àr lÀmpliga för utstÀllning och ev avel och vilka som sÀljs till sÀllskap.
Har vi tur blir det en chokladkatt Ă„t oss 😍
 
Förhoppningsvis sista Ă„terbesöket pĂ„ lĂ€nge för njurkatten idag. Urinprov genom att sticka honom i buken, in i urinblĂ„san, gick jĂ€ttebra och blodtrycket var ”bra” (dvs lite för högt men pga att tassen var lĂ€gre Ă€n hjĂ€rtat (?) och katten Ă€ndĂ„ var lite stressad sĂ„ verkar det som att det Ă€ndĂ„ kunde rĂ€knas som bra). Urinprovet sĂ„g vid första anblick vĂ€ldigt bra ut gĂ€llande koncentration. Katten kissar bara tvĂ„ gĂ„nger per dygn sĂ„ jag var inte sĂ„ förvĂ„nad :) Har ingen ökad törst, jĂ€ttefin pĂ€ls och börjar nu bli lite vĂ€l tjock, sĂ„ ingen typisk njurkatt. Inga blodprov togs eftersom han hade normala vĂ€rden 1/4. Allt hade lĂ€kt jĂ€ttefint i munnen enligt veterinĂ€ren, hen tyckte att han lĂ€kt vĂ€ldigt bra pĂ„ kort tid (en mĂ„nad).

Nu Àr det bara att invÀnta svaret pÄ urinprovet sedan hoppas jag att nÀsta Äterbesök dröjer lÀnge. Han verkar fortsÀtta vara stabil stadie 2 :)
 
Köpte lite pĂ€rlor. Toppen, tack för den bĂ€dden! sa katten 🙄

IMG_20210521_165454.jpg
 
Min katt krÀkt upp mat bÄde igÄr och idag . Vill vara lite sjÀlv, undviker mig , men spinner och busar nÀr man busar med henne . Hon Àr pigg annars Àter som hon ska .

Hon gjorde samma sak förra Äret nÀr hon Äkte pÄ öroninflammation och blodöra men dÄ spann hon inte
 
Millies syskonbarn Àr pÄ vÀg att föda bÀbisar. TyvÀrr har hon Àtit p-piller (veterinÀren har tyckt att hon har varit för liten för att kastrera.)
Har ni erfarenheter av katter som blivit drĂ€ktiga nĂ€r de Ă€tit p-piller? Är risken stor för att ungarna blir vanskapta?
Jag kÀnner mig inte redo för att bli med djur igen men jag vet att risken Àr stor att jag inte kommer kunna motstÄ om det kommer ut friska slÀktingar.
 
LĂ„dfrĂ„ga. Är det nĂ„gon som har en hörnlĂ„da? HĂ€r en frĂ„n Nestor som exempel... Jag tycker det Ă€r svĂ„rt att bedöma hur stort rumputrymme det blir. Finns nĂ„gon storgumpad Bukekatt som testat en sĂ„n hĂ€r? FĂ„r kisse plats att grĂ€va?

1621964583350.png
 
Holger Àr halt. Jag har vÀnt upp och ner pÄ honom. KÀnt igenom varenda hÄrstrÄ. Inget sÄr. Han Àr dock inte sig sjÀlv. Tigger inte, skriker inte och vill inte gÄ ut :cry:

Och nu Àr det kvÀll. Maken jobbar natt. Hur gör jag nu?
 
Holger Àr halt. Jag har vÀnt upp och ner pÄ honom. KÀnt igenom varenda hÄrstrÄ. Inget sÄr. Han Àr dock inte sig sjÀlv. Tigger inte, skriker inte och vill inte gÄ ut :cry:

Och nu Àr det kvÀll. Maken jobbar natt. Hur gör jag nu?

De flesta försÀkringsbolag har FirstVet du kan boka video eller telefonsamtal med. Agriga har sin egen version med jourvet. Börja med att kontakta dem och frÄga vad de tycker.
 

Liknande trÄdar

  • LĂ„st
Övr. Katt Vi fortsĂ€tter att dela med oss om vĂ„ra kĂ€ra katter och hur de styr vĂ„ra liv med lurviga jĂ€rntassar. :love:
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
119 419
Senast: cowgirl81
·
Tjatter VĂ€lkomna till leken “skyll er sjĂ€lva som ger mig ideer”. DĂ„ jag just nu Ă€r lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 964
Senast: Niyama
·
Relationer Med inspiration frÄn pepps trÄd om att gÄ pÄ barnkalas för vÀnners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det Àr jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 608
Senast: Kiwifrukt
·
  • LĂ„st
Övr. Katt LĂ„t oss prata Ă€nnu mer om vĂ„ra Ă€lskade smĂ„ (och stora) katter! Inget Ă€ventyr Ă€r för litet för att dela med sig av. SjĂ€lvklart Ă€r alla...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
100 964

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp