Bukefalos 28 år!

Klickerträning någon?

K

Katta83

Finns det några föer bukafalister som klickertränar sina hästar? Skulle vara kul att ha någon att bolla idéer och tankar med.
För tillfället försöker jag lusta ut hur man lyckas hålla balansen i när man klickar hästen i traven och vederbörande tvärnitar. :smirk:
 
Klickerträning innebär att man varje gång klickar så får hunden (detta fallet hästen) godis. Så att den förknippar klicket med något bra. Sedan vid träning så klickar man varje gång hunden/hästen gör något bra. Syftet med denna träning mjaaaaa, det får någon annan fylla i.
Men i enkla drag så............... hoppas ni fått lite mer grepp om vad detta handlar om!! :D

Det är i alla fall så jag fått det förklarat för mig på hundsidan. Kan ha fått det om bakfoten, men som sagt det finns säkert nån som kan detta bättre än jag!! :crazy:
 
Syftet med denna träningen är att kunna belöna i exakt rätt ögonblick, och på det sättet nå resultat snabbare. Dessutom kan det vara jättebra om man jobbar med en häst som har dåliga erfarenheter bakom sig och är svår att få motiverad, t.ex. en gammal ridskolehäst som är van att bli runtlotsad utan att behöva tänka själv. Lite klicker löser problemet på nolltid :D

Till trådskaparen är allt jag kan säga: Håll balansen i låren, du vet ju när hästen kommer att stanna! Kanske försöka rida lite långsammare trav.

Mvh/Marie
 
Jag försöker ha det i tanken, och vara beredd och så, men det händer ändå mer ofta att jag tappar balansen än att jag sitter kvar.
Rida långsam travär ju ok så länge det är det jag vill klicka.
Men det ska bli kul att se hur det går när vi görjar med galoppen, för att inte nämna ökad trav *huga* :crazy:

:D

//Katta, sittande mellan öronen.
 
Haha! Jo, det kan jag se framför mig :D

Mitt råd blir att enbart klicka långsamma saker från ryggen. T.ex. sidvärts, halter m.m. När du skall upp i tempo så klicka från marken istället! Det är ju meningen att klicket skall försvinna så fort signalen är befäst. Har du befäst något från marken, som t.ex. en signal för galoppfattning, så kan du ju enkelt plocka upp den på ryggen, utan att behöva klicka det.
Klickerträning är visserligen ett jättebra redskap, men de flesta människor lyckas ju lära sina hästar saker utan det. Om det blir alltför jobbigt (så att du nästan ramlar ur sadlen varje gång) så stjälper det ju mer än det hjälper.

Om du absolut vill klicka ökad trav från ryggen, så får du väl passa på att se det som ett utmärkt tillfälle att öva upp din balans på! ;)

Mvh/Marie
 
Japp, jag klickar med min kuse. :)

Vad gäller det lilla problemet med tvärnitar i traven så får man helt enkelt stå ut med det. Lära sig att sitta i balans och följa med hästen i rörelsen. Träna barbacka, det brukar vara det bästa. Man lär sig fortare och det är oftast inget problem att göra det i sadel sen heller.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 324
Senast: Mabuse
·
Ridning Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller...
2
Svar
25
· Visningar
2 602
Senast: Krummi
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: Freazer
·
Gnägg Hej! Jag söker kloka, roliga och glada människor som har Nordsvenska Brukshästar. Finns det några här? Vore kul med en tråd för just...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 457
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp