Bukefalos 28 år!

Lång ryttare, liten häst

Sv: Lång ryttare, liten häst

men tycker inte du att det kanske finns en annan lösning än att du rider....
180... det är 2-3 cm högre än mig... visst du väger 60 kg, men det tycker jag är gränsfall...
jag sätter mig inte ens på hästar under 160.... för det känns konstigt och litet....
så akta attdu inte förstör din egen sits... det är lätt hänt när man rider försmå pållar!!!
om ponnyn nu behöver ridas till finns det då ingen som är mer lämpad att rida ponnyn som kan hjälpa till?

men jag har åxå tänkt på isisfolk... hur gör dom...??

tips...
men rid med kostare läder.... korta lädrena så pass mkt så din skänkel hamnar korrekt... då blir det lättare...
tycker jag
och som många andra säger... träna upp din balans... för jag tror inte att oblansen kommer av att ponnyn är liten, utan av att du har dålig balans....
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

och som många andra säger... träna upp din balans... för jag tror inte att oblansen kommer av att ponnyn är liten, utan av att du har dålig balans....

I så fall hade den varit dålig i all min ridning, vilket den inte är.
Det är dessutom inget stort problem...som jag förklarat för andra handlar det definitivt inte om att jag sitter och vinglar hit och dit...snarare att jag är noggrann och självkritisk med min ridning och uppmärksammade en liten skillnad i balansen.
Blev mest nyfiken på vilka knep andra använder som rider 'för små' hästar, tex isisryttare.
Intressant att du tycker det är lättare med kortare läder...övriga som tipsat här förespråkar ju långa läder. Kanske värt att testa båda.
 
Senast ändrad:
Sv: Lång ryttare, liten häst

Jag tror att alla kan lära sej att hitta balansen på "för små" hästar men det kan ta tid. Jag tror också att alla hästar kan vänja sej(om man inte är överdrivet lång/tung det vill säga).
Jag köpte min lilla b-ponny(viktbärande shettis)när jag var 12 år och red in henne själv. Nu är jag 17 år och rider henne fortfarande(endast skogspromenader i mest skritt och lite trav när damen själv vill.) Jag är strax över 160 och väger 45kg(förösker gå upp till 50kg, var ett tag sen jag vägde mej så kanske börjar närma mej det nu). och eftersom jag är van att rida på henne och hon är van vid att ha mej på ryggen så har hon vant sej efter hand som jag har växt, så för oss är balansen inga som helst problem även fast jag är på tok för lång.
Som andra ha sagt så är det nog bra att du fortsätter att ha långa läder, det brukar jag själv ha. Och lyssna på ponnyn, märker du att den inte alls trivs med dej på ryggen så ska du givetvis inte vara där uppe.
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

men rid med kostare läder.... korta lädrena så pass mkt så din skänkel hamnar korrekt... då blir det lättare...
tycker jag
Hur kan det bli lättare med korta stigläder? Jag tycker att balansen blir enormt mycket bättre så fort jag har långa stigläder, då kan man ha stöd i stigbygeln och därmed bli stadigare. Har man för korta stigläder blir ju allt helt fel och sitsen blir felaktig!
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

men rid med kostare läder.... korta lädrena så pass mkt så din skänkel hamnar korrekt... då blir det lättare...
tycker jag

Hur ska det kunna hjälpa att man "hissar upp" benen? :crazy: Det får man bara sämre sits av. Benen är långa, det finns mycket att driva med. Och liten är nog inte hästen att hela underskänkeln hamnar neranför magen.
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

Här kan man konstatera att någon som aldrig sätter sig på en häst som är under 160 cm kommer med ett råd som går stick i stäv med råden från oss som dagligen rider "för små" hästar. Jag tycker fortfarande det är en dålig idé att korta stiglädren.

Visst, om man kortar stiglädren så går det ju att skänkla med hälen, om det är det man är van vid.... Men tyngdpunkten kommer ofelbart HÖGRE UPP, vilket är dåligt för balansen. Och jag kan mycket väl tänka mig att det på sikt gör att man får sämre sits (man kommer ju inte ner i sadeln ordentligt med för korta läder).

Hur gör islandsryttare? Jo, vi har långa läder.... och har lärt oss att rida mer med vikt, säte och överskänkel. Plus att man givetvis tränar upp balansen efter hand - på en islandshäst behöver man i allmänhet bättre balans än på tregångare, det är väldigt lätt hänt att gångarterna trasslar till sig om ryttaren är obalanserad. Så vi är ju så illa tvungna att träna upp balansen :-) Dessutom har islandshästar ofta en ganska rejäl kropp även om de inte är så höga, och det gör att det blir lite "mer häst" att sitta på än på en "vanlig" ponny i samma höjd.
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

Tror också det är bäst att behålla långa läder, fast delvis kan det ju bero på vilken typ av ridning och sadel man är van vid. Är man övervägande hoppryttare och kanske även rider i hoppsadel, har man ju kortare läder som standard.
För mig kändes det iallafall inte aktuellt.

Kan nu efter att ha ridit ponnyn ett par gånger till, konstatera att det helt enkelt handlar om att vänja sig.
Man får helt enkelt 'stänga av' underskänkeln, som gärna vill lägga sig intill av gammal vana, och rida på enbart vikt och överskänkel, då går det finemang och balansen blir utmärkt...även då lilla raringen provade sina bästa brallartrick ;)
Mindes nu att jag faktiskt har ridit islänning litegrann för ca 10 år sedan, och det var samma sak då - man vande sig efter ett par gånger.
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

Kul att det går bättre redan! Ja, självklart är det en vanesak. Jag, som inte ridit stor häst på 8-10 år, skulle säkert ha vissa problem med ridningen om jag kom upp på en sån nu....

Vad gäller hoppning, så är det kanske den biten som är svårast om man är "för lång" på en liten häst. Dels pga balansen och dels för att man kan riva hindren med sina egna fötter.... Jag har faktiskt gjort det en gång! Så min islandshäst brukar slippa hoppa med mig på ryggen, och får träna löshoppning istället.
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

Nej, hoppa med för liten häst tror jag inte heller är någon bra idé :crazy: då har man ju inte bara problemet med för långa ben, utan även att överkroppens tyngdpunkt lätt hamnar för långt framåt och sätter hästen ur balans.
(förutom, tydligen, att man river hindren med egna fötter :D )
 
Senast ändrad:
Sv: Lång ryttare, liten häst

jag är ca 175 och min häst är 155cm över manken. jag har långa ben men jag störs inte ett dugg av det! kke ser jag lite lång ut men inte så jag behöver fundera på en större häst.
 
Sv: Lång ryttare, liten häst

Hej, Hej. JAg är 165 cm å väger ca 45 kg. När jag red på ridskolan så var det alltid jag som fick sätta mig på dom små ponnisarna.. För vissa hästar behöver lite större/starkare ryttare så dom känner att dom inte kan bestämma. Jag red en liten B-Ponny å min ridlärare sa visserligen : du har lite för långa ben. Men den där bushästen behöver nån lite längre ryttare.

SÅ jag tycker om hästen e busig, så är det självklart att du kan hjälpa till. Om du inte märker att hästen reagerar så är det ingen fara.. Hästar säger ifrån. Och sen tror jag absolut inte att du ska korta dina stigläder, då du mycket lättare kommer ur balans.. Läng dom lite extra i stället.. Och som sagt försök att inte stör pollen med skänklarna för mkt..OM du förstår vad jag menar :). Hoppas verkligen att du och ponnyn ska trivas tillsammans.. HA så rolit. Plus att det e dyngkul å rida ponny.

Men själv har jag bytt upp mig till en häst på 155 cm :) Vilket jag tycker är perfekt för min längd.. Kram alla:smirk:
 

Liknande trådar

V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 704
Senast: noble art
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 572
Senast: Piraja
·
Ridning Jag har lånat hem en häst från min gamla skola, dels för att han ska vara sällskap åt min häst och dels för att jag vill ha en till att...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 642
Senast: Fille
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 490
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp