Bukefalos 28 år!

Konfirmation.

Det är konfirmationstider och det märks på sociala medier med mycket om inlägg och bilder på detta.
Men en sak jag undrar varje år är hur många som gör det pga sin Gudstro?
Jag gjorde det inte eftersom jag inte tror på gud. Så för mig var det alltså självklart att låta bli.

”I kyrkan vid konfirmationsgudstjänsten tackar den som blir konfirmerad Gud för dopets gåva och bekräftar att hen vill tro på Gud och leva som ett Guds barn.”


Hur var det för er?
Jag konfirmerades i vuxen ålder. Döptes i Israel först och gjorde resten i Svenska kyrkan hemma. Var för velig och osäker på min tro i tonåren så det blev inget då. Gick någon kurs eller vad det heter då men skippade resten. Kunde helt enkelt inte alls bestämma mig!
Så jag är glad att det blev som det blev. Började storgråta när jag döptes. Oklart varför men en väldigt gripande stund var det
 
Jag konfirmerade mig både av nyfikenhet och för att jag följde strömmen i min högstadieklass. Det var rätt kul att åka på helgläger minns jag, men generellt blev jag bara avog till religion. Jag gick ut kyrkan för jättelängesen och min avkomma är odöpt. Äldsta avkomman är i ålder att konfirmera sig men är rätt anti till kristna kyrkan. Jag tyckte att det kunde vara kul för hen att diskutera livsåskådningsfrågor med jämnåriga och föreslog hen skulle fundera på "humanistisk konfirmation" i Humanisternas regi. Inget intresse för det heller.

Det var bara tre i min klass som inte konfirmerade sig vad jag minns, två eftersom annan religion och en som inte ville. De flesta konfirmerade sig för presenterna minns jag.
 
Jag är barn till två ateister, inte döpt och inte konfirmerad. Det var en icke-fråga för min del. Jag har så vitt jag kan minnas aldrig ens reflekterat över om det kan finnas en gud. Ungefär en tredjedel av min klass konfirmerade sig och jag fann det oerhört märkligt.
 
Är inte konfirmerad. Dom flesta jag känner gjorde det för presenterna, ungefär en person gjorde det för att den faktiskt var troende.

Jag tycker kyrkan gör ett viktigt jobb i samhället och hjälper och stödjer personer som har det svårt. Har bra aktiviteter så som kör, barnpyssel m.m. allting gratis. Väldigt fint på alla sätt och viss. Problemet för mig är att jag anser att detta är något svenska kyrkan inte ska behöva göra. Detta är något jag anser borde finnas i samhället via t.ex. kommuner och liknande.
 
Ja... jag är döpt men inte konfirmerad. Mina föräldrar döpte nog mig mest för att det var något en skulle göra. De fick väl lite panik när jag började växa upp till hedning så de satte mig i söndagsskola... i Pingstkyrkan O_o Den slapp jag dock efter att de hade haft tungomålstal på terminsavslutningen (mamma har berättat det, jag har själv inga minnen från något annat än undervisningen).

Min morfar som var min idol och gav mig min moraliska kompass var troende men hatade Svenska kyrkan. Jag var (och är väl till viss del) en sökare och velade länge om konfirmationen men landade i att inte göra det eftersom jag inte ville känna press att gå upp även om jag gärna hade läst (sedan har jag i efterhand läst religion, religionshistoria och kyrkohistoria på egen hand så jag tror jag har rätt bra kunskap). Jag respekterar verkligen de som är troende och skulle känna det som ett hån emot dem om jag hade tagit konfirmationen trots att jag inte var troende. Min morfar var enormt stolt över mitt resonemang (presenter var aldrig en faktor i mitt beslut) :heart

Jag har noll problem att vara med på ceremonier i kyrkan men jag sjunger inte med i psalmerna eller läser med i trosbekännelsen eftersom jag vet vad det innebär. Eller ja, jag har sjungit med när det har varit för mina föräldrar (pappas begravning och ljuständning på Allhelgona året efter mamma dött).

Ibland önskar jag att jag hade en tro men det är för mycket som skaver i de två religionerna som skulle komma i fråga (i perioder jag varit mer tilltalad av islam än kristendomen). Dock tror jag på att det finns något som vi inte kan förklara fullt ut men vad det är vet jag inte, dvs jag har en andlighet.
 
Jag tycker ju att vi skulle behöva en ickereligiös välgörenhet som gör det kyrkan gör idag. (finns verkligen inte det?) Jag vill absolut inte ge pengar till religiös verksamhet och skulle om jag var behövande tycka det var hemskt att behöva vända mig dit.
Jag tycker det mer problematiska är att det alls ska behövas välgörenhet, att inte alla som behöver hjälp kan få det från en neutral part på sakliga grunder och finansierat via skatten.
 
Är konfirmerad men har efteråt gått ur kyrkan.

Jag var väldigt negativ till hela lägret, men eftersom ALLA gick (så är liksom kulturen här) oavsett om man tror eller inte, så gick jag. Folk pratade mest om alla presenter man får.

De flesta är absolut inte troende men det liksom hör till att man ska gå. Folk vill gifta sig i kyrkan för att det hör till.

Jag blir alltid helt förbluffad när vuxna människor visa sig faktiskt TRO på gud. Det känns väldigt konstigt.
 
Jag är inte troende och är verken döpt eller medlem i Svenska kyrkan (aldrig varit) så därmed är jag inte heller konfirmerad. Jag ser ingen poäng med att genomlida hela den proceduren om man inte är troende. Mamma frågade mig om jag ville konfirmeras vilket jag såklart inte ville och sen var det inte mer med det. Jag kan inte minnas att det var någon som tyckte det var direkt konstigt.
 
Jag tror mycket att man gör det för att det är tradition.
Jag säger inte att det inte finns ungdomar som tror, men jag utgår från hur det har varit i min släkt.
På pappas sida var det självklart att man konfirmerade sig och jag har varit på många konfirmationen.
På mammas sida var normen att inte göra det.

Min bror valde att döpa sig och konfimera sig som 15 åring.
Varken jag eller min syster gjorde samma val.

Jag har alltid varit positiv till svenska kyrkan då jag vet att den hjälper otroligt många människor.
Jag kan också ibland känna en viss utanförskap när jag umgås med troende, det är helt enkelt något (tron) jag inte fattar.

Tyvärr har väldigt tvivelaktiga val i en kyrka i närheten som förskingrade mycket pengar gjort mig mer bister jämntemot kyrkan.

Vi var en del i kyrkan med den skolan jag tillhörde alltifrån lågstadiet upp tills jag gick ut högstadiet. Vi hade två väldigt bra präster så jag kan förstå att de klasskamrater som valde att konfirmerade kände att de fattade rätt beslut.
Det var mycket prat om moral och etik (men på svenskt vis), med exempel från både bibeln och populär kultur.

Edit: jag ber om ursäkt för de som läste där min autokorrekt hade åsikter, innan jag hann ändra. 🙈
 
Jag var duktig skolflicka och konfirmerades nog mest för att "alla" gjorde det. Vi hade en gammal stofil till präst som höll skolundervisning med oss och vi förväntades lära oss saker på samma sätt som i skolan. Tror t.o.m. att vi höll till i skolans lokaler? Kan inte påminna mig att mina föräldrar hade några åsikter om det. Det var nog bara så man gjorde.

Det var lite konstigt med vita kåpor och tågandet in i kyrkan. Vi fick en liten psalmbok som jag tappat bort..

Grannen kom med present, till både min och mina föräldrars förvåning. Vi hade inte fattat att det skulle vara någon sorts festivitas runt det.

Gick ur kyrkan direkt när jag hade åldern inne.
 
Jag var typ den enda i min klass som inte konfirmerade mig, då är jag ändå från en troende familj och släkt. Jag tyckte redan då att det var ett bisarrt koncept eftersom de allra flesta inte var troende. Jag hade inga som helst problem att sticka ut.

Jag är inte troende och har aldrig varit, men har varit på en massa bra grejer i frikyrkan och känner många goa människor där. Men jag har svårt att få ihop vettiga människor med en tro faktiskt, men det säger jag såklart inte till dem. Jag respekterar såklart deras tro.

Mina barn får såklart konfirmera sig om de skulle vilja det men jag har svårt att se att de skulle göra det. Och jag skulle vara väldigt obekväm med att ha en fest för det.

Fenomenet är väl förresten lite samma som att "alla" döper sina barn fast de inte är troende.
Nej, mina barn är inte döpta.
 
Ja just det.... Flera pratar om undervisning om etik och om läger.
Min konfirmationsundervisning bestod av att plugga in bibeln. Med sedvanliga läxförhör. Samma i kyrkan vid själva konfirmationen. Prästen hade bibelförhör med oss konfirmander. Något läger var det aldrig tal om. Prästen var en gammal gubbe som påtagligt luktade gammal gubbe.

Men jag antar att det var en annan tid. Jag är så gammal att vi läste morgonbön i skolan och sjöng psalmer. :D
 
Jag blir alltid så förvånad när det pratas om konfirmation som något som "alla gör". Jag har inget som helst minne av att det på något sätt ens varit nära på att vara aktuellt för mig. Inte heller vet jag hur folk får information om sådant. För mig har det snarare varit "något som vissa gör som säkert redan är väldigt involverade i kyrkan".
 
Jag blir alltid så förvånad när det pratas om konfirmation som något som "alla gör". Jag har inget som helst minne av att det på något sätt ens varit nära på att vara aktuellt för mig. Inte heller vet jag hur folk får information om sådant. För mig har det snarare varit "något som vissa gör som säkert redan är väldigt involverade i kyrkan".

Jag tror det är stor skillnad på bonnalandet och storstan... och även för ett antal år sedan jämfört med idag.

I min årskull konfirmerade majoriteten sig (född -73 på vischan) och de flesta var också döpta. Vi hade också psalmsång och morgonbön en gång i veckan på lågstadiet... Samt att det var självklart att gå till kyrkan första advent och vara där på avslutningarna.

För mig var det inte så "dramatiskt" att inte konfirmera mig... jag var utanför och mobbad sedan innan, att vara underlig på ännu ett sätt gjorde vare sig till eller från.
 
Det är konfirmationstider och det märks på sociala medier med mycket om inlägg och bilder på detta.
Men en sak jag undrar varje år är hur många som gör det pga sin Gudstro?
Jag gjorde det inte eftersom jag inte tror på gud. Så för mig var det alltså självklart att låta bli.

”I kyrkan vid konfirmationsgudstjänsten tackar den som blir konfirmerad Gud för dopets gåva och bekräftar att hen vill tro på Gud och leva som ett Guds barn.”


Hur var det för er?
Jag konfirmerade mig, liksom alla mina kompisar. Ingen av oss lever vad jag vet som aktivt troende idag, flera av oss har gått ur svenska kyrkan och jag har inte gift mig kyrkligt eller döpt dottern.

Jag minns dock ändå konfirmationen som en fin tid, med väldigt engagerad präst och ungdomsledare, fina och bra diskussioner om etik, moral, filosofi osv som passade min tonåriga sökarsjäl bra som var intresserad av andlighet och mysticism kanske framför allt (glömmer aldrig prästens instormande under konfirmationsläger när vi lekte anden i glaset och han var alldeles uppbragt över vad vi tog oss till i ett kristet hus :o :D). Presenterna var i sig ingen faktor för mig, mamma erbjöd mig dem utan att konfirmera mig eftersom hon tyckte hela spektaklet var onödigt, men det kändes då som ett naturligt steg att ta och något kul som hände under årskurs 8 liksom. Byta konfa-kort med varandra, åka på läger (och dricka hembränt :o ) med alla kompisar, strula med ngn man var kär i bakom en buske osv. Som skolresa flera gånger på ett år = toppen ju! :D

Kyrkan där jag växte upp har därefter visat sig vara ett alldeles fantastiskt stöd i de kriser som tyvärr min årskull gick igenom med en helt absurd mängd begravningar pga både bilolyckor och den stora branden på Hisingen, vilket jag tycker hedrar dem.

Jag är inte troende, men uppskattar de kyrkliga traditionerna såsom julotta t.ex. och älskar byggnaderna. Besöker gärna kyrkor, kloster och katedraler när jag reser och fångas lätt av historiens vingslag (men besöker å andra sidan gärna gamla slott och borgar osv också). Är inte heller medlem i svenska kyrkan sen min besvikelse över kvinnoprästdebatten sent nittiotal. Kyrkan är inte odelat positiv...
 
Jag är inte troende och är verken döpt eller medlem i Svenska kyrkan (aldrig varit) så därmed är jag inte heller konfirmerad. Jag ser ingen poäng med att genomlida hela den proceduren om man inte är troende. Mamma frågade mig om jag ville konfirmeras vilket jag såklart inte ville och sen var det inte mer med det. Jag kan inte minnas att det var någon som tyckte det var direkt konstigt.
Inte troende, inte döpt men nog tusan blev jag tvångsansluten som medlem ändå och tvungen att aktivt gå ur som vuxen. Som tur är det borta sedan länge med tvångsanslutning.

Konfirmation var aldrig ens avlägset aktuell och det var ganska förbluffande över hur de som inte trodde alls, i traditionens och presenternas tecken, kunde stå och ljuga stackars prästen rakt upp i ansiktet när de bekräftade sin tro. (Att gå i konfirmationsundervisning innebär för övrigt inte att man i slutändan måste genomföra den ritualen).

Jag har nog alltid tänkt att trots att religion inte är för mig, så har jag respekt för dem som tycker annorlunda, och att ljuga inför prästen om det viktigaste i dennes liv är lite av respektlöshetens spets i den situationen.

Men å andra sidan handlar det om ungdomar som leds in dit med förväntningar från andra.
 
Inte troende, inte döpt men nog tusan blev jag tvångsansluten som medlem ändå och tvungen att aktivt gå ur som vuxen. Som tur är det borta sedan länge med tvångsanslutning.

Konfirmation var aldrig ens avlägset aktuell och det var ganska förbluffande över hur de som inte trodde alls, i traditionens och presenternas tecken, kunde stå och ljuga stackars prästen rakt upp i ansiktet när de bekräftade sin tro. (Att gå i konfirmationsundervisning innebär för övrigt inte att man i slutändan måste genomföra den ritualen).

Jag har nog alltid tänkt att trots att religion inte är för mig, så har jag respekt för dem som tycker annorlunda, och att ljuga inför prästen om det viktigaste i dennes liv är lite av respektlöshetens spets i den situationen.

Men å andra sidan handlar det om ungdomar som leds in dit med förväntningar från andra.
Precis så tänker jag!
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 938
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 667
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 130
Relationer Jag har en förälder med alkoholmissbruk sedan många år tillbaka. Det finns även annan psykisk ohälsa med i bilden, som depression och...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp